Brussels launches north-south metro project

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Brussels launches north-south metro project

Bericht door Thom91 »

Brussels launches north-south metro project

BELGIUM: Detailed engineering design and development work is to get underway shortly for the construction of a third metro route through the centre of Brussels, following approval of the scheme by the Brussels Capital Region administration on March 26. The fully-automated Bordet – Albert Line is expected to open for revenue service in 2024.

Under the proposals agreed between the region, city transport operator STIB and the federal government’s investment fund for the capital, Beliris, the line would combine the existing north-south premetro tram tunnel between Brussels Nord and Albert via Brussels Midi with an extension at the northern end.

STIB and the Brussels Capital Region would be responsible for conversion of the premetro, which is primarily served by high-frequency tram routes 3 and 4. This cross-city tunnel includes interchanges with the existing metro lines 2 and 6 at Rogier and Midi, and with lines 1 and 5 at De Brouckère. While much of the premetro was built with a view to eventual conversion, a new alignment would be required to bypass a section of the city’s original shallow tram subway at Lemonnier, which dates from the 1950s.

Beliris began consultations in 2012 over options for the 4·4 km northern extension, before selecting a preferred alignment which would run in tunnel from Brussels Nord through the Schaerbeek district before turning east to an interchange with SNCB at the existing Bordet station. This broadly follows the existing tram routes 32 and 55. Intermediate stations are envisaged at Place Liedts, Colignon, Place Verboekhoven, Square Riga, Tilleul, and and Place de la Paix in Evere.

STIB is expected to begin public consultation for the project at the end of this year. Beliris says construction of the extension would start in 2019, with a single 9·8 m diameter tunnel being excavated using a tunnel boring machine.

Bron en meer

Het Brusselse stadsbestuur heeft toestemming gegeven voor de ontwikkeling en engineering van de derde metrolijn in de stad, een Noord-Zuid lijn van Albert naar Bordet.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Voor de mensen die het rustig in het Nederlands willen lezen, dit staat al zo'n twee weken op onze wiki :)

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metro_van_Brussel
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Ik vind het jammer dat (alleen) de Franse namen worden gebruikt. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Alleen Paix krijgt in het Nederlands een andere naam, te weten Vrede. Alle andere metrostations hebben in de huidige planning dezelfde naam voor beide talen :)

Edit: en station Lemonnier wordt gesloten en vervangen door een nieuw metrostation Grondwet, dat heeft in het Frans Constitution.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Alleen Paix krijgt in het Nederlands een andere naam, te weten Vrede. Alle andere metrostations hebben in de huidige planning dezelfde naam voor beide talen :)
En Linde/Tilleul :) Andere stations zijn volgens mij allemaal naar personen genoemd, en volgens Belgisch gebruik zonder -plein, -straat of -laan erbij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Oja, even overheen gekeken.

Riga is trouwens een stad, geen persoon :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Ardan »

Ohja, daar had ík dan weer overheen gekeken :P
Maar als ik het zo op de lijnennetkaart zie loopt de lijn een beetje door de middle of niks.. of lijkt dat maar zo? Puilen de trams op dat traject uit? Ik ken die hoek van Brussel niet zo goed..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Oh, Riga blijkt toch naar een persoon genoemd te zijn, François Riga, een muzikant uit de 19e eeuw die in Schaarbeek heeft gewoond.

De metro volgt grotendeels de route van de tramlijn 55 (en avondlijn 32). Deze tramlijn is overbelast en moet door zeer smalle straten, waardoor de capaciteitsproblemen erg groot zijn. Bovendien wordt Schaarbeek ook bedolven onder een enorme hoeveelheid streekbussen van De Lijn parallel daaraan een paar straten verderop. Het is bovendien een erg dichtbevolkt deel van Brussel, met gemiddeld 16168 inwoners per vierkante kilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Moeten de bestaande stations van de Noord-Zuidlijn nog aangepast worden, of is het verhogen van het perron (en het plaatsen van perrondeuren) alleen genoeg?
Verder ben ik benieuwd wat ze met het eindpunt Albert gaan doen. Komt daar dan een bovengronds eindpunt voor de tramlijnen uit het zuiden (nu 3, 4 en 51)?
En bij Lemonnier (of Grondwet) komt dan een nieuwe metrotunnel én een nieuwe tramtunnel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Ja, Grondwet wordt een dubbellaags station met de tram op -1 en de metro dwars daaronder op -3. De huidige ingang naar de tunnel in de overdekte straat verdwijnt. Zie deze tekening voor de ligging: http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... sutio.png/ (noorden is rechts op deze tekening) en hier voor de impressies: http://s161.photobucket.com/user/jotrav ... 8.jpg.html en http://s161.photobucket.com/user/jotrav ... 7.jpg.html

Albert is al voorbereid op de geplande verbouwing bij de bouw, ik heb ook daar een schema van gezien maar dat kan ik nu even niet vinden. Het station is nu een T-splitsing. Het perron stad-uit van nu is een tijdelijke bouwvoorziening, het definitieve perron ligt al klaar na deze splitsing. De zijtak wordt een kopspoor voor de trams, de tunnel rechtdoor wordt dan het metrostation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Bij Albert: bedoel je met "rechtdoor" het huidige perron van de lijnen 3 en 4 of van lijn 51?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Op deze link zie je het nog niet gebruikte perron al liggen. De metro's gaan na ombouw van de tunnel in de uitlooptunnel achter deze perrons keren.

De zijtak naar Berkendael komt nu in Albert op hetzelfde niveau als de rest van de sporen. Er is echter een bouwvoorziening om deze sporen een niveau hoger te laten eindigen (tijdelijk of definitief is nog niet duidelijk) dus op het niveau van de stationshal. Daar komt dan een ondergronds kopeindpunt waar lijn 7 dan zijn eindpunt zal hebben. Er zal waarschijnlijk ook nog een tweede tramlijn komen vanaf dat ondergrondse eindpunt naar Stalle Parking.

Het zuidelijk deel van lijn 51 krijgt een tijdelijk bovengronds kopeindpunt in de buurt van Albert. Als de verlenging vanaf Albert richting Ukkel gereed komt zullen sowieso de bovengrondse tramsporen tussen Albert en Globe opgebroken worden omdat de metro daar bijna parallel aan gaat lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Anne »

Bedankt voor de link naar de kaart met sporenplan (kende deze nog niet).
Hierop zie je ook de nieuwe situatie bij het Zuidstation (hier wel de geplande metro maar niet vanaf Noordstation).

Bij de uitvoering van de plannen vervalt dus de oude tramtunnel en de halte in de Overdektestraat.
De vanaf de Ninoofsepoort komende lijnen 51 en 82 gaan tussen Lemonier en Zuidstation via een nieuwe route aan oostzijde spoorlijn. Zo te zien wordt daarop ook lijn 81 bij de halte Grondwet aangesloten.

Haal het er niet helemaal uit de tekeningen. Komt de tram op het nieuwe deel vanaf de inrit Lemonier tot het Zuidstation ondergronds met een ondergrondse halte bij Zuid? Dan blijft 81 dus de huidige afrit naar de tramtunnel gebruiken tot de nieuwe aansluiting bij Grondwet.

foto van Albert met de door Bee genoemde metroperrons.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Bij het Noordstation is ten noorden van het perron bij de buitensporen in de constructie ruimtes voor een tunnel van/naar Schaarbeek voorzien, de huidige sporen van tram 3 en 4 worden de metrosporen, de middelsporen blijven beschikbaar voor de trams tot Rogier.

De tramhalte Zuidstation komt ook onder de grond als ik mij niet vergis, ik heb mij laten vertellen dat hiervoor is al ruimte aanwezig in het bestaande metrostation (de metro in Brussel heeft opmerkelijk veel technische voorbereidingen). De inrit komt ongeveer ter hoogte van de tramhalte Zweden. Lijn 82 takt bij station Grondwet af, daarom wordt het tramstation driesprorig. Een deel van de oude overbodige tunnel kan nog gebruikt worden om trams te keren als eindpuntvoorziening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de kaart inderdaad.
Die bochten die lijn 81 ter hoogte van station Grondwet moet maken, zien er wel heel erg krap uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Ja, die boog wordt ook heel scherp. Maar ook het nieuwe tracé van de metro blijft erg krap, net zoals dat nu eigenlijk ook al té krap is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Er zijn nieuwe plannen voor de verbouwing van het zuidelijke eindpunt, Albert, in de maak. Hierbij komt er geen kopeindpunt voor de trams die vanuit het oosten de tunnel binnenrijden, maar een nieuw station in de stationshal op -1 en een nieuwe tunnel onder het Park van Vorst.

Zie voor meer: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/s ... -van-vorst
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Hmm, dan kan lijn 4 vanuit Stalle via die tunnel en de route van lijn 97 en 82 alsnog naar het Zuidstation rijden en vanaf daar via de route van lijn 51 naar Stadion. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Er zijn nu visualiseringen hoe en waar de metrostations in Schaarbeek komen te liggen: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/w ... rostations
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door JWM »

Stations liggen naar goed Brussels gebruik weer erg dicht op elkaar lijkt het wel?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Ardan »

Wordt ook totaal geen stratenpatroon gevolgd valt me op. Alles geboord dus?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Suus »

Ja, er wordt geboord, er wordt één hele grote koker geboord die daarna in twee niveau's wordt opgedeeld, met op elk niveau een spoor in één richting. De stations worden volledig in de buis geïntegreerd, met één of twee toegangen vanaf de straat. Deze relatief goedkope bouwmethode is eerder in Barcelona toegepast.

Dat de afstanden tussen de stations relatief klein worden lijkt mij geen probleem, de bewoners houden een verbinding in de buurt maar eentje die betrouwbaarder en sneller is dan de huidige trams die door de smalle straten met het verkeer meerijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door Meltrain »

Nieuwe metrolijn Albert-Bordet kost 1,2 miljard euro
door © brusselnieuws.be
Brussel
12:46 - 30/09/2015
De totale kostprijs van de geplande metrolijn 3, tussen Albert en Bordet, wordt geraamd op 1,2 miljard euro. Te veel voor het Beliris en het Gewest, dus wordt gekeken naar publiek-private samenwerking.

Het project voor metrolijn 3 omvat het ombouwen van de premetro tussen Albert en het Noordstation tot volwaardige metro, en de bouw van een nieuwe metrotunnel in Schaarbeek en Evere met zeven nieuwe stations.

De totale kostprijs wordt ondertussen geraamd op 1,2 miljard euro. Dat verklaarde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement.
Bron: brusselnieuws.be
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Ja, er wordt geboord, er wordt één hele grote koker geboord die daarna in twee niveau's wordt opgedeeld, met op elk niveau een spoor in één richting. De stations worden volledig in de buis geïntegreerd, met één of twee toegangen vanaf de straat. Deze relatief goedkope bouwmethode is eerder in Barcelona toegepast.
Interessante techniek voor een eventuele Oost-/Westlijn hier.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Brussels launches north-south metro project

Bericht door MdJ »

Station De Pijp (Amsterdam) wordt ook zo gebouwd, althans: twee sporen boven elkaar, een spoor voor elke richting. Niet geboord, maar cut&cover. volgens mij.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten