Pagina 2 van 2

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 12:55
door DDietzen
De heropening van Roermond-Dalheim (inclusief reizigersvervoer!) zit er nu ook bij, en die heb ik de afgelopen jaren toch echt niet zien langskomen. Tot nu toe ging het vrijwel alleen om Hamont-Weert.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 12:57
door Aking
Ardan schreef: do 17 jun 2021, 12:47 En die heropening wordt elk jaar toch wel een keer heronderzocht? Met als uitkomst 'kan niet, kost duur'?
Maar als het duur kost kan het toch prima? *O*

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 13:32
door Suus
Van reactivatie van Roermond - Dalheim geloof ik helemaal niets, al doe je nog een miljoenmiljard onderzoeken. Een spoorlijn reactiveren in een nationaal park, DB Netz die het stukje tussen Dalheim en de Nederlandse grens heeft laten uitschrijven als spoorlijn bij de Duitse overheid, een route dwars door de bebouwde kom van Wegberg en Rheindahlen. Nah, zie het niet gebeuren.

Alternatieve trajecten blijken keer op keer te duur. En voor iets zinnigs om het bestaande verkeer te helpen zoals spoorverdubbeling tussen Kaldenkirchen en Viersen komt ondanks de kosten-baten score van 9 ook maar niets van de grond.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 14:01
door MaartenD
VIRM schreef: do 17 jun 2021, 12:44 Waarom betaalt Nederland eigenlijk mee aan dat onderzoek? Wat zijn de belangen voor Nederland?
In het artikel staat
Dat er toch een nieuwe kosten-batenanalyse komt, heeft te maken met een aantal zaken die vijf jaar geleden nog niet speelden. Zo is de stikstofproblematiek belangrijker geworden en zijn er nieuwe milieu-eisen, waardoor goederenvervoer per spoor interessanter wordt.
En die zaken zullen dan ook wel in Nederland spelen.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: do 17 jun 2021, 15:59
door waldo79
Anderzijds geeft Suus feilloos aan waar de pijn zit in dit dossier. En met de RRX variant (Hamont - Roermond - Venlo - D) doorsnijdt je de belangen van de Rotterdamse haven.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: vr 18 jun 2021, 13:39
door Vinny
Van reactivatie van Roermond - Dalheim geloof ik helemaal niets, al doe je nog een miljoenmiljard onderzoeken. Een spoorlijn reactiveren in een nationaal park, DB Netz die het stukje tussen Dalheim en de Nederlandse grens heeft laten uitschrijven als spoorlijn bij de Duitse overheid, een route dwars door de bebouwde kom van Wegberg en Rheindahlen. Nah, zie het niet gebeuren.
Maaslijn!
Gewoon bij Venlo een boogje aanleggen en de aansluitende spoorlijn in Duitsland verbeteren. Profiteert het reizigersvervoer ook van.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: za 19 jun 2021, 10:07
door MaartenD
Een boog Tegelen - Kaldenkirchen heeft enige landschappelijke uitdagingen. De heuvel op is nog het minste probleem (dat doet Venlo - Kaldenkirchen ook) maar je gaat door het natuurgebied Jammerdal dat niet vlak is en veel waterpartijen heeft. Dan is reactivering van Roermond - Dalheim misschien nog wel waarschijnlijker.

Re: Vlaanderen onderzoekt heropening 'IJzeren Rijn'

Geplaatst: za 19 jun 2021, 12:11
door Vinny
Er ligt altijd wel iets in de weg natuurlijk. Maar bomen, heuvels en water heb je overal wel zo'n beetje. Is best wel te compenseren elders in de buurt van Venlo.