Pagina 1 van 45

Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 dec 2015, 15:01
door Wubbo
Dit topic is bedoeld voor de ontwikkelingen van de internationale langeafstandsbussen. In dit topic geldt ook de richtlijn dat het interessant moet zijn voor Nederland (dit forum heet tenslotte OV in Nederland). Dus begin niet over de frequentieverhoging van de bus tussen Athene en Thessaloniki, maar hou het beperkt. Voor de binnenlandse langeafstandsbussen bestaat een apart onderwerp in OV in Geheel Nederland.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 dec 2015, 16:24
door michiel71
Ezra schreef
Er zijn weer nieuwe lijnen te vinden op de website die vanaf 23 December 2015:
- SKI06: Amsterdam Sloterdijk- Utrecht Centraal- Oberhausen Hbf- Duisburg Hbf- Munchen ZOB.
- SKI10: Den Haag Centraal- Delft Station- Rotterdam Centraal Station- Breda Centraal Station- Tilburg Stappegoor- Eindhoven Stationsweg- Venlo P3 Maaskade Hoog- Munchen ZOB.

En een nieuwe lijn vanaf 17 December 2015:
- SKI11: Antwerpen Koningin Astridplein- Brussel Station Noord- Leuven Station- Maastricht Station- Koblenx Hauptbahnhof- Worms Hauptbahnhof- Karlsruhe Hauptbahnhof- Munchen ZOB.

En een nieuwe lijn vanaf 18 December 2015:
- SKI12: Groningen Hoofdstation- Assen Noord/ OV- knooppunt Marsdijk- Hoogeveen Station- Zwolle Station Apeldoorn Station- Arnhem Centraal- Nijmegen Centraal Station- Monchengladbach Hauptbahnhof- Bonn (Thomasstrasse/ Alter Friedhof)- Muchen ZOB.
Het was blijkbaar de bedoeling om deze SKI-lijnen al vanaf 18 november 2015 te laten rijden.
Daarnaast hebben we een nieuwe stad in Nederland: "Nijmengen" ;)

Afbeelding

Bron: Persbericht MeinFernbus FlixBus (Document van 18 pagina's inclusief dienstregeling)
Online: http://meinfernbus.de/en/presse/aktuell

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: za 12 dec 2015, 12:17
door Statler Rail
Was al bekend dat per 17 december een extra buslijn van Brussel-Berlijn via Nederland gaat rijden? Naast de 281 (via Bremen/Hamburg) en N81 (nachtbus via Hannover) rijdt er vanaf 17 december ook een daglijn via Hannover:

Lijn 181: Brussel - Antwerpen - Eindhoven - Nijmegen - Arnhem - Hengelo - Enschede - Hannover - Berlijn

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 17:40
door michiel71
Statler Rail schreef:Was al bekend dat per 17 december een extra buslijn van Brussel-Berlijn via Nederland gaat rijden?
Naast de 281 (via Bremen/Hamburg) en N81 (nachtbus via Hannover) rijdt er vanaf 17 december ook een daglijn via Hannover:

Lijn 181: Brussel - Antwerpen - Eindhoven - Nijmegen - Arnhem - Hengelo - Enschede - Hannover - Berlijn
Voor vanavond zijn er voor de 1e rit tussen Arnhem & Brussel (20:05) - (23:05) al 16 kaartjes (van de 48) verkocht ;)

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 17:08
door ArrivaBas
Wellicht off-topic, maar bij Flixbus denken ze nu zelfs na over (langeafstands)treinen.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 17:38
door isadora
Gaaf, maar valt daarover iets te vinden op WWW?

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 18:06
door Z2N

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 18:32
door sirvinniei
Vet! Maar hoe zit dat legaal? Zijn er in Duitsland ook regels over concurreren met concessiehouders?

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 18:54
door Z2N
Het Fernverkehr is in Duitsland compleet Open Access, de enige reden dat het bijna alleen DB is is het staatsbedrijf-verleden. Toch zijn er al andere vervoerders te vinden, zoals de HKX.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 17 dec 2015, 18:54
door isadora
Z2N schreef:leesvoer :)
Toppertje, moet iedereen toch kunnen? Een linkje plaatsen? :pos:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: za 19 dec 2015, 00:30
door michiel71
Ezra schreef
En een nieuwe lijn vanaf 18 December 2015:
- SKI12: Groningen Hoofdstation- Assen Noord/ OV- knooppunt Marsdijk- Hoogeveen Station- Zwolle Station Apeldoorn Station- Arnhem Centraal- Nijmegen Centraal Station- Monchengladbach Hauptbahnhof- Bonn (Thomasstrasse/ Alter Friedhof)- Muchen ZOB.
Deze lijn had op zijn eerste dag al 25 minuten vertraging bij vertrek uit Arnhem.
Met name de afstand tussen Assen en Hoogeveen is door Flixbus erg krap gepland.
Flixbus trekt in haar dienstregeling slechts 30 minuten uit over een afstand van 39 km

(Google maps min.(& km) (Flixbus ritduur, vertrektijd ,route & aankomsttijd) (google km/u)

Code: Selecteer alles

17 min. (25 km)   25   16:05 Groningen  - Assen 16:30 (87 km/u)
26 min. (39 km)   30   16:30 Assen  - Hoogeveen 17:00 (91 km/u)
34 min. (50 km)   30   17:00 Hoogeveen - Zwolle 17:30 (88 km/u)
32 min. (40 km)   35   17:30 Zwolle - Apeldoorn 18:05 (75 km/u)
31 min. (32 km)   30   18:05 Apeldoorn - Arnhem 18:35 (63 km/u)
23 min. (21 km)   25   18:40 Arnhem  - Nijmegen 19:05 (54 km/u)

163 min.(207 km) 175   16:05 Groningen - Nijmegen 19:05 (76 km/u) 

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: za 19 dec 2015, 11:12
door waldo79
Met name de afstand tussen Assen en Hoogeveen is door Flixbus erg krap gepland.
Flixbus trekt in haar dienstregeling slechts 30 minuten uit over een afstand van 50 km
Ik weet niet hoe je tot die berekening komt, maar van Assen naar Hoogeveen is zo'n 30 km.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 01:16
door michiel71
,,
waldo79 schreef:
Met name de afstand tussen Assen en Hoogeveen is door Flixbus erg krap gepland.
Flixbus trekt in haar dienstregeling slechts 30 minuten uit over een afstand van 50 km
Ik weet niet hoe je tot die berekening komt, maar van Assen naar Hoogeveen is zo'n 30 km.
Volgens Google Maps is de afstand tussen Martin Luther Kingweg, Assen en Station Hoogeveen 39,4 km.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 12:08
door waldo79
Vooruit dan, ik ging uit van de afstand langs het spoor. Maar het is noch 30 noch 50 km.
En 39 km zou te doen moeten zijn in 30 minuten met een touringcar.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 12:11
door regenmaker
Gemiddelde snelheid moet dan ongeveer 80 km/h zijn.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 13:16
door Statler Rail
De dienstregeling is gebaseerd op de rijtijd vanaf station Assen terwijl de halte uiteindelijk Marsdijk is geworden. Dat maakt nog iets verschil. Maar in Hoogeveen had de bus slechts 3 minuten vertraging. De vertraging is pas tussen Hoogeveen en Arnhem opgelopen. Overigens is daarna de vertraging onderweg weer ingelopen en is de bus op tijd in München aangekomen.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 17:37
door Globetrotter
Statler Rail schreef:De dienstregeling is gebaseerd op de rijtijd vanaf station Assen terwijl de halte uiteindelijk Marsdijk is geworden. Dat maakt nog iets verschil. Maar in Hoogeveen had de bus slechts 3 minuten vertraging. De vertraging is pas tussen Hoogeveen en Arnhem opgelopen. Overigens is daarna de vertraging onderweg weer ingelopen en is de bus op tijd in München aangekomen.
Hoe kun je de vertraging enzo achterhalen?

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 18:13
door Suus
Statler werkt bij het groene busbedrijf, dus heeft sowieso insideinfo. Dat mag toch wel duidelijk zijn geworden uit de geplaatste berichten (A)

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 19:34
door ICE105
Z2N schreef:leesvoer :)
Als ik het zo lees en interpreteer: Flixbus gaat evt. gecombineerde bus-trein kaartjes verkopen samen met WestBahn in Oostenrijk en RegioJet en/of LEO Express in Tsjechië. Oostenrijk en Tsjechië zijn landen waar het private open access treinvervoer veel meer marktaandeel heeft dan in Duitsland.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 22:15
door michiel71
Statler Rail schreef:De dienstregeling is gebaseerd op de rijtijd vanaf station Assen terwijl de halte uiteindelijk Marsdijk is geworden. Dat maakt nog iets verschil. Maar in Hoogeveen had de bus slechts 3 minuten vertraging. De vertraging is pas tussen Hoogeveen en Arnhem opgelopen. Overigens is daarna de vertraging onderweg weer ingelopen en is de bus op tijd in München aangekomen.
Toch jammer dat je als reiziger niet even een SMS'je krijgt, om te melden dat je bus bij vertrek 25 minuten vertraging heeft...

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 17:24
door Globetrotter
Vandaag zijn de SKI- lijnen 06 (Amsterdam- München) en 010 (Den Haag- München) van start gegaan. Bij elke lijn is het maximum aantal van 40 zitplaatsen nog gewoon te boeken.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 17:46
door michiel71
Ezra schreef:Vandaag zijn de SKI- lijnen 06 (Amsterdam- München) en 010 (Den Haag- München) van start gegaan. Bij elke lijn is het maximum aantal van 40 zitplaatsen nog gewoon te boeken.
Nog 59 vrije zitplaatsen (morgen, 24/12 nog 68) op het traject Den Haag - München (buscapaciteit 72 stoelen)
Nog 66 vrije zitplaatsen (morgen, 24/12 nog 72) op het traject Amsterdam - München (buscapaciteit 78 stoelen)

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 19:11
door Globetrotter
michiel71 schreef:
Ezra schreef:Vandaag zijn de SKI- lijnen 06 (Amsterdam- München) en 010 (Den Haag- München) van start gegaan. Bij elke lijn is het maximum aantal van 40 zitplaatsen nog gewoon te boeken.
Nog 59 vrije zitplaatsen (morgen, 24/12 nog 68) op het traject Den Haag - München (buscapaciteit 72 stoelen)
Nog 66 vrije zitplaatsen (morgen, 24/12 nog 72) op het traject Amsterdam - München (buscapaciteit 78 stoelen)
Aha, wordt er gereden met een Setra S431 DT dubbeldekker?

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 24 dec 2015, 12:43
door Lijn65
Ik hoorde van een chauffeur dat de skibus uit Groningen (SKI12) gisteren met 36 mensen uit Nederland is vertrokken.

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Geplaatst: do 24 dec 2015, 13:07
door michiel71
Lijn65 schreef:Ik hoorde van een chauffeur dat de skibus uit Groningen (SKI12) gisteren met 36 mensen uit Nederland is vertrokken.
Gisteren was deze bus inderdaad behoorlijk vol.
Morgen, vrijdag 25/12, zijn 43 van de 54 zitplaatsen nog beschikbaar op SKI12.

Eén van de redenen dat deze rit nauwelijks is bezet was in eerste instantie de hoge ritprijs (€69,50) die Flixbus berekende.
Op dit moment is de prijs voor deze rit gezakt naar €33 (voor de eerste 28 stoelen). Pas bij een hogere bezetting stijgt de prijs.