Pagina 1 van 2

French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 16:44
door Thom91
French auditor calls for smaller TGV network

FRANCE will need to consider reducing the number of stations served by TGV services if the network is to stand any chance of being profitable, according to a report on the finances of TGV, which was published by the French Court of Auditors on October 23.

French National Railways (SNCF) currently operates nearly 5500 TGV services per week serving around 230 stations. Because of the huge range of destinations served, around 40% of travel time is on the conventional network.

Bron en meer

Het Franse auditeurs hof heeft een rapport gepresenteerd waarin staat dat het aantal stations dat bedient wordt door TGV's te verminderen om winstgevend te blijven.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 16:48
door Frans F
Hetzelfde probleem als overal: het langeafstandsvervoer krimpt, het korte afstandsvervoer groeit.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 17:08
door marlies
En vergeet daarin de concurrentie van de luchtvaartsector ook niet.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 19:08
door Suus
Ongeacht dat, het TGV-netwerk in Frankrijk is best wel inefficiënt in die zin dat er amper een klokvaste dienstregeling is bij de TGV maar een model gebaseerd op vraag en aanbod naar allerlei plaatsen ver van de HSL. De in aanschaf en exploitatie dure grote TGV-treinstellen brengen veel tijd door op de langzame en door de grote TGV-investeringen matig onderhouden regionale spoorlijnen waardoor ze veel minder efficiënt kunnen worden ingezet dan mogelijk zou kunnen zijn.

Een voorbeeld: Een TGV Lille - Parijs doet daar 1u01m over en rijdt bijna volledig op de LGV Nord. Een TGV Dunkerque - Lens - Parijs doet daar 2u12m over, waarvan de trein ongeveer 1u25m doorbrengt op regionale spoorlijnen. In de tijd dat die trein nodig heeft voor Dunkerque - Parijs had ook een aantal keer gependeld kunnen worden tussen Arras (waar je de HSL op kan) en Parijs. Daar kan je dan een regionaal sternet omheen bouwen waar meer mensen van profiteren dan alleen maar een eenzijdige focus op Parijs. Bovendien kan je met minder treinstellen een betere dienst aanbieden op de HSL-lijnen. Dat vergroot de aantrekkelijkheid van deze lijnen, maakt de spoorlijnen rendabeler voor de infrastructuurbeheerder en de SNCF kan met minder dure TGV-treinstellen af.

Het bouwen van overstapknopen van regionale treinen rondom IC/ICE-treinen is een beproefd model in Nederland, Duitsland en Zwitserland, ik zie geen redenen waarom dat in Frankrijk niet zou kunnen werden. Het zou wel een noodzakelijke shift zijn in het denken over het regionale treinverkeer in Frankrijk dat behalve rondom de grootste steden al decennia een dalende lijn laat zien.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:23
door webguy
Overigens doen ze dat wel deels he - er rijdt bijvoorbeeld 3-4x per dag een TGV naar het Hendaye en Tarbes, die gekoppeld rijdt tot Dax, waar meteen een knoop is met regionale boemels. Vanaf Dax boemelt dat ding als IC ja, maar je geeft wel een redelijk directe verbinding met Parijs zonder overstap (handig voor mensen met koffers, etc). De vraag is wat de impact van een overstap is op reisgedrag en welke kosten er aan een directe verbinding mogen hangen. In de luchtvaart hebben ze bedacht dat directe verbindingen duurder mogen zijn - dat botst een beetje met UIC tarieven, etc.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:25
door Suus
Het tariefsysteem voor de regionale treinen in Frankrijk is sowieso niet compatibel met de tarieven van de TGV, waar voor 100% met marktprijzen wordt gewerkt (de vraag bepaald hoe duur je ticket is, de afstand is irrelevant).

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: do 30 okt 2014, 09:37
door webguy
Daar moet je dus iets aan doen wil je het reizen aantrekkelijk maken en willen spelen met knopen en overstappen...

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: do 30 okt 2014, 21:04
door Vinny
Je zult dan toch echt met een structurele herziening moeten komen en een goede toekomstvisie. De uitlopers van de TGV als conventionele IC exploiteren zodat vrijwel elk stationsdorp in Frankrijk zijn rechtstreekse verbinding met Parijs houdt (al is het eens per week) was ooit de hele bedoeling van het TGV-netwerk. Ik heb zelf het idee dat de conventionele intercity een probleem aan het worden is in Frankrijk. Het is in ieder geval de enige treinformule waar vorig jaar behoorlijk mee geadverteerd werd. Dat zou vast niet nodig zijn als het allemaal zo gesmeerd liep.
En vergeet daarin de concurrentie van de luchtvaartsector ook niet.
Bussen en vliegtuigen zijn nou eenmaal flexibeler, goedkoper en efficiënter. De spoorsector moet (vooral in landen als België en Frankrijk) hoognodig drastisch op de schop gaan. Anders is het over een aantal jaar echt einde verhaal.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: do 30 okt 2014, 23:31
door Z2N
Vinny schreef: Ik heb zelf het idee dat de conventionele intercity een probleem aan het worden is in Frankrijk. Het is in ieder geval de enige treinformule waar vorig jaar behoorlijk mee geadverteerd werd. Dat zou vast niet nodig zijn als het allemaal zo gesmeerd liep.
Dat klopt helemaal. Er gaat een hele bulk subsidie naar het netwerk van Intercités vanuit de overheid, en alsnog slaagt de SNCF erin om te moeten bezuinigen op de dienstverlening, zo is recentelijk de restauratie op IC-treinen zonder verplichte reservering afgeschaft omdat de verliezen daarvan te groot werden.. Je hoeft geen azijnpisser te zijn om te denken dat een groot deel van het IC-net in Frankrijk domweg verdwijnt als de Touringcarmarkt opengesteld wordt.

Verder ben ikzelf van mening dat SNCF het liefst vandaag nog opgedoekt zou moeten worden, de laatste innovatie die dat bedrijf gekend heeft stamt van 1978 toen de eerste TGV klaar was voor de dienst. Het bedrijf is sindsdien in 1978 blijven hangen, hetgeen vandaag goed te zien is door de extreme overvloed aan overbodig personeel (met als absoluut dieptepunt het leger aan stationschefs dat in ieder groot boerengat 16 uur per dag de kaartbalie bedient voor een paar treinen per dag.), de compleet in gruzelementen liggende infrastructuur (alhoewel RFF daarmee bezig is, ondanks dat het daar het geld niet voor heeft) en de dienstregelingopbouw die niemand blij lijkt te maken behalve de vakbonden. :X

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 09:01
door Nitein-Repart
Volgens mij heeft slechts de minderheid van de Europese landen een klokvaste dienstregeling: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. De Scandinavische en Britse landen alleen in dichterbevokte gebieden. Heel Zuid-Europa en een groot deel van Oost-Europa is nog steeds geen klokvaste dienstregeling. Dus dat Franse model is wel ouderwets, maar komt nog heel veel voor.

Verder is er rond bijvoorbeeld Lille, wat een agglomeratie van meer dan een miljoen inwoners geen S-Bahnnetwerk en worden de treinen louter voor lange-afstanfdsrelaties gebruikt. Daar krijg je ook geen hond mee in de trein. Het lijkt mij effectiever om bijvoorbeeld iedere 15/20-minuten een S-Bahntrein vanuit Lille-Flandres naar Moeskroen en Tournai te laten rijden, zodat die spoorlijnen effectiever benut worden. De Belgische IC's kunnen eventueel geïntregreerd worden in de S-Bahn.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 09:10
door Suus
Waarom zou je zo'n trein rijden. In Frankrijk hebben ze al net zo'n afbraakprijzenpolitiek voor het lokale OV als in Belgie. Je kan hele departementen met de bus doorkruisen, 1 euro enkele reis 2 euro voor een retourtje.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 10:08
door Nitein-Repart
Dan moeten ze eerst fatsoenlijke prijzen gaan hanteren voor OV. In Lille rijdt er wel een metro tot de Belgische grens, maar een S-Bahnnetwerk kunnen ze niet op poten krijgen.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 11:15
door Mr-W
Erno-BE schreef:In Lille rijdt er wel een metro tot de Belgische grens, maar een S-Bahnnetwerk kunnen ze niet op poten krijgen.
Misschien vormt de VAL-metro voldoende alternatief voor een S-bahn Réseau Express Régional (RER)Netwerk?

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 20:42
door Vinny
Erno-BE schreef:Volgens mij heeft slechts de minderheid van de Europese landen een klokvaste dienstregeling: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. De Scandinavische en Britse landen alleen in dichterbevokte gebieden. Heel Zuid-Europa en een groot deel van Oost-Europa is nog steeds geen klokvaste dienstregeling. Dus dat Franse model is wel ouderwets, maar komt nog heel veel voor.

Verder is er rond bijvoorbeeld Lille, wat een agglomeratie van meer dan een miljoen inwoners geen S-Bahnnetwerk en worden de treinen louter voor lange-afstanfdsrelaties gebruikt. Daar krijg je ook geen hond mee in de trein. Het lijkt mij effectiever om bijvoorbeeld iedere 15/20-minuten een S-Bahntrein vanuit Lille-Flandres naar Moeskroen en Tournai te laten rijden, zodat die spoorlijnen effectiever benut worden. De Belgische IC's kunnen eventueel geïntregreerd worden in de S-Bahn.
Het principe van een klokvaste dienstregeling is overal wel bekend. Alleen in dichtbevolkte gebieden met tamelijk korte treinseries is het ook een haalbare kaart.

Dat gezegd hebbend lijkt het mij gewoon meer wenselijk dat er in Frankrijk gekeken moet worden naar de toekomst van het spoor. Dingen als een loket bemannen gedurende de hele dag terwijl alleen in de spitsuren er uberhaupt treinen rijden, ja dat kan natuurlijk echt niet langer.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 20:52
door Nitein-Repart
Vinny schreef:
Erno-BE schreef:Volgens mij heeft slechts de minderheid van de Europese landen een klokvaste dienstregeling: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken. De Scandinavische en Britse landen alleen in dichterbevokte gebieden. Heel Zuid-Europa en een groot deel van Oost-Europa is nog steeds geen klokvaste dienstregeling. Dus dat Franse model is wel ouderwets, maar komt nog heel veel voor.

Verder is er rond bijvoorbeeld Lille, wat een agglomeratie van meer dan een miljoen inwoners geen S-Bahnnetwerk en worden de treinen louter voor lange-afstanfdsrelaties gebruikt. Daar krijg je ook geen hond mee in de trein. Het lijkt mij effectiever om bijvoorbeeld iedere 15/20-minuten een S-Bahntrein vanuit Lille-Flandres naar Moeskroen en Tournai te laten rijden, zodat die spoorlijnen effectiever benut worden. De Belgische IC's kunnen eventueel geïntregreerd worden in de S-Bahn.
Het principe van een klokvaste dienstregeling is overal wel bekend. Alleen in dichtbevolkte gebieden met tamelijk korte treinseries is het ook een haalbare kaart.

Dat gezegd hebbend lijkt het mij gewoon meer wenselijk dat er in Frankrijk gekeken moet worden naar de toekomst van het spoor. Dingen als een loket bemannen gedurende de hele dag terwijl alleen in de spitsuren er uberhaupt treinen rijden, ja dat kan natuurlijk echt niet langer.
Laagfrequent klokvast (1x/2 uur of 1x/4 uur) kan in dunbevolkte gebieden ook hoor. Kwestie van dienstregeling hervormen. Die Franse dienstregeling is allesbehalve klokvast (behalve diensten naar Belgie en wat treinen rond Parijs).

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: vr 31 okt 2014, 23:50
door Vinny
Laagfrequent klokvast (1x/2 uur of 1x/4 uur) kan in dunbevolkte gebieden ook hoor. Kwestie van dienstregeling hervormen.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar vaak levert dat geen handige dienstregeling op voor de vervoerder, door onnodig lange keertijden, en ook geen handige dienstregeling voor de reiziger, omdat het geen recht doet aan de vervoersbehoefte. Als je om 10.00 een trein hebt wil je als reiziger niet persé om 12.00 nog een trein. Dan heb je meer aan een trein om 16.30 en om 17.30, en 's middags helemaal niets.
Het voordeel van de weinig klokvaste tijden in Frankrijk is wel dat er beter wordt ingespeeld op de actuele reizigersvraag.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 12:42
door Alargule
Is een hervorming van het netwerk in Frankrijk zoals sommigen hier voorstellen überhaupt wel opportuun? Het hele land is immers opgezet als 'Parijs en de rest', waarbij die rest op wat stedelijke gebieden na vooral uit uitgestrekte, dunbevolkte gebieden bestaat.

Dat bemanning op kleine stations best vervangen kan worden door automaten is misschien in dit deel van Europa een geaccepteerde gedachte, maar in het traditionalistische Frankrijk gaat men voor minder de barricaden op.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 13:46
door Suus
Het is ze in België al gelukt, waarom zou het in Frankrijk niet lukken?

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 15:03
door Frans F
Alargule schreef:Is een hervorming van het netwerk in Frankrijk zoals sommigen hier voorstellen überhaupt wel opportuun? Het hele land is immers opgezet als 'Parijs en de rest', waarbij die rest op wat stedelijke gebieden na vooral uit uitgestrekte, dunbevolkte gebieden bestaat.
Ik vrees inderdaad dat dit politiek nooit gaat lukken. In de regio's waar bijv. stations hun TGV-stop verliezen breekt binnen de kortste keren de politieke pleuris uit.
Bee schreef:Het is ze in België al gelukt, waarom zou het in Frankrijk niet lukken?
In België zijn de automaten er bij gekomen maar zijn de loketten veelal ook nog steeds gehandhaafd. Alleen zijn de openingstijden wat minder geworden.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 15:12
door Suus
Vorig jaar is op 30 Belgische stations het loket permanent toe gegaan. Dankzij de automaten.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 15:24
door Thom91
Wel interessant in dit topic, Arriva heeft zijn pijlen gericht op het TET netwerk.

http://www.localtis.info/cs/ContentServ ... 0267913528

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 15:39
door Suus
Hoe lang zouden ze dit keer gaan staken? Een week, twee of dit keer meteen maar een volle maand?

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 17:09
door webguy
Overigens kan je in Frankrijk in een automaat praktisch alles wat ook bij het loket kan toch? Kaartjes kopen, omboeken, bestellingen ophalen, etc. Ik heb zelfs ergens gelezen dat de speciale personeelskorting toegepast kan worden in een automaat.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 17:22
door Suus
Ja, de gele automaten kunnen inderdaad bijna alles.

Re: French auditor calls for smaller TGV network

Geplaatst: za 01 nov 2014, 19:21
door Nitein-Repart
België en Frankrijk hebben vrijwel alle (overheids)bedrijven geconcentreerd rond Brussel en Parijs. Hierdoor zijn de vervoersstromen zeer verspitst in één richting. Dat levert ook inefficiëntie op. Nederland en Duitsland hebben de (overheids)bedrijven meer verspreid over de diverse steden en zijn het politiek en economisch centrum gescheiden in Den Haag/Berlijn respectievelijk Amsterdam/Frankfurt. Dit levert op hoofdlijnen spitsstromen in beide richtingen op en zorgt voor efficiëntere exploitatie.

Het zou voor Frankrijk goed zijn dat (overheids)bedrijven meer verspreid worden over bijvoorbeeld Lille, Strassburg, Lyon, Marseille, Bordeaux, etc. Zodat vervoersstromen niet enkel op Parijs gericht zijn. Hetzelfde geldt voor België.