Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door marvinkok »

Nee joh, tis Duitsland :pos:
Salzbergen bijvoorbeeld (om dicht bij huis te blijven) heeft ook geen lift maar wel enkel perrons die via de tunnel en trap bereikbaar zijn. En dan ook nog eens een laag perron, dus daar hebben ze nog nooit van toegankelijkheid gehoord :')
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Vinny schreef:
Reizigers komen vanaf daar via een trap en door de tunnel naar de perrons van het DB-station.
Geen voorzieningen voor mensen die slecht ter been zijn?
Nou ja, je kunt via de straat ook de tunnel in, maar dat is wel 160m omlopen. En via de trap is het ook al ruim 200m lopen. Ik zie ze nog geen 360m lopen in 6 of 7 minuten (Rheine-Nordhorn vv).
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door gpvos »

Als het inderdaad een perron wordt dat alleen voor bijzondere gevallen gebruikt wordt, zal er wel niet in een lift oid. geïnvesteerd gaan worden, en zal je met de rolstoel via de stoep langs de oprit van de B403 moeten.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Suus »

marvinkok schreef:Salzbergen bijvoorbeeld (om dicht bij huis te blijven) heeft ook geen lift maar wel enkel perrons die via de tunnel en trap bereikbaar zijn. En dan ook nog eens een laag perron, dus daar hebben ze nog nooit van toegankelijkheid gehoord :')
Salzbergen staat op de lijst voor het stationsmoderniseringsprogramma Niedersachsen ist am Zug III. Het schiet daar alleen niet echt mee op, de meeste van de 40 stations die bij dat project horen hebben volgens mij de meeste nog geen enkele bouwactiviteit gezien. Ik weet dat Bad Bentheim af is, maar bij de meeste is men nog niet eens begonnen.

Op https://www.lnvg.de/interaktive-karte kan bij inzoomen elk station worden aangeklikt. Je ziet dan een foto van (meestal) de perronvoorzieningen en bij welk programma ter verbetering van de stations het hoort. De algehele toestand van de stations in Niedersachsen is best goed, ik denk dat meer dan de helft ondertussen toegankelijk is. Maar afgemeten aan het landoppervlakte van de deelstaat (alleen Bayern is groter) heeft het voor Duitse begrippen wel vrij weinig stations (circa 400), waardoor men ook wat sneller klaar is met het vernieuwen van het volledige stationsbestand. En zelfs in Niedersachsen blijven er lijnen over waarvan je je afvraagt of er ooit nog wat gaat gebeuren. De lijn naar Dannenberg Ost is er zo een bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Jef400 »

De weggemoffelde zijlijntjes bedoel je?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Sam.h »

link


Nog geen concrete datum. Maar:" "ProRail zoekt momenteel uit wat er allemaal moet gebeuren. We moeten nog op zoek naar geld en daarvoor zullen we ook in Den Haag gaan aankloppen", zegt projectleider Ina Roelfs van de provincie Drenthe.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door gpvos »

Sam.h schreef:link
Alleen, waarom willen ze deze trein aan de andere kant naar Rheine doortrekken? Lijkt me onhandig met keren in Bentheim.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Tom024 »

Men wil, naast een station Bentheim Nord, een boogje aanleggen naar de hoofdlijn. Dan is er van kopmaken geen sprake meer.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door marvinkok »

Mogen ze ook wel een paar extra blokseinen tussen schuttorf en salzbergen neerzetten voor wat extra capaciteit...
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door diederickx »

De Bentheimer Kurve is als ik het goed begrijp omstreden voor personenvervoer. Zijn er wel harde cijfers dat slechts een klein deel van de reizigers uit de RB56 naar Bad Bentheim wil en het grootste deel naar Rheine?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Vinny »

Nordhorn heeft 52.000 inwoners, Bentheim 15.000 en Rheine 74.000. Uit de losse pols zeg ik dat Rheine een populairdere bestemming is vanuit Nordhorn. :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Statler Rail »

Zo te zien heeft de stad Bentheim contractueel bedongen dat de personentreinen via station Bad Bentheim blijven rijden. Althans, niet via de Bentheimer Kurve mogen rijden. Wikipedia met verwijzing naar een lokale krant: Die Stadt Bad Bentheim ließ dazu im Zuge der technischen Sicherung von Bahnübergängen mit der Bentheimer Eisenbahn vertraglich vereinbaren, dass eine zukünftig eventuell entstehende Kurve durch den Bentheimer Wald an der Stadt vorbei nicht für den Personenverkehr genutzt werden dürfe.

Op zich ben ik het wel met ze eens. Kopmaken op een regionale spoorlijn is ook niet het einde van de wereld. Er zijn veel meer plekken waar dat gebeurt. Bad Bentheim overslaan heeft ook nadelen, bijvoorbeeld de relatie Hengelo <-> Nordhorn wordt flink slechter. En je hebt natuurlijk scholieren vanuit de regio Bentheim van/naar Nordhorn die je dan weer met bussen moet gaan vervoeren. Om een regionaal spoorlijntje succesvol te maken is het belangrijk dat je zoveel mogelijk vervoersstromen kan combineren. Als je per se de reistijd naar Rheine wil verkorten kan je denk ik beter de infrastructuur versnellen: snellere wissels, hogere baanvaksnelheid, etc.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

Hoe bezwaarlijk of begrotelijk zou het zijn om in plaats van een korte verbindingsboog een fraaie Schleife door het bos te maken, waardoor Bentheim Hbf vanaf Nordhorn uit het westen genaderd wordt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Suus »

Je moet dan dwars door het oerbos vol allerlei beschermde diersoorten. Het bos heeft ook de Natura 2000-status van de EU.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door trolly »

Dat is wel een dingetje, ja. Maar dassentunnels en vlindercoaches? En vooral: geldt dat dan niet voor een kortere verbindingsboog? Zo héél veel oerbos zou er overigens niet afgesneden worden, omdat binnen die lus vooral een grote oerhoutzagerij en de thermen terecht zouden komen. Ik zie je bordje al voor me, Suus: Bentheim Badbahnhof :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Sam.h »

Ergens eind 2019 zou een besluit volgen, maar helaas niets voorbij zien komen. De volgende site zegt geen probleen en eind 2021 starten.

Lijkt me leuk, maar iemand aan de NL kant een update?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Statler Rail »

In dat gelinkte bericht zie ik alleen staan dat men positief is en "vanaf 2021 eindelijk meer geld beschikbaar komt van de Bond voor reactiveringen in het kader van de Gemeenteverkeerfinancieringswet". Kortom, vanaf 2021 komt er wellicht geld, maar dan moeten er eerst nog werkzaamheden uitgevoerd worden.

Wat ik verder een opvallende passage vind:
Ebenfalls bereits intensiv bedacht werden, so Berends, eine Weiterführung des Grafschafter Regiopa-Expresses bis nach Gronau-Ochtrup sowie eine bessere Anbindung der Kreisstadt Nordhorn mit Mittelzentren, zum Beispiel per Regionalexpress durch Erweiterung der Linie „Rheine Braunschweig“. Diese Überlegungen seien nicht unrealistisch, allerdings erst mittel- bis langfristig umzusetzen, da zunächst entsprechende Gutachten erstellt, Planverfahren erfolgen und Vertragsbindungen berücksichtigt werden müssten. (Bron)

Dus een verlenging ten zuiden van Bentheim naar Gronau-Ochtrup wordt overwogen, wat neerkomt op het (her)aanleggen van het ontbrekende spoortraject tussen Gildeshaus en Gronau. Kennelijk is verlenging naar Rheine niet meer in beeld, want ze hebben het vervolgens over het verlengen van de RE Rheine-Braunschweig, naar Bad Bentheim neem ik dan aan. Dan is het niet logisch als de Bentheimer Eisenbahn ook nog eens naar Rheine zou doorrijden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door gpvos »

De route van de afgebroken lijn naar Gronau loopt nu door diverse achtertuinen en huizen heen, dus daar zouden ze iets nieuws voor moeten verzinnen. Of als ze inderdaad naar Ochtrup willen zouden ze het militaire lijntje in die richting deels kunnen gebruiken en dan een deels nieuwe route aanleggen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Sam.h »

De Provincie Drenthe steekt een half miljoen in verder onderzoek

2024 is nog steeds de streefdatum. Goed teken dat er nog steeds geinvesteerd wordt. Al hadden ze die nieuwe spoorbrug toch beter het oude trace kunnen laten volgen.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door RobertT »

De Bentheimer Eisenbahn mag nog 15 jaar langer het personenvervoer verzorgen
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... beauftragt
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door RobertT »

De verlenging van neuenhaus naar Coevorden is weer een stap dichterbij.Als alles meezit,kan al in 2025 doorgereden worden
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... g-erhalten
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Staatslijn K »

Is er geen extra perron nodig in Coevorden als deze trein wordt doorgetrokken? Is daar ruimte voor aanwezig of gaat uiteindelijk een binnenlandse verbinding ten koste van een internationale trein? Weet iemand misschien meer
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door dennistd »

Dat staat er ook bij:
Die Niederländer werden die Arbeiten auf ihrem Gebiet einschließlich des Umbaus im Bahnhof Coevorden schon bis 2023 abgeschlossen haben.
Ik denk dat er een extra perron langs het derde spoor komt, dus waar nu die rode stenen met driehoekige bloembakken zitten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door Willem »

Is het geen optie dat de trein van Coevorden doorrijdt naar Emmen?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Bericht door marvinkok »

Dat is wel het Einddoel ja. Echter zul je dan wel de treinstellen voor zowel Nederlands als Duits spoor geschikt moeten hebben, als het tot Coevorden gaat is er misschien nog wat te fiksen door een paar PZB magneten bij de in- en uitrijseinen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten