dennistd schreef:En hoeveel betaalt zo'n bus nou eigenlijk voor het gebruik van de faciliteiten? Ik zou zeggen: pak voor elke bus een tientje of twintig euro, en je kunt zorgen voor veel betere faciliteiten.
Een logische gedachte, maar het ligt wat gecompliceerd:
Waar gehalteerd wordt
op de openbare weg kan/mag een gemeente daar geen geld voor vragen. Het volgt namelijk uit de landelijke verkeersregels dat een bus bij een bushalte mag halteren. Voor
parkeren kan je eventueel geld vragen (als je een parkeerkaartje koopt betaal je formeel een "parkeerbelasting", wat geregeld is in de wet), maar halteren is juridisch geen parkeren, maar valt meer onder stilstaan. Er is geen wettelijke grondslag om voor halteren op de weg geld te vragen.
Het wordt anders als de
haltelocatie géén onderdeel is van de openbare weg. Maar dan moet er wel een slagboom, hek of een andere afsluiting staan, anders is het nog steeds openbare weg. Verreweg de meeste busstation in Nederland zijn dus openbare weg, er staat hooguit een geslotenverklaring dat je er niet in mag rijden uitgezonderd lijnbussen. Maar ook al kan je dan wél geld vragen, dan moet je dus wel regelen dat er een organisatie is die de uitgifte van toegangskaarten regelt en een systeem dat bijhoudt hoe vaak door wie van de faciliteiten gebruik is gemaakt. Je zal dan een procedure moeten hebben waar nieuwe vervoerders en lijnen aangemeld kunnen worden, net als wijzigingen en versterkingsritten. Kortom, een hoop gedoe en vooralsnog heeft geen enkele gemeente dáár zin in.
Overigens is het voor vervoerders ook niet makkelijk om faciliteiten dan zélf te realiseren, want je hebt daarvoor natuurlijk diverse contracten en vergunningen nodig, wat bepaald niet eenvoudig is. Zeker in stationsgebieden heb je vaak te maken met een enorme versnippering en bureaucratie. Een deel van de grond is van de gemeente, een ander deel van ProRail, het station zelf is dan weer van NS Vastgoed, de commerciele exploitatie wordt gedaan door NS Stations, het stationspersoneel is in dienst bij NS Reizigers, de gemeente laat z´n vastgoed dan weer door een extern vastgoedbureau exploiteren, dan heb je nog weer verkeerscommissies, stadsdelen, handhaving, gebiedsbeheerders, wegbeheerders, parkeerbeheer, enzovoort, enzovoort. En dan hebben we alleen nog de stakeholders aan de overheidskant (incl NS) gehad, maar je hebt natuurlijk ook nog allerlei private stakeholders (andere vervoerders, andere gebruikers, bevoorradingsverkeer, omwonenden, omliggende bedrijven, etc.) die als belanghebbende ook rechten hebben. Het is dus ook niet gek dat in Nederland de meeste ruimtelijke projecten een doorlooptijd hebben van meerdere jaren.