DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Nitein-Repart »

tjoektjoek schreef: wo 30 apr 2025, 18:49 Volgens mij komt dit voort uit de concessie-eisen om voorbereid te zijn voor een IC Eindhoven - Aken.
Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033 schreef: NS voert een intercitydienst uit tussen Eindhoven en Aken, zodra de infrastructuur daarvoor gereed is en overeenstemming is over onder meer de lijnvoering en financiering. NS en de Concessieverlener treden in overleg over de frequentie en bediening van deze treindienst.
Echter vind ik deze directe verbinding minder nuttig dan allerlei andere lijnvoeringen die mogelijk zouden zijn met ICNG naar Duitsland.
Zou er geen markt zijn om 1x per 2 uur een ICNG te laten rijden tussen Amsterdam en Düsseldorf met stops in Utrecht C, Arnhem C, Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf en Düsseldorf Flughafen? De ICE zou dan Oberhausen Hbf kunnen overslaan en zodoende hebben de wat grotere regionale centra tussen Arnhem en Oberhausen ook een wat snellere trein die tussen Arnhem en Oberhausen slechts 4 keer stopt, in plaats van 15 keer, zoals bij de RE19. Dat zou 22 minuten schelen.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Suus »

Wellicht, maar dat lijkt mij niet een discussie voor een topic over een trein tussen Nederland en Denemarken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door en-es »

Ik denk dat veel bijdragen hier beter in het Ideeën OVer OV passen. :lol: :lol:
Eerst maar een aantal jaartjes wachten voordat er concrete plannen komen voor Amsterdam-Kopenhagen. Of niet. :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Vinny »

Vanuit Denemarken gezien lijkt me de verbinding van en naar de Rhein/Ruhr Metropool rendabeler, want er wonen meer mensen, dus bij praktische bezwaren zoals een locwissel of een ontoereikende lus, denk ik eerder dat ze een verbinding met Düsseldorf Hbf bijvoorbeeld inleggen. Dan kun je vanuit de NS/Nederland beter inzetten op goede aansluitingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Z2N »

Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door waldo79 »

En in het verdere verleden werden dagelijks verbindingen Kopenhagen-Nederland aangeboden. Toegegeven, vliegen was destijds compleet onbetaalbaar.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door en-es »

En die treinreis duurde iets van 11 uur dacht ik. Een snelle verbinding via de tunnel zou best een aantal reizigers kunnen trekken die normaal het vliegtuig nemen. Mits de prijzen redelijk zijn uiteraard.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door verfmeer »

Z2N schreef: za 03 mei 2025, 15:02 Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
In de huidige plannen zullen er zowel vanuit het Rijn-Ruhrgebied als vanuit Kopenhagen treinen eindigen in Hamburg. Het is veel makkelijker om die treinen aan elkaar te koppelen dan een compleet nieuw pad te moeten aanvragen. Doordat je over het hele traject bestaande treinen vervangt zijn de extra kosten voor deze doorgaande trein laag, en hoef je dus ook relatief weinig extra passagiers te trekken om het rendabel te maken. Het zal overleg met DB vragen, maar dat zal waarschijnlijk sowieso nodig zijn voor tariefintegratie. Doordat DB dan de ICE's naar Lübeck kan inkorten tot Hamburg, zal er wel een win-win situatie te creëren zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef: za 03 mei 2025, 17:48 En in het verdere verleden werden dagelijks verbindingen Kopenhagen-Nederland aangeboden. Toegegeven, vliegen was destijds compleet onbetaalbaar.
Vroeger reden er ook veel minder treinen op het Duitse spoor en waren dit soort verbindingen makkelijker te plannen. Het grootste probleem in Duitsland is dat Deutsche Bahn met eigenlijk teveel treinen rijdt gezien de beperkte capaciteit op het Duitse spoor. Haal je een derde van de ICE's uit de dienstregeling, dan schiet de punctualiteit van Deutsche Bahn als een raket omhoog.
Z2N schreef: za 03 mei 2025, 15:02 Naar NRW is er nu al een verbinding met één overstap, dus als je een nieuwe treindienst start zul je meer nieuwe reizigers trekken door te mikken op een grote groep die nu meermaals moet overstappen. Vandaar het idee dat DSB zelf al had om naar Amsterdam te willen rijden.
Hoe groot is de groep potentiële reizigers op Nederland-Kopenhagen nou echt? Ik denk niet dat de groep potentiële reizigers op Nederland-Kopenhagen zo groot is dat het een rechtstreekse treinverbinding tussen Nederland en Kopenhagen rechtvaardigt. Bovendien neem je voor veel Nederlanders al een overstap weg op het zwaar overbelaste Hamburg Hbf door een aantal keer per dag Kopenhagen-Düsseldorf(-Köln) aan te bieden. De Rhein-Ruhrregio heeft bovendien ook meer inwoners als de Randstad en dus heeft die verbinding veel meer potentie en valt er voor Deutsche Bahn ook wat te verdienen op NRW-Hamburg wat dan ook een bijzonder hoge reizigersvraag heeft. Lübeck profiteert dan ook van een aantal keer per dag een rechtstreekse trein naar NRW, terwijl de vraag vanuit Lübeck naar Nederland redelijk laag is.
-
JothamvW
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door JothamvW »

Als het aantal overstaps om vanuit Malmö (of eigenlijk liefst Stockholm) naar huis te komen van 5 (Kopenhagen, Hamburg, Osnabrück, Hengelo en Zutphen) naar 2 (Kopenhagen en Duisburg) kan zou ik al vrij blij zijn ja.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door verfmeer »

Ik weet niet wat huis voor je is, maar als het Arnhem is, heeft de snelste route nu al maar 3 overstappen: Kopenhagen, Hamburg en Duisburg. De route via Hengelo en Zutphen levert je zeker 20 minuten extra reistijd op.
JothamvW
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door JothamvW »

Dan zullen er vorige keer wel ergens werkzaamheden zijn geweest.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door verfmeer »

Dat zou goed kunnen. Oberhausen - Emmerich is behoorlijk vaak afgesloten vanwege de werkzaamheden daar.
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door gpvos »

Keulen is natuurlijk ook een mooi en logisch eindpunt vanuit Kopenhagen, maar de Randstad heeft nòg meer inwoners, en ook nu al is de verbinding van Nederland via NRW naar zowel Hamburg als Berlijn maar iets langzamer dan die via Hengelo. Dus Kopenhagen-Roergebied-Amsterdam lijkt me nog steeds een interessantie optie.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door waldo79 »

Aangezien DSB zelf interesse heeft in een verbinding met Amsterdam ga ik ervanuit dat de Denen de haalbaarheid van die verbinding onderzoeken.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Vinny »

De haalbaarheid onderzoeken, ze kunnen ook gewoon deze draad door Google Translate halen. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door gpvos »

Als ik een onderzoeksburo/-afdeling zou runnen zou ik dat ook doen. :roll:
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Nitein-Repart »

gpvos schreef: ma 05 mei 2025, 13:38 Keulen is natuurlijk ook een mooi en logisch eindpunt vanuit Kopenhagen, maar de Randstad heeft nòg meer inwoners, en ook nu al is de verbinding van Nederland via NRW naar zowel Hamburg als Berlijn maar iets langzamer dan die via Hengelo. Dus Kopenhagen-Roergebied-Amsterdam lijkt me nog steeds een interessantie optie.
Metropoolregio Rhein-Ruhr: 10 miljoen inwoners, zie hier:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Metropo ... Rhein-Ruhr

Randstad: circa 8,5 miljoen inwoners, zie hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Randstad_(gebied)

Al die industriesteden in het Ruhrgebiet die aan elkaar vastgeklonterd zijn tellen echt heel veel inwoners. Onderschat dat niet.
-
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door teun »

En dat is met nog al een definitie van de randstad... :')
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door gpvos »

Daarom dus via het Roergebied naar de Randstad zoals ik al de hele tijd loop te betogen, dan bestrijk je beide gebieden, en er wonen wel meer mensen in de Randstad dan in Keulen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door en-es »

Kopenhagen-Amsterdam via Emmerich dus. Klinkt interessant maar of dat haalbaar is.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Nitein-Repart »

Je mist dan wel Düsseldorf en Köln, de belangrijkste steden van de Metropoolregio Rhein-Ruhr en Deutsche Bahn wil juist vaker rijden vanuit Hamburg naar Düsseldorf en Köln. Ik denk dat een directe verbinding Denemarken-Nederland gewoon niet realistisch is, vanwege teveel complicaties met name tussen Hamburg en Osnabrück.
-
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door Vinny »

en-es schreef: vr 30 mei 2025, 11:31 Kopenhagen-Amsterdam via Emmerich dus. Klinkt interessant maar of dat haalbaar is.
Het is in ieder geval voor zover de infrastructuur er nu bij ligt de enige reële optie. Als je via Bentheim wilt rijden dan zal de Kluskurve (Osnabrück) geschikt gemaakt moeten worden voor reizigersvervoer en via Leer/Groningen geldt dat als de Friesenbrücke weer beschikbaar is je met diesellocs moet gaan werken en in Groningen gaan kopmaken waar geen capaciteit voor is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door cassie127 »

Je hoeft niet perse in Groningrn kop te maken, maar dan zul je direct moeten afbuigen naar Onnen. Als je dan een Vectron Dual Mode hebt kun je zowel elektrisch als op diesel rijden.

De kurve bij Osnabrück is nu al geschikt voor reizigerstreinen om doorheen te rijden, alleen kun je er dus niet stoppen wegens het ontbreken van een perron. Er zijn plannen in 2026 om deze kurve te gebruiken voor enkele fernverkehrsritten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: DSB: Amsterdam - Kopenhagen

Bericht door tjoektjoek »

Wordt die spoorboog dan gebruikt voor een nieuwe treindienst of voor een omleiding van de IC Berlijn vanwege werkzaamheden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten