Pagina 1 van 2

Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België

Geplaatst: di 02 dec 2014, 19:18
door wouter15
Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België

2 december 2014

Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Mansveld.


Op dit moment rijdt er 12x per dag een trein tussen Den Haag en Brussel, maar per 14 december moet de trein 16x per dag gaan rijden vanaf Amsterdam. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen
omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst. Deze rijtuigen zijn door de Nederlandse inspectie (ILT) toegelaten op het Nederlandse spoor, maar in België is de toelating 12 dagen voor aanvang nog steeds niet geregeld. Lees verder

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: di 02 dec 2014, 21:12
door Wubbo
Hier de brief van Mansveld.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:15
door Zugführer
Het zou ook eens een keer meteen goed gaan :')

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:43
door sirvinniei
volgens mij houden die belgen niet zo erg van onze Nederlandse treinen :p

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: di 02 dec 2014, 23:53
door Zugführer
Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden :p
Interessant is wel dat indien de rijtuigen niet op tijd toegelaten zijn, men in eerste instantie 16x per uur tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat kan dan opeens blijkbaar?
En jammer dat ze niet besloten hebben die IC gewoon tot Den Haag Centraal te laten rijden. Ik weet niet of dit compromis nou zo geslaagd is ;)

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 01:01
door Z2N
Als je tot Den Haag rijdt scheelt het weer een paar omlopen, een goede tijdelijke oplossing naar mijn mening. Dat de trein in Den Haag tot HS rijdt en niet naar CS is ook logisch, dat voorkomt dat de trein moet gaan keren op het CS om naar opstelterrein Brinkhorst te komen, de Benelux gaat bij station HS rechtsaf voor de nodige schoonmaak.

Verder vond ik het al raar dat men het ineens af dacht te kunnen met alleen NS-rijtuigen, op het einde van de Benelux reden er zelfs een tijdje nog ÖBB-stammen mee...

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 02:18
door Suus
De rijtuigen die in de binnenlandse dienst reden zijn daar of worden daar op korte termijn uit onttrokken waardoor je meer ICR hebt voor de Benelux en binnenkort ook voor de tussenritten Amsterdam - Rotterdam van de IC Direct.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 09:49
door Stéphane
Zugführer schreef:Interessant is wel dat indien de rijtuigen niet op tijd toegelaten zijn, men in eerste instantie 16x per uur tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat kan dan opeens blijkbaar?
16x per uur :) Dat is sneller dan de Brusselse of de Amsterdamse metro!

Ik weet ook wel dat je per dag bedoelde, maar ik vond het een grappige verspreking.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:14
door Frans F
Zugführer schreef:Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden :p
Dat wel, maar ze vinden die Benelux-trein totaal overbodig.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:34
door Stéphane
Misschien zit de mooie winst die de Thalysaandelen de NMBS jaarlijks opleveren daar voor iets tussenzitten?

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 10:38
door Thom91
Frans F schreef:
Zugführer schreef:Soms vraag ik me af of Belgen überhaupt van treinen houden :p
Dat wel, maar ze vinden die Benelux-trein totaal overbodig.
Toch interessant, jarenlang de meest punctuele serie van het land geweest :P

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:01
door Stéphane
Met die schitterende mededelingen:"wegens een stooring op het Nederlandse net..."
En in Nederland:"Wegens een storing op het Belgische net..."

Soms lijkt het wel een standaard voor grensoverschrijdende verbindingen, al die vertragingen, bij de IC naar Lille-Flanders zie ik ook vaak +XX staan.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:02
door waldo79
Ik zou zeggen storing. ..

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:12
door Stéphane
waldo79 schreef:Ik zou zeggen storing. ..
Dat was een gestoorde fout van me :oops:
Ik heb het even rechtgezet.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 11:13
door waldo79
;)

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 12:09
door Mr-W
Bee schreef:De rijtuigen die in de binnenlandse dienst reden zijn daar of worden daar op korte termijn uit onttrokken waardoor je meer ICR hebt voor de Benelux en binnenkort ook voor de tussenritten Amsterdam - Rotterdam van de IC Direct.
Zijn dat er voldoende voor de ingang van de nieuwe dienstregeling of moeten er enkele omlopen (tijdelijk) met I6/I10/I11 rijtuigen gereden worden?

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 12:12
door Suus
Zover ik weet niet.

De Benelux wordt volgend jaar een rijtuig korter dan dit jaar (van 7 naar 6 rijtuigen), een van deze rijtuigen is een stuurstand die nog niet in het bestand van de Benelux zat en de rijtuigen die in de s1900 zaten (wat stammen van 9 rijtuigen waren in het laatste jaar) zijn ook al een tijdje beschikbaar.

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel rijtuigen de NMBS nog op reserve heeft, volgens mij is een deel van het I6/I10-park uitgeleend aan de HKX, al weet ik niet in hoeverre dat eigenlijk nog rijdt.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 12:18
door Z2N
Een gedeelte van het I6 en I10 zit tegenwoordig ook extra in de EC-treinen tussen Brussel en Basel, omdat de SBB voor die treinen geen rijtuigen meer inzet zijn deze nu alleen opgebouwd uit NMBS-rijtuigen. 't is niet veel, maar het scheelt wel die twee stammen die misschien gebruikt zouden kunnen worden voor de Benelux.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 17:24
door Stéphane
Over materieel gesproken, de site V250 geeft een goed beeld van wat er ooit allemaal gereden heeft.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 18:17
door Meltrain
Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Bee schreef: De Benelux wordt volgend jaar een rijtuig korter dan dit jaar (van 7 naar 6 rijtuigen),
Dan wordt de capaciteit nog minder. :S

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 19:43
door Wubbo
Volgens de berichten (weet niet meer waar ik dat las) verdwijnt er een 1e klas rijtuig.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 20:23
door reisthijs
Meltrain schreef:Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Rijtuigen uit de binnenlandse dienst die zijn omgebouwd, dus voor België 'nieuw'. Al zou het slechts om een formaliteit gaan.

Er zouden ook stuurstandrijtuigen mee gaan rijden (maar nog niet in de functie vanstuurstand) die nog nooit in België gereden hebben.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: wo 03 dec 2014, 23:52
door Thom91
Meltrain schreef:Hoe kunnen die rijtuigen niet meer toegelaten zijn? Ze hebben daar toch al jarenlang gereden?
Ze zijn aangepast. Het hoogspanningskeuze-apparaat is vernieuwd ivm veel defecten en die moet opnieuw toegelaten worden. Bron: Somda.

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: do 04 dec 2014, 00:18
door Meltrain
Oke, bedankt voor de antwoorden. :)

Re: Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in Belgi

Geplaatst: do 04 dec 2014, 12:04
door Suus
Z2N schreef:Een gedeelte van het I6 en I10 zit tegenwoordig ook extra in de EC-treinen tussen Brussel en Basel, omdat de SBB voor die treinen geen rijtuigen meer inzet zijn deze nu alleen opgebouwd uit NMBS-rijtuigen.
Ook niet meer tussen Luxemburg en Basel? Ik heb daar eerder dit jaar nog een aantal groene rijtuigen samen met de Franse locomotief van een EC afgekoppeld zien worden.