Pagina 1 van 1
Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 08:43
door flipje
Suriname: tramlijn van 130 miljoen
Het Nederlandse bedrijf Strukton gaat een tramlijn aanleggen in Suriname. Het project kost 130 miljoen euro en wordt gefinancierd door de ING-bank. Een deel van de 150 personeelsleden van een nog op te richten spoorwegmaatschappij gaat in Nederland zijn opleiding volgen.
Het spoor gaat vanuit Paramaribo naar het 30 kilometer zuidelijker gelegen plaatsje Onverwacht lopen. De hoofdstad breidt zich snel in die richting uit. Door de drukte op de overvolle wegen duurt de reis per auto nu vaak meer een uur.
De nieuwe tram moet het traject in een half uur afleggen. Het is de bedoeling dat de spoorlijn in de toekomst wordt doorgetrokken naar de internationale luchthaven Johan Adolf Pengel in Zanderij.
Voor meer informatie + bron:
klik hier
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 08:45
door flipje
Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk van de grond gaat komen :)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:21
door Alargule
De vraag is vooral: gaat het werken?
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 10:34
door zone2000
Er is ook bewust gekozen voor dieseltreinen omdat soms ook wijken worden afgesloten door de Energie Bedrijven Suriname. Door de dieseltreinen zal er geen stagnatie worden ondervonden. Hij merkte op dat deze hypermoderne treinen ook in Europa rijden. Per trein kunnen 250 mensen vervoerd worden; 134 zitplaatsen en 120 staanplaatsen. In het begin wordt er gerekend op een bezettingsgraad van 20%. Een belangrijke aanbeveling is om ook een tracé te bouwen van Onverwacht naar Zanderij. Het is volgens Strukton eveneens mogelijk om tot in de stad een spoor aan te leggen
http://www.starnieuws.com/index.php/wel ... item/25970
videopresentatie:
http://www.starnieuws.com/index.php/wel ... /video/527
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 13:50
door Anne
Die treinen lijken verdacht veel op de ex. Syntus LINTjes na een opfris beurt.
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 15:05
door Srananbloke
Eerst zien, dan geloven. Ik zie het op dit moment vooral als een manier van de zittende regering-Bouterse om zieltjes te winnen voor de presidentsverkiezingen van volgend jaar. Die plannen zijn alles behalve nieuw.
Mocht het echt gebeuren, is dat natuurlijk wel een goede ontwikkeling voor Suriname. Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in het wegennet, maar dat is inmiddels aardig dichtgeslibd. Ik heb in het verleden weleens eigen tram/treinplannetjes ontworpen voor Paramaribo. Als dit echt van de grond komt, komt één van mijn fantasielijntjes alsnog uit :)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 16:17
door Zugführer
Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 16:57
door Z2N
Zou het gaan om ex-Syntus Lintjes? :)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 17:04
door Karl
Zugführer schreef:Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Mwah, er staat ook dat ING de financiering gaat doen. Het kan dus best dat de exploitatie onderdeel is van het totale contract.
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 20:01
door flipje
Hoeveel Lintjes staan er in Amersfoort dan?
En zit ING ook niet in die lease constructie van het NS materieel? Zo ja dan verklaart het genoeg over de Lintjes (A)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 20:33
door OmniLezer
Ik ben deels Surinaams dus ik kan dat zeggen. Gaat dit werken of uberhaupt wel gerealiseerd worden. Surinaamse mensen(de meeste Surinamers in Suriname) zijn meestal nog cultuur gebonden dus die zullen vast protesteren hier tegen. Ze willen dat het land zo blijft als het was. Misschien dat de wijken wel een betere stroomvoorziening krijgen, maar dit denk ik niet.
Als ze niet protesteren, protesteren ze niet en heb ik ongelijk.
;-)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 20:52
door Srananbloke
Mwah, dat valt wel mee. Men leeft inderdaad nog erg cultuurgebonden aan die kant. Maar tegelijkertijd ontwikkelt Suriname zich wel. Zij het niet in zo'n rap tempo als elders, maar veranderingen zijn wel zichtbaar. Ook mede mogelijk gemaakt door investeringen uit o.a. China (die in ruil daarvoor weer lekker mogen wroeten in de jungle).
Als ik het land een jaar of 20 geleden (toen ik er voor het eerst was) vergelijk met hoe er het nu voor staat, is echt een wereld van verschil. Maatschappelijk en economisch was Suriname bijna uitsluitend op Nederland gericht, en die focus heeft zich nu meer verplaatst naar Noord/Zuid-Amerika en Azië. En dat levert de nodige investeringen op. Maar Nederland zal op zoveel gebieden belangrijk blijven. Dat Strukton bij dit spoorproject is betrokken zegt wat dat betreft wel iets (mocht het ook echt doorgang krijgen

)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 20:56
door Vinny
Zugführer schreef:Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Je ziet dat tegenwoordig wel vaker. Zulke "package deals" zijn voor veel bedrijven interessant. Het is natuurlijk wel een beetje "
l'histoire se repete", toen railgebonden openbaar vervoer opkwam, medio 19e eeuw, werd heel vaak volgens dit model gewerkt.
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:04
door Aking
Wel mooi dat ze het beestje gewoon bij de naam durven te noemen en spreken van een tram, in plaats van dat lightgemekker hier :Y
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:36
door Suus
Maar ik kan een LINT-treinstel nu toch niet echt een tram noemen :?
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:46
door Aking
Een trein kun je t ook niet noemen, dat is een belediging voor de ekte ekte treinen :Y
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:52
door BrengMe
Een tramtrein :Y
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:57
door Stéphane
Een LINTje in het centrum van Amsterdam, ik zie het al voor me :)
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 00:18
door Hainje
OmniLezer schreef:zijn meestal nog cultuur gebonden dus die zullen vast protesteren hier tegen. Ze willen dat het land zo blijft als het was.
Dat heet niet cultuurgebonden maar gewoon conservatief.

Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 18:03
door VIRM
Ik vraag mij af in hoeverre dit gerealiseerd wordt:
- Praktisch de helft van Suriname woont in Groot Paramaribo. Dus hoeveel mensen gaan er gebruik van maken als die lijn erbuiten gaat?
- Doortrekken naar de luchthaven is leuk en aardig, maar zo heel erg veel vluchten gaan daar ook weer niet per dag. Slechts een fractie van wat er bijvoorbeeld van Schiphol vertrekt.
- De regering-Bouterse is niet bepaald geliefd bij de Nederlandse. Dus in hoeverre zal er achter de schermen druk plaatsvinden door de Nederlandse regering op ING en Strukton om dit project te schrappen?
- En we hebben ook te maken met een land waar (er wordt gegrapt?) dat wegen vooral vlak voor de verkiezingen worden geasfalteerd. En de volgende verkiezingen zijn in 2015.
Kortom: volgens mij zouden goede busverbindingen en busbanen beter en meer rendabel zijn.
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 18:50
door Vinny
Aking schreef:Wel mooi dat ze het beestje gewoon bij de naam durven te noemen en spreken van een tram, in plaats van dat lightgemekker hier :Y
Het verschil in de meeste landen betreft de wetgeving. Aan tramverbindingen worden minder hoge eisen gesteld dan aan treinverbindingen. Ik denk dat gezien het stedelijke karakter van de aan te leggen lijn: tram de lading het best dekt.
Re: Suriname krijgt een tram
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 23:13
door Srananbloke
VIRM schreef:- Praktisch de helft van Suriname woont in Groot Paramaribo. Dus hoeveel mensen gaan er gebruik van maken als die lijn erbuiten gaat?
- Doortrekken naar de luchthaven is leuk en aardig, maar zo heel erg veel vluchten gaan daar ook weer niet per dag. Slechts een fractie van wat er bijvoorbeeld van Schiphol vertrekt.
Als dit allemaal doorgaat, en er vanuit gaande dat de lijn ook langs Lelydorp gaat, is een lijn naar Onverwacht één van de betere keuzes die je kunt maken wat een spoorverbinding betreft. Lelydorp (tussen Paramaribo en Onverwacht) is feitelijk een uitgestrekte (en relatief dichtbevolkte) voorstad van Paramaribo. Op het verkeer tussen die twee zal een treinverbinding dan ook primair worden gericht.
Een doortrekking naar het vliegveld is inderdaad nog overtrokken met het handjevol vluchten wat daar plaatsvindt. Er zijn echter wel plannen om het vliegveld en de omgeving een flinke boost te geven. Of dit uiteindelijk meer vluchten/bedrijvigheid oplevert is een lange termijn verhaal. Maar een doortrekking past wel in de strategie van de regering om de luchtvaart verder te laten groeien.
- De regering-Bouterse is niet bepaald geliefd bij de Nederlandse. Dus in hoeverre zal er achter de schermen druk plaatsvinden door de Nederlandse regering op ING en Strukton om dit project te schrappen?
De diplomatieke banden zijn inderdaad op een laag pitje gezet sinds de verkiezingen van 2010, maar dit heeft nauwelijks gevolgen gehad voor de zakelijke en maatschappelijke banden tussen Nederland en Suriname. Nederlandse bedrijven werken al jaren volop mee in grote bouwprojecten, Nederlandse onderwijsinstellingen sturen nog steeds heel wat stagiaires die kant op en het toerisme vanuit Nederland groeit nog steeds en wordt niet langer gedomineerd door Neder-Surinamers die familie/vrienden bezoeken. De politiek heeft sinds het aantreden van Bouterse ook weinig druk uitgeoefend om deze ontwikkelingen af te kunnen remmen, los van een paar man minder op de Nederlandse ambassade. Ze kunnen er weinig aan doen.
- En we hebben ook te maken met een land waar (er wordt gegrapt?) dat wegen vooral vlak voor de verkiezingen worden geasfalteerd. En de volgende verkiezingen zijn in 2015.
Lokale wensen en klachten worden vaak rondom verkiezingstijd serieus genomen. Aan verbeteringen in het hoofdwegennet wordt echter al geruime tijd gewerkt. Zo wordt op dit moment de Oost-Westverbinding (de 'snelweg' tussen de grenzen met Guyana en Frans-Guyana) op diverse punten aangepakt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om de verbinding met het zuiden te verbeteren. Zal wel weer iets van een Nederlands-Chinees onderonsje worden.