Materieelaanschaf in het buitenland
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Er rijden toch nog steeds Skoda Dosto's rond op de RE1 tussen München en Nürnberg, gemengd met BR101+Regio-IC-rijtuigen? Maar wat is dan de toekomst van de RE1? Gaan over enkele jaren de Vectrons met Regio-IC-rijtuigen die op de RE200 Wendlingen-Ulm rijden naar de RE1 München-Nürnberg of gaat de BEG zesdelige Desiro HC-stellen bestellen bij Siemens die ook tussen Nürnberg en Sonneberg/Erfurt rijden?
-
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De aanbesteding voor Isar-Noris-Altmühl loopt nog, dus dat is nog een open vraag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Er is verder vertraging bij de aanbesteding van de nieuwe treinstellen voor de S-Bahn Berlin. Nu is er een discussie tussen de stad Berlin en de deelstaat Brandenburg, of de spanning van 750V naar 1500V verhoogd moet worden. Daardoor zullen de kosten voor de treinstellen stijgen, maar de (noodzakelijke) vernieuwing van de transformatorhuisjes goedkoper worden omdat er niet meer zo veel nodig zijn.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
1500V derde rail? Kun je dat zomaar ombouwen? Volgens mij zit je dan aardig aan de grenzen.
Kun je dan niet beter de bovengrondse lijnen met 15 kV~ elektrificeren? Kun je meeliften op het bahnstromnet.
Kun je dan niet beter de bovengrondse lijnen met 15 kV~ elektrificeren? Kun je meeliften op het bahnstromnet.
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ja, 1500V op de derde rail is wel vrij hoog inderdaad. Volgens mij zit de S-Bahn in Hamburg met 1200V toch al aardig aan de limiet voor wat technisch mogelijk is met derde rail.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Is dat niet meer een veiligheidskwestie dan een technische beperking? Zo'n derde rail lijkt me qua geleidend vermogen best in staat met hogere gelijkspanning om te gaan. Wellicht dat de afstand tot de rijsporen nog een rol speelt, maar verder zou ik niet weten waar het probleem moet zitten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De isolatieafstand moet natuurlijk wel groter worden en omdat DC natuurlijk makkerlijker vlambogen maakt is dat wel een dingetje.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Volgens Wikipedia is 1500 V het maximum met derde rail. In Duitsland rijdt to nu toe de S-Bahn Hamburg met de hoogste spanning via derde rail (1200 V), met 1500 V reed bij voorbeeld de in de jaren 70 gesloten Maurienne-lijn.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Reden zouden inderdaad isolatieproblemen naar de grond zijn. Wat verderop in dat (Duitse) artikel dan weer enigszins wordt tegengesproken door de stroomrail aan het plafond van o.a. de Berlijnse Nord-Südbahn te melden, waarop 15.000 volt staat. Wisselspanning, maar dat geeft bij grotere spanningen uiteraard ook isolatieproblemen. Of zou neerslag hier een beslissende rol spelen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Citaat uit het Duitse Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Stromschiene):
"Bodennahe Stromschienen haben gegenüber Oberleitungen die folgenden Nachteile: (...) Beschränkung der Übertragungsspannung auf 1500 V, da in Bodennähe Verschmutzungen auftreten, die die Isolation stören"
Dus inderdaad gaat het daarom dat bij derde rails omdat ze net bovengronds liggen problemen bij de isolatie door vervuiling kunnen optreden.
"Bodennahe Stromschienen haben gegenüber Oberleitungen die folgenden Nachteile: (...) Beschränkung der Übertragungsspannung auf 1500 V, da in Bodennähe Verschmutzungen auftreten, die die Isolation stören"
Dus inderdaad gaat het daarom dat bij derde rails omdat ze net bovengronds liggen problemen bij de isolatie door vervuiling kunnen optreden.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 6,11037109
ÖBB bestelt nog eens 25 driedelige Mireo’s en 5 vierdelige Mireo’s voor het regionaal vervoer, nadat er al 11 driedelige Mireo’s en 28 vierdelige Mireo’s voor het regionaal vervoer zijn besteld, naast de 31 vierdelige Mireo’s die voor het IR-net zijn besteld.
ÖBB bestelt nog eens 25 driedelige Mireo’s en 5 vierdelige Mireo’s voor het regionaal vervoer, nadat er al 11 driedelige Mireo’s en 28 vierdelige Mireo’s voor het regionaal vervoer zijn besteld, naast de 31 vierdelige Mireo’s die voor het IR-net zijn besteld.
-
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De voormalig in Mecklenburg-Vorpommern rijdende ex-DB 429 (Flirt I) zijn gekocht door VIAS.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat is nog niet bekend. Eerst krijgen ze bij VIAS in Hagen (toenmalige Abellio-werkplaats) een grote opknapbeurt.
- Suus
- Berichten: 52107
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Meest logische kandidaten lijken mij de Rheingau-Linie of het Ruhr-Sieg-Netz, aangezien daar identieke treinstellen worden ingezet (wel met een andere inrichting). Aangezien de vloot van de huidige Eurobahn RE3 en RE13 naar Vias gaat voor de RE3 en de RE41, zal daar minder snel sprake zijn van materieelgebrek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Inmiddels kon ik uitvinden dat de treinstellen voor de nieuwe RE van Koblenz via Rüdesheim naar Frankfurt zijn, welke vanaf december 1x/2uur zal rijden.
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Daar zouden toch een 8-tal 4-delige FLIRT3xl voor komen?
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... ietet.html
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... ietet.html
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dan zullen de flirts van DB wel een reserve worden en waarschijnlijk verdeeld worden over alle concessies waar VIAS met dit materieel rijdt. De reizigersaantallen zijn in Duitsland algemeen nogal opgelopen waardoor ik wel kan begrijpen dat je met je huidige wagenpark op een gegeven moment niet meer op kan tegen de reizigersaantallen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: do 23 sep 2021, 21:05
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Beste,
Hierbij volgend nieuwsbericht;
https://blogcfl.lu/fr/coradia-fr/les-pr ... tebMKi_y1g
CFL Coradia Stream in Arlon (Aarlen).
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Hierbij volgend nieuwsbericht;
https://blogcfl.lu/fr/coradia-fr/les-pr ... tebMKi_y1g
CFL Coradia Stream in Arlon (Aarlen).
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Ah, een (gedeeltelijke) dubbeldeks ICNG 

- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat zijn toch de treinstellen wiens invoering in Niedersachsen nu al vier keer is uitgesteld....
https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... n-100.html
https://www.butenunbinnen.de/nachrichte ... n-100.html
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Vanwege de aanhoudende problemen met de waterstoftreinstellen in de Taunus rijden deze alleen nog op de RB12 Königstein-Frankfurt, op de andere lijnen zijn nu, voorlopig tot einde van dit jaar, zestien in Schleswig-Holstein overbodig geworden 648 te zien.
https://www.tagesschau.de/inland/region ... n-100.html
https://www.tagesschau.de/inland/region ... n-100.html
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Dat zijn toch die 5 Flirts met lage vloer (55cm)? Komen die wel goed tot hun recht in het gebied waar VIAS nu lijnen heeft?
(bijna allemaal 76cm perronhoogte).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
De 429 028 zag ik gistermiddag in Hagen bij de genoemde VIAS-werkplaats staan.
https://treinposities.nl/materieel/DBREGIO/FLIRT/BR4290
https://treinposities.nl/materieel/DBREGIO/FLIRT/BR4290
- ArrivaBas
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Het Griekse Ministerie van Infrastructuur en Transport heeft een nieuwe aanbesteding uitgeschreven voor 125 elektrische bussen, die gaan rijden in Athene: https://www.sustainable-bus.com/electri ... ric-buses/
Momenteel levert Yutong al 250 e-bussen voor de stadsdiensten van Athene en Thessaloniki. Dit zijn de eerste nieuwe stadsbussen die in Griekenland in dienst komen sinds 2012.
Momenteel levert Yutong al 250 e-bussen voor de stadsdiensten van Athene en Thessaloniki. Dit zijn de eerste nieuwe stadsbussen die in Griekenland in dienst komen sinds 2012.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten