Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

De ICE Sprinter Berlijn - München wordt in de zomer omgezet naar ICE3neo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk. (A)

Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5706
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Nitein-Repart schreef: za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: za 01 feb 2025, 23:04 De mensen die die geruchten op Somda verspreiden zullen wel de interne informatiebronnen van NS gebruikt hebben, anders zouden ze als bekende NS-insiders dit niet zomaar delen natuurlijk. (A)

Gezien de problemen waar de IC Berlijn-rijtuigen mee kampen is december nog rijkelijk laat, maar liever dit dan eindeloos moeten wachten op de Talgo-stammen.
Er zijn maar 25 ICE3Neo-stellen in bedrijf en tevens moet vanaf medio april de BR406 (ICE3M) vervangen worden, dan wordt het wel redelijk krap om in de zomer al het materieel op de IC Amsterdam-Berlin te vervangen.
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
-
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Met prijzen verhogen haal je niet meer reizigers binnen. Die zullen dan nadenken over alternatieven zoals over de lucht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Als het goed is is de inzet van de 3neo maar tijdelijk, DB en NS willen volgens mij allebei zo snel mogelijk de voor de verbinding bedoelde Talgo-stammen in dienst hebben. Met een beetje geluk is de inzet van de 3neo ook maar een kwestie van maanden, zolang de ergste zomerdrukte opgevangen kan worden is het ook niet heel erg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.

Dus nee, het houdt niet over, ruim 25% minder zitplaatsen. Het zou zo fijn zijn als tegen die tijd ICNG-D kan rijden en NS bijvoorbeeld een aanvullende uurdienst naar Osnabrück gaat rijden.
Maar dat zal wel teveel wensgedachte zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat. Bovendien kun je in Osnabrück vrijwel niet keren en moet je haast doorrijden naar Hannover, wat ook kampt met een gebrek aan perroncapaciteit en bovendien is het gedeelte tussen Löhne en Hannover ook overbelast.

De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
-
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door verfmeer »

Of je verhoogt de capaciteit door in Bad Bentheim een tweede stel bij te plaatsen dat niet in Nederland mag/kan rijden. Laat een voortrein vanuit Nederland tot Bad Bentheim rijden en iedereen kan mee.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk idee, maar zolang Deutsche Bahn nog niet genoeg ICE3Neo-stellen heeft is dat helaas geen oplossing. Bovendien kun je in Bad Bentheim tegenwoordig haast geen treinen meer laten eindigen door de nieuwe RB naar Nordhorn en Neuenhaus die een groot deel van het uur spoor 3 bezet houdt.

Bovendien rijdt tussen Löhne en Berlin op het andere uur een ICE van Köln naar Berlin v.v.

Pas als een groot deel van de ICE3Neo-stellen zijn afgeleverd kun je de capaciteit vanuit Duitsland naar het buitenland verhogen, eerder helaas niet.
-
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Meerdere perrons op stations aan Duitse (overigens ook aan Nederlandse) zijde zijn ook niet lang genoeg voor een dubbele ICE3. In elk geval in Osnabrück (waar je toch echt wilt stoppen ivm overstap richting Hamburg) en Bünde zal dat misgaan.
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gydo »

cassie127 schreef: zo 02 feb 2025, 01:24 ICE-3 Neo is een tijdelijke tussenoplossing nu de IC1 rijtuigen eruit gaan en de ICE L nog niet toegelaten is. De toelating van ICE L wordt momenteel niet binnen anderhalf jaar verwacht.
Nitein-Repart schreef: za 01 feb 2025, 22:02 Er zijn geruchten dat vanaf december 2025 de ICE3Neo wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlin. Helaas kan ik geen bronnen vinden die deze geruchten bevestigen.
Dit is dan ook interne berichtgeving geweest waar dit vandaan komt. Hetzelfde geldt ook over dat er dit weekend mogelijk een ICE L stam de grens over komt.
Vandaag komt er een Talgo stam rond het middageten of iets daarna (13u) naar Nederland via de Bentheim route, de gloednieuwe ELL 193 441 (kaal, wit) trekt de trein, in Nederland zoals RXP personeel de trein naar Amersfoort rijden.


Edit is om 13:28 vertrokken uit Bentheim en is onderweg naar Amersfoort. RXP-personeel heeft de trein overgenomen van RADVE-personeel.
Laatst gewijzigd door Gydo op zo 02 feb 2025, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Intercity Berlijn

Bericht door rvdborgt »

MaartenD schreef: zo 02 feb 2025, 09:13
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.
En met ICE L gaat het terug naar 477 + 85, hoera en zo.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 07:07
Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
Of op de ICE L. Hoera. *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Een extra regionale trein tussen Hannover en Osnabrück met op station Bunde een goede overstap op de stoptrein RB62 uit mijn hoofd Hengelo <-> Bielefeld zou ik zeggen. Dan heb je als er problemen zijn met de IC Berlijn-Amsterdam een redelijk alternatief (met iets meer overstappen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Waren er geen plannen dat de RE70 tussen Braunschweig en Bielefeld in de toekomst een treindeel naar Rheine erbij krijgt, zodat er ieder uur een regionale trein rijdt tussen Rheine en Hannover? Nu moet er nog 1x per 2 uur worden overgestapt in Löhne.

Daarnaast vraag ik mij af of meer treinen op overbelaste baanvakken in combinatie met personeelstekorten wel zo goed idee is. Reizigers willen liever een betrouwbare treindienst waar ze op kunnen rekenen. Dan maar een iets lagere frequentie.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Er rijdt nu al een RE62 Rheine - Löhne op het moment, die aansluit op de RE70.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 09:44 Bij De Lutte gaan nu per 2 uur 3 reizigerstreinen de grens over. In mijn ogen is er sprake van genoeg aanbod van reizigerstreinen wat bij De Lutte de grens overgaat.
Is een beetje in tegenspraak met
De enige manier om 161 reizigers (het aantal stoelen wat de ICE3Neo minder heeft ten opzichte van de huidige IC-stammen) de ICE Amsterdam-Berlin uit te jagen zijn hogere ticketprijzen. Want minder aanbod betekent hogere ticketprijzen.
Daarbij is dat natuurlijk precies wat de reiziger wil: overvolle treinen die ook nog eens extra duur gemaakt worden om de vraag te beperken.
Hoera en zo.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Nou ja, nu de ICE L in Nederland is om te testen is dat denk ik mooi op tijd om ze vanaf december in dienst te nemen. :pos:
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Nee, vanaf december zullen ze nog niet van/naar Nederland ingezet gaan worden. Prioriteit ligt bij DB momenteel bij het uit dienst nemen van de IC 1 rijtuigen, waardoor binnenlandse verbindingen die deels met dieseltractie rijden momenteel meer Prioriteit krijgen. Voor IC Berlijn heeft men nog een alternatief en dat is de inzet van de 408.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Nitein-Repart schreef: zo 02 feb 2025, 07:07

Oplossing is om de ticketprijzen op Internationale ICE’s te verhogen en reizigers stimuleren om met de RE13, RE19 of RB61 de grens over te gaan en in Duitsland een binnenlandse ICE te nemen.
Dan zullen die regionale treinen wel eerst een stuk betrouwbaarder moeten worden,er is nu te vaak uitval
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Aangezien de RE13 vanwege personeelstekort alleen nog op de even uren vanuit Venlo rijdt zou uitval daar nu toch echt afgelopen moeten zijn. Totdat Emmerich - Oberhausen weer volledig dichtgaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Intercity Berlijn

Bericht door VIRM »

rvdborgt schreef: zo 02 feb 2025, 12:19
MaartenD schreef: zo 02 feb 2025, 09:13
dennistd schreef: za 01 feb 2025, 23:35 Vraag me wel af of de ICE3 Neo voldoende capaciteit heeft.
Nu 492 2e klas + 108 1e klas zitplaatsen, ICE3 Neo heeft 340+99.
En met ICE L gaat het terug naar 477 + 85, hoera en zo.
Wat is dan het nut van de nieuwe rijtuigen op de IC Berlijn als ze minder capaciteit gaan bieden?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten