Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Nouja, openbaar vervoer is altijd verliesgevend. Maar dit voorbeeld is dan toch extreem.
Wat ik opmerkelijk vind is wat voortaan in Bredene gebeurt. Citaat: "We laten één busje bestuurd door een personeelslid van de gemeente op bepaalde uren rondrijden". Ik weet echter nog niet wat ik ervan moet denken. Is het nu een goede of een slechte ontwikkeling dat de gemeente zelf een soort vervoersbedrijf wordt?
Het doet mij denken aan de Texelhopper. Politici enorm enthousiast vanwege een of ander 'hip innovatief" iets, iedere deskundige dacht al: slecht plan. Wordt toch doorgezet en uiteindelijk zijn reizigers veel slechter af en kost het ook nog eens harstikke veel belastinggeld
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dat is het probleem... die prijs is onhoudbaar. Te goedkoop voor de klant tov de werkelijke kosten.
Maar de werkelijke kosten gaat de reiziger niet betalen.
Het rijden van een normale bus is echt stukken goedkoper en levert meer reizigers op.
Probleem is dat ambtenaren zich van alles laten wijsmaken door zogenaamde adviesbureaus die totaal geen kennis van zaken hebben.
Ambtenaren en politici zien inmiddels een "klassieke" buslijn als heel ouderwets aan. Dus moet men per se, zoals boven al staat geschreven, iets innovatiefs hebben om te laten zien hoe modern hun gemeente is.
Ambtenaren moet hun 'werk' doen en vooral niet proberen 'hip' of 'innovatief' te zijn.
Als ze dat willen moeten ze in een echt bedrijf gaan werken of een yuppenbaan zoeken, of tiktokker worden.
Alles is op de een of andere manier met elkaar verbonden. Uiteindelijk doet het bestuur alleen wat politici willen, vooral omdat de "hogere" postities in het bestuur onder politieke invloed worden bezet. Politici baseren hun handelen enerzijds op de goede indruk die ze op de kiezers willen maken en willen daarom vooral aansluiten bij de tijdsgeest (“wij zijn modern”) en anderzijds op wat bepaalde lobbyisten graag willen, ook omdat politici een goedbetaalde baan willen hebben nadat ze hun politieke carriere hebben verlaten. En deze baan krijgen ze vaak van of met de hulp van lobbyisten voor wie ze ooit hun "gunst" hebben bewezen.
Vallen de bussen die vanaf Antwerpen-Linkeroever naar het westen rijden nu onder Vervoerregio Antwerpen of onder Vervoerregio Waasland?
Bij de meeste lijnen staat op de Wiki Waasland vermeld, maar bij een paar lijnen staat Antwerpen vermeld.
Waar kan ik overigens vinden tot welke vervoerregio een (bus)lijn behoort?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dat is een goede vraag. De hoofdas Beveren - Antwerpen is toebedeeld aan de vervoerregio Antwerpen, maar of dat zo blijft is niet zeker aangezien de gemeente Zwijndrecht tegen de zin in van de burgemeester per 1 januari 2025 opgaat in de nieuwe fusiegemeente Beveren-Waas* in Oost-Vlaanderen. De uitlopers van deze hoofdas horen voor zeker bij Waasland.
* Beveren-Waas is de voorlopige uitslag van het referendum, het verloor van Scheldewaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ben benieuwd hoe De Lijn Flex zich verder ontwikkelt.
Ik heb vorige week een ritje Echt - Beringen gemaakt. De Hoppin app gaf als enige optie een rechtstreeks flexbusje dat ik voor die reis kon boeken. Dus wie ben ik om dat dan niet te doen. Een rit van 62 kilometer voor 1,70 p.p.
Busje kwam netjes op tijd aanrijden in Echt. De chauffeuse was niet zo blij met het systeem. Wij wel
Suus schreef: ↑zo 18 feb 2024, 00:08
Dat is een goede vraag. De hoofdas Beveren - Antwerpen is toebedeeld aan de vervoerregio Antwerpen, maar of dat zo blijft is niet zeker aangezien de gemeente Zwijndrecht tegen de zin in van de burgemeester per 1 januari 2025 opgaat in de nieuwe fusiegemeente Beveren-Waas* in Oost-Vlaanderen. De uitlopers van deze hoofdas horen voor zeker bij Waasland.
De lijnen 82, 84, 85 en 821 rijden inderdaad allemaal verder dan Beveren. Lijn 83 is nu nog slechts een lokale lijn Beveren - Kallo.
Van lijn 87 kan ik me nog wel voorstellen dat die bij Antwerpen hoort, maar van de rest van de lijnen klinkt het logischer om ze onder Waasland te scharen.
Vallen de lijnen richting Sint-Niklaas (zoals 93) wel volledig onder Waasland?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bijna vijf jaar geleden keurde het vorige Vlaams Parlement net voor zijn ontbinding het decreet basisbereikbaarheid goed. Reizigersvereniging TreinTramBus waarschuwde er toen tijdens een hoorzitting in de commissie mobiliteit voor dat het decreet wel erg onvoldragen was. Bij gebrek aan uitvoeringsbesluiten moest toenmalig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) het antwoord op vele concrete vragen schuldig blijven. We vreesden dat Vlaanderen met de basisbereikbaarheid een kat in een zak zou kopen. Vandaag (donderdag 28 maart 2024) debatteert de commissie mobiliteit opnieuw over de basisbereikbaarheid. Het Vlaams Parlement had het Rekenhof gevraagd de uitvoering van de basisbereikbaarheid te onderzoeken. Het rapport is vorige week gepubliceerd.
Het verdict op het einde van deze legislatuur is ronduit vernietigend. Het Rekenhof vindt niet alleen dat de beleidsvoorbereiding van het kabinet Weyts rommelig verliep, maar ook dat het decreet nadien onder minister Lydia Peeters (Open VLD) te vaak wijzigde.
Vanaf vandaag staan de wijzigingen voor fase 4 op de website van De Lijn. Met name rondom Brussel komen de volgende R-lijnen op de weg, nu aan de noordwestkant van Brussel. Ook opvallend is dat veel haltes die in eerdere fases opgeheven waren, nu weer terugkeren.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Fase 4? Bedoel je 1 juli 2024 of januari 2025? Of september 2024? En als het de wijzigingen van september of januari zijn, heb je een lijst van wijzigingen?
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
Zugführer schreef: ↑zo 18 feb 2024, 09:45
Ben benieuwd hoe De Lijn Flex zich verder ontwikkelt.
Ik heb vorige week een ritje Echt - Beringen gemaakt. De Hoppin app gaf als enige optie een rechtstreeks flexbusje dat ik voor die reis kon boeken. Dus wie ben ik om dat dan niet te doen. Een rit van 62 kilometer voor 1,70 p.p.
Busje kwam netjes op tijd aanrijden in Echt. De chauffeuse was niet zo blij met het systeem. Wij wel
De flexbus zal geen langeafstandstaxi meer zijn:
De Lijn wil flexvervoer in Limburg beter organiseren door provincie in 5 regio's op te delen
"In Limburg zijn er heel wat klachten over dat flexvervoer op maat. Nu worden aangevraagde ritten vaak geweigerd, omdat er geen chauffeurs of busjes beschikbaar zijn. Dat komt doordat de aanwezige busjes erg lange afstanden afleggen en vaak weinig mensen meenemen", aldus Christiaens.
[...]
Niet langer van Zuid naar Noord
Frederick Wittock van De Lijn geeft een voorbeeld van wat men in de toekomst wil vermijden. "Een flexbus kan nu iemand ophalen in Zuid-Limburg en die naar het Noorden van de provincie brengen. Als de volgende rit van de bus dan in het Maasland vertrekt, rijdt je bus lang leeg rond."
[...]
Over 3 weken zal de vervoersregioraad van De Lijn beslissen of het flexvervoer van Limburg onderverdeeld wordt in regio's. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/23 ... exvervoer/
Moet nog over beslist worden over enkele weken, lees ik. Op zich verbaast het me dat er niet eerder een aanpassing voorgesteld is. Verder vraag ik me af of een maximumafstand per flexbusrit geen klantvriendelijker alternatief was geweest. In dit voorstel kun je wellicht ook geen kort ritje net over de regiogrens heen maken.
De volgende fase van Basisbereikbaarheid komt er aan. Vanaf 1 juli zullen weer wijzigingen plaats vinden bij De Lijn; niet meer zo grootschalig, maar het zijn vooral wat reparaties hier en daar en een enkele frequentieverlaging of verhoging.
Waarschijnlijk zullen bij de schoollijnen per 1 september nog wijzigingen komen, deze kan ik namelijk niet meer raadplegen vanaf 1 juli.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Er is in meerdere vervoerregio’s onmin, omdat De Lijn schrapt wegens budgetoverschrijdingen, maar ze niet kunnen hardmaken wat het budget is en hoeveel er overschreden wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.