Pagina 1 van 1

ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 16:40
door Bram
Vraagje:

Hoe zat het ook alweer met de ICx order van DB? Volgens wikipedia zijn er een onbepaald aantal treinen besteld waarvan een aantal met 7 bakken, multicourant, en een ander aantal met 10 bakken, unicourant. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat er helemaal geen multicourante ICx'en meer komen. Hoe zit dat precies, en wat betekent het voor de IC Amsterdam-Berlijn?

Mij leek dat DB in de eerste instantie ICx'en met 1500 V én 25 kV wilde om in te zetten op het Nederlandse net én de HSL-zuid, alhoewel het ontbreken van 3000 V dan toch wel een kritieke fout is.

O ja, en laten we a.u.b. Groningen-Leer dubbelsporen en electrificeren. IC Hamburg-Amsterdam met 200 over de Hanzelijn yes please :Y

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 16:49
door Thom91
ICx is voorlopig niet meer multicourant, dus pimpel blijft loc + rijtuigen..

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 17:07
door reisthijs
Bram schreef:Volgens wikipedia zijn er een onbepaald aantal treinen besteld waarvan een aantal met 7 bakken, multicourant, en een ander aantal met 10 bakken, unicourant.
Welke wikipedia? De Duitse versie is actueel: de.wikipedia.org/wiki/DB_ICx
Bram schreef:Mij leek dat DB in de eerste instantie ICx'en met 1500 V én 25 kV wilde om in te zetten op het Nederlandse net én de HSL-zuid, alhoewel het ontbreken van 3000 V dan toch wel een kritieke fout is.
Als DB op de HSL-Zuid gaat rijden doen ze dat met snellere treinen.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:15
door waldo79
ICx en rijden op de HSL-Zuid, dat is wel heel voorbarig en ik vermoed dat er sprake is van een rijke fantasie (A)

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:44
door Bram
Rijke fantasie inderdaad (niet dat daar iets aan scheelt, of moeten we allemaal 100% realistisch zijn op dit forum?), maar ook door een beetje gebrowse op dit duitse treinforum.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: di 16 sep 2014, 20:47
door waldo79
Tuurlijk hoeft niet alles realistisch te zijn, dromen mag altijd. Maar het blijkt nogal door elkaar te lopen :Y

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 16:02
door Bram
Och, als je een 100% realistisch beeld wilt leveren dat vereist dat vaak een vrij uitgebreide raming, en daar hebben weinig van ons tijd voor. Nou ben ik er een die graag een uitgebreider netwerk van internationale treinen ziet. Dan gaan de fantasieklieren aan het werk, en krijg je dingen als Amsterdam-Groningen-Hamburg. Dan zet je zoiets in Google Earth, en dan is het helemaal te visualiseren. Ik zou het wel weten, hoor, als ik in Hamburg moest zijn en als zo 'n trein zou bestaan!

Kortom, fantasie sluit een bepaalde mate van realisme niet uit.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 18:17
door Nitein-Repart
Amsterdam-Hamburg is nu een redelijk goede verbinding met een goede overstap in Osnabruck (niet te krap, niet de ruim). Er is gewoon geen vraag naar een extra verbinding via Zwolle-Oldenburg (via Groningen kost een hoop extra reistijd vanwege kopmaken). Deal with it.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 18:41
door marlies
Kop maken is niet nodig als je via Leeuwarden van Zwolle naar Groningen rijdt ;)

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:15
door Thom91
Of gewoon via het boogje bij Onnen :D

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:16
door Nitein-Repart
Dat is een gigantisch end om. Gn-Lw is 55km, Lw-Zl 90 km, bei elkaar 145 km, terwijl Gn-Zl 100 km is.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 20:19
door waldo79
bei
Germanofiel :)
Asd - Hamburg lekker via Osnabrück als het aan mij ligt 8-)

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 21:31
door Nitein-Repart
Dat zei ik ook bloemkooltje
Adam-Hamburg met overstap in Osnabruck.

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: wo 17 sep 2014, 22:04
door marlies
Erno-BE schreef:Dat is een gigantisch end om. Gn-Lw is 55km, Lw-Zl 90 km, bei elkaar 145 km, terwijl Gn-Zl 100 km is.
Joh :D

Re: ICx en 1500 V?

Geplaatst: do 25 sep 2014, 00:10
door michiel71
Erno-BE schreef:Amsterdam-Hamburg is nu een redelijk goede verbinding met een goede overstap in Osnabruck (niet te krap, niet de ruim).
Reistijd Amsterdam - Hamburg met de trein met één overstap is 5 á 6 uur, spaaraanbiedingen tussen €29 en €99

Met de bus doe je er zónder overstap 6 á 7 uur uur over, met prijzen tussen €25 en €53.