Pagina 4 van 7

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: wo 20 nov 2019, 23:17
door marvinkok
Nee joh, tis Duitsland :pos:
Salzbergen bijvoorbeeld (om dicht bij huis te blijven) heeft ook geen lift maar wel enkel perrons die via de tunnel en trap bereikbaar zijn. En dan ook nog eens een laag perron, dus daar hebben ze nog nooit van toegankelijkheid gehoord :')

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 21 nov 2019, 00:54
door dennistd
Vinny schreef:
Reizigers komen vanaf daar via een trap en door de tunnel naar de perrons van het DB-station.
Geen voorzieningen voor mensen die slecht ter been zijn?
Nou ja, je kunt via de straat ook de tunnel in, maar dat is wel 160m omlopen. En via de trap is het ook al ruim 200m lopen. Ik zie ze nog geen 360m lopen in 6 of 7 minuten (Rheine-Nordhorn vv).

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 21 nov 2019, 10:17
door gpvos
Als het inderdaad een perron wordt dat alleen voor bijzondere gevallen gebruikt wordt, zal er wel niet in een lift oid. geïnvesteerd gaan worden, en zal je met de rolstoel via de stoep langs de oprit van de B403 moeten.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 21 nov 2019, 11:16
door Suus
marvinkok schreef:Salzbergen bijvoorbeeld (om dicht bij huis te blijven) heeft ook geen lift maar wel enkel perrons die via de tunnel en trap bereikbaar zijn. En dan ook nog eens een laag perron, dus daar hebben ze nog nooit van toegankelijkheid gehoord :')
Salzbergen staat op de lijst voor het stationsmoderniseringsprogramma Niedersachsen ist am Zug III. Het schiet daar alleen niet echt mee op, de meeste van de 40 stations die bij dat project horen hebben volgens mij de meeste nog geen enkele bouwactiviteit gezien. Ik weet dat Bad Bentheim af is, maar bij de meeste is men nog niet eens begonnen.

Op https://www.lnvg.de/interaktive-karte kan bij inzoomen elk station worden aangeklikt. Je ziet dan een foto van (meestal) de perronvoorzieningen en bij welk programma ter verbetering van de stations het hoort. De algehele toestand van de stations in Niedersachsen is best goed, ik denk dat meer dan de helft ondertussen toegankelijk is. Maar afgemeten aan het landoppervlakte van de deelstaat (alleen Bayern is groter) heeft het voor Duitse begrippen wel vrij weinig stations (circa 400), waardoor men ook wat sneller klaar is met het vernieuwen van het volledige stationsbestand. En zelfs in Niedersachsen blijven er lijnen over waarvan je je afvraagt of er ooit nog wat gaat gebeuren. De lijn naar Dannenberg Ost is er zo een bijvoorbeeld.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: do 21 nov 2019, 11:45
door Jef400
De weggemoffelde zijlijntjes bedoel je?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 13 dec 2019, 23:02
door Sam.h
link


Nog geen concrete datum. Maar:" "ProRail zoekt momenteel uit wat er allemaal moet gebeuren. We moeten nog op zoek naar geld en daarvoor zullen we ook in Den Haag gaan aankloppen", zegt projectleider Ina Roelfs van de provincie Drenthe.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 00:04
door gpvos
Sam.h schreef:link
Alleen, waarom willen ze deze trein aan de andere kant naar Rheine doortrekken? Lijkt me onhandig met keren in Bentheim.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 08:46
door Tom024
Men wil, naast een station Bentheim Nord, een boogje aanleggen naar de hoofdlijn. Dan is er van kopmaken geen sprake meer.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 09:04
door marvinkok
Mogen ze ook wel een paar extra blokseinen tussen schuttorf en salzbergen neerzetten voor wat extra capaciteit...

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 14:41
door diederickx
De Bentheimer Kurve is als ik het goed begrijp omstreden voor personenvervoer. Zijn er wel harde cijfers dat slechts een klein deel van de reizigers uit de RB56 naar Bad Bentheim wil en het grootste deel naar Rheine?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 14:47
door Vinny
Nordhorn heeft 52.000 inwoners, Bentheim 15.000 en Rheine 74.000. Uit de losse pols zeg ik dat Rheine een populairdere bestemming is vanuit Nordhorn. :P

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 15:25
door Statler Rail
Zo te zien heeft de stad Bentheim contractueel bedongen dat de personentreinen via station Bad Bentheim blijven rijden. Althans, niet via de Bentheimer Kurve mogen rijden. Wikipedia met verwijzing naar een lokale krant: Die Stadt Bad Bentheim ließ dazu im Zuge der technischen Sicherung von Bahnübergängen mit der Bentheimer Eisenbahn vertraglich vereinbaren, dass eine zukünftig eventuell entstehende Kurve durch den Bentheimer Wald an der Stadt vorbei nicht für den Personenverkehr genutzt werden dürfe.

Op zich ben ik het wel met ze eens. Kopmaken op een regionale spoorlijn is ook niet het einde van de wereld. Er zijn veel meer plekken waar dat gebeurt. Bad Bentheim overslaan heeft ook nadelen, bijvoorbeeld de relatie Hengelo <-> Nordhorn wordt flink slechter. En je hebt natuurlijk scholieren vanuit de regio Bentheim van/naar Nordhorn die je dan weer met bussen moet gaan vervoeren. Om een regionaal spoorlijntje succesvol te maken is het belangrijk dat je zoveel mogelijk vervoersstromen kan combineren. Als je per se de reistijd naar Rheine wil verkorten kan je denk ik beter de infrastructuur versnellen: snellere wissels, hogere baanvaksnelheid, etc.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 15 dec 2019, 23:48
door trolly
Hoe bezwaarlijk of begrotelijk zou het zijn om in plaats van een korte verbindingsboog een fraaie Schleife door het bos te maken, waardoor Bentheim Hbf vanaf Nordhorn uit het westen genaderd wordt?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 01:10
door Suus
Je moet dan dwars door het oerbos vol allerlei beschermde diersoorten. Het bos heeft ook de Natura 2000-status van de EU.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 16 dec 2019, 06:41
door trolly
Dat is wel een dingetje, ja. Maar dassentunnels en vlindercoaches? En vooral: geldt dat dan niet voor een kortere verbindingsboog? Zo héél veel oerbos zou er overigens niet afgesneden worden, omdat binnen die lus vooral een grote oerhoutzagerij en de thermen terecht zouden komen. Ik zie je bordje al voor me, Suus: Bentheim Badbahnhof :Y

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 21 feb 2020, 23:09
door Sam.h
Ergens eind 2019 zou een besluit volgen, maar helaas niets voorbij zien komen. De volgende site zegt geen probleen en eind 2021 starten.

Lijkt me leuk, maar iemand aan de NL kant een update?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 22 feb 2020, 13:57
door Statler Rail
In dat gelinkte bericht zie ik alleen staan dat men positief is en "vanaf 2021 eindelijk meer geld beschikbaar komt van de Bond voor reactiveringen in het kader van de Gemeenteverkeerfinancieringswet". Kortom, vanaf 2021 komt er wellicht geld, maar dan moeten er eerst nog werkzaamheden uitgevoerd worden.

Wat ik verder een opvallende passage vind:
Ebenfalls bereits intensiv bedacht werden, so Berends, eine Weiterführung des Grafschafter Regiopa-Expresses bis nach Gronau-Ochtrup sowie eine bessere Anbindung der Kreisstadt Nordhorn mit Mittelzentren, zum Beispiel per Regionalexpress durch Erweiterung der Linie „Rheine Braunschweig“. Diese Überlegungen seien nicht unrealistisch, allerdings erst mittel- bis langfristig umzusetzen, da zunächst entsprechende Gutachten erstellt, Planverfahren erfolgen und Vertragsbindungen berücksichtigt werden müssten. (Bron)

Dus een verlenging ten zuiden van Bentheim naar Gronau-Ochtrup wordt overwogen, wat neerkomt op het (her)aanleggen van het ontbrekende spoortraject tussen Gildeshaus en Gronau. Kennelijk is verlenging naar Rheine niet meer in beeld, want ze hebben het vervolgens over het verlengen van de RE Rheine-Braunschweig, naar Bad Bentheim neem ik dan aan. Dan is het niet logisch als de Bentheimer Eisenbahn ook nog eens naar Rheine zou doorrijden.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 22 feb 2020, 14:13
door gpvos
De route van de afgebroken lijn naar Gronau loopt nu door diverse achtertuinen en huizen heen, dus daar zouden ze iets nieuws voor moeten verzinnen. Of als ze inderdaad naar Ochtrup willen zouden ze het militaire lijntje in die richting deels kunnen gebruiken en dan een deels nieuwe route aanleggen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 22 mei 2020, 12:28
door Sam.h
De Provincie Drenthe steekt een half miljoen in verder onderzoek

2024 is nog steeds de streefdatum. Goed teken dat er nog steeds geinvesteerd wordt. Al hadden ze die nieuwe spoorbrug toch beter het oude trace kunnen laten volgen.

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 27 mar 2021, 22:50
door RobertT
De Bentheimer Eisenbahn mag nog 15 jaar langer het personenvervoer verzorgen
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... beauftragt

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 20:18
door RobertT
De verlenging van neuenhaus naar Coevorden is weer een stap dichterbij.Als alles meezit,kan al in 2025 doorgereden worden
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... g-erhalten

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: za 17 apr 2021, 23:49
door Staatslijn K
Is er geen extra perron nodig in Coevorden als deze trein wordt doorgetrokken? Is daar ruimte voor aanwezig of gaat uiteindelijk een binnenlandse verbinding ten koste van een internationale trein? Weet iemand misschien meer

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 01:02
door dennistd
Dat staat er ook bij:
Die Niederländer werden die Arbeiten auf ihrem Gebiet einschließlich des Umbaus im Bahnhof Coevorden schon bis 2023 abgeschlossen haben.
Ik denk dat er een extra perron langs het derde spoor komt, dus waar nu die rode stenen met driehoekige bloembakken zitten:

Afbeelding

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:00
door Willem
Is het geen optie dat de trein van Coevorden doorrijdt naar Emmen?

Re: Reactivering Bentheimer Eisenbahn voor personenvervoer

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 19:03
door marvinkok
Dat is wel het Einddoel ja. Echter zul je dan wel de treinstellen voor zowel Nederlands als Duits spoor geschikt moeten hebben, als het tot Coevorden gaat is er misschien nog wat te fiksen door een paar PZB magneten bij de in- en uitrijseinen.