Pagina 1 van 1

Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 00:43
door Thom91
Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

THE government of the German state of North Rhine Westphalia has signed three financing and implementation agreements with Rhineland Transport Authority (NVR) and German Rail (DB) for the long-planned extension of Rhine-Ruhr S-Bahn Line S13 from Troisdorf to Bonn Oberkassel.

The €510m project will involve rebuilding a 13km section of the Troisdorf – Koblenz line with construction of a third or fourth track, new stations, and 15.5km of noise barriers. The extension will have six stations, including a new interchange with Bonn light rail Line 66 at Bonn Vilich.

Bron en meer

Het bestuur van Nord-Rhein Westfalen heeft een plan goedgekeurd waarmee S-Bahn lijn 13 verlengd van Troisdorf naar Bonn Oberkassel. Een derde en/of vierde spoor wordt aangelegd waardoor er ook meer capaciteit is voor goederen op de corridor Rotterdam - Genua. Het kost €510 mio.

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 17 dec 2014, 01:22
door Ardan
Op de Duitstalige wiki over de S-Bahn daar staat nog dat dit allemaal plannen voor 2015 zijn. Had er altijd een hard hoofd in maar blijkbaar is men daar toch nog ergens mee bezig :) Dit wordt zo te zien ook een volwaardige S-Bahnlijn? In plaats van een random diesellijntje die een S'je voor zijn nummer krijgt zoals de S28, S7, S23?

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: do 18 dec 2014, 13:35
door Suus
Begint wel een klein beetje een zooitje te worden qua lijnnummers ja.

Ritten van S13 die na Troisdorf nog verder rijden naar Hennef rijden voortaan de gehele route onder lijnnummer S19.
De S23 is dit jaar de nieuwste aanwinst bij de S-Bahnlijnen in NRW.

De hierbovengenoemde verlenging van Troisdorf naar BN-Oberkassel is voor de S13, waarschijnlijk dat men om die reden nu al die lijn is gaan splitsen.

Voor RB25 Köln - Meinerzhagen - Lüdenscheid (verlenging opent in december 2015) zijn concrete plannen voor elektificatie tussen Köln en Overath. Dit zou samen met een volledige (!) elektrificatie van de Eifelstrecke Köln - Euskirchen - Trier moeten zorgen voor een nieuwe lijn S14 Overath - Köln - Kall. Onduidelijk is nog op welke termijn dit kan gaan gebeuren.

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 15 mar 2017, 13:55
door en-es
Vanaf december zal de spoorlijn tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid eindelijk klaar zijn. Daardoor is een rechtstreekse verbinding Keulen-Lüdenscheid mogelijk.

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 15 mar 2017, 14:23
door Dennenboom
Voorlopig nog wel een Zweistundentakt, totdat er wat extra passeermogelijkheden zijn gecreëerd.

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 15 mar 2017, 14:59
door Jef400
en-es schreef:Vanaf december zal de spoorlijn tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid eindelijk klaar zijn. Daardoor is een rechtstreekse verbinding Keulen-Lüdenscheid mogelijk.
Ook een interessante verbinding voor Dortmund-Koln volgens mij.

Re: Financing agreed for Rhine-Ruhr S-Bahn expansion

Geplaatst: wo 15 mar 2017, 20:01
door Nitein-Repart
Dennenboom schreef:Voorlopig nog wel een Zweistundentakt, totdat er wat extra passeermogelijkheden zijn gecreëerd.
Dan kun je nog beter de bus Meinerzhagen-Lüdenscheid nemen, die gaat tenminste ieder uur (ook op zondag).
JeffreyMeijer schreef:
en-es schreef:Vanaf december zal de spoorlijn tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid eindelijk klaar zijn. Daardoor is een rechtstreekse verbinding Keulen-Lüdenscheid mogelijk.
Ook een interessante verbinding voor Dortmund-Koln volgens mij.
Via Duisburg of Wuppertal is sneller