Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België
Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België
Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België
2 december 2014
Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Mansveld.
Op dit moment rijdt er 12x per dag een trein tussen Den Haag en Brussel, maar per 14 december moet de trein 16x per dag gaan rijden vanaf Amsterdam. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen
omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst. Deze rijtuigen zijn door de Nederlandse inspectie (ILT) toegelaten op het Nederlandse spoor, maar in België is de toelating 12 dagen voor aanvang nog steeds niet geregeld. Lees verder
2 december 2014
Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Mansveld.
Op dit moment rijdt er 12x per dag een trein tussen Den Haag en Brussel, maar per 14 december moet de trein 16x per dag gaan rijden vanaf Amsterdam. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen
omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst. Deze rijtuigen zijn door de Nederlandse inspectie (ILT) toegelaten op het Nederlandse spoor, maar in België is de toelating 12 dagen voor aanvang nog steeds niet geregeld. Lees verder
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Hier de brief van Mansveld.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Het zou ook eens een keer meteen goed gaan :')
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
volgens mij houden die belgen niet zo erg van onze Nederlandse treinen
Ik heb geen onderschrift
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden
Interessant is wel dat indien de rijtuigen niet op tijd toegelaten zijn, men in eerste instantie 16x per uur tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat kan dan opeens blijkbaar?
En jammer dat ze niet besloten hebben die IC gewoon tot Den Haag Centraal te laten rijden. Ik weet niet of dit compromis nou zo geslaagd is ;)
Interessant is wel dat indien de rijtuigen niet op tijd toegelaten zijn, men in eerste instantie 16x per uur tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat kan dan opeens blijkbaar?
En jammer dat ze niet besloten hebben die IC gewoon tot Den Haag Centraal te laten rijden. Ik weet niet of dit compromis nou zo geslaagd is ;)
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Als je tot Den Haag rijdt scheelt het weer een paar omlopen, een goede tijdelijke oplossing naar mijn mening. Dat de trein in Den Haag tot HS rijdt en niet naar CS is ook logisch, dat voorkomt dat de trein moet gaan keren op het CS om naar opstelterrein Brinkhorst te komen, de Benelux gaat bij station HS rechtsaf voor de nodige schoonmaak.
Verder vond ik het al raar dat men het ineens af dacht te kunnen met alleen NS-rijtuigen, op het einde van de Benelux reden er zelfs een tijdje nog ÖBB-stammen mee...
Verder vond ik het al raar dat men het ineens af dacht te kunnen met alleen NS-rijtuigen, op het einde van de Benelux reden er zelfs een tijdje nog ÖBB-stammen mee...
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
De rijtuigen die in de binnenlandse dienst reden zijn daar of worden daar op korte termijn uit onttrokken waardoor je meer ICR hebt voor de Benelux en binnenkort ook voor de tussenritten Amsterdam - Rotterdam van de IC Direct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
16x per uur :) Dat is sneller dan de Brusselse of de Amsterdamse metro!Zugführer schreef:Interessant is wel dat indien de rijtuigen niet op tijd toegelaten zijn, men in eerste instantie 16x per uur tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat kan dan opeens blijkbaar?
Ik weet ook wel dat je per dag bedoelde, maar ik vond het een grappige verspreking.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Dat wel, maar ze vinden die Benelux-trein totaal overbodig.Zugführer schreef:Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Misschien zit de mooie winst die de Thalysaandelen de NMBS jaarlijks opleveren daar voor iets tussenzitten?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Toch interessant, jarenlang de meest punctuele serie van het land geweestFrans F schreef:Dat wel, maar ze vinden die Benelux-trein totaal overbodig.Zugführer schreef:Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden
Komt wel goed schatje.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Met die schitterende mededelingen:"wegens een stooring op het Nederlandse net..."
En in Nederland:"Wegens een storing op het Belgische net..."
Soms lijkt het wel een standaard voor grensoverschrijdende verbindingen, al die vertragingen, bij de IC naar Lille-Flanders zie ik ook vaak +XX staan.
En in Nederland:"Wegens een storing op het Belgische net..."
Soms lijkt het wel een standaard voor grensoverschrijdende verbindingen, al die vertragingen, bij de IC naar Lille-Flanders zie ik ook vaak +XX staan.
Laatst gewijzigd door Stéphane op wo 03 dec 2014, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Ik zou zeggen storing. ..
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Dat was een gestoorde fout van mewaldo79 schreef:Ik zou zeggen storing. ..
Ik heb het even rechtgezet.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Zijn dat er voldoende voor de ingang van de nieuwe dienstregeling of moeten er enkele omlopen (tijdelijk) met I6/I10/I11 rijtuigen gereden worden?Bee schreef:De rijtuigen die in de binnenlandse dienst reden zijn daar of worden daar op korte termijn uit onttrokken waardoor je meer ICR hebt voor de Benelux en binnenkort ook voor de tussenritten Amsterdam - Rotterdam van de IC Direct.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Zover ik weet niet.
De Benelux wordt volgend jaar een rijtuig korter dan dit jaar (van 7 naar 6 rijtuigen), een van deze rijtuigen is een stuurstand die nog niet in het bestand van de Benelux zat en de rijtuigen die in de s1900 zaten (wat stammen van 9 rijtuigen waren in het laatste jaar) zijn ook al een tijdje beschikbaar.
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel rijtuigen de NMBS nog op reserve heeft, volgens mij is een deel van het I6/I10-park uitgeleend aan de HKX, al weet ik niet in hoeverre dat eigenlijk nog rijdt.
De Benelux wordt volgend jaar een rijtuig korter dan dit jaar (van 7 naar 6 rijtuigen), een van deze rijtuigen is een stuurstand die nog niet in het bestand van de Benelux zat en de rijtuigen die in de s1900 zaten (wat stammen van 9 rijtuigen waren in het laatste jaar) zijn ook al een tijdje beschikbaar.
Daarnaast vraag ik mij af hoeveel rijtuigen de NMBS nog op reserve heeft, volgens mij is een deel van het I6/I10-park uitgeleend aan de HKX, al weet ik niet in hoeverre dat eigenlijk nog rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Een gedeelte van het I6 en I10 zit tegenwoordig ook extra in de EC-treinen tussen Brussel en Basel, omdat de SBB voor die treinen geen rijtuigen meer inzet zijn deze nu alleen opgebouwd uit NMBS-rijtuigen. 't is niet veel, maar het scheelt wel die twee stammen die misschien gebruikt zouden kunnen worden voor de Benelux.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Over materieel gesproken, de site V250 geeft een goed beeld van wat er ooit allemaal gereden heeft.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Dan wordt de capaciteit nog minder. :SBee schreef: De Benelux wordt volgend jaar een rijtuig korter dan dit jaar (van 7 naar 6 rijtuigen),
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Volgens de berichten (weet niet meer waar ik dat las) verdwijnt er een 1e klas rijtuig.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Rijtuigen uit de binnenlandse dienst die zijn omgebouwd, dus voor België 'nieuw'. Al zou het slechts om een formaliteit gaan.Meltrain schreef:Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Er zouden ook stuurstandrijtuigen mee gaan rijden (maar nog niet in de functie vanstuurstand) die nog nooit in België gereden hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Ze zijn aangepast. Het hoogspanningskeuze-apparaat is vernieuwd ivm veel defecten en die moet opnieuw toegelaten worden. Bron: Somda.Meltrain schreef:Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Komt wel goed schatje.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Oke, bedankt voor de antwoorden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi
Ook niet meer tussen Luxemburg en Basel? Ik heb daar eerder dit jaar nog een aantal groene rijtuigen samen met de Franse locomotief van een EC afgekoppeld zien worden.Z2N schreef:Een gedeelte van het I6 en I10 zit tegenwoordig ook extra in de EC-treinen tussen Brussel en Basel, omdat de SBB voor die treinen geen rijtuigen meer inzet zijn deze nu alleen opgebouwd uit NMBS-rijtuigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten