Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Heb ik een keer gedaan en was volgens de Duitse en Nederlandse conducteur geen probleem. In mijn geval ging het wel om de NS tussen Venlo en Veenendaal.
-
Uiteraard, dat kan alleen met omreisadvies of als er geen andere optie meer is en je na 100 minuten nog geen alternatief hebt gekregen.
Voor de internationale reiziger zijn alle regionale vervoerders in Nederland hetzelfde als NS, aangezien ze allemaal onder code 1184 vallen. Idem in Duitsland met code 1080. Dus ja, dat mag als het de volgende reismogelijkheid is.
-
Dat van die vervoerscodes klopt. Je mag dus bij een verstoring ook via een andere grensovergang tussen Nederland en Duitsland reizen. De klantenservice van NS International blijft beweren dat je per se dezelfde grensovergang moet aanhouden, maar volgens mij klopt dat niet.
-
Dat van de klantenservice heb ik al vaker gehoord en gezien. En dat klopt inderdaad niet. Een andere route (en dus ook grensovergang) was onder de oude CIV (van 1980) al mogelijk en onder de huidige EU-Verordening ook. De NSI-voorwaarden zijn gebaseerd op de GCC-CIV/PRR en ook daarin staat expliciet dat een andere route is toegestaan als alternatief bij vertraging of uitval. Dus ik begrijp niet waar de klantenservice zich op baseert.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Het is ook al de hele dag te goed gegaan. Ik sta nu al ruim een uur op OB-Sterkrade richting Emmerich, de trein rijdt nog altijd niet door wegens personen op het spoor. Dat zijn dan ook niet zomaar wat spoorlopers, denk ik..
Edit: eindelijk in Emmerich, met +100 maar liefst.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Hopelijk niet ook nog in Emmerich een treinwissel?
- ICE11
Dat kan best zijn dat het zomaar spoorlopers waren. Maar om het spoor weer vrij geven moet de federale politie (Bundespolizei) officieel vaststellen, dat er niemand meer is. En afhankelijk van waar het incident is duurt het maar even tot de agenten ter plaatse zijn. De landelijke politie, welke altijd in de buurt zit mag alleen ondersteunen, maar uiteindelijk de beslissing niet nemen.Ardan schreef: ↑ma 24 mar 2025, 20:00 Het is ook al de hele dag te goed gegaan. Ik sta nu al ruim een uur op OB-Sterkrade richting Emmerich, de trein rijdt nog altijd niet door wegens personen op het spoor. Dat zijn dan ook niet zomaar wat spoorlopers, denk ik..
-
Is dat zo? Ik dacht dat minstens Arriva onder een eigen CIV 3095 opereert.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ging ook veel te goed natuurlijk: vanmorgen stipt op tijd in Düsseldorf aangekomen, waar DB er een informatiezooitje van maakte: op spoor 15 zou eerst een doorrijdende trein passeren, dan een ICE uit Berlijn aankomen en dan mijn ICE richting Nürnberg komen. Je raadt al welke er het eerste was.
Rond Frankfurt nog wel +15 opgelopen, leverde eerst een melding op dat m'n overstap in Würzburg niet meer mogelijk was maar later ook een dat 'ie weer mogelijk was. De aansluiting had ook +10 namelijk
Nog netjes overigens, slechts +10 op 642 km waarvan grotendeels door Duitsland.
Rond Frankfurt nog wel +15 opgelopen, leverde eerst een melding op dat m'n overstap in Würzburg niet meer mogelijk was maar later ook een dat 'ie weer mogelijk was. De aansluiting had ook +10 namelijk

Nog netjes overigens, slechts +10 op 642 km waarvan grotendeels door Duitsland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Suus
- Contacteer:
Op de wegwerpchipkaarten van Arriva staat CIV 3159 geprint inderdaad.TomSteyl schreef:Is dat zo? Ik dacht dat minstens Arriva onder een eigen CIV 3095 opereert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Op elk internationaal ticket staat ook "CIV XXXX" om de distributeur aan te geven, meestal linksboven. De vraag is echter welke vervoerder(s) er worden aangegeven.
-
Je bedoelt in de druk van de kaart zelf of echt de laserafdruk?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Suus
- Contacteer:
Staat al vast op het ticket, linksonder de laatste keer dat ik er één zag, niet geprint.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Dan heb je wel een heel oud kaartje in handen gehad
In 2018 is het namelijk van 3159 naar 3095 gegaan, zojuist gecheckt in mijn verzameling.

- Suus
- Contacteer:
Hmm, de laatste die ik heb is van begin 2020 en toen stond er nog 3159 op, dus de voorraad zal niet gelijk verdeeld zijn geweest.
-
Waarschijnlijk nog een oude rol erin ja. Kleine stations doen natuurlijk langer met zo'n rol. Per 1 december jl. hadden alle rollen ook vervangen moeten worden, omdat er op de kaartjes niet meer de toevoeging "a DB-company" mag staan, maar onlangs nog kwam er in Blerick toch nog een oudje uit.
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Een sardienenblikje was nog niks bij hoe de U1 in Nürnberg er vanmorgen uit zag. En dan dacht ik nog wel laat ik net iets later dan de tijd waarop de Messe open gaat reizen, dan is het wellicht wat minder druk. Mooi niet dus
Nou weten de Duitsers op zich ook wel wat je met tarieven moet doen om OV aantrekkelijk te maken. Een VGN dagkaart Preisstufe 10 voor € 25,50 is geen geld, zelfs twee enkele reizen is al duurder (en dan kon de collega waamee ik samen reisde er ook nog gratis op mee). Da's net 11 cent per minuut

Nou weten de Duitsers op zich ook wel wat je met tarieven moet doen om OV aantrekkelijk te maken. Een VGN dagkaart Preisstufe 10 voor € 25,50 is geen geld, zelfs twee enkele reizen is al duurder (en dan kon de collega waamee ik samen reisde er ook nog gratis op mee). Da's net 11 cent per minuut

Schapekop in de Keistad
-
Groeten uit een propvolle EC9259 waar ik moest staan tussen Antwerpen en Noorderkempen. Ook is de trein 5 minuten vertraagd.
-
Gisteren moest ik even in Roermond zijn. De planning was trein 506 van Leuven naar Luik maar de 505 had een dikke vertraging dus die kon ik ook nog halen. Bovendien had de 506 ook enige vertraging die voor de aansluiting in Luik kleiner zou moeten worden. De 505 kreeg een extra stop in Borgworm en reed dus niet over de HSL. Hij was ook al ingekort tot Luik (alhoewel ze meestal toch wel tot Welkenraedt doorrijden bij ruim een halfuur vertraging). Bij Voroux gingen we dan plotseling lijn 36a op en reden we Luik langs de oostkant binnen. Misschien was er iets kapot in de achterste loc ofzo.
Tussen Visé en Eijsden was er blijkbaar een overwegstoring waar NS niks van wist. In Visé moesten we eerst wachten totdat de trein uit Maastricht (bijna) binnen was en daarna vertrokken we langzaam, met afremmen en tyfoneren voor iedere overweg tot Eijsden.
NS kan weer geen tickets via Visé(fr) verkopen want hun boekingsmodule kan kennelijk nog steeds niet tegen de "verkeerde" treinnummers. De NMBS kan het wel. Het Euregioticket was echter goedkoper dus dat gescoord in de DB-app. De NS-conducteur kreeg daarvoor de melding "Ticket vandaag niet geldig", maar vond het prima na een visuele inspexie. De NMBS-conducteur probeerde het op de terugweg even te scannen maar ik betwijfel of dat lukte want hij vond het al heel snel goed.
Vanaf Luik bleek de 537 opgeheven en de 538 buiten patroon te rijden, met een vertrek 10 minuten eerder en dan een wachttijd van 14 minuten in Leuven. Geen idee waarom. Deze keer reden we wel gewoon via de HSL.
Tussen Visé en Eijsden was er blijkbaar een overwegstoring waar NS niks van wist. In Visé moesten we eerst wachten totdat de trein uit Maastricht (bijna) binnen was en daarna vertrokken we langzaam, met afremmen en tyfoneren voor iedere overweg tot Eijsden.
NS kan weer geen tickets via Visé(fr) verkopen want hun boekingsmodule kan kennelijk nog steeds niet tegen de "verkeerde" treinnummers. De NMBS kan het wel. Het Euregioticket was echter goedkoper dus dat gescoord in de DB-app. De NS-conducteur kreeg daarvoor de melding "Ticket vandaag niet geldig", maar vond het prima na een visuele inspexie. De NMBS-conducteur probeerde het op de terugweg even te scannen maar ik betwijfel of dat lukte want hij vond het al heel snel goed.
Vanaf Luik bleek de 537 opgeheven en de 538 buiten patroon te rijden, met een vertrek 10 minuten eerder en dan een wachttijd van 14 minuten in Leuven. Geen idee waarom. Deze keer reden we wel gewoon via de HSL.
-
Gisteren reisde ik van Luxemburg naar Nederland via Maastricht. CFL kon mij geen ticket via Gouvy verkopen (mogelijk vanwege een combinatie van werkzaamheden tussen Rivage en Luik en de stakingen) dus de reis ging via Arlon (Aarlen). De Belgische conducteur van de wegens de staking planmatig tot Arlon ingekorte IC bleek Nederlands te spreken en mededeelzaam te zijn; hij vertelde me dat er naast de staking ook ineens veel "ziekmeldingen" waren en dat die "epidemie" "toevallig" samenviel met het einde van de ramadan cq het suikerfeest (de aanhalingstekens zijn mijn weergave van wat hij in gebaar, mimiek, intonatie en dictie overbracht; ik heb geen idee of het waarheidsgetrouw was). Kortom ik moest extra uitval van treinen verwachten onderweg.
Dat bleek inderdaad zo te zijn. Er stond weliswaar een trein klaar naar Libramont, maar die bleek via Florenville te rijden en ik had geen zin in een discussie over de geldigheid van mijn ticket daar. Ik heb in Arlon, waar die dag naar mijn indruk meer treinen naar Luxemburg reden dan binnenlands, twee uur doorgebracht voor er een IC naar Namen ging (die daar overigens eindigde). Het vertrekbord in Namen gaf qua frequenties de indruk zich ergens in het Massif Central of in Spanje te bevinden. Na 80 minuten ging er eindelijk een stoptrein naar Luik, en dat was in die tijd de eerste trein die enigszins de kant van Nederland op reed (uitgezonderd een S-trein naar Wavre via Charleroi, dat helpt ook niet echt).
Toen was het leed geleden; een kwartier na aankomst ging de (dit keer Belgische) trein naar Maastricht, en daar had ik in een kwartier de IC naar de Randstad op een vrije reisdag. Het ticket Luxemburg - Maastricht kostte me slechts 14 euro en voor dat geld ga ik geen moeite doen voor compensatie.
Toen ik acht dagen eerder naar Luxemburg reisde, deed ik dat op een bij NS gekocht doorgaand ticket met 40% korting in Nederland (38 euro). Doordat de trein van Arriva 20 minuten te laat reed miste ik de aansluiting in Luik en kwam ik twee uur later in Luxemburg aan dan gepland. NS heeft me daar vlot 50% compensatie voor verleend.
Dat bleek inderdaad zo te zijn. Er stond weliswaar een trein klaar naar Libramont, maar die bleek via Florenville te rijden en ik had geen zin in een discussie over de geldigheid van mijn ticket daar. Ik heb in Arlon, waar die dag naar mijn indruk meer treinen naar Luxemburg reden dan binnenlands, twee uur doorgebracht voor er een IC naar Namen ging (die daar overigens eindigde). Het vertrekbord in Namen gaf qua frequenties de indruk zich ergens in het Massif Central of in Spanje te bevinden. Na 80 minuten ging er eindelijk een stoptrein naar Luik, en dat was in die tijd de eerste trein die enigszins de kant van Nederland op reed (uitgezonderd een S-trein naar Wavre via Charleroi, dat helpt ook niet echt).
Toen was het leed geleden; een kwartier na aankomst ging de (dit keer Belgische) trein naar Maastricht, en daar had ik in een kwartier de IC naar de Randstad op een vrije reisdag. Het ticket Luxemburg - Maastricht kostte me slechts 14 euro en voor dat geld ga ik geen moeite doen voor compensatie.
Toen ik acht dagen eerder naar Luxemburg reisde, deed ik dat op een bij NS gekocht doorgaand ticket met 40% korting in Nederland (38 euro). Doordat de trein van Arriva 20 minuten te laat reed miste ik de aansluiting in Luik en kwam ik twee uur later in Luxemburg aan dan gepland. NS heeft me daar vlot 50% compensatie voor verleend.
-
Dat zou met een vrije reisdag in Nederland 10 euro moeten zijn, wegens 100% korting vanaf de grens.diederickx schreef: ↑ma 31 mar 2025, 08:24 Toen was het leed geleden; een kwartier na aankomst ging de (dit keer Belgische) trein naar Maastricht, en daar had ik in een kwartier de IC naar de Randstad op een vrije reisdag. Het ticket Luxemburg - Maastricht kostte me slechts 14 euro en voor dat geld ga ik geen moeite doen voor compensatie.
-
^^ Ik had bij het kopen van het ticket die 100% korting inderdaad niet aangegeven. Want hoe activeer ik de vrije reisdag aan de grens? Dat kan bij inreizen pas op een station waar voldoende tijd is, toch?.
-
Bij een vrij-reizen abonnement binnen een bepaalde tijd (zoals bijvoorbeeld studentenov en weekend vrij) Hoort de conducteur dit uit te kunnen lezen op de OVC, zonder dat er ingecheckt is. Zo hoef je bij ritten naar het buitenland, zoals de eurocity, niet in en uit te checken tussen Rotterdam en Breda.