Investeringsplan OV Brussel 2015-2025
Geplaatst: di 20 okt 2015, 12:45
De Brusselse regering heeft een investeringsplan voor de MIVB ter waarde van 5,2 miljard euro goedgekeurd. Het plan zal in fases worden uitgevoerd over een periode van tien jaar, te beginnen in het eerste kwartaal van 2016.
Concrete bestanddelen van het plan zijn:
Concrete bestanddelen van het plan zijn:
- Er wordt een nieuwe metrolijn van Bordet naar Albert gebouwd. Zoals bekend zal deze bestaan uit een nieuwe tunnel tussen Bordet en het Noordstation, het ombouwen van de volledige Noord-Zuid-prémetro exclusief Lemonier waarvoor een nieuwe tunnelconstructie bij Grondwet wordt gebouwd. De volledige lijn zal in 2024 geopend worden.
- De bestaande metrolijnen 1/5 en 2/6 zullen een nieuw beveiligingssysteem krijgen. De metro wordt niet geautomatiseerd, wel krijgen lijn 1/5 nieuwe metrovoertuigen. De bestaande metrovoertuigen van deze lijn zullen verhuizen naar lijn 2/6, waarvan het materieel is afgeschreven.
- De verlenging van de metro naar de Heizelvlakte gaat niet door. Ook komt er geen Skytrain van het Noordstation naar Thurn en Taxis.
- De tramlijnen 3, 7 en 9 worden verlengd naar de Heizel.
- Er komt een nieuwe tramremise op de Heizel. Hier kunnen reizigers in de toekomst overstappen op de tramlijnen van De Lijn.
- Tram 94 wordt verlengd, maar pas tegen het einde van het investeringsplan.
- Buslijn 71 wordt géén tram.
- Het busnet wordt in een periode van drie jaar, van 2016 tot 2018, volledig hervormd. Het aantal lijnen gaat van 50 naar 54. 33 buslijnen krijgen een nieuwe route, twee buslijnen worden afgeschaft en er komen 4 volledig nieuwe buslijnen. Het volledige nieuwe busnetwerk is te downloaden op http://www.busplanmivb.be.
- Zoals geregeld in wetgeving mag de MIVB alleen nog maar elektrische bussen aanschaffen. Omdat het nieuwe busnet meer voertuigen vereist en de aanschaf van dieselbussen verboden is zal afhankelijk van hoe snel de techniek zich ontwikkelt de aanpassing van het busnet tot 2020 kunnen doorlopen.
- De buslijnen tussen Schuman en het vliegveld blijven bestaan, ondanks de komst van een streektram.