Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nu wel, er was iets misgegaan bij copy en paste van deze link.
Gebruikersavatar
LLBRK
Berichten: 14
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 22:40
Locatie: Aalst (Oost-Vlaanderen)

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door LLBRK »

In Mechelen gaan na de herfstvakantie zes nieuwe elektrische busjes rijden. Ze zullen voornamelijk op lijn 1 ingezet worden om ouder materiaal te vervangen. (Edit: De busjes zijn van het Chinese CRRC. Dit type rijdt momenteel al in Brugge)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/10 ... tiller-en/
Laatst gewijzigd door LLBRK op vr 11 okt 2024, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Van welk merk zijn deze bussen? Ik herken het type niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Het zijn elektrische minibusjes uit China waarvan er al een paar rondrijden op de stadsdienst van Brugge:

AfbeeldingDe Lijn 2930 - Brugge, Speigelrei by Bas Folles, on Flickr

CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Fraai plaatje *bus*
hauptbahnhof
Berichten: 4280
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

ArrivaBas schreef: vr 11 okt 2024, 19:51 CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
Ik hoorde er voor het eerst over toen de tram/lightrail in Tel Aviv ging rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: vr 11 okt 2024, 19:51 CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
CRRC ken ik inderdaad wel, maar noch in jet bericht, noch in het nieuwsartikel stond deze naam genoemd. :)
waldo79 schreef: vr 11 okt 2024, 20:48 Fraai plaatje *bus*
Inderdaad, maar wel iets minder geschikt als je de bus (goed) wil zien. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Het zijn ook echt maar hele kleine bussen. Voor zover ik weet zijn ze slechts zeven of acht meter lang.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De oude stadsbussen in Mechelen waren ook stuiterballetjes, alleen niet van de andere kant van de wereld afkomstig maar vanuit de provincie zelf in de vorm van 21 jaar oude Van Hool newA308.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3833
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Geen idee of dit al eerder is gedeeld? Het Tsjechische Leo Express heeft 72 rijtuigen ICR gekocht, waaronder stuurstandrijtuigen. De rijtuigen zullen in een later stadium verhuurd worden. De eerste sleep is de grens al over, want gefotografeerd bij Bad Schandau (tussen Dresden en Decin).

Bron (in het Tsjechisch): https://zdopravy.cz/zakladatel-leo-expr ... zu-224904/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

Yup, gisteren hier een foto van het transport gelinkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Maar dat was nog zonder verklaring.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

Ja het is wel nieuw dat Leo Express ze gekocht zou hebben inderdaad. Lijken wel dezelfde foto's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Er wordt in dat nieuwsartikel naar dezelfde tweet gelinkt van het transport.
diederickx
Berichten: 1700
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door diederickx »

Kan het zijn dat de rijtuigen door Leoš Novotný gekocht zijn en niet door Leo Express?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

Dat staat letterlijk in het artikel blijkt nu ik in de gelegenheid was het te vertalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

DB heeft de aanbesteding voor een nieuwe generatie ICE welke vanaf 2030 in dienst moet komen weer ingetrokken. Officiele reden is dat er geen inschrijvingen waren, inofficieel speelt misschien ook het geld een rol:

https://www.t-online.de/finanzen/aktuel ... ice-5.html
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Is het niet mogelijk dat Deutsche Bahn de eisen voor de ICE 5 verlaagd naar bijvoorbeeld max 280 km/h, geen buitenlandinzet en geen gelijkvloerse instap, dat Siemens dan met een vervolgserie van de ICE 4 mee kan doen met de aanbesteding voor de ICE 5?
-
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Als je het gelijkvloerse laat vallen dan kun je uiteraard ook gewoon ICE3neo bestellen.
En zou het zo'n grote ontwikkelstap zijn om één rijtuig met een middeninstap te maken en verlaagde vloer? Je krijgt dan helaas wel het effect van de nieuwe Railjet waar je dan wel een lage instap hebt, maar als je als gewone mens door de trein loopt je eindloos trappen aan het lopen bent. Zit je dan in een rolstoel, kun je nog niet naar het restaurant.
Dat is het fijne van de ICE nu, binnen is die volledig gelijkvloers.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Of je krijgt met gelijkvloerse treinen zo'n gedrocht als de Stadler Giruno met piepkleine ramen en schuine vloeren. Die zie ik liever ook niet als ICE 5.

Een ICE 4 is qua aanschafprijs een stuk goedkoper als een ICE 3 Neo en met straks 90 ICE's die naar het buitenland kunnen is dat straks voldoende voor de buitenlandinzet en het aantal hogesnelheidslijnen in Duitsland waar 300 km/h gereden kan worden is nog altijd vrij beperkt en de 250 km/h maximumsnelheid van de ICE 4 vormt in de praktijk weinig belemmeringen voor de dienstregeling.
-
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Inderdaad. 90 nieuwe ICE5 is vervanging van het hele ICE3-park (403+406+407 waren 84 stellen). Van de ICE3neo zijn er al 90 besteld, ik weet niet of DB echt 180 stellen nodig heeft die 300 kunnen rijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: wo 21 aug 2024, 23:02 De Talent2 stellen uit Hessen gaan uiteindelijk naar Niedersachsen om de Dosto stellen van de Expresskreuz te vervangen die elders nodig zijn. Eigenlijk had daar de Coradia Max inmiddels al haar intrede moeten maken.
Inmiddels werd bekend dat de Coradia in Niedersachsen niet eerder dan begin 2026 in dienst gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Op lijn 358 in London zijn de bussen van het type Irizar IE Tram in dienst gekomen:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: di 11 okt 2022, 07:40 De nieuwe CAF-treinstellen voor de Schönbuchbahn gaan niet eerder dan in het voorjaar 2024 in dienst. Met de nu ingebouwde remmen krijgen de stellen, welke al sinds 2020 geleverd zijn, geen toelating door het EBA en dus moet CAF alle remmen vervangen:

https://www.stuttgarter-nachrichten.de/ ... duced=true
En nadat voorjaar 2024 niet haalbar was dachte men de treinstellen aanstaande weekeind in dienst te kunnen stellen. Maar nee, de toelating is opnieuw uitgesteld..... _O-

https://www.szbz.de/nachrichten/artikel ... ich-weiter
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De serie 102 bij DB is maar liefst negen jaar oud maar de eerste loc gaat al naar de sloop.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten