Pagina 1 van 1

Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 18:41
door Thom91
Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

PLANS for a second east-west S-Bahn tunnel beneath Munich city centre received a significant boost on June 9, when Germany's Federal Railway Authority (EBA) approved a construction permit for the western section of the route under Munich Main Station.

The 14km link from Laim in the west to Leuchtenbergring in the east will parallel the existing line, which carries up to 60 trains an hour and has reached its capacity limit, with a 7km twin-bore tunnel between Donnersbergerbrücke and East Station. The project will include the construction of three new underground stations at Munich Main Station, Marienhof, and Munich East, and becuase of the existing S-Bahn and U-Bahn tunnels these stations will be constructed at a depth of around 40m.

The EBA approval covers the 5.3km western section of the line. A construction permit was granted at the end of 2013 for the adjoining section from the River Isar to Marienhof station. One further permit for the eastern section is still awaiting approval.

"As we have agreed with the state of Bavaria, we will now tender the first major construction lot," says German Rail (DB) board member for infrastructure and services Dr Volker Kefer. "This will show whether we are correct in our cost calculations."

The initial construction tender will cover the section of tunnel between Donnersbergerbrücke and Marienhof, including the new platforms beneath Munich Main Station. DB says it expects to receive bids by the end of this year or early next year, which will enable the Bavarian state government to make a final decision on whether to proceed with the project.

Afbeelding

Bron en meer

Een tweede 'Citytunnel' in München is een stap dichterbij gekomen met een goedkeuring van de Duitse spoorwegautoriteit EBA. Kosten zijn ruim 2 miljard en worden grotendeels door de regionale overheden gedragen.

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 21:56
door Karl
Bedoeling is dat door de tweede tunnel express-s-bahntreinen gaan rijden, waardoor de voorsteden dichterbij enkele belangrijke bestemmingen in het stadshart komen te liggen. Door de oude tunnel blijven stop-sbahntreinen rijden. Voorafgaand de tunnel kan op stations overgestapt worden van/naar expresstreinen en stoptreinen.

Meer: http://de.wikipedia.org/wiki/Zweite_Sta ... BCnchen%29

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 21:57
door Thom91
Ah, vandaar ook dat er veel minder stations zijn! :Y

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 23:24
door groningen
Als dit mag geloven wordt er niet op Centraal Station gestopt.

Afbeelding

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 23:28
door Thom91
Zie de kaart in het hoofdartikel, dan zie je dat de onderkant een hele andere S-Bahn lijn is. De tweede Citytunnel staat niet op jouw kaart.

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: do 11 jun 2015, 23:29
door Geert
Ik weet niet waar bovenstaand plaatje vandaan komt maar volgens het andere kaartje en de wikipediapagina wordt er een station gebouwd aan Hauptbahnhof, de Marienplatz (Marienhof) en Ostbahnhof...

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: vr 12 jun 2015, 00:18
door groningen
Als er maar 1 keer gestopt wordt tussen Ost en Hbf, dan zou tussen die 2 stations reistijd wel 2 minuten sneller kunnen wezen.

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: vr 12 jun 2015, 19:53
door Karl
Er waren twee opties, een tunnel (huidige keuze) en een zuidelijke ringkeuze (niet gekozen). De kaart van een paar berichten eerder is van het tweede voorstel en dus voor de nu gemaakte keuze niet meer zo relevant.

Tunnelvariant:
Afbeelding

Re: Second Munich S-Bahn tunnel moves a step closer

Geplaatst: vr 12 jun 2015, 20:22
door Ardan
Ik vond het al zo raar, kon me van de huidige lijnvoering al niet bedenken dat elke lijn een tunnel- en een zuidvariant had. Dit ziet er logischer uit :)