Pagina 1 van 1
Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:00
door Mr-W
Herentals / Mol - Wanneer de laatste trein uit Antwerpen in Herentals halt houdt, moeten alle passagiers uitstappen. Daarna rijdt de trein verplicht leeg verder tot in Mol. Surrealist René Margritte had het niet beter kunnen bedenken. Maar in het nieuwe vervoersplan van de NMBS mag de trein weer reizigers meenemen. Ook de afgeschafte ochtendtrein Mol-Antwerpen rijdt straks weer.
Elke avond kan u in het station van Herentals getuige zijn van een bizar tafereel: omstreeks 22 uur loopt daar de laatste stoptrein vanuit Antwerpen naar de Kempen binnen. Niemand die begrijpt waarom reizigers die verder mee willen naar Olen, Geel of Mol van boord moeten, maar bij de NMBS hebben ze er een reden voor: "Die trein komt vanaf Herentals niet meer in de dienstregeling voor. Het is een afgeschafte trein.
GVA.be
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:09
door Bakpapier
Dit soort dingen vind ik nou zó typerend voor onze Zuiderburen

Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 17:15
door isadora
Binnenkort een naamsverandering naar "de Belgische Spookwegen"?
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 19:05
door Daniel
Bakpapier schreef:Dit soort dingen vind ik nou zó typerend voor onze Zuiderburen

Mwoh, niet persé Belgisch hoor. Zitten bij NS soms ook wat aparte lege ritten tussen: neem bv. een lege trein van Den Haag naar Dordrecht die jaren heeft gereden als aanvoer voor een daar startende stoptrein. En zo zijn er vast nog wel meer.
Heeft natuurlijk vooral te maken met de diensten van het personeel. Die treinen zijn dan vaak voor het reizigersaanbod niet echt meer nodig en kunnen op deze manier met slechts een machinist rijden i.p.v. dat er ook een conducteur nodig is.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 19:19
door 0318
Bakpapier schreef:Dit soort dingen vind ik nou zó typerend voor onze Zuiderburen

Nou nee, de laatste stoptrein van Utrecht naar Rhenen reed bv. tot een aantal jaar geleden ook met reizigers terug naar Utrecht ('s ochtends vv). Tegenwoordig leeg. Of dat is omdat de machinist 10 minuten eerder naar huis wil, of dat er voor NS een perverse prikkel is door hogere infrakosten voor een reizigersrit dan het aantal reizigers op dat uur opbrengt, ik weet het niet.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 19:42
door Pim-AllianceB95
Dat is natuurlijk wel een andere situatie dan één waarin je een laatste rit knipt en het tussenliggende gedeelte wel gewoon aflegt, maar leeg.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:51
door Nitein-Repart
Bakpapier schreef:Dit soort dingen vind ik nou zó typerend voor onze Zuiderburen

Syntus reed eerder 's avonds/'s nachts met de s30900 tot Doetinchem en vanuit daar leeg door naar Winterswijk. Nu heeft Arriva van die LM-ritten commerciele ritten gemaakt. Zo vreemd is het niet.
Aanvulling: Breng rijdt 's ochtends ook met LM-ritten naar Doetinchem. Volgens mij iets van twee ritten.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:53
door Vinny
Rijden er nog steeds personeeltreinen in Nederland? De allereerste trein Lelystad-Amsterdam was destijds een P-trein, maar goed die reed wel op een moment dat normaal Nederland nog op één oor lag.
Ik ben zelf tegen het concept. Je kunt zulke verbindingen ook prima zonder dure conducteur voor reizigers openstellen. Die twee gewone mensen vormen echt het probleem niet :)
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 22:52
door Nitein-Repart
En trouwens, het licht en de verwarming kan toch per bak geregeld worden. Als men voor de veredelde LM-ritten de reizigers verplicht zich in een bepaalde bak (meestal voorste of achterste) te vestigen kan men in de andere bakken het licht doven en de verwarming uitzetten. Ook elektronische schermen zijn voor die veredelde LM-ritten niet nodig.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 23:01
door Ronald
Erno-BE schreef: Ook elektronische schermen zijn voor die veredelde LM-ritten niet nodig.
Laat daarin nou nét het verschil tussen winst en verlies van een rit zitten

Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 23:05
door Suus
En dan rijdt er een Desiro (of naar Nederlands equivalent een SLT). Dagdag plannetjes met bakken afsluiten (wat sowieso vaak al niet eens fatsoenlijk kan). De grootste kostenpost bij een trein is toch echt de tractie, niet de verlichting binnen.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 23:51
door huibe
En wat denk je van de kosten voor een stop op het station. Daar moet ook per bak voor worden betaald.
Re: Spooktrein mag weer passagiers meenemen (B)
Geplaatst: di 07 okt 2014, 01:29
door Aking
Hier in Nederland kwam(/komt?) dat inderdaad ook wel voor...
Ik weet nog dat de laatste stoptrein van Rtd naar Gd leeg door ging naar Utrecht en ik regelmatig "stiekem" ben meegereisd.
Mocht ik van het treinpersoneel niet mee dan ging een paar minuten later nog een stoptrein naar Rotterdam, en kon ik met het nachtnet naar huis *O*