New German passenger operator to launch in 2016
A new German long-distance open-access operator called DerSchnellzug (the fast train) has confirmed it will launch the first of three planned services on March 18 2016, three months later than originally planned, although three special trains will run at New Year.
Line D1 will operate from Stuttgart via Heibronn, Würzburg, Kassel, Hannover and Bremen to Hamburg on a route not currently served by German Rail (DB) long-distance services. The service will only operate at weekends to start with, although the objective is to provide trains running three times a day.
DerSchnellzug will not compete with DB on journey time as its trains will serve towns off the mainline network. The company will focus on attractive fares, with special offers to target families for example, and the quality of its on-board service. Fresh food prepared by onboard chef will be served to passengers.
Bron en meer
In 2016 zal er een nieuwe lange-afstandsvervoerder het Duitse spoor betreden. In eerste instantie alleen in het weekend en zal niet direct concurreren met de Deutsche Bahn. In eerste instantie worden gereden tussen Stuttgart - Wurzburg - Kassel - Hamburg en dat zal in de loop van de tijd uitbreiden.
New German passenger operator to launch in 2016
New German passenger operator to launch in 2016
Komt wel goed schatje.
Re: New German passenger operator to launch in 2016
De strekking is meer dat deze treinen de Intercity's van DB niet op snelheid zullen verslaan, aangezien ze ook kleinere steden aandoen. DerSchnellzug wil de DB juist beconcurreren met goedkope tickets en de kwaliteit van de faciliteiten aan boord, zoals vers bereide gerechten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: New German passenger operator to launch in 2016
En blijkbaar wil men ook op de toelating van kleine regionale vervoerders gaan rijden. Ik lees althans dat men lijn D2 nog niet via de aangegeven route kan gaan rijden omdat daarvoor een lijn van Albtal Transport gebruikt moet worden en die vervoerder geen veiligheidsattest heeft voor het rijden van langeafstands passagierstreinen.
Edit: bij even nazoeken lijkt men lijnnummers verwisseld te hebben want de routebeschrijving bij lijn D3 past beter bij een route via de Albtalbahn dan lijn D2.
Edit: bij even nazoeken lijkt men lijnnummers verwisseld te hebben want de routebeschrijving bij lijn D3 past beter bij een route via de Albtalbahn dan lijn D2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: New German passenger operator to launch in 2016
AVG bezit inderdaad geen attest, daarom komt lijn D2 er in ieder geval niet zo snel. AVG heeft ook niet de behoefte om zo'n attest aan te vragen omdat dat zou betekenen dat ze een andere vervoerder op hun sporen moeten toelaten terwijl ze er zelf een dienstregeling rijden waar zo'n sneltrein bijna niet tussendoor past, behalve als ze zelf hun weekendsneltreinen zouden opheffen.
Dienstregeling staat op http://derschnellzug.de/fahrplan.html
Een aantal dingen waar men elders op het internet al over gevallen is: Tussen de twee ritten op zaterdag zit een keertijd van 18 minuten op Stuttgart Hbf. Dat is weinig voor het laten uitstappen, schoonmaken en opnieuw vullen van een trein die net een rit van 9,5 uur heeft gemaakt.
Het materieel voor lijn D3 mag niet door de tunnel ten zuiden van Mainz Hbf dus moet na Ludwigshafen Hbf naar Worms, daar rechtsaf naar Biblis, via Bischofsheim en Mainz-Mombach. In tegenstelling tot HKX hebben ze echter besloten niet alsnog op Mainz-Mombach te stoppen. In Köln Hbf mag men ook niet kopmaken, daarom de stop in Köln-Ehrenfeld. Lijn D3 is vooral leuk om obscure boogjes en bruggetjes te bereiden waar normaal vooral goederentreinen rijden, maar echt snel is het allesbehalve.
Dienstregeling staat op http://derschnellzug.de/fahrplan.html
Een aantal dingen waar men elders op het internet al over gevallen is: Tussen de twee ritten op zaterdag zit een keertijd van 18 minuten op Stuttgart Hbf. Dat is weinig voor het laten uitstappen, schoonmaken en opnieuw vullen van een trein die net een rit van 9,5 uur heeft gemaakt.
Het materieel voor lijn D3 mag niet door de tunnel ten zuiden van Mainz Hbf dus moet na Ludwigshafen Hbf naar Worms, daar rechtsaf naar Biblis, via Bischofsheim en Mainz-Mombach. In tegenstelling tot HKX hebben ze echter besloten niet alsnog op Mainz-Mombach te stoppen. In Köln Hbf mag men ook niet kopmaken, daarom de stop in Köln-Ehrenfeld. Lijn D3 is vooral leuk om obscure boogjes en bruggetjes te bereiden waar normaal vooral goederentreinen rijden, maar echt snel is het allesbehalve.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: New German passenger operator to launch in 2016
Wat voor materieel gaat DerSchnellzug dan inzetten?
En gaat die lijn D3 echt alleen maar op maandag rijden? :?
En gaat die lijn D3 echt alleen maar op maandag rijden? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: New German passenger operator to launch in 2016
Rijtuigen uit Grootmoeders tijd, die nu bij charterbedrijven rijden...
Een hint is dat er voor de Nieuwjaars-specials die ze gaan rijden vooraf een extra trein voor reizigers van Münster naar Karlsruhe gaat rijden en na afloop een van Karlsruhe naar Münster. In Münster zit een verhuurbedrijf voor rijtuigen :)
Een hint is dat er voor de Nieuwjaars-specials die ze gaan rijden vooraf een extra trein voor reizigers van Münster naar Karlsruhe gaat rijden en na afloop een van Karlsruhe naar Münster. In Münster zit een verhuurbedrijf voor rijtuigen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: New German passenger operator to launch in 2016
Na de Fernbus nu dus ook concurrentie met DB op het spoor. Ik vraag me af of een concept met zo weinig aanbod werkt. Als ze nou direkt al die lijnen BAM! elke 4 uur zouden rijden, dan heb je ineens een levensgevaarlijk alternatief voor DB. Alleen daarvoor heb je wel behoorlijk veel kapitaal nodig.
Op mij komt het nu over als een uit de hand gelopen vorm van hobbyisme...
Op mij komt het nu over als een uit de hand gelopen vorm van hobbyisme...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten