DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Nitein-Repart »

tjoektjoek schreef: wo 30 apr 2025, 18:49 Volgens mij komt dit voort uit de concessie-eisen om voorbereid te zijn voor een IC Eindhoven - Aken.
Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033 schreef: NS voert een intercitydienst uit tussen Eindhoven en Aken, zodra de infrastructuur daarvoor gereed is en overeenstemming is over onder meer de lijnvoering en financiering. NS en de Concessieverlener treden in overleg over de frequentie en bediening van deze treindienst.
Echter vind ik deze directe verbinding minder nuttig dan allerlei andere lijnvoeringen die mogelijk zouden zijn met ICNG naar Duitsland.
Zou er geen markt zijn om 1x per 2 uur een ICNG te laten rijden tussen Amsterdam en Düsseldorf met stops in Utrecht C, Arnhem C, Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf en Düsseldorf Flughafen? De ICE zou dan Oberhausen Hbf kunnen overslaan en zodoende hebben de wat grotere regionale centra tussen Arnhem en Oberhausen ook een wat snellere trein die tussen Arnhem en Oberhausen slechts 4 keer stopt, in plaats van 15 keer, zoals bij de RE19. Dat zou 22 minuten schelen.
-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Wellicht, maar dat lijkt mij niet een discussie voor een topic over een trein tussen Nederland en Denemarken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es

Bericht door en-es »

Ik denk dat veel bijdragen hier beter in het Ideeën OVer OV passen. :lol: :lol:
Eerst maar een aantal jaartjes wachten voordat er concrete plannen komen voor Amsterdam-Kopenhagen. Of niet. :shock:
Vinny

Bericht door Vinny »

Vanuit Denemarken gezien lijkt me de verbinding van en naar de Rhein/Ruhr Metropool rendabeler, want er wonen meer mensen, dus bij praktische bezwaren zoals een locwissel of een ontoereikende lus, denk ik eerder dat ze een verbinding met Düsseldorf Hbf bijvoorbeeld inleggen. Dan kun je vanuit de NS/Nederland beter inzetten op goede aansluitingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79

Bericht door waldo79 »

En in het verdere verleden werden dagelijks verbindingen Kopenhagen-Nederland aangeboden. Toegegeven, vliegen was destijds compleet onbetaalbaar.
en-es

Bericht door en-es »

En die treinreis duurde iets van 11 uur dacht ik. Een snelle verbinding via de tunnel zou best een aantal reizigers kunnen trekken die normaal het vliegtuig nemen. Mits de prijzen redelijk zijn uiteraard.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Z2N schreef: za 03 mei 2025, 15:02 Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
In de huidige plannen zullen er zowel vanuit het Rijn-Ruhrgebied als vanuit Kopenhagen treinen eindigen in Hamburg. Het is veel makkelijker om die treinen aan elkaar te koppelen dan een compleet nieuw pad te moeten aanvragen. Doordat je over het hele traject bestaande treinen vervangt zijn de extra kosten voor deze doorgaande trein laag, en hoef je dus ook relatief weinig extra passagiers te trekken om het rendabel te maken. Het zal overleg met DB vragen, maar dat zal waarschijnlijk sowieso nodig zijn voor tariefintegratie. Doordat DB dan de ICE's naar Lübeck kan inkorten tot Hamburg, zal er wel een win-win situatie te creëren zijn.
Nitein-Repart

waldo79 schreef: za 03 mei 2025, 17:48 En in het verdere verleden werden dagelijks verbindingen Kopenhagen-Nederland aangeboden. Toegegeven, vliegen was destijds compleet onbetaalbaar.
Vroeger reden er ook veel minder treinen op het Duitse spoor en waren dit soort verbindingen makkelijker te plannen. Het grootste probleem in Duitsland is dat Deutsche Bahn met eigenlijk teveel treinen rijdt gezien de beperkte capaciteit op het Duitse spoor. Haal je een derde van de ICE's uit de dienstregeling, dan schiet de punctualiteit van Deutsche Bahn als een raket omhoog.
Z2N schreef: za 03 mei 2025, 15:02 Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
Hoe groot is de groep potentiële reizigers op Nederland-Kopenhagen nou echt? Ik denk niet dat de groep potentiële reizigers op Nederland-Kopenhagen zo groot is dat het een rechtstreekse treinverbinding tussen Nederland en Kopenhagen rechtvaardigt. Bovendien neem je voor veel Nederlanders al een overstap weg op het zwaar overbelaste Hamburg Hbf door een aantal keer per dag Kopenhagen-Düsseldorf(-Köln) aan te bieden. De Rhein-Ruhrregio heeft bovendien ook meer inwoners als de Randstad en dus heeft die verbinding veel meer potentie en valt er voor Deutsche Bahn ook wat te verdienen op NRW-Hamburg wat dan ook een bijzonder hoge reizigersvraag heeft. Lübeck profiteert dan ook van een aantal keer per dag een rechtstreekse trein naar NRW, terwijl de vraag vanuit Lübeck naar Nederland redelijk laag is.
-
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Als het aantal overstaps om vanuit Malmö (of eigenlijk liefst Stockholm) naar huis te komen van 5 (Kopenhagen, Hamburg, Osnabrück, Hengelo en Zutphen) naar 2 (Kopenhagen en Duisburg) kan zou ik al vrij blij zijn ja.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ik weet niet wat huis voor je is, maar als het Arnhem is, heeft de snelste route nu al maar 3 overstappen: Kopenhagen, Hamburg en Duisburg. De route via Hengelo en Zutphen levert je zeker 20 minuten extra reistijd op.
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Dan zullen er vorige keer wel ergens werkzaamheden zijn geweest.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Dat zou goed kunnen. Oberhausen - Emmerich is behoorlijk vaak afgesloten vanwege de werkzaamheden daar.
gpvos

Bericht door gpvos »

Keulen is natuurlijk ook een mooi en logisch eindpunt vanuit Kopenhagen, maar de Randstad heeft nòg meer inwoners, en ook nu al is de verbinding van Nederland via NRW naar zowel Hamburg als Berlijn maar iets langzamer dan die via Hengelo. Dus Kopenhagen-Roergebied-Amsterdam lijkt me nog steeds een interessantie optie.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Aangezien DSB zelf interesse heeft in een verbinding met Amsterdam ga ik ervanuit dat de Denen de haalbaarheid van die verbinding onderzoeken.
Vinny

Bericht door Vinny »

De haalbaarheid onderzoeken, ze kunnen ook gewoon deze draad door Google Translate halen. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos

Bericht door gpvos »

Als ik een onderzoeksburo/-afdeling zou runnen zou ik dat ook doen. :roll:
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Nitein-Repart

gpvos schreef: ma 05 mei 2025, 13:38 Keulen is natuurlijk ook een mooi en logisch eindpunt vanuit Kopenhagen, maar de Randstad heeft nòg meer inwoners, en ook nu al is de verbinding van Nederland via NRW naar zowel Hamburg als Berlijn maar iets langzamer dan die via Hengelo. Dus Kopenhagen-Roergebied-Amsterdam lijkt me nog steeds een interessantie optie.
Metropoolregio Rhein-Ruhr: 10 miljoen inwoners, zie hier:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Metropo ... Rhein-Ruhr

Randstad: circa 8,5 miljoen inwoners, zie hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Randstad_(gebied)

Al die industriesteden in het Ruhrgebiet die aan elkaar vastgeklonterd zijn tellen echt heel veel inwoners. Onderschat dat niet.
-
teun

Bericht door teun »

En dat is met nog al een definitie van de randstad... :')
gpvos

Bericht door gpvos »

Daarom dus via het Roergebied naar de Randstad zoals ik al de hele tijd loop te betogen, dan bestrijk je beide gebieden, en er wonen wel meer mensen in de Randstad dan in Keulen.
en-es

Bericht door en-es »

Kopenhagen-Amsterdam via Emmerich dus. Klinkt interessant maar of dat haalbaar is.
Nitein-Repart

Je mist dan wel Düsseldorf en Köln, de belangrijkste steden van de Metropoolregio Rhein-Ruhr en Deutsche Bahn wil juist vaker rijden vanuit Hamburg naar Düsseldorf en Köln. Ik denk dat een directe verbinding Denemarken-Nederland gewoon niet realistisch is, vanwege teveel complicaties met name tussen Hamburg en Osnabrück.
-
Vinny

Bericht door Vinny »

en-es schreef: vr 30 mei 2025, 11:31 Kopenhagen-Amsterdam via Emmerich dus. Klinkt interessant maar of dat haalbaar is.
Het is in ieder geval voor zover de infrastructuur er nu bij ligt de enige reële optie. Als je via Bentheim wilt rijden dan zal de Kluskurve (Osnabrück) geschikt gemaakt moeten worden voor reizigersvervoer en via Leer/Groningen geldt dat als de Friesenbrücke weer beschikbaar is je met diesellocs moet gaan werken en in Groningen gaan kopmaken waar geen capaciteit voor is.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Je hoeft niet perse in Groningrn kop te maken, maar dan zul je direct moeten afbuigen naar Onnen. Als je dan een Vectron Dual Mode hebt kun je zowel elektrisch als op diesel rijden.

De kurve bij Osnabrück is nu al geschikt voor reizigerstreinen om doorheen te rijden, alleen kun je er dus niet stoppen wegens het ontbreken van een perron. Er zijn plannen in 2026 om deze kurve te gebruiken voor enkele fernverkehrsritten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Wordt die spoorboog dan gebruikt voor een nieuwe treindienst of voor een omleiding van de IC Berlijn vanwege werkzaamheden?
Plaats reactie