Ook al beantwoord. Lees terug.
Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Uhhmm... nee, voor zover ik zojuist heb teruggelezen, heb je dat punt nog niet behandeld...
De misdaadcijfers per bevolkingsgroep zijn een beetje het 'kip of ei'-verhaal: de cijfers tonen misschien een hoger aandeel misdrijven bij getinte personen, maar is dat omdat die getinte personen ook daadwerkelijk meer misdrijven plegen, of omdat diezelfde getinte personen vaker gecontroleerd worden, waardoor het ook vaker raak is... Het maakt hierbij veel uit wat je als basis neemt: het aantal inwoners met een bepaalde achtergrond, het totale aantal misdrijven of het aantal misdrijven waarbij een schuldige aangewezen is (ja, dat laatste maakt een verschil...)
Als getinte personen bijvoorbeeld 5x vaker gecontroleerd worden als gevolg van bias, dan is het ook logisch dat het ca. 5x vaker "raak" zal zijn. Dat maakt het dan echter niet terecht om te melden dat de getinte personen 5x vaker een misdrijf plegen...
Juist doordat je dit verhaal dus wilt baseren op "ervaring" (ik heb 5x een getinte zwartrijder gehad en 1x een ander, dus getinte personen rijden vaker zwart dat ik 7x vaker getinte personen heb gecontroleerd verzwijg ik daarbij maar even...) maakt het twijfelachtig of dit niet regelrechte discriminatie is... Daarnaast houdt die zogenaamde "ervaring" geen rekening met veranderende trends (als een niet-getint persoon minder gecontroleerd wordt, kan het voor die persoon beter uit om een keer zwart te rijden, waardoor deze dat misschien ook wel een keertje doet. Dit terwijl voor een getint persoon juist het omgekeerde geldt)...
Het wordt een ander verhaal als de inzet te staven is aan de hand van harde cijfers die netjes zijn gecorrigeerd naar verhouding van aantal inwoners met bepaalde achtergrond, aantal controles per achtergrond, verhouding tussen aantal misdrijven en aantal misdrijven met schuldige,... Dat is in de praktijk echter niet te doen, aangezien het aantal controles per achtergrond bijvoorbeeld niet of te beperkt wordt bijgehouden...
Om nog te zwijgen over statistische significantie bij steekproeven...
De misdaadcijfers per bevolkingsgroep zijn een beetje het 'kip of ei'-verhaal: de cijfers tonen misschien een hoger aandeel misdrijven bij getinte personen, maar is dat omdat die getinte personen ook daadwerkelijk meer misdrijven plegen, of omdat diezelfde getinte personen vaker gecontroleerd worden, waardoor het ook vaker raak is... Het maakt hierbij veel uit wat je als basis neemt: het aantal inwoners met een bepaalde achtergrond, het totale aantal misdrijven of het aantal misdrijven waarbij een schuldige aangewezen is (ja, dat laatste maakt een verschil...)
Als getinte personen bijvoorbeeld 5x vaker gecontroleerd worden als gevolg van bias, dan is het ook logisch dat het ca. 5x vaker "raak" zal zijn. Dat maakt het dan echter niet terecht om te melden dat de getinte personen 5x vaker een misdrijf plegen...
Juist doordat je dit verhaal dus wilt baseren op "ervaring" (ik heb 5x een getinte zwartrijder gehad en 1x een ander, dus getinte personen rijden vaker zwart dat ik 7x vaker getinte personen heb gecontroleerd verzwijg ik daarbij maar even...) maakt het twijfelachtig of dit niet regelrechte discriminatie is... Daarnaast houdt die zogenaamde "ervaring" geen rekening met veranderende trends (als een niet-getint persoon minder gecontroleerd wordt, kan het voor die persoon beter uit om een keer zwart te rijden, waardoor deze dat misschien ook wel een keertje doet. Dit terwijl voor een getint persoon juist het omgekeerde geldt)...
Het wordt een ander verhaal als de inzet te staven is aan de hand van harde cijfers die netjes zijn gecorrigeerd naar verhouding van aantal inwoners met bepaalde achtergrond, aantal controles per achtergrond, verhouding tussen aantal misdrijven en aantal misdrijven met schuldige,... Dat is in de praktijk echter niet te doen, aangezien het aantal controles per achtergrond bijvoorbeeld niet of te beperkt wordt bijgehouden...
Om nog te zwijgen over statistische significantie bij steekproeven...
-
- Donateur
Precies dat - TffpaA geeft

-
iamthedutchdude schreef: ↑di 20 mei 2025, 12:15 Uhhmm... nee, voor zover ik zojuist heb teruggelezen, heb je dat punt nog niet behandeld...
-
- Donateur
Maar daar bestaat dus een veel eenvoudiger oplossing voor: gewoon willekeurige controles, zonder aanziens des persoons. Dat is een oplossing die alleen maar voordelen biedt: je hebt minder controlecapaciteit nodig, je belast reizigers er minder mee, je geeft minder het signaal af dat we in een politiestaat wonen, degenen die nu enkel op basis van hun huidskleur (terecht) denken minder kans te hebben gepakt te worden zullen zich voortaan wel twee keer bedenken voor ze hun documenten 'thuis laten liggen', en je bent ook nog eens af van het moreel verwerpelijke (en bij wet verboden, want discriminatie) etnisch profileren.
Zo simpel kan het zijn, maar zoals ik ook al opmerkte zit het probleem dat deze simpele oplossing in de weg staat veel dieper dan alleen bij wat controlerende instanties. Het verbaast me dan ook niets dat bepaalde mensen zo'n simpele oplossing domweg niet zien (zitten). Ze zien immers een heel ander "probleem", en dat wordt met dit simpele voorstel niet "opgelost".
Zo simpel kan het zijn, maar zoals ik ook al opmerkte zit het probleem dat deze simpele oplossing in de weg staat veel dieper dan alleen bij wat controlerende instanties. Het verbaast me dan ook niets dat bepaalde mensen zo'n simpele oplossing domweg niet zien (zitten). Ze zien immers een heel ander "probleem", en dat wordt met dit simpele voorstel niet "opgelost".
-
Die cijfers zijn er helemaal niet. Het is in Europa - anders dan in de VS - niet zomaar toegestaan om de huidskleur van mensen vast te leggen (behoudens uitzonderingen, ik kan me voorstellen dat een dermatoloog die makkelijker kan inzetten dan een criminoloog)iamthedutchdude schreef: ↑di 20 mei 2025, 12:15 De misdaadcijfers per bevolkingsgroep zijn een beetje het 'kip of ei'-verhaal: de cijfers tonen misschien een hoger aandeel misdrijven bij getinte personen,
- ICE11
Inmiddels lijkt een oplossing gevonden. Tussen de loc en het eerste dubbeldeksrijtuig wordt het afstand vergroot door een (voor reizigers gesloten) n-Wagen ertussen te hangen....ICE11 schreef: ↑di 08 apr 2025, 21:05 Onlangs zijn de door MRB gereden RE Leipzig-Chemnitz de n-Wagen vervangen door van WFL gehuurde dubbeldekkers. Maar nu mogen de reizigers bij getrokken treinen het eerste rijtuig achter de lok niet gebruiken omdat de airco van het rijtuig de uitlaatgassen opzuigt:
https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/ ... g-102.html
Het lijkt wel een specifiek probleem met de ER20 (Eurorunner) te zijn, want elders in het land rijden dubbeldekkers met 218 (bij voorbeeld op de Marschbahn of in de Oberpfalz) en daar hebben ze dergelijke problemen niet, misschien omdat de 218 langere uitlaatpijpen heeft.
-
Toch wel gaaf dat in Duitsland dat soort zaken nog mogelijk zijn. Trek-duw-treinstammen met diesellocomotieven en gesloten rijtuigen
. In Nederland is zoiets helaas niet mogelijk. Jammer dat Leipzig net te ver is om met het Deutschlandticket naar toe te reizen.
En via deze link de eerste beelden van deze bijzondere constructie
:
https://www.radiochemnitz.de/beitrag/ba ... pp-867323/

En via deze link de eerste beelden van deze bijzondere constructie

https://www.radiochemnitz.de/beitrag/ba ... pp-867323/

Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 23 mei 2025, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- ThatPCDude
- Donateur
Bij een vervoerbewijscontrole door Politie en De Lijn in het Vlaamse Eeklo afgelopen maandag zijn in twee uur tijd negenendertig zwartrijders op de bon geslingerd.
Bron en meer
Bron en meer
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Groeten uit de RE60 te Rheine. Vanwege urgent werk aan het spoor in de buurt van Salzbergen reden de treinen langzamer en daardoor waren er twee RB61'en achter elkaar uitgevallen tussen Hengelo en Bentheim. Dus heb ik maar een stukje de IC genomen. Interessant genoeg was de personeelswissel in Rheine, niet in Bentheim.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Sinds de stop in Bentheim is verkort omdat de locwissel niet meer nodig is, is de personeelswissel verplaatst naar Rheine.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
En dat is dan weer gedaan zodat het personeel van DB nog een fatsoenlijke pauze tijd heeft. In Bad Bentheim was dit minder dan 20 minuten geweest voor het DB personeel en voor het NSI personeel ruim 1,5 uur. Daarom is er voor Rheine gekozen omdat de pauzes daar dan ongeveer even lang zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Donateur
Er zijn inmiddels al complete ComfortJets - inclusief stuurstand en het nieuwe restauratierijtuig - in Duitsland ingezet, voor het eerst op de verbinding Praha-Flensburg. Later dit jaar wordt de bediening ook uitgebreid naar Graz en naar Budapest. Er is nog iets met de toelating van de stuurstanden, waardoor er voorlopig nog een loc voor wordt gehangen. Hier zijn wat meer foto's te vinden.
Het zou nu wel eens snel kunnen gaan; ook omdat er in de zomer op Hamburg-Berlijn gewerkt wordt.
Ik zeg er nog maar eens bij: in mijn ervaring zijn het uitstekende treinen. Veel minder claustrofobisch dan de Railjets, ook aanmerkelijk betere stoelen. Ik reis er graag mee. Over het restauratierijtuig kan ik nog niks zeggen. Dat lijkt helaas toch een achteruitgang, al zijn de gerechten op zich prima en hebben ze zo te zien wel hun best gedaan een beetje sfeer erin te brengen. Ook al is grijs schijnbaar de huidige mode... Mijn laatste rit afgelopen week was nog met een originele restauratie en die zat in Duitsland - ondanks de vrij hoge prijzen voor sommige gerechten - helemaal vol. Lampjes op de tafels, echte sfeer en een kookplaatje: jammer dat men daar niet meer op inzet.
Het zou nu wel eens snel kunnen gaan; ook omdat er in de zomer op Hamburg-Berlijn gewerkt wordt.
Ik zeg er nog maar eens bij: in mijn ervaring zijn het uitstekende treinen. Veel minder claustrofobisch dan de Railjets, ook aanmerkelijk betere stoelen. Ik reis er graag mee. Over het restauratierijtuig kan ik nog niks zeggen. Dat lijkt helaas toch een achteruitgang, al zijn de gerechten op zich prima en hebben ze zo te zien wel hun best gedaan een beetje sfeer erin te brengen. Ook al is grijs schijnbaar de huidige mode... Mijn laatste rit afgelopen week was nog met een originele restauratie en die zat in Duitsland - ondanks de vrij hoge prijzen voor sommige gerechten - helemaal vol. Lampjes op de tafels, echte sfeer en een kookplaatje: jammer dat men daar niet meer op inzet.
-
Ziet eruit als prettige treinen. En de ramen zijn goed uitgelijnd! 

-
Ik dacht dat met opening van de Koralmbahn dat de Comfortjets naar Villach (via Graz) zouden rijden omdat Wien-Graz-Klagenfurt-Villach meer capaciteit nodig heeft en een zevendelige RailJet dan onvoldoende capaciteit biedt en dat dan de CD-Railjets dan naar Praag-Bratislava-Budapest gaan. Voor Praag-Bratislava-Budapest heb je 8 omlopen nodig en er zijn 7 CD-Railjets. Samen met de Hungaria (Hamburg/Berlin-Budapest) die met MAV-rijtuigen rijdt heb je voldoende aan de 7 CD-Railjets op Praag-Bratislava-Budapest.
-
-
- Donateur
Sinds wanneer zijn ze het interieur in de ICE-T aan het vervangen?

- ICE11
Dat gebeurde 2023-24, wel was het maar een kleine "Redesign", dus nieuwe stoffering, opfrissen van de WCs en een beetje "optisch" opgeknapt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Niet in alle stellen dan blijkbaar. Ik had afgelopen zomer nog een "oud" interieur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
Een directe trein Berlijn-Parijs. Wat kan er zoal misgaan? Een hele hoop blijkbaar. In verband met een technische storing werd besloten om de 9590 (Berlijn-Parijs) en de 9591 (Parijs-Berlijn) extra te laten stoppen in Fulda en daar uit te wisselen. Dat ging eigenlijk erg soepel: cross-platform en allebei in omgekeerde rijtuigvolgorde (
), waarbij de trein uit Parijs ook net iets eerder binnenkwam zodat iedereen daar al uit was. Reizigers en personeel gewisseld, en 10 minuten later waren we weer weg. Wel verrassend hoeveel mensen het concept “recht oversteken, zitplaatsen blijven hetzelfde > geen stress” niet begrijpen. 

-
Oei, dat is een zware tegenvaller. Heb je nog steeds geen rechtstreekse reis gemaakt. 

-
- Donateur
Ach, het valt allemaal wel mee. Mijn buur is in Frankfurt niet op komen dagen; met een tweezits en een half raam kom ik de reis prima door.
Maar inderdaad: nog steeds niet zonder overstap. De terugreis heb ik gepland met een TGV tot Frankfurt en daarna een ICE, dus dat blijft voorlopig zo.

Maar inderdaad: nog steeds niet zonder overstap. De terugreis heb ik gepland met een TGV tot Frankfurt en daarna een ICE, dus dat blijft voorlopig zo.
- Willem
Laatst gewijzigd door Willem op di 03 jun 2025, 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.
- Ivan
Gebeurd op de IC Eupen - Oostende ook regelmatig geloof ik.
Ziet er inderdaad wel vreemd uit.
Ziet er inderdaad wel vreemd uit.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Maar niet met M4-rijtuigen als het goed is. Doordat de IC Eupen - Oostende tussen Leuven en Liège over de HSL rijdt, moet het materieel in deze IC-dienst sneller kunnen rijden dan 160 km/h.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Ivan
Dat is zeker waar. Dacht dat dat I10 en I11 was die daar rijdt.