Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Matt »

Op 19 januari heb ik voor het eerst met de Ouigo gereisd. Om 07:02 vertrok deze trein stipt op tijd vanaf Brussel-Zuid. Eerst riep de conducteur alles in het Frans om. Daarna kwam de omroep in het "Nederlands". De Franse omroep was met AI vertaald naar het Nederlands en werd gesproken door die vrouwelijke AI-stem, je weet wel van die YouTube- en TikTok-filmpjes. Het was werkelijk tenenkrommend. "Ze" sprak Ouigo uit als "oe-ie-choo". :')

Ik heb dit ticket overigens bij NMBS geboekt. Een nadeel hiervan is dat je het ticket pas 3 dagen van tevoren krijgt. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen extra stress oplevert.

Verder was alles overigens top! De trein reed overal perfect op tijd. Daarnaast waren er super comfortabele i11 rijtuigen. Van buiten hadden ze het de Ouigo huisstijl gegeven, maar van binnen waren de zitplaatsnummers het enige dat er was aangepast. :lol: De trein was overigens goed bezet, al had ik het gevoel dat het bijna alleen maar Fransen en Belgen waren. Overigens waren er ook nu weer werkzaamheden, waardoor de trein weer via Marchienne-au-Pont reed.

Al met al een goede ervaring, en dat zeker voor een kleine prijs!
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rvdborgt »

Als je rechtstreeks bij Ouigo boekt, krijg je je ticket 4 dagen voor de reis. Volgens de NMBS ook 4 dagen van tevoren.
De zitplaatsnummers zaten overigens altijd al in de I11-rijtuigen. Toen ze nog op Keulen-Oostende reden waren die ook nodig, want daar kon gereserveerd worden.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Mijn Ouigo ticket van Lille naar CDG kreeg ik ook pas een paar dagen van te voren, alsmede de locatie van mijn zitplaats.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Vreemde manier van doen. Als ik vandaag een ticket ergens heen boek dan is het toch logisch dat dat ticket direct krijg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nope. Doet Ouigo expliciet niet omdat je add-ons kan bestellen zoals stopcontacten of extra bagageruimte kan bestellen en ze ook een aantal verschillende indelingen in omloop hebben. Zo kunnen ze de trein zo efficiënt mogelijk vullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Matt »

Of het op deze manier efficiënter is betwijfel ik. Ik zat namelijk naast iemand anders, terwijl er veel tweezitters vrij waren. Of wellicht dat ze die vrijhouden voor mensen die lastminute boeken. Er zal vast een businessmodel achter zitten.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ze geven mensen eerst de mogelijkheid om tegen betaling specifieke zitplaatsen vast te leggen.
TomSteyl
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Zoals anderen al paar weken terug melden vandaag ook weer: overvolle SB42 van/naar Venlo. Mensen op tussenliggende haltes komen amper nog in de bus. Ik denk dat deze lijn best een groot succes is geworden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Matt »

Deze streekbus is nog betrouwbaarder dan het treinvervangend vervoer van RE13 :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9515
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

TomSteyl schreef: za 01 feb 2025, 14:53 Zoals anderen al paar weken terug melden vandaag ook weer: overvolle SB42 van/naar Venlo. Mensen op tussenliggende haltes komen amper nog in de bus. Ik denk dat deze lijn best een groot succes is geworden.
Ik wacht op het verleggen van de SB10 van Kamp-Lintfort naar Aldekerk en het uitbreiden van de SB70 tussen Aldekerk en Kamp-Lintfort dat door de Kreis Wesel gepland is, zodat ik snel (zonder trein) naar Duisburg of Kamp-Lintfort kan rijden. :mrgreen:

Op zaterdagochtend heb je overigens een perfecte aansluiting te Aldekerk Bahnhof op de 078 naar Kempen dan bij de halte Kempen Am Gymnasium uitstappen en dan komt 1 minuut later de X49 naar Meerbusch Haus Meer alwaar je op de 830 naar Neuss Hbf of de U76 naar Düsseldorf Hbf kan stappen. Tip voor als de RE10 uitvalt of niet rijdt. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TomSteyl
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Het is iig een reismogelijkheid extra, maar wel een lange omweg :mrgreen:

Gisteravond heb ik even bij die stationshalte in Aldekerk staan kijken naar de vertrekstaten en het viel me op hoe grillig dat sommige dienstregelingen zijn. Dadelijk nog eens even rustig op mijn gemak bekijken hoe het precies ziet, want op het eerste oog werd ik er niet wijs van hoe sommige lijnen lopen en de frequenties ervan.

De rit terug hadden we echt een pareltje van een chauffeur. Schelden tegen asielzoekers, te hard rijden, een ticketvragende reiziger toesnauwen dat ze direct moest gaan zitten enz. :6 Toen ik in Herongen-Niederdorf uitstapte, ging de bus stampvol weer richting grens.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ziet er naar uit dat ik die bus ook eens moet uitproberen :p
TomSteyl
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

Ik zie serieus ook nog potentie in een snelle start van een bus van Venlo via Straelen naar Geldern. Vgs mij duurt het nog even voor die gaat rijden. Maar wel serieus een flinke boost van het grensoverschrijdende OV in Noord-Limburg. Ik kwam deze week nog een lijn 1 van de stadsdienst Venlo tegen op de Steyler Straße in Kaldenkirchen en deze zat ook al aardig vol op een later uur buiten de spits.

Iemand trouwens enig idee hoe het gaat met de verlenging van de treindienst van Moers naar Kamp-Lintfort? Doordat regenmaker eerder aan die plaats refereerde, moest ik eraan denken. In het eerste corona-jaar ben ik toen nog mee geweest met de tijdelijke dienst naar Kamp-Lintfort Süd, maar vgs mij is daar alles weer overgroeid.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9515
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Eerste trein zou in december 2026 moeten gaan rijden: https://www.nrz.de/staedte/moers-und-um ... ollen.html
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3837
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Vandaag via Zgorzelec van Wroclaw naar Dresden gereisd. In Polen het hele traject geëlektrificeerd, moderne stations en materieel. In Zgorzelec overstappen op een ook alweer 20 jaar oude Desiro die vanaf Görlitz staplaatsen heeft, langs vervallen stationsgebouwen naar Dresden. Nogal een contrast.
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Ik kan me van vorig jaar grote borden in Polen herinneren met "met ondersteuning van de EU".
Ze krijgen er dus geld voor. Duitsland niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De elektrificatie van Dresden - Görlitz staat wel op de stapel, in het kader van het compensatiefonds kolenstop, maar planvorming duurt allemaal belachelijk lang en omdat Duitsland een sluitende begroting in de grondwet heeft staan moet er altijd maar weer bezuinigd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Planvorming duurt in Duitsland vooral belachelijk lang door bureaucratie.....

En inmiddels is het ook een alledaagse gebeurtenis als werken uitlopen. De lijn tussen Trier en Bitburg zou volgens planning aanstaande zondag weer open gaan, maar kan het nog tot begin April duren: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... l-13276236
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: di 04 feb 2025, 17:29 De elektrificatie van Dresden - Görlitz staat wel op de stapel, in het kader van het compensatiefonds kolenstop, maar planvorming duurt allemaal belachelijk lang en omdat Duitsland een sluitende begroting in de grondwet heeft staan moet er altijd maar weer bezuinigd worden.
Het was toch de bedoeling dat het gedeelte tussen Zgorgelec en Görlitz nog geëlektrificeerd wordt met 3 kV DC (Poolse stroomnet)? Dan krijgt Görlitz een extra perron erbij en kunnen treinen uit Wroclaw die nu eindigen in Zgorgelec doorrijden naar Görlitz.
ICE11 schreef: wo 05 feb 2025, 17:55 Planvorming duurt in Duitsland vooral belachelijk lang door bureaucratie.....

En inmiddels is het ook een alledaagse gebeurtenis als werken uitlopen. De lijn tussen Trier en Bitburg zou volgens planning aanstaande zondag weer open gaan, maar kan het nog tot begin April duren: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... l-13276236
Jeetje, wanneer kan Köln-Trier weer doorgaand aangeboden worden :X ? Altijd weer die ellendelange werkzaamheden overal in Duitsland en juist de mooie plekjes in de Eifel worden vrijwel niet ontsloten door bussen of hooguit een scholierenlijntje. Geldt ook voor het Sauerland.
-
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Hmz, heeft DB nu de dienstuitvoering weer boven de reizigers laten gaan?
ICE 224 vertrok uit München met blijkbaar het Amsterdamse deel voorop (hoort achterop te zijn, in Stuttgart keren en loopt dan voorop). Normale route van deze trein is Siegburg - Keulen - Neuss - Düsseldorf.
Gisteren deden we Siegburg - Südbrücke - Keulen (keren) - Neuss - Düsseldorf wat na Keulen tot een vertraging van 20 minuten leidde. Daardoor kon ik mijn aansluiting op de RE42 mooi gedag zeggen (in de app: ""nicht möglich" "ist wieder möglich" "nicht möglich" vanwege vertraging van de RE42 die weer werd ingelopen en uiteraard onze trein die weer meer vertraging kreeg.

Lekker gepland jongens.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

224 via Neuss ? :s
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Werkzaamheden?
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De 224 stond in de Duitse reisinformatie via Köln Hbf ipv via Köln Messe/Deutz gepland en is vervolgens via de Südbrücke naar Köln Hbf gestuurd waardoor de trein kop moest maken richting Neuss. Je kunt overigens zien dat dit door de Duitsers zo gepland was om over Neuss te rijden aangezien de rijtijd Duisburg - Arnhem maar 46 minuten was. De südbrücke was gezien de stoptijd op Köln Hbf niet planmatig.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Hm ja, ik zie dat hij normaal wel via Deutz tief rijdt en dat 8 februari afweek.
Maar waarom ze dan die actie met de verkeerde volgorde uitgevoerd hadden? Het personeel was ook in de war, want na Stuttgart werd wel de goede stelnummers omgeroepen voor Amsterdam (31-39), maar werd toen wel gezegd dat dat het voorste stel was (terwijl het nu het achterste stel was).
Als ze dat niet gedaan hadden dan hadden ze in Duisburg een klein probleempje gehad.

Maar dan moeten de werkzaamheden op Deutz tief of het aangrenzende baanvak geweest zijn, want in Köln Hbf stond de 102 naar Hannover naast ons die wel gewoon reed.
Helaas was ik niet scherp genoeg om snel over te stappen, want die vertrok zelfs eerder dan ons, en dus via de normale route. Dan had ik de RE42 gewoon gehad.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Er zijn werkzaamheden op de as Köln - Düsseldorf - Duisburg. Waardoor o.a. de RE 6 gedeeltelijk vanuit Duisburg over Neuss naar Köln rijdt. En de RE 11 enkele ritten vanuit Duisburg naar Düsseldorf Flughafen Terminal heeft (zonder stop op Düsseldorf Flughafen zelf). Op Flughafen Terminal rijdt de S11 dan weer niet door die eerder genoemde werkzaamheden. En ook de RE 19 rijdt om en stopt deze periode niet altijd op Düsseldorf Flughafen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten