Pagina 6 van 7

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 20:27
door dennistd
Dat gaat ook gebeuren: viewtopic.php?p=728700#p728700

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 23:02
door waldo79
Dat was ik vergeten, maar voor jou ligt het redelijk in de achtertuin. Voor mij is het 200 km.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 14:16
door en-es
Afgelopen weekend is het stationsgebouw van Nordhorn op feestelijke wijze heropend.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 22:24
door Vinny
Henk schreef: ma 28 mar 2022, 21:10
dennistd schreef: zo 23 mei 2021, 02:21 Vanaf 2022 een nieuwe halte bij het Kurpark: Bad Bentheim Fachklinik. Daarnaast wordt komende zomer meer bekend over de eventuele heractivatie en gedeeltelijke heraanleg van Bentheim-Gronau.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 914&lang=1
Heraanleg Gronau-Bad Bentheim, voor wie doe je dat? De voormalige lijn loopt nou niet echt door dichtbevolkt gebied.
Er wordt gesproken over gedeeltelijke hertracering. Dat betekent bij Bardel, rond de Dreilandersee en in/bij Gronau. Nogal een aardige investering voor waarschijnlijk niet veel passagiers.
Dan heeft Nijmegen-Kleve meer kans (maar dat is een heel ander verhaal (A) )
Dat is dan via Gildehaus. Ik denk dat een spoorlijn wel potentie heeft, alleen ik zie er op de kaart nogal wat natuurgebieden liggen. Ik vraag me af of het reeël is dat er een extra doorsnijding komt. Het op OSM ingetekende goederentracé lijkt me niet heel zinvol: dat is zo'n slingerroute dat je dan beter gewoon bussen kunt inleggen tussen Bad Bentheim en Gronau.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 05:14
door cassie127
Als ze nou slim zijn leggen ze de route van het nieuwe tracé kort langs de grens net Nederland waardoor Losser nog een redelijke treinverbinding krijgt.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 13:21
door dennistd
Jullie zijn al bekend hiermee toch? Tracé lijkt me dan ook vrij duidelijk, op de vraag na of er een kleine slinger naar Bardel gemaakt wordt of niet.
dennistd schreef: di 29 mar 2022, 04:28 Hier het eerste deel van de haalbaarheidsstudie: https://www.gronau.de/rathaus/news/2022 ... f?cid=1j47

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 13:26
door Gamma
Waarom zou je die slinger via Bardel willen maken?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 13:33
door dennistd
Waarschijnlijk om daarmee een boel schoolbussen uit te sparen. Er zit daar een middelbare school: https://www.bardel.de/cms/

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 14:01
door Gamma
Het lijkt in die presentatie net alsof nieuwe lijn Gronau - Bad Bentheim vervolgens doorgaat naar Neuenhaus gezien de vertrektijden, maar dat zal wel toeval zijn?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 14:23
door Cas
Op pagina 23 meldt men dat er van uit wordt gegaan van een verlenging van de RB56 bij het onderzoek naar het nieuwe trace, dus dat is geen toeval. Als ik het goed las is het huidige stompje naar Achterberg/Ochtrup ook van de Bentheimer Eisenbahn, dus dat zou soepel moeten lopen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 29 nov 2022, 18:13
door gpvos
In die presentatie staat een traject ingetekend dat deels langs de A31 loopt, maar daarvan is de "Fahrzeit nicht wettbewerbsfähig".

Het lijkt mij al langer een goed idee om een voor hoge(re) snelheden geschikte verbinding aan te leggen ergens tussen Enschede en Rheine, zodat de internationale treinen langs de vrij grote stad Enschede kunnen gaan rijden (als je her en der ook wat dubbelspoor aanlegt en waslijnen ophangt). Ik had alleen nog geen goed tracé verzonnen, want er liggen wat natuurgebieden in die omgeving. Maar met wat ruime bogen zou dat best voor een groot deel langs die snelweg kunnen, die natuur is toch al verstoord. Verdere discussie daarover hoort alleen niet thuis in een thread over de Bentheimer Eisenbahn...

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 29 sep 2023, 16:45
door en-es
Op hun pagina's van Facebook en Instagram meldt Bentheimer Eisenbahn dat er op 3 oktober speciale treinen gaan rijden tussen Nordhorn en Coevorden terminal. Het gaat om twee verbindingen per dag in beide richtingen. Een kaartje kost 3 euro per rit en kan uitsluitend in de trein gekocht worden. Vanaf Nordhorn vertrek om 8.42 en 14.06 en vanaf Coevorden Terminal om 10.30 en 15.11, reisduur is 42 minuten.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: di 03 okt 2023, 22:14
door Joey
RTV Drenthe heeft over die treinen een (mag ik zeggen: leuke) reportage van gemaakt: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159261 ... duitse-dag

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 01:21
door RobertT
De Bentheimer Eisenbahn heeft 6 voormalige DB stellen serie 648 gekocht,3 zijn er afgelopen vrijdag al overgebracht.
3 stellen zijn nodig voor de toekomstige dienst naar Coevorden,1 dient als onderdelenleverancier,de overige 2 kunnen weer verkocht worden(de aankoop ging als 1 pakket met 6 stellen)
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... von-der-db

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 13:38
door dennistd
Kunnen deze eigenlijk in dubbeltractie rijden met het nieuwe model Lint (waarvan de BE er al vijf heeft)?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 16:14
door marvinkok
Ik heb het in Osnabrück wel gezien bij de Linten van de Nordwestbahn, dus geheel onmogelijk zal het niet zijn om oud en nieuw te koppelen. Zolang er dezelfde koppeling op zit en de software van beide stellen kan communiceren zou het geen probleem moeten zijn.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:18
door iamthedutchdude
Het valt me wel op dat zowel de oude (net aangeschafte) als de nieuwe stellen (al rijdend tussen Bad Bentheim en Neuenhaus) enkel Duitse beveiliging hebben, terwijl voor zover ik weet het volgende doel is om door te rijden naar Coevorden. Je zou dan toch verwachten dat er in elk geval Nederlandse beveiliging in de treinen moet zitten of ingebouwd moet gaan worden. Of is het plan om met de overcapaciteit die nu is ontstaan gefaseerd ATB en/of ERTMS (evt. met STM-ATBEG) in te laten bouwen?

Anders moeten ze bij BE hopen dat ProRail net als op het stuk Maastricht - Maastricht Randwyck de dan onbeveiligd rondrijdende treinen gaat gedogen (wat ik eigenlijk niet zie gebeuren...).

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:33
door IIVQ
De brug over het Coevorden-Vechtkanaal is onbeveiligd en 10km/h. Van daar tot station Coevorden is 40 km/h, maar de kans dat je met een Lint in 800m de 40 km/h overschrijdt lijkt me nihil.
ATB-EG beschermt sowieso niet tegen roodlichtpassage.
Hier ATB eisen voegt niets toe aan veiligheid t.o.v. het niet doen.

Het wordt anders als er doorgereden wordt naar Emmen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:40
door iamthedutchdude
Ligt er in Coevorden nog geen ATB-vv dan?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:45
door Daniel
Volgens Google Streetview wel. Maar komt er niet nu al goederenverkeer daar de grens over? Of wordt er op een andere manier aangevoerd voor de treinen van de Bentheimer Eisenbahn die vanuit Coevorden rijden?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:58
door iamthedutchdude
Sinds de spoorboog bij Coevorden er ligt komen er geen treinen meer van/naar de BE via station Coevorden. Dat is daar ook wel te zien aan het spoor, dat zal eerst goed gesnoeid moeten worden...

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 19:51
door IIVQ
iamthedutchdude schreef: wo 08 nov 2023, 17:40 Ligt er in Coevorden nog geen ATB-vv dan?
Ik denk dat er nog geen ATB-VV ligt voor het sein 384 vanuit Duitsland - dat is een laaggeplaatst sein, dus vmax 40, maar sowieso mag je over die boog maar 10. Vervolgens heb je het inrijsein 390 Coevorden in. Dat moet op groen staan als je vanuit Duitsland komt, tenzij er een voorliggende trein richting Emmen zijn spoor nog niet vrijgemaakt heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat een trdl dan het sein 384 (vanuit Duitsland het hoofdspoor op) vrijgeeft - daar zou je zelfs een seinkoppeling van kunnen maken (en hoogstwaarschijnlijk is die er al).

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 09 nov 2023, 07:32
door MarkNL
Daniel schreef: wo 08 nov 2023, 17:45 Volgens Google Streetview wel. Maar komt er niet nu al goederenverkeer daar de grens over? Of wordt er op een andere manier aangevoerd voor de treinen van de Bentheimer Eisenbahn die vanuit Coevorden rijden?
De overgave van treinen vind plaats op het tweede spoor naast de lijn Coevorden - Marienberg. Meestal wordt er een G2000 van de BE voor de trein gezet die hem met e-loc en al naar de terminal (of verder) sleept.

Overigens was het volgens mij wel de bedoeling dat Co aangepast ging worden met mogelijk een eigen spoor voor de trein van/naar Bad Bentheim. Dat zou een uitzonderingspositie voor geen ATB wel mogelijk maken. Weet alleen niet wat er nu gekozen is.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 09 nov 2023, 09:41
door MaartenD
Om Coevorden aan te rijden voldoet het om voor de aansluiting wat vaste indusimagneten neer te leggen. Dan beperk je de snelheid van het materieel iig tot 45 km/h. En dan een 2000 Hz magneet aan de uitrijkant richting Emmen, en na de aansluiting, richting Hardenberg.
Het beste zou zijn om een 2000 Hz magneet voor sein 384 in de beveiliging op te nemen, maar dat zal wel geld kosten.

Ik weet niet hoe dat allemaal in Venlo geregeld is, of die magneten daar door de beveiliging aangestuurd woren, maar wat er vroeger werd verkondigd "je kunt geen indusi in Nederland aanleggen" is gelukkig geen waarheid.

Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of er überhaupt Indusi ligt ten noorden van Neuenhaus. Ik denk dat de BE daar nog wat te doen heeft. Ik zie in Emlichheim ook geen hoge seinen staan.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 09 nov 2023, 10:18
door gpvos
Volgens Openstreetmap ligt er PZB (Indusi) t/m de terminal in Coevorden.