Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Die lijnen heb ik gelukkig allemaal al een keer gehad
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
De Hausruckbahn kan ik zeker aanraden leuk heuvellandschap waar je met een 5047 doorheen rijdt. Deze lijn is onderdeel van het dieselknooppunt Ried im Innkreis.
Het is ook goed te combineren met de lijnen van de Südostbayernbahn, in Simbach heb je een goede overstap tussen beide netwerken.
RB 48 (27370) > München Ost
17:12 Wasserburg (Inn)
18:13 München Ost
Qls je deze trajecten doet heb je het hele dieselnet tussen de hoofdlijnen Passau - Linz en Salzburg - Linz van ÖBB gehad. De lijnen rijden voornamelijk met ÖBB 5047 of LOC + Cityshuttle wagens. Deze zijn niet voorzien van airco (net als de BR628 die het niet heeft) en kan ik vooral aanraden om niet in de hoogzomer te doen. In de planning zit ook de Hausruckbahn die dus mogelijk komt te vervallen. Alle overstappen in deze planning heb ik al eens gedaan en zijn haalbaar, bij kleine vertragingen wordt op elkaar gewacht.
De RB 48 Wasserburg - Grafing heeft enkele ritten die doorrijden naar München Ost. Als je het volgt zoals hierboven kun je zo'n rit aantreffen. Worden gereden met BR628. Nu kan het daar nog over niet al te lange tijd zal er daar een draad hangen en de S6 van de S-Bahn München verlengd worden naar Wasserburg.
Ohja en let op de dienstregeling is niet ieder uur hetzelfde er zit soms een aparte interval in, naast dat enkele lijnen slechts 1×/2 uur rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Vanaf 15. juni gaat DB de kosten voor zitplaatsreserveringen verhogen. Tweede klas wordt 30 Cent duurder, eerste klas 40 Cent, maar echt fors wordt de verhoging voor families, want de "Familienreservierung" van 10,40 Euro voor vijf personen vervalt en iedereen moet dan toekomstig apart betalen (ook kinderen de volle prijs).
Je kan nog altijd je zitplaatsreservering kopen bij ÖBB. Vroeger was dat ook in de tweedeklas gratis, nu betaal je € 3,00. Toch 30% goedkoper dan bij DB.
En in de 1e klas nog goedkoper t.o.v. DB, je hebt alleen geen optie een plek te kiezen bij treinen die ÖBB niet zelf rijdt.
Ook erg in houden dat het 3 euro per trein is, tenzij je een overstap in Oostenrijk zelf maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Inderdaad en voor €19,90 tot €24,90 koop je voor 3 maanden ÖBB Reservierungs Vorteil. Daarmee krijg je 50% korting op reguliere zitplaatsreserveringen waardoor deze nog maar €1,50 per stuk kosten.
Wil je een heel jaar? Dan kun je het beste de Vorteilscard Comfort kopen. Deze kost €86,- geeft je 50% korting op alle reguliere treintickets in Oostenrijk (ook op de spoorlijnen waar ÖBB zelf niet rijdt) en krijg je ook 50% korting mee op zitplaatsreserveringen. Deze kaart is vooral interessant als je een paar keer op een neer gaat over de Zillertalbahn of van plan bent om met de Mariazellerbahn te gaan. Daarnaast is de prijs van deze kaart gelijk of zelfs goedkoper als 4× 3 maanden ÖBB Reservierungsvorteil.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Had gelezen dat de trein Moskou-Pyongyang 2x per maand zou gaan rijden, of ook reizigers die geen Russische of Noord-Koreaanse nationaliteit hebben ook toegelaten worden op deze treindienst is nog onbekend.
Een aantal punten zijn al eerder op dit forum voorbij gekomen, maar o.a. plant men ook met een rechtstreekse verbinding (met Comfortjets) Praha - Hamburg - Kopenhagen. Op de verbinding Wien - Ostrava - Krakow rijdt volgens dit plan elke 2 uur een trein, wat ook een verbetering is. Ook Leo Ecpress wil zijn aanbod verder uitbreiden, benieuwd hoe men dat voor elkaar gaat krijgen met slechts vijf treinstellen die nu al praktisch niet stilstaan.
De Metropolitan Praha - Bratislava - Budapest wordt gereden met railjets, wat voor veel reizigers wellicht een vooruitgang is, maar hier mist dan ook een volwaardige restauratie.
Ook zie ik een trein Praha - Villach voorbijkomen.
Ugh, Railjets. Opvallend ook dat de Hungaria erin staat als "railjet" 175 en 174 (Hamburg-Budapest en Budapest-Kiel). Zou het dan ook einde oefening zijn voor die Playmobiltreinen van de MÁV (en het restaurant)?
Een paar treinen worden wel nog "EC" genoemd; dat zijn zo te zien de treinen die ook nu al met Slowaakse rijtuigen gereden worden. Ik zie ook een railjet Berlin-Villach voorbijkomen; terug naar Berlijn slechts vanuit Wenen.
Wat is er mis met de RailJet? Heb het tussen München en Budapest met gemak zes uur uitgehouden in een RailJet, of zijn de CD-RailJets minder comfortabel als de ÖBB-RailJets?
Overigens hebben de nieuwe ComfortJets enkel een Bistro en de RailJets een Restaurant. In de CD-dienstregelingsbladen staat bij een RailJet een mes en vork afgebeeld, bij een ComfortJet een kopje koffie. CD noemt zowel de RailJet als de ComfortJet RailJet tegenwoordig.
umbusko schreef: ↑wo 11 jun 2025, 13:47
Ik zie ook een railjet Berlin-Villach voorbijkomen; terug naar Berlijn slechts vanuit Wenen.
Dat komt natuurlijk door de opening van de Koralmbahn. Hierdoor rijden voortanden alle Railjets over Graz van/naar Villach.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart schreef: ↑wo 11 jun 2025, 14:21
CD noemt zowel de RailJet als de ComfortJet RailJet tegenwoordig.
Ah kijk, als het ComfortJets zijn vind ik het prima. Die Railjetstoelen vind ik maar helemaal niks: krap, claustrofobisch, niet verstelbaar, glad plastic armleuninkje. In de 1e klas is het iets beter… De ComfortJet daarentegen heeft zich op al die punten verbeterd.