Pagina 1 van 2

Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 15:28
door AppleMoose
Vlaanderen doet opnieuw onderzoek naar heropening 'IJzeren Rijn'

De Vlaamse regering wil de oude spoorverbinding van Antwerpen via Roermond naar het Duitse Ruhrgebiet nieuw leven inblazen. ​
Dat zegt de Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts in een interview met Vlaamse editie van Metro. Alle drie de partijen zijn bereid geld te steken in de studie naar de heropening van de zogenoemde 'IJzeren Rijn'.

De spoorverbinding, aangelegd in de negentiende eeuw, verbindt het Duitse Mönchengladbach via het Limburgse Weert en Roermond naar de haven van Antwerpen. Een groot deel van de route is inmiddels buiten gebruik. De Vlaamse regering pleit al jaren voor een heropening van de route, maar stuitte daarbij eerder op verzet vanuit Nederland en Wallonië.

Lees verder op nu.nl

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:41
door verfmeer
Waarom is Wallonië er tegen? Het scheelt juist goederentreinen daar, waardoor er minder drukte op het spoor en minder geluidsoverlast is. Dat lijkt mij zuiver positief.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 17:26
door deadlock
Omdat het 1 of 2 banen zou kunnen schelen waarvoor anders permanent gestaakt zou kunnen worden, duh.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 22:36
door Wubbo
Volgens mij kun je onderhand een studie beginnen naar het aantal studies dat al gedaan is over de IJzeren Rijn en varianten daarop. Maar laten we er vooral nog eentje doen, zijn we weer een tijdje bezig.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 23:01
door Suus
De laatste variant was toch een nieuwe spoorlijn langs de A/N280 en Duitse snelweg 52? Dat zal wel weer te duur zijn :P

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: di 24 feb 2015, 08:17
door Meltrain
Maar dat kan toch niet, want de IJzeren Rijn looot door het leefgebied van de zeldzame zandhagedis? :mrgreen:

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: di 24 feb 2015, 13:00
door Obus
verfmeer schreef:Waarom is Wallonië er tegen?
Heeft dat niet te maken met de vrij grote Waalse binnenvaart die dan klandizie misloopt?
Bee schreef:De laatste variant was toch een nieuwe spoorlijn langs de A/N280 en Duitse snelweg 52? Dat zal wel weer te duur zijn :P
Bestond er niet ooit een plan voor een spoorlijn parallel aan de A67 / E34?

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: di 24 feb 2015, 13:21
door Hainje
Wubbo schreef:Volgens mij kun je onderhand een studie beginnen naar het aantal studies dat al gedaan is over de IJzeren Rijn en varianten daarop. Maar laten we er vooral nog eentje doen, zijn we weer een tijdje bezig.
Kunnen jullie geen 'like-functie' inbouwen ofzo? Afbeelding

Afbeelding

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: di 24 feb 2015, 20:39
door Vinny
Meltrain schreef:Maar dat kan toch niet, want de IJzeren Rijn looot door het leefgebied van de zeldzame zandhagedis? :mrgreen:
Precies, aangezien deze tegenwoordig een auto met chauffeur hebben omdat ze zo gepamperd worden door de Nederlandse Overheid hebben ze de snelwegbermen dusdanig gekoloniseerd dat er geen ruimte voor een spoorlijn meer overblijft...

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 01:53
door Chrysa
Limburg verwerpt nieuw plan IJzeren Rijn

Limburg ziet niets in de nieuwste Belgische plannen voor het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Dat is de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die lijn is al sinds 1991 buiten gebruik, maar de Belgen willen het tracé weer opengooien via Roermond en Venlo. Kosten zo’n 770 miljoen euro.
Lees verder

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 02:18
door erjeebee
Toch 3 jaar overheen gegaan voor er weer eens eens wat nieuws kwam op dit vlak.
Zal ook wel weer wegebben en dan praten we verder in 2021.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 10:11
door Roeland
Zou misschien een (gedeeltelijk nieuw) A52-tracé een mogelijke oplossing bieden?
De IJzeren Rijn volgt dan tussen Weert en de Maasbrug (ten noordwesten van Roermond) de bestaande spoorlijn Weert - Roermond, en krijgt dan, na de Maasbrug, een eigen tracé noordelijk om Roermond heen, en volgt daarna de N280 / A52 richting de Duitse grens.
Voorbij Elmpt buigt de spoorlijn zuidwaarts af richting het bestaande spoor in Wegberg.

Daarmee ontzie je zowel de binnensteden van Roermond en Venlo, als het natuurgebied Meinweg.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 15:58
door trolly
Voorlopig lijkt die IJzeren Rijn vooral een project van Vlaanderen tegen iedereen: de Ollanders willen 'm niet door hun grasveld en de Walen houden graag de 50 km langere Montzenroute vanwege de werkgelegenheid. Daar is bovendien nog plek zat, en waar de hellingen vroeger een probleem waren voor de tractie, schijnen de TRAXX'en dat tegenwoordig prima te trekken.

Er is, met andere woorden, geen enkele noodzaak voor de heropening van de IJzeren Rijn. Maar ja, je zal Belg zijn, en afzien van verworven rechten...

Edit... Spuit elf.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: za 20 jan 2018, 10:22
door MarkNL
trolly schreef:Walen houden graag de 50 km langere Montzenroute vanwege de werkgelegenheid. Daar is bovendien nog plek zat, en waar de hellingen vroeger een probleem waren voor de tractie, schijnen de TRAXX'en dat tegenwoordig prima te trekken.
De Montzenroute is in de afgelopen jaren flink gemoderniseerd. Natuurlijk is de brug bij Moresnet spectaculair opgeknapt maar ook de Pont des Allemands bij Visé heeft in 2017 een enorme opknapbeurt gekregen, zie hier.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 11:13
door MaartenD
De federale overheid is opeens overstag, een resolutie voor heropening is aangenomen.
https://www.hln.be/hamont-achel/federaa ... ~abc74a26/
De Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv), die al jaren ijvert voor de reactivering, is tevreden en verwacht dat de federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo) de motie ter harte neemt. Onderzoek van de vereniging wees uit dat er voor de verbinding een potentieel is van 800 tot 1.000 reizigers op een weekdag. De studie die de NMBS liet uitvoeren spreekt van duizend reizigers.
Tja, hoe dit in de praktijk omgezet moet worden is natuurlijk de vraag. Ga je de rest van de lijn elektrificeren? Ga je mee in het plan van Prorail voor een extra brug? België kan hier veel willen maar het valt nog maar te bezien wat hier van terecht komt.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 12:20
door Anne
In de motie wordt erop gewezen dat door de reactivering een treinverbinding tussen haven- en industriestad Antwerpen en Brainport Eindhoven mogelijk wordt.
Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?
Dan moet de rit wel heel erg worden versneld.

Nu is Antwerpen - Hamond 1:29 h. Dan ben je nog niet in Weert, moet daar overstappen en nog 0:16 h naar Eindhoven (met IC).
De huidige verbinding via Breda is 1:31 h. Dat met een overstap van 0:20 h in Breda.

Als de verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven echt belangrijk is dan kan je beter een rechtstreekse trein daar tussen inleggen via Breda die dat in circa 1:15 h kan doen.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 12:31
door en-es
Lijkt me een goed plan. Dan kan de IC van en naar Amsterdam de stop in Breda en Noorderkempen overslaan.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 12:56
door Meltrain
Anne schreef: do 20 mei 2021, 12:20
In de motie wordt erop gewezen dat door de reactivering een treinverbinding tussen haven- en industriestad Antwerpen en Brainport Eindhoven mogelijk wordt.
Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?
<knip>
Als de verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven echt belangrijk is dan kan je beter een rechtstreekse trein daar tussen inleggen via Breda die dat in circa 1:15 h kan doen.
Ja, of Tilburg - Turnhout heropenen. :Y

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 12:59
door teun
Dan lijkt Eindhoven - Pelt me nog een betere kandidaat. *O*

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 13:04
door Chrysa
erjeebee schreef: wo 17 jan 2018, 02:18
Zal ook wel weer wegebben en dan praten we verder in 2021.
Voorspellende gaven. :o

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 13:09
door Anne
Daarvoor moeten we toch bij jou zijn :mrgreen:

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 20 mei 2021, 20:26
door Vinny
Hoe serieus moet je dit nemen als verbinding Antwerpen - Eindhoven?
Franstalige minister zo te lezen. Ze zullen het wel vertaald hebben als 'Fin-des-jardins'. :')

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 09:08
door PHS
Er komt een nieuwe studie naar de heropening van de IJzeren Rijn, meldt Treinreiziger.nl.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 12:44
door VIRM
Waarom betaalt Nederland eigenlijk mee aan dat onderzoek? Wat zijn de belangen voor Nederland?

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 12:47
door Ardan
En die heropening wordt elk jaar toch wel een keer heronderzocht? Met als uitkomst 'kan niet, kost duur'?