Pagina 1 van 1

Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: do 20 nov 2014, 20:02
door Suus
Het Oostenrijkse ministerie van verkeer heeft bekend gemaakt dat de ÖBB ruim anderhalf jaar lang verkeerde assen onder een aantal Railjet-treinen heeft laten plaatsen. ÖBB had assen geschikt voor regionale rijtuigen met maximumsnelheden van 160 kilometer per uur onder de treinen geplaatst, terwijl de Railjets snelheden tot 230 km/uur bereiken. De ÖBB zegt dat er geen enkel gevaar voor de reizigers heeft bestaan en dat de fout per ongeluk is gegaan. Onafhankelijke experts lijken dit te bevestigen. Het ministerie heeft aangegeven dat de betroffen treinen niet harder mogen rijden dan 160 km/uur zolang de assen niet zijn uitgewisseld.

Bron: http://www.krone.at/Oesterreich/OeBB-Ra ... ory-428201

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: do 20 nov 2014, 21:03
door Thom91
OMG! :X

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: do 20 nov 2014, 22:39
door AppleMoose
Hmz. Je plaatst assen die geschikt zijn tot 160 km/u onder treinen die tot 230 km/u en je beweert doodleuk dat er geen gevaar voor de reizigers is geweest? Waarom mag men dan ineens niet meer harder rijden dan 160 als 230 geen gevaar opleverde voor de reizigers?

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 00:13
door Geert
Ronaldussen schreef:Hmz. Je plaatst assen die geschikt zijn tot 160 km/u onder treinen die tot 230 km/u en je beweert doodleuk dat er geen gevaar voor de reizigers is geweest?
Volgens het artikel omdat bij assen de asdruk een veel grotere rol speelt dan snelheid (en er waren wielassen gebruikt die eigenlijk bestemd waren voor zwaardere dubbeldekkers, dus die asdruk was blijkbaar niet een probleem). Geen idee of die verklaring spoort overigens :)
Waarom mag men dan ineens niet meer harder rijden dan 160 als 230 geen gevaar opleverde voor de reizigers?
Omdat het ministerie liever op safe speelt en dat dus toch maar verbood toen het twee weken geleden ontdekt werd...

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 08:23
door IC140
Ik vermoed dat het met slijtage te maken heeft. Ze kunnen dan wel 230km/u, maar slijten erg hard waardoor het onderhoudsregime niet voldoet en zich na X kilometer pas een mogelijk gevaar voordoet.

Iemand anders nog een speculaasje?

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: za 22 nov 2014, 11:35
door Vinny
De Fyra had bodemplaten die slechts geschikt waren voor een maximumsnelheid van 160 km/h in sneeuwloze weersomstandigheden. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...

Re: Verkeerde assen onder Railjet-treinen

Geplaatst: di 16 dec 2014, 00:03
door deadlock
Vinny schreef:De Fyra had bodemplaten die slechts geschikt waren voor een maximumsnelheid van 160 km/h in sneeuwloze weersomstandigheden. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...
Zonder gewonden enzo (y)