Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf 2026 is een herstructurering van het lijnennet van de Stadtbahn Bonn gepland:

- Lijn 16 uit Köln niet meer naar Bad Godesberg maar alleen nog tot Bonn Hbf. (enkele ritten tot Heussallee)
- Lijn 66 niet meer tussen Bad Honnef en Siegburg maar Bad Honnef en Tannenbusch
- Lijn 67 hele dag tussen Siegburg en Bad Godesberg (momenteel alleen spitslijn)
- Lijnen 18 (Köln - Bonn Hbf.) en 68 (Bornheim en Ramersdorf) onveranderd
- Lijn 63 vervalt

https://www.bonn.sitzung-online.de/vo02 ... NR=2019417
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De VRR krijgt geen geld in 2024 en 2025 van de deelstaat NRW om nieuwe Xbussen te introduceren. Hierdoor worden onder andere de plannen van de X25 tussen Nijmegen, Kleve en Emmerich in de ijskast gezet. De Kreis Kleve is nu aan het kijken of het met eigen geld de dienstregeling van de SB58 kan opwaarderen naar het niveau van de X25 (ma-za 2x/uur, avond-zo 1x/uur + versnelling van de route aan Duitse zijde).

Kreis Kleve
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door fred1954 »

De KVB in Köln doet testritten met 3 gekoppelde trams, 90 meter totaal. Ik meen ergens gelezen te hebben op de route van lijn 1 Bensberg - Weiden West. Dat is een vrij strakke oost-west route.

Ik begrijp dat met name lijn 16 en 18 van en naar Bonn soms overvol zijn, maar of die testen voor deze lijnen zijn, is mij niet bekend.

https://youtu.be/KNGJJ9a5xgk?si=r_7vo2bxKrCSQ5L4
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn in Köln feitelijk twee deelnetwerken. Er zijn lijnen waar de trams meer op een metro lijken door hoge perrons en hogevloertrams. Lijn 1 is van het andere netwerk, waar lagevloertrams rijden en er voor het grootste deel bovengronds gereden wordt (en daarvan is lijn 1 de drukste lijn gezien deze de gehele stad oost-west doorkruist). De lijnen naar Bonn zijn van het hogevloernetwerk en daar zijn nogal wat tunnelstations, en heb ik het vermoeden dat drie gekoppelde tramstellen niet overal aan de perrons passen. De lijnen 16 en 18 aanpassen aan het rijden met drie stellen gaat een kostbare ingreep worden (en tijdrovend, want Duitsland)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Zie mijn post van 09.04.2024:
ICE11 schreef: di 09 apr 2024, 21:09 Omdat de frequentie op het bovengrondse traject via Neumarkt en Heumarkt niet meer verhoogd kan worden (er rijden nu al tot 30 trams per uur en richting) wil de KVB nu de treinen op lijn 1 van 60 naar 90 meter verlengen. Aanstaande zondag zijn er overdag eerste tests met driedelige stammen tussen Neumarkt en Messe/Deutz. Voor een planmatige inzet is wel nog de verlenging van alle perrons tussen Weiden West en Bensberg nodig. Ook moet de politiek in juni beslissen of er tussen Aachener Weiher en Deutzer Brücke een tunnel komt.

https://blog.kvb-koeln.de/ohne-langzuege-geht-es-nicht
;)

Overigens is er nog steeds geen politieke besluit of er nu een tunnel komt of niet.
ITF
Berichten: 1143
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ITF »

fred1954 schreef: zo 24 nov 2024, 18:26 De KVB in Köln doet testritten met 3 gekoppelde trams, 90 meter totaal. Ik meen ergens gelezen te hebben op de route van lijn 1 Bensberg - Weiden West. Dat is een vrij strakke oost-west route.

Ik begrijp dat met name lijn 16 en 18 van en naar Bonn soms overvol zijn, maar of die testen voor deze lijnen zijn, is mij niet bekend.

https://youtu.be/KNGJJ9a5xgk?si=r_7vo2bxKrCSQ5L4
Er staat mij bij dat volgende generatie hoge vloerstrams korte tussenbakken krijgen, waardoor de trams circa 70 meter worden, (link). Deze nieuwe generatie gaat onder andere op lijn 18 rijden. Op het moment dat de Nord-Süd-Stadtbahn (eindelijk) open gaat kan de frequentie op lijn 16 omhoog, doordat met de nieuwe noord-zuid lijn het drukke traject Poststrasse - Appellhofplatz vermeden wordt. Dan zijn langere voertuigen op lijn 16 niet meer nodig lijkt mij.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De Kreis Wesel heeft het ontwerp Nahverkehrsplan (vervoersplan) voor de komende jaren gepresenteerd. Belangrijkste maatregelen:
  • Lijn SB30 Express ter aanvulling van de verbinding Geldern - Kamp-Lintfort die moet gaan aansluiten op de RE44 in Kamp-Lintfort.
  • Lijn SB10 gaat vanaf Duisburg en Neukirchen-Vluyn niet langer naar Kamp-Lintfort rijden maar naar Aldekerk Bahnhof. Uitbreiding van de dienstregeling.
  • Lijn SB70 tussen Aldekerk Bahnhof en Kamp-Lintfort gaat 1x/uur rijden in plaats van enkele spitsritten.
  • Lijn 29 tussen Venlo en Neukirchen-Vluyn wordt SB29 en uitgebreid naar volwaardige frequentie van 1x/2 uur met aansluiting op de 929.
  • Lijn 911 express gaat rijden als aanvulling tussen Kamp-Lintfort en Duisburg-Ruhrort.
  • 3 nieuwe expresslijnen volgens VRR Xbus netwerk: Borken - Schermbeck - Dinslaken, Wesel - Rheinberg - Moers, Kevelaer - Sonsbeck - Xanten
  • Lijn SB7 tussen Geldern en Wesel wordt uitgebreid naar 1x/uur.
  • De stadsdiensten van Wesel en Dinslaken worden volledig opnieuw vormgegeven.
Dit betekent dat je in de toekomst eenvoudig per bus van Duisburg naar Venlo komt met de SB10 - SB42 of SB29 - 929 indien de treinen niet rijden (voor mij zou dit standaard worden :mrgreen: ).

https://kis.kreis-wesel.de/sdnetrim/UGh ... _.pptx.pdf
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door rvdborgt »

regenmaker schreef: di 26 nov 2024, 07:24 Dit betekent dat je in de toekomst eenvoudig per bus van Duisburg naar Venlo komt met de SB10 - SB42 of SB29 - 929 indien de treinen niet rijden (voor mij zou dit standaard worden :mrgreen: ).
Lijn 929 was vroeger al een doorgaande bus Duisburg - Venlo.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ja 2 of 3 ritten prer dag sinds 2009 in ieder geval dat is niet echt aantrekkelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Een SB-lijn met een “volwaardige frequentie” van 1x/2 uur. Juist. :')
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door waldo79 »

SB staat toch voor SchellBus, niet voor hoogfrequent vervoer :?:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

umbusko schreef: di 26 nov 2024, 11:26 Een SB-lijn met een “volwaardige frequentie” van 1x/2 uur. Juist. :')
In Nederland zou men kunnen leren van 1x/2 uur frequenties. Nu rijdt er op dunne lijnen vaak niets in het weekend dan heb ik liever 1x/2 uur een bus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Dat snap ik ook wel. Maar SB suggereert een extra goed product, en om dat dan maar 1x/2 uur aan te bieden voelt wat tegenstrijdig. Maar daar heb je dan weer de X-lijnen voor, natuurlijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

SB suggereert zoals Waldo opmerkt een lijn met snelle route en minder haltes. Veel SB lijnen in landelijke gebieden hebben maar een beperkte dienstregeling, zoals de SB7 tussen Wesel en Geldern die nu 1x/2 uur en alleen doordeweeks overdag rijdt. Op overige momenten kunnen reizigers gebruikmaken van lijn 67. Voor SB-lijnen bestaan geen minimumfrequentie-eisen.

De VRR-richtlijn zegt:
  • Direkte, beschleunigte Linienführung, möglichst frei von Störeinflüssen
  • Bedienung ausgewählter Haltestellen
  • Fahrzeitgewinn ggü. dem Standard-Linienverkehr (Produkt Bus)
  • Betriebszeiten gemäß lokalen Anforderungen
  • Taktverkehr, Taktung gemäß lokalen Anforderung
Voor Xbussen zijn zoals je al deels opmerkte minimumfrequenties en bedieningstijden vastgelegd door de VRR. Zo moet een bus minstens elk uur rijden en van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Het is maar een kleinigheid maar misschien toch voor de een of ander een handige informatie: Vanwege werken in de binnenstad van Aachen rijdt lijn 44 vanaf 01.01.25 ma t/m vr vanaf 20:30, za vanaf 16:30 en zo de hele dag niet meer naar Elisenbrunnen maar alleen nog tot/vanaf Bushof.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Per vandaag zijn drie lijnbundelconcessies ingegaan in de Kreis Borken (BOR 5, BOR 7 en BOR 9). Consequentie hiervan is dat de 61 tussen Rees en Bocholt voortaan wordt uitgevoerd als de R52 en bij de DB Westfalenbus blijft. Lijn R52 krijgt ten opzichte van de 61 verdichtingsritten tussen Heelde en Bocholt tijdens de brede spitsuren waarmee het industrieterrein in Heelden wordt ontsloten.

De R61 tussen Vreden en Coesfeld gaat over van de DB Westfalenbus naar de RVM en gaat op zaterdag 1x/uur in plaats van 1x/2 uur rijden. Op enkele ritten zet de RVM elektrische 12m Mercedes-Benz Citaro's in. De R21 (Dorsten - Borken), R54 (Borken - Südlohn) en R51 (Bocholt - Coesfeld) blijven bij de DB Westfalenbus.

Ook heeft de TWV (Teutoburger Wald Verkehr ofwel Transdev Ostwestfalen) alle lijnbundels (96 lijnen) in de Kreis Gütersloh teruggegeven aan de uitvoerende autoriteit wegens de stijgende exploitatie kosten die niet langer gedragen konden worden. Er is een noodconcessie uitgeschreven aan Go.on.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Hier het persbericht van VOWL: https://www.vvowl.de/de/presse/meldunge ... ersloh.php

Kanttekening: Als iemand de naam van de in de tekst genoemde Landrat (hoogste bestuurder) van het district Gütersloh, Sven-Georg Adenauer, opmerkt. Ja, hij is de kleinzoon van de eerste Duitse bondskanselier (1949-63) Konrad Adenauer.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Als er iemand van plan is om in westelijk NRW op pad te gaan, er zijn stakingen in het stads- en streekvervoer aangekondigd. Morgen rondom Mönchengladbach (NEW), Aachen (ASEAG), Düren (Rurtalbus) en Heinsberg (west), overmorgen in Köln (KVB), Bonn (SWB en RSVG), Krefeld (SWK) en bij de NIAG.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Als ik zo kijk bij de NIAG dan valt de uitval echt wel mee. De NIAG verwacht zo'n 10% uitval. Weer een voordeel van een groot gedeelte van de diensten bij onderaannemers neerleggen. :)

Lezen jullie mee Nederlandse vervoerders. ;)

Mooi dat Arriva in Bergen op Zoom stakingswering gaat inbouwen door alle diensten bij BusiNext neer te leggen.

Mooi dagje om de Kreis Wesel te bezoeken. Overigens, LOOK in de Kreis Kleve staakt niet, dus daar rijden alle diensten als normaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Stefan
Berichten: 4405
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Stefan »

Look staakt overigens in Kreis Wesel ook niet. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Dat klopt technisch, maar minder relevant aangezien Look geen lijnconcessies in de Kreis Wesel bezit maar als onderaannemer van de NIAG rijdt. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9509
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De eerste horde voor de SB46 tussen Nijmegen en Kevelaer is genomen door de Regierungsbezirk Düsseldorf. Volgende horde is het indienen van een internationale vervoersvergunning in Nederland.

Ze hebben het erover dat de SB58 vanuit Kleve langer onderweg is naar Nijmegen (45 min) dan de SB46 tussen Nijmegen en Goch (< 40 min). Ook vragen reizigers zich af waarom de SB58 überhaupt als snelbus wordt aangemerkt, aangezien er bij elke boom zowat wordt gestopt aan Duitse zijde.

https://rp-online.de/nrw/staedte/kleve/ ... -123799221
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door waldo79 »

Voor wat betreft het laatste, de SB58 fungeert in Nederland als snelbus.
Matt
Berichten: 395
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Matt »

Nu fungeert het inderdaad als een snelbus binnen Nederland. Tot 2018 maakte deze bus echter nog een rondje door Beek en dat waren zulke smalle straatjes dat het mijns inziens geen snelbus mag heten. Het lijnnummer is niet veranderd, dus aan het aantal haltes in Nederland zal het niet liggen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

En ook deze week weer stakingen. Tot nu toe bekend:

Vandaag: STOAG
Woensdag: Ruhrbahn, HST, VER
Donderdag: ASEAG, DSW
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten