Materieelaanschaf in het buitenland
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Nu wel, er was iets misgegaan bij copy en paste van deze link.
- LLBRK
- Berichten: 14
- Lid geworden op: do 21 sep 2023, 22:40
- Locatie: Aalst (Oost-Vlaanderen)
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
In Mechelen gaan na de herfstvakantie zes nieuwe elektrische busjes rijden. Ze zullen voornamelijk op lijn 1 ingezet worden om ouder materiaal te vervangen. (Edit: De busjes zijn van het Chinese CRRC. Dit type rijdt momenteel al in Brugge)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/10 ... tiller-en/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/10 ... tiller-en/
Laatst gewijzigd door LLBRK op vr 11 okt 2024, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Van welk merk zijn deze bussen? Ik herken het type niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Het zijn elektrische minibusjes uit China waarvan er al een paar rondrijden op de stadsdienst van Brugge:
De Lijn 2930 - Brugge, Speigelrei by Bas Folles, on Flickr
CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.

CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Fraai plaatje 

-
- Berichten: 4280
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
CRRC ken ik inderdaad wel, maar noch in jet bericht, noch in het nieuwsartikel stond deze naam genoemd.

Inderdaad, maar wel iets minder geschikt als je de bus (goed) wil zien.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Het zijn ook echt maar hele kleine bussen. Voor zover ik weet zijn ze slechts zeven of acht meter lang.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De oude stadsbussen in Mechelen waren ook stuiterballetjes, alleen niet van de andere kant van de wereld afkomstig maar vanuit de provincie zelf in de vorm van 21 jaar oude Van Hool newA308.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3833
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geen idee of dit al eerder is gedeeld? Het Tsjechische Leo Express heeft 72 rijtuigen ICR gekocht, waaronder stuurstandrijtuigen. De rijtuigen zullen in een later stadium verhuurd worden. De eerste sleep is de grens al over, want gefotografeerd bij Bad Schandau (tussen Dresden en Decin).
Bron (in het Tsjechisch): https://zdopravy.cz/zakladatel-leo-expr ... zu-224904/
Bron (in het Tsjechisch): https://zdopravy.cz/zakladatel-leo-expr ... zu-224904/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Yup, gisteren hier een foto van het transport gelinkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Maar dat was nog zonder verklaring.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ja het is wel nieuw dat Leo Express ze gekocht zou hebben inderdaad. Lijken wel dezelfde foto's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Er wordt in dat nieuwsartikel naar dezelfde tweet gelinkt van het transport.
-
- Berichten: 1700
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Kan het zijn dat de rijtuigen door Leoš Novotný gekocht zijn en niet door Leo Express?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat staat letterlijk in het artikel blijkt nu ik in de gelegenheid was het te vertalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
DB heeft de aanbesteding voor een nieuwe generatie ICE welke vanaf 2030 in dienst moet komen weer ingetrokken. Officiele reden is dat er geen inschrijvingen waren, inofficieel speelt misschien ook het geld een rol:
https://www.t-online.de/finanzen/aktuel ... ice-5.html
https://www.t-online.de/finanzen/aktuel ... ice-5.html
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Is het niet mogelijk dat Deutsche Bahn de eisen voor de ICE 5 verlaagd naar bijvoorbeeld max 280 km/h, geen buitenlandinzet en geen gelijkvloerse instap, dat Siemens dan met een vervolgserie van de ICE 4 mee kan doen met de aanbesteding voor de ICE 5?
-
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Als je het gelijkvloerse laat vallen dan kun je uiteraard ook gewoon ICE3neo bestellen.
En zou het zo'n grote ontwikkelstap zijn om één rijtuig met een middeninstap te maken en verlaagde vloer? Je krijgt dan helaas wel het effect van de nieuwe Railjet waar je dan wel een lage instap hebt, maar als je als gewone mens door de trein loopt je eindloos trappen aan het lopen bent. Zit je dan in een rolstoel, kun je nog niet naar het restaurant.
Dat is het fijne van de ICE nu, binnen is die volledig gelijkvloers.
En zou het zo'n grote ontwikkelstap zijn om één rijtuig met een middeninstap te maken en verlaagde vloer? Je krijgt dan helaas wel het effect van de nieuwe Railjet waar je dan wel een lage instap hebt, maar als je als gewone mens door de trein loopt je eindloos trappen aan het lopen bent. Zit je dan in een rolstoel, kun je nog niet naar het restaurant.
Dat is het fijne van de ICE nu, binnen is die volledig gelijkvloers.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Of je krijgt met gelijkvloerse treinen zo'n gedrocht als de Stadler Giruno met piepkleine ramen en schuine vloeren. Die zie ik liever ook niet als ICE 5.
Een ICE 4 is qua aanschafprijs een stuk goedkoper als een ICE 3 Neo en met straks 90 ICE's die naar het buitenland kunnen is dat straks voldoende voor de buitenlandinzet en het aantal hogesnelheidslijnen in Duitsland waar 300 km/h gereden kan worden is nog altijd vrij beperkt en de 250 km/h maximumsnelheid van de ICE 4 vormt in de praktijk weinig belemmeringen voor de dienstregeling.
Een ICE 4 is qua aanschafprijs een stuk goedkoper als een ICE 3 Neo en met straks 90 ICE's die naar het buitenland kunnen is dat straks voldoende voor de buitenlandinzet en het aantal hogesnelheidslijnen in Duitsland waar 300 km/h gereden kan worden is nog altijd vrij beperkt en de 250 km/h maximumsnelheid van de ICE 4 vormt in de praktijk weinig belemmeringen voor de dienstregeling.
-
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Inderdaad. 90 nieuwe ICE5 is vervanging van het hele ICE3-park (403+406+407 waren 84 stellen). Van de ICE3neo zijn er al 90 besteld, ik weet niet of DB echt 180 stellen nodig heeft die 300 kunnen rijden.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Inmiddels werd bekend dat de Coradia in Niedersachsen niet eerder dan begin 2026 in dienst gaan.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Op lijn 358 in London zijn de bussen van het type Irizar IE Tram in dienst gekomen:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
En nadat voorjaar 2024 niet haalbar was dachte men de treinstellen aanstaande weekeind in dienst te kunnen stellen. Maar nee, de toelating is opnieuw uitgesteld.....ICE11 schreef: ↑di 11 okt 2022, 07:40 De nieuwe CAF-treinstellen voor de Schönbuchbahn gaan niet eerder dan in het voorjaar 2024 in dienst. Met de nu ingebouwde remmen krijgen de stellen, welke al sinds 2020 geleverd zijn, geen toelating door het EBA en dus moet CAF alle remmen vervangen:
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/ ... duced=true

https://www.szbz.de/nachrichten/artikel ... ich-weiter
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De serie 102 bij DB is maar liefst negen jaar oud maar de eerste loc gaat al naar de sloop.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten