Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Gamma »

De huidige keertijd in Neuenhaus is 37 minuten. Kan er in die tijd heen en weer gereden worden naar Coevorden of is daar een extra slag/materieel voor nodig?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

En als het nou echt zo'n succes is? Dan moet er dubbeltractie gereden worden en is de boot natuurlijk helemaal an -0-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Tegen dat moment kun je ook praten over frequentieverhoging en elektrificatie, dus dan ben je alweer een hele andere discussie aan het voeren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

Sinds wanneer is dat een punt op dit forum?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Doorrijden naar Emmen kost nog een extra omloop. Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen en sta je 20 tot 30 minuten in Coevorden om aansluitingen te geven op de treinen naar Zwolle en Emmen. Tevens zorgt dit er ook voor dat een lichte vertraging van de RB 61 kan worden opgevangen zonder dat de aansluitingen in Coevorden in het gevaar dreigen te komen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

cassie127 schreef: ma 19 apr 2021, 20:09 Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen
Dat denk ik dus niet, mits de bestaande spoorlijn wordt opgeknapt tot 80 km/h (het maximum binnen de Nebenbahn-status): Neuenhaus - Veldhausen is 2,5 km en kan in 3 minuten (vier met stop), Veldhausen - Hoogstede is 7,5 km (met 80 km/h en met stop in 7 mn) en dan nog door naar Emlichheim is ook 7,5 km. Dan red je het dus tot Emlichheim in 18 minuten, wat precies past op het enkelspoor. Dan resteert na de kruising alleen nog het stukje tot Coevoerden, wat met 80 km/h maximum prima in 11 minuten te doen is.
Spoiler: show
Voor de verduidelijking: ik denk dat zoiets mogelijk moet zijn, zelfs met max 80 km/h.
Afbeelding
Voor de verlenging naar Emmen kom je echter met de huidige infrastructuur in de knoop.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Spoorslag '70
Berichten: 88
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 22:54
Locatie: Garching (b. München)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Spoorslag '70 »

Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Er rijden al wat treinen in dubbeltractie, vooral in de schoolspits. (Bijv. 83660, vertrek in Bentheim om 13:09 en 83663 vertrek in Neuenhaus om 14:18, die tussen Nordhorn en Neuenhaus met 2 stellen rijden).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door marvinkok »

Ook 's morgens rijdt er een rit in dubbeltraktie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Bij de Arbeitsgemeinschaft Schienenverkehr Münsterland staat meer over de toekomstige stations:
Auf der für eine Geschwindigkeit von 100 km/h auszubauenden Strecke sind Verkehrshalte in Neuenhaus-Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim, Laarwald, Coevorden-Europaweg und Coevorden NS vorgesehen.
[...]
Im Bereich der Infrastruktur soll ein neuer Bahnhof Frenswegen bei Kilometer 39,7 entstehen, der ausschließlich als Kreuzungsbahnhof für Züge des Güterverkehrs vorgesehen ist und über keine Bahnsteigkanten verfügt. Die Nutzlänge der Gleise liegt bei 750 Metern.
Der Bahnhof Neuenhaus-Veldhausen ist als Kreuzungsbahnhof für Regel-Zugkreuzungen des Güter- und Personenverkehrs konzipiert und verfügt über einen 140 Meter langen Bahnsteig an Gleis 1. Die Gleise 1 und 2 haben jeweils eine Nutzungslänge von 750 Metern. Die übrigen - bereits im status quo vorhandenen Gleise 3 und 4 dienen als Ladegleise.
Der Bahnhof Emlichheim ist als Kreuzungsbahnhof im Personenverkehr sowie als Zugbildungsbahnhof im Schienengüterverkehr vorgesehen. Die Gleise 1 und 2 verfügen über eine Nutzlänge von 700 Metern. Der Mittelbahnsteig liegt zwischen den Gleisen 1 und 2 mit einer Länge von 140 Metern (analog Bahnhof Nordhorn). Der Bahnhof Laarwald behält seinen derzeitigen Gleisplan und erhält - ebenso wie die Haltepunkte Hoogstede (in Kilometer 56,8) und Coevorden-Euregioweg (in Kilometer 75,1) - einen 140 Meter langen Bahnsteig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Dan kom je dus precies op de schets hierboven uit, behalve de twee extra haltes tussen Emlichheim en Coevorden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

De haalbaarheidsstudie mbt het reactiveren van Bad Bentheim-Gronau is uitgesteld tot eind dit jaar: http://www.asm-muenster.de/front_conten ... =928&lang=
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

Er wordt een investering van ongeveer 30 miljoen euro geraamd voor de reactivering: 20 miljoen voor het Duitse deel en 9,7 miljoen voor het Nederlandse deel.

Er zullen stations worden gebouwd bij Neuenhaus-Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim, Laarwald en Coevorden-Europaweg.

De werkzaamheden zouden in 2026 afgerond moeten zijn.

Bron: http://www.asm-muenster.de/front_content.php?idcat=76&idart=939&lang=1
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door gpvos »

Europaweg zal wel Euregioweg moeten zijn, tenzij ze de route een behoorlijk stuk willen omleggen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Henk »

dennistd schreef: zo 23 mei 2021, 02:21 Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
Heraanleg Gronau-Bad Bentheim, voor wie doe je dat? De voormalige lijn loopt nou niet echt door dichtbevolkt gebied.
Er wordt gesproken over gedeeltelijke hertracering. Dat betekent bij Bardel, rond de Dreilandersee en in/bij Gronau. Nogal een aardige investering voor waarschijnlijk niet veel passagiers.
Dan heeft Nijmegen-Kleve meer kans (maar dat is een heel ander verhaal (A) )
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door cassie127 »

Voor reizigers vanaf Neuenhaus is het via die lijn een stuk sneller om in het Ruhrgebied te komen.

Daarvoor is de reis nu vanaf daar nog verre van optimaal met veel lange overstappen in O.a. Rheine en Münster
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Hier het eerste deel van de haalbaarheidsstudie: https://www.gronau.de/rathaus/news/2022 ... f?cid=1j47
PHS

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door PHS »

OVPro: Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding
In Drenthe gaan diverse partijen, waaronder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werk maken van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden.

Daartoe is maandag een intentieverklaring getekend door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, de Nedersaksische minister van Wetenschap, Arbeid, Verkeer en Digitalisering Berend Lindner en gedeputeerde provincie Drenthe Nelleke Vedelaar. Onder de belanghebbenden zijn tevens PoRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Samen gaan de partijen de komende maanden om tafel, om in 2023 met een definitief realisatiebesluit voor het voormalige goederenspoor te komen. Ongeveer anderhalf jaar later moet er één keer per uur een trein gaan rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim, een traject dat onderdeel is van de onderdeel van de spoorverbinding Emmen-Rheine.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door sirvinniei »

Is dat rendabel? Vanaf Coevorden?
Een Nedersaksenlijn zal hier wel een mooie aanvulling op kunnen zijn.
Ik heb geen onderschrift
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Cas »

Het spoor ligt er al, en de Bentheimer Eisenbahn lijkt relatief rendabel de diensten uit te voeren, voor zover ik heb gehoord. Ben wel benieuwd of er ook nieuwe stations worden geopend/gerelativeerd op de route in Duitsland, zoals in Emlichheim.
請勿靠近車門
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door sirvinniei »

Dat is waar, maar het zijn toch weer extra brandstof en personeelskosten.
Echte forenzen om deze kosten te betalen zullen er weinig zijn. Aan beide uiteindes zitten geen grote werkgevers of onderwijsinstellingen.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door cassie127 »

Toch maken er dagelijks meer reizigers van de verbinding gebruik dan van te voren verwacht en berekend is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

Daarin speelt wellicht mee dat de Bentheimer Eisenbahn de mogelijkheid heeft gehad om het omliggende busnetwerk zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten op het treinnetwerk. Dat busnetwerk baten ze immers zelf uit. Dat lijkt me in zo'n landelijk gebied een belangrijke voorwaarde om een spoorlijn aantrekkelijk te maken.

Wat dat betreft lijkt mij dat ook de verlenging naar Coevorden wel kansrijk is. Grensoverschrijdend zijn er in die regio zeer weinig reismogelijkheden met het ov. Daarnaast heeft de Bentheimer Eisenbahn opnieuw de mogelijkheid om het omliggende busnetwerk aan te passen zodat het aansluit bij de spoorlijn.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door waldo79 »

Mag de baanvaksnelheid wel opgetrokken worden naar bijvoorbeeld 100.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten