SNCB launches AM75 refurbishment programme
SNCB launches AM75 refurbishment programme
SNCB launches AM75 refurbishment programme
BELGIAN National Railways (SNCB) marked the launch of a €147m project to refurbish its fleet of 44 AM75 EMUs on May 21, when CEO Mr Jo Cornu unveiled the first modernised train at the company's workshops in Mechelen.
The fleet of four-car 3kV dc trains was built by BN, Belgium, between 1975 and 1979 and is mostly used on regional services from Antwerp to Roosendaal and Turnhout.
As part of the extensive refurbishment, the trains are being upgraded with a new interior, accessible toilets, multifunctional areas with tip-up seats, new doors and windows, and modern passenger information systems.
A second train is due to be completed later this year and the remainder of the fleet will be refurbished between 2016 and 2020.
Bron en meer
De Belgische spoorwegen NMBS gaat 44 stellen AM75 'Break' moderniseren voor €147 miljoen.
BELGIAN National Railways (SNCB) marked the launch of a €147m project to refurbish its fleet of 44 AM75 EMUs on May 21, when CEO Mr Jo Cornu unveiled the first modernised train at the company's workshops in Mechelen.
The fleet of four-car 3kV dc trains was built by BN, Belgium, between 1975 and 1979 and is mostly used on regional services from Antwerp to Roosendaal and Turnhout.
As part of the extensive refurbishment, the trains are being upgraded with a new interior, accessible toilets, multifunctional areas with tip-up seats, new doors and windows, and modern passenger information systems.
A second train is due to be completed later this year and the remainder of the fleet will be refurbished between 2016 and 2020.
Bron en meer
De Belgische spoorwegen NMBS gaat 44 stellen AM75 'Break' moderniseren voor €147 miljoen.
Komt wel goed schatje.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Tegen de tijd dat ze klaar zijn kunnen ze naar de sloper of is het de bedoeling dat het nu met meer dan een trein per jaar gaat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Hopelijk wel. Maar 3.4 miljoen euro is wel veel geld om die stellen nog max 20 jaar te laten rondrijden. :-S
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
In 2020, als de laatste uit revisie komt, is het jongste stel al de veertig gepasseerd en dan moet het nog vijftien tot twintig jaar mee. Dan is het ondertussen dus al 2040. Het spoorwegmuseum kan zo een filiaal openen in Roosendaal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Waarom is het nodig een engelstalige link te plaatsen?
NMBS renoveert varkensneuzen
De NMBS is gestart met de renovatie van de varkensneuzen die vooral op de lijnen Antwerpen-Turnhout en Antwerpen-Roosendaal worden ingezet. Over vijf jaar moet de hele vloot zijn vernieuwd.
De treinstellen van het type MR75-77, zoals de varkensneuzen officieel heten, rijden al veertig jaar, maar worden pas sinds kort op de lijn Turnhout-Antwerpen ingezet. De treinen zijn uitgeleefd en vertonen veel mankementen.
In de centrale werkplaats in Mechelen heeft de NMBS nu al één treinstel gerenoveerd. Het resultaat is opzienbarend. Het hele interieur is vernieuwd, maar ook de volledige elektrische installatie, die in de oude stellen vaak pannes veroorzaakte, is vervangen.
Nieuw is ook de besturing van de deuren. De deuren van de varkensneuzen zijn vandaag een belangrijke bron van ergernis. In de vernieuwde treinen gaan deze gegarandeerd open met een eenvoudige druk op de knop.
De eerste trein is klaar, maar kan pas na homologatie worden ingezet. Gedelegeerd bestuurder Jo Cornu, die de eerste trein donderdag kwam bekijken, hoopt dat de eerste vernieuwde varkensneus in het late najaar naar Turnhout kan rijden. De volgende 43 stellen worden in de loop van de volgende vijf jaar allemaal grondig gerenoveerd.
Bron: Nieuwsblad
Ik ben zo blij voor de Belgen dit stuk betrouwbaar museummateriaal instand houden. Beter dan nieuw spul, waar soms nog wel eens een vlekje op te vinden is.
NMBS renoveert varkensneuzen
De NMBS is gestart met de renovatie van de varkensneuzen die vooral op de lijnen Antwerpen-Turnhout en Antwerpen-Roosendaal worden ingezet. Over vijf jaar moet de hele vloot zijn vernieuwd.
De treinstellen van het type MR75-77, zoals de varkensneuzen officieel heten, rijden al veertig jaar, maar worden pas sinds kort op de lijn Turnhout-Antwerpen ingezet. De treinen zijn uitgeleefd en vertonen veel mankementen.
In de centrale werkplaats in Mechelen heeft de NMBS nu al één treinstel gerenoveerd. Het resultaat is opzienbarend. Het hele interieur is vernieuwd, maar ook de volledige elektrische installatie, die in de oude stellen vaak pannes veroorzaakte, is vervangen.
Nieuw is ook de besturing van de deuren. De deuren van de varkensneuzen zijn vandaag een belangrijke bron van ergernis. In de vernieuwde treinen gaan deze gegarandeerd open met een eenvoudige druk op de knop.
De eerste trein is klaar, maar kan pas na homologatie worden ingezet. Gedelegeerd bestuurder Jo Cornu, die de eerste trein donderdag kwam bekijken, hoopt dat de eerste vernieuwde varkensneus in het late najaar naar Turnhout kan rijden. De volgende 43 stellen worden in de loop van de volgende vijf jaar allemaal grondig gerenoveerd.
Bron: Nieuwsblad
Ik ben zo blij voor de Belgen dit stuk betrouwbaar museummateriaal instand houden. Beter dan nieuw spul, waar soms nog wel eens een vlekje op te vinden is.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Omdat ik nieuws zoek op Engelstalige websites, niet op Vlaamse websites.groningen schreef:Waarom is het nodig een engelstalige link te plaatsen?
Komt wel goed schatje.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
De desiro's kostten 4,2 miljoen per stel en voor de stellen die enkel op 3kv rijden is dat vermoedelijk nog minder.
Als die ook 40 jaar zonder renovatie zijden kosten die 105 000 per jaar.
De AM75 renoveren kost 3,4 miljoen euro per stel, dus 170 000 - 266 000 per jaar.
De NMBS zal zo wel zijn redenen hebben zeker ?
Als die ook 40 jaar zonder renovatie zijden kosten die 105 000 per jaar.
De AM75 renoveren kost 3,4 miljoen euro per stel, dus 170 000 - 266 000 per jaar.
De NMBS zal zo wel zijn redenen hebben zeker ?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Ik denk dat het personeel in de werkplaatsen bezig gehouden moet worden...
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Ja, vooral Salzinnes heeft de laatste jaren niet zoveel werk: moderne locomotieven vereisen minder onderhoud dan de oudere series, dus dit is een welkom project voor deze werkplaats. Mechelen is daarentegen komt om in het werk: renovatie break, duikbrillen, groot periodiek onderhoud MS96 etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Het eerste treinstel zal op 11 januari zijn toelating ontvangen en in dienst gaan op de intercity Turnhout - Binche. Het gemoderniseerde treinstel heeft nog geen toelating voor Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Vandaag in Belgie geweest en met een waalse conducteur gesproken.Volgens hem zou het renovatieproces bijna stiliggen omdat er veel problemen zijn met oa de motoren.
Daarnaast vertelde hij mij,dat de NMBS in eerste instantie de serie niet meer wilde renoveren,maar de voorkeur gaf aan meer desiro's.Onder druk van de vakbonden(werk in de eigen werkplaatsen)is men toch begonnen indertijd.
Gezien het trage tempo,zou je voorzichtig kunnen denken dat slechts een deel nog een renovatie krijgt,de rest onderdelenleverancier wordt en men inzet op nieuwe aanschaf van treinen.
Daarnaast vertelde hij mij,dat de NMBS in eerste instantie de serie niet meer wilde renoveren,maar de voorkeur gaf aan meer desiro's.Onder druk van de vakbonden(werk in de eigen werkplaatsen)is men toch begonnen indertijd.
Gezien het trage tempo,zou je voorzichtig kunnen denken dat slechts een deel nog een renovatie krijgt,de rest onderdelenleverancier wordt en men inzet op nieuwe aanschaf van treinen.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Pardon? :')______!RobertT schreef:de NMBS in eerste instantie de serie niet meer wilde renoveren,maar (...) Onder druk van de vakbonden(werk in de eigen werkplaatsen)is men toch begonnen indertijd.
Ik doe ook maar wat
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Welkom in Belgistan :Y
Al was er volgens mij in Frankrijk ook zoiets met TGV/Eurostartreinen die 150km verderop aan een diesellijn onderhoud kregen :X
Al was er volgens mij in Frankrijk ook zoiets met TGV/Eurostartreinen die 150km verderop aan een diesellijn onderhoud kregen :X
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Met de snelheid waarmee ze nu de Varkensneuzen renoveren zijn ze tegen 2040 nog bezig :X .
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Maar dat is toch ook juist het hele idee?
Het is een spectrum.
Re: SNCB launches AM75 refurbishment programme
Even een update
Na 5 jaar zijn inmiddels 27 stellen gerenoveerd.Er rijden nog 4 rode stellen:815,832,835 en 838(stand van eind oktober)
De rest(13) staat buiten dienst,hetzij voor modernisering,hetzij voor sloop(meerdere brandstichtingen in Schaarbeek)
Na 5 jaar zijn inmiddels 27 stellen gerenoveerd.Er rijden nog 4 rode stellen:815,832,835 en 838(stand van eind oktober)
De rest(13) staat buiten dienst,hetzij voor modernisering,hetzij voor sloop(meerdere brandstichtingen in Schaarbeek)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten