Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

De productielijn van de originele Talent is al enige jaren beëindigd, de kosten voor nieuwe middenbakken zullen waarschijnlijk aanzienlijk zijn. Weet niet of treinstellen van 20 jaar oud dat waard zijn.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr 2019

Bericht door Suus »

Keolis heeft eerder deze week een akkoord bereikt met de VRR over het intrekken van de concessie voor de S1 en S4. Daarnaast heeft Keolis aangegeven bij een nieuwe aanbesteding van de S-Bahn niet opnieuw deel te nemen. Of dit het begin is van een terugtrekkende beweging van Keolis op de Duitse spoormarkt is nog niet duidelijk.

Maar, dat houdt ook in dat de VRR deze week de aanbesteding is gestart van de concessie S-Bahn Rhein-Ruhr deelnet A.

Geïnteresseerde vervoerders moeten zich voor 10 januari 2020 melden. Tot 14 februari is er vervolgens de mogelijkheid om vragen te stellen over het bestek. Op 25 maart 2020 moeten de definitieve biedingen binnen zijn. De VRR zal zo daarna snel mogelijk overgaan tot keuze voor een vervoerder, aangezien deze al op 12 december 2021 treinen moet gaan rijden. De concessie loopt tot 14 december 2031.

Opvallend verschil met de vorige aanbesteding is dat de winnaar van deelnet B nu ook de winnaar mag zijn van deelnet A. Daarmee gaat het oorspronkelijke idee om de concessie in twee delen te knippen en zo concurrentie te bevorderen wel wat verloren.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Bericht door Suus »

Dit topic wordt weer actueel, want de VRR heeft nu de beleidsvoorstellen bekend gemaakt voor een frequentieverandering bij de S-Bahn rondom Düsseldorf.

Er zijn eigenlijk twee voorstellen gedaan. Het eerste voorstel is dat aan de 20-minutendienst wordt vastgehouden, maar wel met een aantal aanpassingen ten opzichte van de huidige dienstregeling. Deze wijzigingen zijn:
  • Lijn S1 wordt ingekort tot Dortmund - Essen - Duisburg - Düsseldorf Hbf. In de spits wordt verder gereden naar Solingen Hbf.
  • Lijn S7 gaat met BEMU's rijden en wordt een lijn Wuppertal Hbf - Remscheid Hbf - Solingen Hbf - Düsseldorf Hbf - Düsseldorf Flughafen Terminal
  • Lijn S11 rijdt ten noorden van Düsseldorf Hbf niet naar Düsseldorf Flughafen Terminal, maar naar Düsseldorf-Gerresheim. In de spits wordt verder gereden naar Wuppertal-Vohwinkel.
  • Lijn S68 gaat de gehele dag rijden, met als route Duisburg Hbf - Ratingen West - Düsseldorf Hbf. In de spits wordt verder gereden naar Langenfeld.
  • De lijnen S6, S8 en S28 worden niet gewijzigd.
Een tweede voorstel is een kwartier/halfsuursdienst rondom Düsseldorf, waardoor overlappende lijnen zorgen voor hogere frequenties. Dit bevat de volgende wijzigingen:
  • Lijn S1 gaat elk half uur Dortmund - Essen - Duisburg - Düsseldorf Hbf - Solingen Hbf rijden.
  • Lijn S6 gaat elke tien minuten rijden tussen Köln Hbf en Düsseldorf Hbf, waarbij de lijn daar opsplitst in elke 30 minuten als S6 naar Ratingen Ost - Essen, elke 30 minuten als S61 naar Düsseldorf Flughafen - Duisburg Hbf en elke 30 minuten als S62 naar Düsseldorf Flughafen Terminal.
  • Lijn S7 rijdt met BEMU's elk half uur Wuppertal Hbf - Remscheid Hbf - Solingen Hbf - Düsseldorf Hbf.
  • Lijn S8 rijdt op Mönchengladbach Hbf - Düsseldorf Hbf - Wuppertal-Oberbarmen elke 15 minuten, en daarna elke 30 minuten naar Hagen Hbf
  • Lijn S11 rijdt Bergisch Gladbach – Köln Hbf – Dormagen – Düsseldorf Hbf – Wuppertal-Vohwinkel. Het Keulse deel blijft elke 10 of 20 minuten rijden, tussen Dormagen en Wuppertal-Vohwinkel wordt elke 15 minuten gereden.
  • Lijn S28 rijdt met BEMU's elke half uur Kaarst – Neuss Hbf – Düsseldorf Hbf – Mettmann - Wuppertal Hbf. Daarnaast rijden er, een kwartier verzet maar eveneens elk half uur, versterkingstreinen Kaarst - Neuss Hbf.
  • Lijn S29 rijdt met BEMU's elk half uur Grevenbroich – Neuss Hbf – Düsseldorf Hbf - Mettmann
  • Lijn RB37 rijdt met BEMU's elk half uur Duisburg Hbf - Ratingen West - Düsseldorf Hbf – Solingen Hbf – Remscheid Hbf - Wuppertal Hbf.
  • Lijn RE47 rijdt elk half uur Düsseldorf Hbf - Ratingen Ost - Essen Hbf, stopt niet op alle stations van de S6.
In dit voorstel rijdt er dus elke vijf minuten een trein op de route Neuss Hbf - Düsseldorf Hbf - Düsseldorf-Gerresheim (S8/S11/S28/S29), elke tien minuten op Düsseldorf Hbf - Solingen Hbf (S1/S7/RB37) en elk kwartier Düsseldorf Hbf - Duisburg Hbf (S1/S61). Düsseldorf Flughafen Terminal en sommige stations van de S6 tussen Düsseldorf Hbf en Essen gaan in frequentie omlaag, daarnaast komt er een halfuursdienst op de Ratinger Weststrecke.
Rame à l'approche
RobertT
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Bericht door RobertT »

Dat wordt flink puzzelen tussen Mönchengladbach en Neuss,waar in de spits nu ook nog 3x een RE(2x4,13)rijdt.
En wordt Wedau(Duisburg)dan weer heropend?(voor de S68)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Frequentieverandering S-Bahn Rhein-Ruhr

Bericht door Suus »

Ja, men plant de (her)opening van Duisburg Sportpark Nord*, Duisburg-Wedau, Ratingen-Lintorf, Ratingen-Tiefenbroich en Ratingen West voor de S68 of RB37.

* Dat lijkt op een heropening van het al veel langer geleden gesloten station Duisburg Regattabahn. Het station Duisburg-Bissingheim wordt tegen de verwachting in niet meer heropend, Duisburg-Entenfang zou sowieso niet heropend worden want daar is geen permanente bewoning.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten