Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gamma
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Gamma »

De huidige keertijd in Neuenhaus is 37 minuten. Kan er in die tijd heen en weer gereden worden naar Coevorden of is daar een extra slag/materieel voor nodig?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 8399
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

En als het nou echt zo'n succes is? Dan moet er dubbeltractie gereden worden en is de boot natuurlijk helemaal an -0-
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Tegen dat moment kun je ook praten over frequentieverhoging en elektrificatie, dus dan ben je alweer een hele andere discussie aan het voeren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 8399
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

Sinds wanneer is dat een punt op dit forum?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 5064
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Doorrijden naar Emmen kost nog een extra omloop. Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen en sta je 20 tot 30 minuten in Coevorden om aansluitingen te geven op de treinen naar Zwolle en Emmen. Tevens zorgt dit er ook voor dat een lichte vertraging van de RB 61 kan worden opgevangen zonder dat de aansluitingen in Coevorden in het gevaar dreigen te komen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

cassie127 schreef: ma 19 apr 2021, 20:09 Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen
Dat denk ik dus niet, mits de bestaande spoorlijn wordt opgeknapt tot 80 km/h (het maximum binnen de Nebenbahn-status): Neuenhaus - Veldhausen is 2,5 km en kan in 3 minuten (vier met stop), Veldhausen - Hoogstede is 7,5 km (met 80 km/h en met stop in 7 mn) en dan nog door naar Emlichheim is ook 7,5 km. Dan red je het dus tot Emlichheim in 18 minuten, wat precies past op het enkelspoor. Dan resteert na de kruising alleen nog het stukje tot Coevoerden, wat met 80 km/h maximum prima in 11 minuten te doen is.
Spoiler: show
Voor de verduidelijking: ik denk dat zoiets mogelijk moet zijn, zelfs met max 80 km/h.
Afbeelding
Voor de verlenging naar Emmen kom je echter met de huidige infrastructuur in de knoop.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Spoorslag '70
Berichten: 65
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 22:54
Locatie: Garching (b. München)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Spoorslag '70 »

Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Er rijden al wat treinen in dubbeltractie, vooral in de schoolspits. (Bijv. 83660, vertrek in Bentheim om 13:09 en 83663 vertrek in Neuenhaus om 14:18, die tussen Nordhorn en Neuenhaus met 2 stellen rijden).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2881
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door marvinkok »

Ook 's morgens rijdt er een rit in dubbeltraktie.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
dennistd
Berichten: 4137
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Bij de Arbeitsgemeinschaft Schienenverkehr Münsterland staat meer over de toekomstige stations:
Auf der für eine Geschwindigkeit von 100 km/h auszubauenden Strecke sind Verkehrshalte in Neuenhaus-Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim, Laarwald, Coevorden-Europaweg und Coevorden NS vorgesehen.
[...]
Im Bereich der Infrastruktur soll ein neuer Bahnhof Frenswegen bei Kilometer 39,7 entstehen, der ausschließlich als Kreuzungsbahnhof für Züge des Güterverkehrs vorgesehen ist und über keine Bahnsteigkanten verfügt. Die Nutzlänge der Gleise liegt bei 750 Metern.
Der Bahnhof Neuenhaus-Veldhausen ist als Kreuzungsbahnhof für Regel-Zugkreuzungen des Güter- und Personenverkehrs konzipiert und verfügt über einen 140 Meter langen Bahnsteig an Gleis 1. Die Gleise 1 und 2 haben jeweils eine Nutzungslänge von 750 Metern. Die übrigen - bereits im status quo vorhandenen Gleise 3 und 4 dienen als Ladegleise.
Der Bahnhof Emlichheim ist als Kreuzungsbahnhof im Personenverkehr sowie als Zugbildungsbahnhof im Schienengüterverkehr vorgesehen. Die Gleise 1 und 2 verfügen über eine Nutzlänge von 700 Metern. Der Mittelbahnsteig liegt zwischen den Gleisen 1 und 2 mit einer Länge von 140 Metern (analog Bahnhof Nordhorn). Der Bahnhof Laarwald behält seinen derzeitigen Gleisplan und erhält - ebenso wie die Haltepunkte Hoogstede (in Kilometer 56,8) und Coevorden-Euregioweg (in Kilometer 75,1) - einen 140 Meter langen Bahnsteig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10589
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Dan kom je dus precies op de schets hierboven uit, behalve de twee extra haltes tussen Emlichheim en Coevorden.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 4137
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten