Pagina 5 van 7

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:05
door Gamma
De huidige keertijd in Neuenhaus is 37 minuten. Kan er in die tijd heen en weer gereden worden naar Coevorden of is daar een extra slag/materieel voor nodig?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:26
door Z2N
Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:50
door trolly
En als het nou echt zo'n succes is? Dan moet er dubbeltractie gereden worden en is de boot natuurlijk helemaal an -0-

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:52
door Z2N
Tegen dat moment kun je ook praten over frequentieverhoging en elektrificatie, dus dan ben je alweer een hele andere discussie aan het voeren. (A)

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:00
door trolly
Sinds wanneer is dat een punt op dit forum?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:09
door cassie127
Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Binnen de keertijd red je het zeker niet, dan kom je misschien net in Emlichheim. Vandaar ook dat het verlengen van Coevorden naar Emmen een goed idee is, de extra omloop die nodig is voor het stukje Emlichheim - Coevorden kan je verder gebruiken om naar Emmen door te rijden.

Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Doorrijden naar Emmen kost nog een extra omloop. Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen en sta je 20 tot 30 minuten in Coevorden om aansluitingen te geven op de treinen naar Zwolle en Emmen. Tevens zorgt dit er ook voor dat een lichte vertraging van de RB 61 kan worden opgevangen zonder dat de aansluitingen in Coevorden in het gevaar dreigen te komen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:56
door Z2N
cassie127 schreef: ma 19 apr 2021, 20:09 Als Neuenhaus - Coevorden dezelfde baanvaksnelheid krijgt, dan zou je er 35 tot 40 minuten over doen
Dat denk ik dus niet, mits de bestaande spoorlijn wordt opgeknapt tot 80 km/h (het maximum binnen de Nebenbahn-status): Neuenhaus - Veldhausen is 2,5 km en kan in 3 minuten (vier met stop), Veldhausen - Hoogstede is 7,5 km (met 80 km/h en met stop in 7 mn) en dan nog door naar Emlichheim is ook 7,5 km. Dan red je het dus tot Emlichheim in 18 minuten, wat precies past op het enkelspoor. Dan resteert na de kruising alleen nog het stukje tot Coevoerden, wat met 80 km/h maximum prima in 11 minuten te doen is.
Spoiler: show
Voor de verduidelijking: ik denk dat zoiets mogelijk moet zijn, zelfs met max 80 km/h.
Afbeelding
Voor de verlenging naar Emmen kom je echter met de huidige infrastructuur in de knoop.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 20 apr 2021, 09:22
door Spoorslag '70
Z2N schreef: ma 19 apr 2021, 19:26 Overigens zou het niet per sé nodig zijn om extra materieel te bestellen: de Bentheimer Eisenbahn heeft nu vijf Lint-stellen, voor een verlenging naar Coevorden (of Emmen) zijn drie omlopen nodig (nu zijn het er twee).
Er rijden al wat treinen in dubbeltractie, vooral in de schoolspits. (Bijv. 83660, vertrek in Bentheim om 13:09 en 83663 vertrek in Neuenhaus om 14:18, die tussen Nordhorn en Neuenhaus met 2 stellen rijden).

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 20 apr 2021, 11:17
door marvinkok
Ook 's morgens rijdt er een rit in dubbeltraktie.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 13:18
door dennistd
Bij de Arbeitsgemeinschaft Schienenverkehr Münsterland staat meer over de toekomstige stations:
Auf der für eine Geschwindigkeit von 100 km/h auszubauenden Strecke sind Verkehrshalte in Neuenhaus-Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim, Laarwald, Coevorden-Europaweg und Coevorden NS vorgesehen.
[...]
Im Bereich der Infrastruktur soll ein neuer Bahnhof Frenswegen bei Kilometer 39,7 entstehen, der ausschließlich als Kreuzungsbahnhof für Züge des Güterverkehrs vorgesehen ist und über keine Bahnsteigkanten verfügt. Die Nutzlänge der Gleise liegt bei 750 Metern.
Der Bahnhof Neuenhaus-Veldhausen ist als Kreuzungsbahnhof für Regel-Zugkreuzungen des Güter- und Personenverkehrs konzipiert und verfügt über einen 140 Meter langen Bahnsteig an Gleis 1. Die Gleise 1 und 2 haben jeweils eine Nutzungslänge von 750 Metern. Die übrigen - bereits im status quo vorhandenen Gleise 3 und 4 dienen als Ladegleise.
Der Bahnhof Emlichheim ist als Kreuzungsbahnhof im Personenverkehr sowie als Zugbildungsbahnhof im Schienengüterverkehr vorgesehen. Die Gleise 1 und 2 verfügen über eine Nutzlänge von 700 Metern. Der Mittelbahnsteig liegt zwischen den Gleisen 1 und 2 mit einer Länge von 140 Metern (analog Bahnhof Nordhorn). Der Bahnhof Laarwald behält seinen derzeitigen Gleisplan und erhält - ebenso wie die Haltepunkte Hoogstede (in Kilometer 56,8) und Coevorden-Euregioweg (in Kilometer 75,1) - einen 140 Meter langen Bahnsteig.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 13:22
door Z2N
Dan kom je dus precies op de schets hierboven uit, behalve de twee extra haltes tussen Emlichheim en Coevorden.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 23 mei 2021, 02:21
door dennistd
Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 11 okt 2021, 01:24
door dennistd
De haalbaarheidsstudie mbt het reactiveren van Bad Bentheim-Gronau is uitgesteld tot eind dit jaar: http://www.asm-muenster.de/front_conten ... =928&lang=

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 22 mar 2022, 11:36
door iamthedutchdude
Er wordt een investering van ongeveer 30 miljoen euro geraamd voor de reactivering: 20 miljoen voor het Duitse deel en 9,7 miljoen voor het Nederlandse deel.

Er zullen stations worden gebouwd bij Neuenhaus-Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim, Laarwald en Coevorden-Europaweg.

De werkzaamheden zouden in 2026 afgerond moeten zijn.

Bron: http://www.asm-muenster.de/front_content.php?idcat=76&idart=939&lang=1

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 22 mar 2022, 20:26
door gpvos
Europaweg zal wel Euregioweg moeten zijn, tenzij ze de route een behoorlijk stuk willen omleggen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 28 mar 2022, 21:10
door Henk
dennistd schreef: zo 23 mei 2021, 02:21 Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
Heraanleg Gronau-Bad Bentheim, voor wie doe je dat? De voormalige lijn loopt nou niet echt door dichtbevolkt gebied.
Er wordt gesproken over gedeeltelijke hertracering. Dat betekent bij Bardel, rond de Dreilandersee en in/bij Gronau. Nogal een aardige investering voor waarschijnlijk niet veel passagiers.
Dan heeft Nijmegen-Kleve meer kans (maar dat is een heel ander verhaal (A) )

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 28 mar 2022, 22:54
door cassie127
Voor reizigers vanaf Neuenhaus is het via die lijn een stuk sneller om in het Ruhrgebied te komen.

Daarvoor is de reis nu vanaf daar nog verre van optimaal met veel lange overstappen in O.a. Rheine en Münster

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 mar 2022, 04:28
door dennistd
Hier het eerste deel van de haalbaarheidsstudie: https://www.gronau.de/rathaus/news/2022 ... f?cid=1j47

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 05:43
door PHS
OVPro: Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding
In Drenthe gaan diverse partijen, waaronder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werk maken van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden.

Daartoe is maandag een intentieverklaring getekend door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, de Nedersaksische minister van Wetenschap, Arbeid, Verkeer en Digitalisering Berend Lindner en gedeputeerde provincie Drenthe Nelleke Vedelaar. Onder de belanghebbenden zijn tevens PoRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Samen gaan de partijen de komende maanden om tafel, om in 2023 met een definitief realisatiebesluit voor het voormalige goederenspoor te komen. Ongeveer anderhalf jaar later moet er één keer per uur een trein gaan rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim, een traject dat onderdeel is van de onderdeel van de spoorverbinding Emmen-Rheine.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 12:08
door sirvinniei
Is dat rendabel? Vanaf Coevorden?
Een Nedersaksenlijn zal hier wel een mooie aanvulling op kunnen zijn.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 13:19
door Cas
Het spoor ligt er al, en de Bentheimer Eisenbahn lijkt relatief rendabel de diensten uit te voeren, voor zover ik heb gehoord. Ben wel benieuwd of er ook nieuwe stations worden geopend/gerelativeerd op de route in Duitsland, zoals in Emlichheim.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 16:18
door sirvinniei
Dat is waar, maar het zijn toch weer extra brandstof en personeelskosten.
Echte forenzen om deze kosten te betalen zullen er weinig zijn. Aan beide uiteindes zitten geen grote werkgevers of onderwijsinstellingen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 16:41
door cassie127
Toch maken er dagelijks meer reizigers van de verbinding gebruik dan van te voren verwacht en berekend is.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 17:20
door iamthedutchdude
Daarin speelt wellicht mee dat de Bentheimer Eisenbahn de mogelijkheid heeft gehad om het omliggende busnetwerk zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten op het treinnetwerk. Dat busnetwerk baten ze immers zelf uit. Dat lijkt me in zo'n landelijk gebied een belangrijke voorwaarde om een spoorlijn aantrekkelijk te maken.

Wat dat betreft lijkt mij dat ook de verlenging naar Coevorden wel kansrijk is. Grensoverschrijdend zijn er in die regio zeer weinig reismogelijkheden met het ov. Daarnaast heeft de Bentheimer Eisenbahn opnieuw de mogelijkheid om het omliggende busnetwerk aan te passen zodat het aansluit bij de spoorlijn.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 18:50
door waldo79
Mag de baanvaksnelheid wel opgetrokken worden naar bijvoorbeeld 100.