Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door STF »

Ik zat daarnet een (foto)verslag te lezen over het metronet van Charleroi wat grotendeels niet is afgebouwd.
Best intressant, aanrader om dat verslag eens te bekijken!


Een van de bekendste Belgische grands travaux inutiles oftewel grote nutteloze werken is ongetwijfeld het premetronetwerk van Charleroi, beter bekend als de Métro Léger de Charleroi (MLC). Dit netwerk is in de jaren 70 als een zeer groot(s) metronetwerk uitgedacht, met een centrale stadsring en maar liefst acht armen die tot ver in de randgemeenten moesten reiken. Deze sterk overdreven plannen pasten in de Belgische wafelijzerpolitiek, waarbij er voor elke investering in het noorden van het land een even grote investering moest komen in het zuiden, en soms ook vice versa. Het resultaat was dus dat er in Charleroi een uitgebreid metrosysteem moest komen, ook al stonden de plannen in geen enkel opzicht in verhouding tot de werkelijke noden van de stad. Het verdere verhaal van de MLC is uitgebreid terug te vinden in andere bronnen, dus daar ga ik niet verder op in. Het belangrijkste is dat - uiteraard door geldgebrek - het overgrote deel van de plannen nooit uitgevoerd zijn, en een deel slechts half. Hierbij een overzicht van wat er momenteel gebouwd is.

Lees verder: http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post ... an-overbli
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Karl »

Wat gaaf om te lezen, verder vooral veel geldverspilling.

Verder ook nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Ruben »

Zo kwam ik afgelopen week ook weer terecht op sites over de Berliner Außenring.
De Außenring is aangelegd om West-Berlijn heen naar Oost-Berlijn, zodat steden in de DDR als Potsdam toch met "Berlin, hauptstadt der DDR" verbonden konden blijven. In die tijd is er zelfs een ander Hbf in Potsdam geweest, à la een soort Duivendrecht met boven en onder sporen, dat nu alleen nog op 1 spoortje onder wordt gebruikt. Het geheel wat over is ziet er triest uit, onlangs is zelfs het ontvangstgebouw dichtgemetseld.
Via die site kwam ik toevallig ook op het gedoe van Charloroi terecht, had me voorgenomen dat deze week verder uit te spitten, komt mooi van pas dit. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Geert »

Ik had al eens eerder op wat sites over de metro van Charleroi rondgesnuffeld en je verbaast je inderdaad over de geldverspilling, helemaal als je ziet dat het grootste deel van het netwerk gewoon af is. Hoe blind zijn ze daar? :roll:
In Antwerpen of Brussel (de details zijn me ontschoten) schijnt ook nog een complete tunnel te liggen die 30 jaar geleden aangelegd is en verder nooit gebruikt is. En berucht in Belgie zijn ook de talloze nutteloze viaducten over snelwegen waar helemaal geen weg naar toe liep :P Erg vermakelijk, die Grand Traveaux Inutiles (de naam alleen al 8-)).

En nu we het toch over Berlijn hebben: daar hadden ze in de tijd dat de stad verdeeld werd tussen Oost en West Geisterbahnhöfe, oftewel spookstations. Een aantal lijnen van de U-Bahn (zogenaamde Transitstrecke) liepen namelijk zowel door Oost- als West-Berlijn, en de DDR wilde (onder andere door de Berlijnse Muur) voorkomen dat DDR-burgers naar het Westen zouden vluchten. Een onderdeel hiervan was het sluiten van de stations in DDR-gebied aan lijnen die van/naar het westen van de stad liepen. De stations werden afgesloten voor reizigers, treinen mochten er niet stoppen en het station werd uiteraard bewaakt door DDR-soldaten. West-Berlijn was hier op zijn beurt weer niet blij mee en als compromis voor het niet stoppen liet BVG de metro's met een sukkelgangetje door het station rijden, zodat de Westerse reizigers zouden zien dat die stations er waren. Ook werden ze nog gewoon afgedrukt op de metroplattegronden (met een voetnoot dat de metro's niet stopten op die stations). Meer info is te vinden op http://www.berliner-untergrundbahn.de/ou-01.htm (Duitstalig, maar een aanrader; vooral het verhaal onder Die Flucht is erg boeiend!)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Ruben »

Ook de S-bahn kende spookstations, de Nord-Süd tunnel loopt dan wel voor het grootste deel door Oost, maar had zijn ingangen in West-Berlijn. Daardoor werd het onderdeel van het Westerse S-Bahn net. Bijvoorbeeld de Oranienburger Strasse (Oost-B), daar waren alle S-bahn tekens weggehaald en de ingang werd dichtgemetseld. Het ondergrondse station was van bovenaf niet meer dan 2 trappen.
De U6 en U8 waren van BVG en hadden Geisterbahnhöfe.
Een heel apart station wat dat betreft vind ik trouwens Friedrichstrasse. Dat ding ligt in Oost-Berlijn maar bediende zowel het Oost als het West-Sbahnnet, en het ligt in de Nord-Süd tunnel. Westerse reizigers konden het op DDR terrein liggend station vrij gebruiken voor overstappen van Stadtbahn op Nord-Süd tunnel.

Zie net dat die link van Geert erg interessant is en praktisch alles wat ik hierboven opratel ook al vertelt. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Vinny »

Ik had al eens eerder op wat sites over de metro van Charleroi rondgesnuffeld en je verbaast je inderdaad over de geldverspilling, helemaal als je ziet dat het grootste deel van het netwerk gewoon af is. Hoe blind zijn ze daar?
De metro zou exploitatief niet uitkomen. Had ondermeer te maken met de ineenstorting van de industriële sector aan het eind van de jaren '60, versterkt door de oliecrisis in 1973. Wallonië is daar als geheel nooit meer bovenop gekomen en steden als Luik en Charleroi kennen nog steeds een werkloosheidspercentage dat in een gemiddelde derde wereldstad niet zou misstaan: tot 30% :!:
Een verliesgevende metrolijn is dan niet iets waar je veel aan hebt, anders dan wat mensen lege treintjes laten rijden, wat onder de noemer 'zinloze werkverschaffing' kan vallen. Investeren in hoogwaardige en innovatieve dienstverlening zou beter zijn... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door dvdhoven »

Nog even over Berlijn, niet alleen de Noord-Zuidtunnel en de U6/U8 kenden spookstations en spookbaanvakken. Door de Mauerbau waren allerlei stukken U- en S-bahn tot "Geisterbahn" verdoemd.
Voorbeelden: U1 bij de Oberbaumbrücke, U2 door de Bülowstrasse (met een stukje toeristentram erop en een Flohmarkt in oude U-bahn rijtuigen in station Nollendorferplatz hoch); U2 na Gleisdreieck; later is hier nog die dure proef met een magneetbaan op gehouden.
Wat de S-bahn in West Berlijn betreft, waren na de Eisenbahnerstreick van 1981, vrijwel alle lijngedeeltes door de DR stil gelegd. Alleen de S3 op de Stadtbahn reed nog. De BVG heeft toen de S-bahn west overgenomen en een rompnet hersteld en in gebruik genomen, maar pas na de val van de Muur is de reactivering van de S-bahn in grote stijl op gang gekomen en dat heeft nog jaren geduurd. Grote delen van het S-bahn-net hebben er dus compleet overwoekerd bij gelegen en veel stations in West Berlijn waren Geisterbahnhof.
Verder waren en zijn nog steeds veel spoorgedeeltes richting de kopstations in Berlijn inclusief emplacementen complete bossen. De DR heeft in de jaren 50 alle kopstations buiten gebruik gesteld.
Ik herinner me nog goed dat als je met de S-bahn vanaf station Anhalter Bahnhof naar het zuiden reed, je langs een kilometerslang bos kwam, dat het vroegere emplacement van het Anhalter Bahnhof was geweest.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Daantje »

Boeiend al die verhalen :) Ik ga die link van Geert nog wel eens lezen als ik op m'n gemak thuis zit. Ik heb ooit plannen gehad om naar Charleroi te gaan om daar te gaan kijken maar ik wil zeker ook nog een keer naar Berlijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Karl »

In Berlijn kan je met Berlin Untergrund een station bezoeken wat als schuilkelder zou kunnen fungeren. Weliswaar geen spookstation, maar daar wist mijn gids wel over te vertellen. Start vanaf Gesundbrunnen.

Over spookstations van de S-bahn kun je in Berlijn S-bahn und Mauerbau kopen, wel in het Duits, maar als je het Duits een beetje beheerst dan is het geen enkel probleem om te lezen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Meltrain »

Ik wist al dat de Metro Leger de Charleroi een complete mislukking was, maar nu zie ik pas hoe erg het allemaal is.
Bedankt voor de link, STF. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door lausteen »

Ken het al een aantal jaar, ben altijd geïnteresseerd in dit soort verlaten zaken.. Prachtig om te zien dat er gewoon compleet afgebouwde stations zijn die nooit gebruikt zijn.. Heb zelfs foto's gezien met werkende seinen op deze lijn, terwijl er nog nooit een metro gereden heeft! Je ziet wel dat het steeds verder achteruit gaat, steeds meer vandalisme, zonde :(

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Metro_van_Charleroi vind je per lijn een beschrijving, inclusief toekomstplannen. Zal mij benieuwen of het nog wat gaat worden ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Aking »

Hier nog 2 linkjes over spookstations:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookstation
(waarbij het me opvalt dat Soestduinen wel genoemd word, maar Lelystad zuid niet :roll: )
http://de.wikipedia.org/wiki/Geisterbahnhof
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Ruben »

keleti palyaudvar schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Spookstation
(waarbij het me opvalt dat Soestduinen wel genoemd word, maar Lelystad zuid niet :roll: )
Lelystad Zuid staat dan wel weer op de pagina over grote nutteloze werken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door waldo79 »

^^Soestduinen is gewisseld naar Lelystad-Zuid op Wikipedia :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Caspar »

Lelystad zuid kan misschien over een X aantal jaar wel eens afgebouwd gaan worden als de stad nog eens verder uit zou gaan breiden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door JeePee »

Dat is wel de wens van Lelystad ja. De nieuwbouwwijk Warande heeft in het bestemmingsplan ook een station staan. Jawel Lelystad Zuid
Marco007
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 20:48
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Métro Léger de Charleroi, of wat ervan overblijft.

Bericht door Marco007 »

JeePee schreef:Dat is wel de wens van Lelystad ja. De nieuwbouwwijk Warande heeft in het bestemmingsplan ook een station staan. Jawel Lelystad Zuid
Wordt dat station toch nog eens een keertje nuttig gebruikt. :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten