Pagina 1 van 3
Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 16:14
door Mr-W
NMBS wil ten laatste tegen eind 2017 het voorstedelijk spooraanbod rond Brussel verhogen tot 90 procent van de beoogde doelstellingen. De ingebruikname van een belangrijke spoortunnel in Brussel eind 2015, de uitbreiding van de piekperiode en het aanbod tijdens het weekend vormen daarbij belangrijke scharniermomenten.
Het voorstedelijk spooraanbod maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN) – een samenwerkingsverband tussen NMBS, MIVB, De Lijn en de TEC – dat binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel het gezamenlijk aanbod van trein, tram, metro en bus structureert tot een basisnet.
Het voorstedelijk spooraanbod rond Brussel maakt integraal deel uit van het globale treinaanbod van NMBS, dit om maximaal te profiteren van de schaalvoordelen die voortvloeien uit een dergelijke integratie.
NMBS.be
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:28
door waldo79
Wow, NMBS wil het aanbod in het weekend vergroten *O*
Dat ik dat nog mag meemaken.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:29
door Hainje
Nu kunnen we vredig sterven.

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:30
door waldo79
Dat staat voorlopig nog niet in mijn agenda

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:31
door Hainje
In de mijne overigens ook niet, maar toch.

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:57
door Suus
Ik weet niet helemaal hoe ik het kaartje moet interpreteren. Zijn het uurdiensten? Dan gaat diverse stations er op achteruit ten opzichte van de dienstregeling van dit jaar. Is de frequentie per lijn verschillend, dan krijgen sommige stations opeens een zeer interessante bediening. Zijn dit de volledige lijnen (juiste eindpunten?) Dan worden er allemaal treindiensten doorgeknipt op plekken waar dat niet helemaal voor de hand ligt. Ik vind de bediening van lijn 26 (oostelijke spoorring Vilvoorde - Delta - Halle) bovendien erg rommelig, elke treindienst doet iets anders.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 18:38
door Ardan
Heuw? S-nummers?
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 18:45
door Suus
Daar zit iets achter. Men zocht een herkenningsteken voor de treinen dat onafhankelijk van de taal gebruikt kan worden op de borden op de stations, zoals men had met CityRail (CR). GEN en RER waren dat niet, dus die konden niet gebruikt worden. CityRail kan niet gebruikt worden omdat Infrabel dan hogere rijpadkosten in rekening brengt (foutje bedankt...) dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 18:51
door Ardan
Bee schreef:CityRail kan niet gebruikt worden omdat Infrabel dan hogere rijpadkosten in rekening brengt (foutje bedankt...) dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Wacht wat? :') :') :')
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 19:26
door Suus
Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.
Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 19:40
door Suus
Station Thurn & Taxis lijkt trouwens het na de opening in 1983 slechts één jaar lang gebruikte treinstation Pannenhuis te zijn. De perrons liggen er al sinds juni 1984 ongebruikt te zijn terwijl er alweer een paar jaar geplande treinen het station passeren.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 20:02
door Karl
Het prijst de Belgen een keer een kaartje en een visie te hebben. Wow. Ben benieuwd wanneer er stakingen komen vanwege een tekort aan werk (is mensen weg) of een te hoge werkdruk (is meer mensen, is concurrentie).
Bee schreef:Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.
Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
1 april valt pas volgende week Bee.

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:19
door Suus
Ik had graag gewild dat ik een grapje had gemaakt, Karl...
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:28
door Vinny
Ardan schreef:Heuw? S-nummers?
In Zwitserland doen ze dat volgens mij ook zo.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Tessin
Dus ja, iets met: never change a winning team. In die Schweiz ist einfach alles besser. Pourquoi changer le grand example? Heb ik nu alle Belgische talen gehad?:twisted:
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 21:39
door Aking
Je mist het Nederlands

en volgens mij mag Engels pas na de officiële landstalen (A)
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 22:15
door Mr-W
waldo79 schreef:Wow, NMBS wil het aanbod in het weekend vergroten *O*
Dat ik dat nog mag meemaken.
Hopelijk zorgt het voor voldoende extra reizigers zodat ze misschien de frequentie op andere lijnen ook gaan verhogen in het weekend.
Bee schreef:
dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Die S kan nog voor problemen zorgen als ze hem niet geheel onterecht met een Stadtschnellbahn gaan associëren.
Bee schreef:Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.
Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
Hoe duur was een IR rijpad?
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 23 mar 2015, 22:37
door Ardan
Vinny schreef:Ardan schreef:Heuw? S-nummers?
In Zwitserland doen ze dat volgens mij ook zo.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Tessin
Dus ja, iets met: never change a winning team. In die Schweiz ist einfach alles besser. Pourquoi changer le grand example? Heb ik nu alle Belgische talen gehad?:twisted:
Ja dat snap ik, maar een S heeft in het Nederlands of Frans volgens mij geen betekenis, zoals Bee al zei is het maar gewoon zomaar verzonnen

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 09:45
door Stéphane

In het Nederlands is het de eerste letter van stad.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 10:55
door Suus
Maar in het Frans niet. Daar is het Ville
Misschien Suburb, dus weer een Engelse naam. Maar ik heb er niet echt een merknaam achter gevonden waar CityRail dat wel was.
@Mr-W: IR was als ik mij niet vergis even duur als IC.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 13:09
door waldo79
In mijn beleving is een CityRail een net van voorstadstreinen en als zodanig meer te vergelijken met een lokaaltrein. Of zit ik nu mis

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 13:15
door Meltrain
Maar de code CR gebruiken in plaats van S zou er dus al voor zorgen dat er een hogere gebruiksvergoeding betaald moest worden? :?
De lijn CR7 zou misschien nog veel toeristen trekken (met name uit Madrid en Portugal).

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 14:22
door reisthijs
Ja, in België kan dat zomaar zo zijn.
waldo79 schreef:In mijn beleving is een CityRail een net van voorstadstreinen en als zodanig meer te vergelijken met een lokaaltrein. Of zit ik nu mis

Jouw beleving klopt helemaal, verschil was dus alleen de hogere prioriteit van een CR-trein ten opzichte van een gewone L-trein.
En in theorie ook verschillend materieel. Alleen het uit elkaar van de CityRail-stellen (gepimpte klassiekjes met moderne snufjes) en gewone stellen lukte in de praktijk niet zo goed.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 15:45
door SuperGhost
Ardan schreef:Ja dat snap ik, maar een S heeft in het Nederlands of Frans volgens mij geen betekenis, zoals Bee al zei is het maar gewoon zomaar verzonnen

S betekende hier altijd Sneltrein

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: di 24 mar 2015, 16:58
door waldo79
Goh, jij in een buitenlands topic? De S past prima bij Sprinter of S-Bahn en een sneltrein heette IR in België.
Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht
Geplaatst: ma 14 sep 2015, 14:22
door Suus
Vandaag is het nieuwe logo onthuld, evenals de definitieve "snelvervoer"-kaart voor december 2015. De stations Mouterij en Thurn & Taxis worden nieuw geopend, van station Brussel-Schuman openen twee nieuwe perrons aan de nieuwe spoortunnel. De nieuwe lijnnummers en het nieuwe logo gaan overal en uitgebreid naar de klant gecommuniceerd worden. :)
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... hurn-taxis