Pagina 1 van 2

Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 16:42
door Mr-W
De trein Amsterdam - Berlijn is de afgelopen jaren steeds populairder geworden: tussen 2007 en 2014 is het aantal treinreizigers tussen de twee hoofdsteden verdubbeld, meldt het Parool maandag.
Het succes is mede te danken aan de verhoogde frequentie. In 2007 reed de trein maar 4x per dag en was daarmee verliesgevend. Nu rijdt de trein iedere twee uur, wat neerkomt op zeven treinen per dag. Die verhoging werd mogelijk doordat NS en DB besloten de trein zowel in Nederland als Duitsland ook een binnenlandse functie te geven. Doordat de trein zich niet meer uitsluitend op internationale reizigers richt, nam ook het rendement van de trein toe.

Aanvankelijk reed de trein van en naar Schiphol via Amsterdam Zuid en moesten treinreizigers naar Amsterdam Centraal overstappen. Sinds die overstap in 2013 verleden tijd is geworden en alle treinen van en naar Amsterdam Centraal rijden, is het aantal treinreizigers verder gestegen
Treinreiziger.nl

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 17:27
door groningen
Tja; en die mensen die de Berlijntrein voor binnenlands vervper gebruiken zitten, worden nu niet in de andere treinen geteld. Belangrijker is toch hoeveel mensen de grens passeren.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 17:34
door sirvinniei
Ik vind alleen de snelheid tussen Arnhem en Utrecht en de punctualiteit een beetje teleurstellend.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 17:38
door Suus
De intercity Berlijn rijdt niet tussen Utrecht en Arnhem. Dat is de ICE International.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 19:00
door Z2N
Niet dat de punctualiteit van de Berlijntrein nou echt zoveel beter is :X

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 19:18
door Mr-W
groningen schreef:Tja; en die mensen die de Berlijntrein voor binnenlands vervper gebruiken zitten, worden nu niet in de andere treinen geteld. Belangrijker is toch hoeveel mensen de grens passeren.
Het aantal reizigers tussen Amsterdam en Berlijn is volgens het artikel verdubbelt. Verder is het rijden als binnenlandse IC erg prettig voor beide bedrijven,daarmee besparen ze op een gewone IC.
sirvinniei schreef:Ik vind alleen de snelheid tussen Arnhem en Utrecht en de punctualiteit een beetje teleurstellend.
Ach de snelheid tussen Utrecht en Mochengaldbach tijdens een omleiding is pas teleurstellend. Vaak heeft hij een zeer lange haltertijd in Eindhoven en rijdt hij tot aan Deurne achter de s9600 :')
Z2N schreef:Niet dat de punctualiteit van de Berlijntrein nou echt zoveel beter is :X
De snelheid in Nederland ligt ook niet bepaald hoog door de vele stops. Maar het meeste tijdwinst valt denk ik te halen met een Multicourante loc en het schrappen van Bad Bentheim.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 19:29
door sirvinniei
Bee schreef:De intercity Berlijn rijdt niet tussen Utrecht en Arnhem. Dat is de ICE International.
whoops, sorry :?

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 20:22
door Berk-24
De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 20:24
door Ardan
Ook alleen maar voor Almelo en Hengelo, ik enk dat dat wel meevalt hoor.
Ken genoeg mensen die niet eens weten dat je de ICB ook met een normaal kaartje gewoon als normale trein mag gebruiken. En ook wel eens mensen gehoord die die trein juist vermijden, om wat voor reden dan ook :')

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 20:29
door Berk-24
Ardan schreef:Ook alleen maar voor Almelo en Hengelo, ik enk dat dat wel meevalt hoor.
Ken genoeg mensen die niet eens weten dat je de ICB ook met een normaal kaartje gewoon als normale trein mag gebruiken. En ook wel eens mensen gehoord die die trein juist vermijden, om wat voor reden dan ook :')
Geen wifi

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 20:35
door Hainje
Hahaha, alsof dat in de gewone treinen ook zo uitmuntend is. :P

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 21:56
door Thom91
Berk-24 schreef:De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.
Lezen is een kunst, het gaat expliciet over grensoverschrijdende reizigers.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 23:34
door deadlock
Berk-24 schreef:De IC Berlijn is nu ook de enigste directe treindienst tussen Twente en Amsterdam Centrum. Veel dagjesmensen zullen juist de IC Berlijn nemen om zo een overstap uit te sparen, de lagere frequentie nemen ze voor lief.
Hmm, opzich factueel wel een beetje waar maar waar ik moet zijn in Amsterdam en velen met mij, mijd ik toch Centraal en het centrum het liefst en pak ik vanaf een van de andere stations een metro, tram of bus.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 23:49
door Visgraatmodel
Ik had toch wel liever gezien dat de huidige treinstam vervangen zou gaan worden door de nieuwe Twindexx-treinen. Jammer, 't was te hopen.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 23:56
door deadlock
Twindexx? Dat is een beetje overkill lijkt me en volstaat niet op het hele traject qua snelheid. Of heb ik het fout dat Twindexx Vmax van 160 heeft, visgraatmodel?

In ieder geval; Zou gaaf zijn maar ik heb liever ICE-T/ICx en denk ook dat dat op termijn gaat gebeuren.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 00:04
door Visgraatmodel
In feite is de Twindexx een 160-trein die voorbereid is op 189. Een IC-T zie ik wel zitten hier in Nederland.

Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 00:30
door Suus
TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat de toekomst voor de ICB moet brengen. ICE3 wordt het sowieso niet, die treinen zijn te duur voor trajecten waar niet 300 gereden kan worden, ICx krijgt (nog) geen Nederlandse variant en voor die rijtuigen beginnen ondanks hun recente opknapbeurt toch ook wel hun jaren te tellen.

Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 00:39
door Visgraatmodel
De meest voor de hand liggende oplossing is weer een stam met een loc. Een soort Railjet-achtige trein maar dan met minder luxe en een loc voor Nederlandse spanning. DB heeft soortgelijke IC-rijtuigen, die deden dienst voor iets wat vroeger Metropolitan heette dacht ik.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 07:26
door Z2N
Seriously, stop met droomdenken. De Metropolitan-rijtuigen zijn genoeg voor 1 rijtuigstam, en die stam is door zijn aanpassingen niet toegelaten voor het Nederlandse spoor.

Realisitischer is het kopen van treinstellen in nieuwe series, voor het complete traject toegelaten treinstellen uit nieuw te leveren treinstellen, dus ICx of ICNG.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 08:47
door deadlock
Bee schreef:TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.
Dat klopt, scheelt 10cm maar is in de praktijk geen probleem.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat de toekomst voor de ICB moet brengen. ICE3 wordt het sowieso niet, die treinen zijn te duur voor trajecten waar niet 300 gereden kan worden, ICx krijgt (nog) geen Nederlandse variant en voor die rijtuigen beginnen ondanks hun recente opknapbeurt toch ook wel hun jaren te tellen.

Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.
Ik gok dat ICx alsnog uitgebreid gaat worden met varianten die in het buitenland toegelaten zijn.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 13:07
door Mr-W
Visgraatmodel schreef:De meest voor de hand liggende oplossing is weer een stam met een loc. Een soort Railjet-achtige trein maar dan met minder luxe en een loc voor Nederlandse spanning.
Waarom minder luxe? Een rit Amsterdam-Berlijn duurt 6 uur.
Visgraatmodel schreef:DB heeft soortgelijke IC-rijtuigen, die deden dienst voor iets wat vroeger Metropolitan heette dacht ik.
Nog nooit van gehoord,maar denk dat ze ook al op leeftijd zijn.
Z2N schreef: Realisitischer is het kopen van treinstellen in nieuwe series, voor het complete traject toegelaten treinstellen uit nieuw te leveren treinstellen, dus ICx of ICNG.
Nederlands Materieel naar Berlijn 8-) Hoop dan dat het comfortniveau van het materieel minstens op ICMm niveau komt.
Bee schreef: Misschien komt er wel een duveltje uit een doosje ofzo, met een ICNG met Duitslandtoelating oid. Dat de lijn niet in de presentaties over de toekomst van het Fernverkehr stond ondanks de waarde ervan voor het Duitse binnenlandse verkeer geeft te denken.
Hij stond gewoon op het Kaartje als ICE 1x per 2 uur, verwacht daarom een ICx met Nederland toelating.
Bee schreef:TWINDEXX is gewoon het oude dostoconcept van Bombardier met vmax 160. Ik ben er ook niet zeker van of die Duitse Dosto's zomaar naar Nederland kunnen, de hoogtenorm is in Nederland volgens mij net iets lager dan in andere landen.
Dosto's / Twindexx naar Nederland is meer een liefhebbersding dan een serieuze optie in mijn ogen. Alleen al vanwege de hoogte norm en de beperkte maximumsnelheid en de toegankelijkheid.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 14:47
door Thom91
Ja dat is kaartje 2030, ze hebben dus nog 15 jaar he..

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:43
door Vinny
Ik ben zelf wel voor een ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Berlijn, en de route via Bad Bentheim met regionaal treinverkeer bedienen.

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:46
door waldo79
Even terugkomend op de openingspost. Het aantal reizigers is dus verdubbeld. Blijkbaar voorziet de trein in een behoefte ;)

Re: Aantal treinreizigers Amsterdam - Berlijn verdubbeld

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:52
door Suus
Qua reistijd Amsterdam - Berlijn heb je via Duisburg wel een tijdswinst van 20 minuten* maar naar Hannover is de rechtstreekse route via Bentheim alsnog 10 minuten sneller, omdat het traject waar de ICE tijdswinst kan boeken tussen Wolfsburg en Berlijn ligt. Voor bestemmingen als Bremen en Hamburg ga je er via de route door het Ruhrgebied qua reistijd wel fors op achteruit, dan hebben we het over meer dan een uur extra reistijd...

* Die winst kan je overigens nu niet incasseren omdat de overstaptijd op de trein uit Amsterdam naar de trein richting Berlijn in Duisburg of 4 of 34 minuten is.