Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Nieuwe Flixbus bestemmingen

Bericht door michiel71 »

FlixBus, wiens allereerste rit vertrok op 13 februari 2013 viert zijn 7e verjaardag. De mobiliteitsaanbieder heeft het grootste langeafstandsbusnetwerk ter wereld opgebouwd en biedt ook trein- en carpooling service aan, bekend als FlixCar en FlixTrain. In 2019 vervoerde het moederbedrijf FlixMobility meer dan 62 miljoen passagiers.

Internationale uitbreiding: netwerk op vier continenten
Na uitbreiding naar de Verenigde staten (2018) en Turkije (2019) heeft FlixBus de ambitie om in 2020 haar internationale netwerk verder uit te breiden en te versterken op vier continenten: Europa, Amerika, Azië en Afrika. In 2020 houdt FlixBus zich bezig met de lancering van het binnenlandse netwerk in het Verenigd Koninkrijk en Portugal, start van de verkoop van ritten vanaf Frankrijk naar Marokko en het opzetten van markten in Zuid-Amerika en Azië.

Verenigd Koninkrijk: lancering binnenlands netwerk
Sinds 2016 rijden er groene bussen van Frankrijk, Duitsland en de Benelux naar het Verenigd Koninkrijk. Door de aankoop van Megabus in hetzelfde jaar, inclusief de grensoverschrijdende lijnen naar het Verenigd Koninkrijk, heeft FlixBus de connectiviteit tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland versterkt. Dit jaar wil het bedrijf de eerste Britse binnenlandse verbindingen starten.

André Schwämmlein, founder en CEO FlixMobility: “Na de internationale lijnen is de ontwikkeling van een binnenlands netwerk de volgende stap naar een volledig geïntegreerd aanbod voor reizigers in het Verenigd Koninkrijk. De bus markt is ontwikkeld en volwassen daarom zijn we enthousiast om iets nieuws te brengen: een alternatief, slim en duurzaam aanbod in combinatie met de ervaring van het Britse MKB.”

Intensivering verbindingen tussen Benelux en Verenigd Koninkrijk
Sinds 2016 rijden er groene bussen tussen de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het aankomend jaar neemt het aantal ritten van deze verbinding flink toe. In vergelijking met vorig jaar, zullen er tijdens de vakantieperiodes ongeveer 50 extra ritten per week rijden. Vooral Amsterdam – Londen en Brussel – Londen zijn populaire verbindingen. De FlixBus is in minder dan 7,5 uur van Brussel in het centrum van Londen.

Jesper Vis, Managing Director FlixBus Benelux: “We zien een toegenomen vraag naar duurzaam én betaalbaar vervoer. Vooral op korte afstanden merken wij dat steeds meer mensen het vliegtuig laten staan en kiezen voor de groene bus. Omdat je direct in het centrum van Londen wordt afgezet, is de reistijd vergelijkbaar met bijvoorbeeld het vliegtuig.”

Eerste stappen in Afrika: verbindingen naar Marokko
Vanaf 18 februari verkoopt FlixBus tickets voor bussen die van Frankrijk naar Marokko rijden. Negen Marokkaanse steden waaronder Marrakech, Rabat, Fez, Meknes, Tanger en Casablanca worden rechtstreeks verbonden met 27 Franse bestemmingen. FlixBus reizigers kunnen vanuit de Benelux naar Marokko reizen met een tussenstop in een van de Franse steden die verbonden zijn met Marokko. Deze bussen zullen worden geëxploiteerd door CTM, een nieuwe lokale partner. CTM werkte eerder samen met Eurolines Frankrijk, dat FlixBus in mei 2019 heeft overgenomen.

De nieuwe verbindingen betekenen de eerste stappen FlixMobility in Afrika, het vierde continent na de toevoeging van de VS in 2018 en Turkije in 2019.

Baltische staten: eerste internationale verbinding vanuit Polen
Polen is een belangrijke markt voor FlixBus, dat daar in 2016 internationale lijnen heeft gelanceerd en in 2017 een binnenlands netwerk heeft opgezet. Na een succesvolle uitbreiding naar Oekraïne in 2019 is het bedrijf klaar voor de volgende stap. In 2020 wil FlixBus Estland, Letland en Litouwen via grensoverschrijdende verbindingen vanuit Polen met elkaar te verbinden.

Portugal: lancering van binnenlands netwerk
In 2017 is FlixBus in Portugal van start gegaan en heeft het een internationaal netwerk opgezet dat het land met meer dan 50 Europese bestemmingen verbindt. Na de liberalisering van de binnenlandse markt vorig jaar heeft FlixBus besloten om in 2020 een binnenlands netwerk te lanceren en tegelijkertijd de internationale verbindingen uit te breiden. Dit netwerk zal meer dan 80 Portugese steden met elkaar verbinden. Verdere uitbreidingsmogelijkheden worden geanalyseerd.

Download Press Release (PDF)
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 19 feb 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Flixbus naar Marokko

Bericht door michiel71 »

Vanaf 18 februari verkoopt FlixBus tickets voor bussen die van Frankrijk naar Marokko rijden. Negen Marokkaanse steden waaronder Marrakech, Rabat, Fez, Meknes, Tanger en Casablanca worden rechtstreeks verbonden met 27 Franse bestemmingen. FlixBus reizigers kunnen vanuit de Benelux naar Marokko reizen met een tussenstop in een van de Franse steden die verbonden zijn met Marokko. Deze bussen zullen worden geëxploiteerd door CTM, een nieuwe lokale partner. CTM werkte eerder samen met Eurolines Frankrijk, dat FlixBus in mei 2019 heeft overgenomen.
Je kunt nu 2 keer per week voor de bus een ticket kopen (enkele reis vanaf €110)
tussen Grenoble en Marrakech (K1703) en tussen Clermont-Ferrand en Marrakech (K1704)
Flixbus reserveert daarvoor per rit 4 stoelen bij de lokale partner CTM.

Contractpartner voor vervoersdiensten:
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Clermont-Ferrand (Busstation) - Marrakech)
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Grenoble (Centraal Station, Busstation) - Marrakech)
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 19 feb 2020, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

110 euro voor een busrit van 36 uur. Wie haalt het in zijn hoofd om dat te doen, als je voor minder met trein en vliegtuig die kant op kan binnen 1 dag?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Aan mij is het niet besteed, maar die bussen zullen in Spanje Frankrijk ook nog wel passagiers droppen en oppikken. Dan worden er verbindingen geboden tussen plaatsen die niet per trein of vliegtuig met elkaar verbonden zijn.

En Flixbus is zodanig flexibel dat men routes ook zo opheft.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Z2N schreef:110 euro voor een busrit van 36 uur. Wie haalt het in zijn hoofd om dat te doen, als je voor minder met trein en vliegtuig die kant op kan binnen 1 dag?
Misschien als je veel bagage mee wilt nemen...
De bagagetoeslag bij Ryanair is €11 per extra kilo.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Air Maroc heeft een bagagemaximum van 23 kilo, en is alsnog goedkoper dan de bus. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus naar Marokko

Bericht door michiel71 »

Contractpartner voor vervoersdiensten:
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Clermont-Ferrand (Busstation) - Marrakech)
CTM - Compagnie de Transport Marocaine (Grenoble (Centraal Station, Busstation) - Marrakech)
Overigens moet je bij de veerboot naar Marokko wel met al je bagage uitstappen...

Dear passenger, this line is operated by our cooperation partner CTM. For safety reasons you will be required to get out of the bus during the ferry crossing. Another CTM bus will be waiting for you upon arrival on the other side.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

Z2N schreef:110 euro voor een busrit van 36 uur.
Met Flixbus Interflix betaal je voor een rechtstreekse rit maar €99
Bovendien kun je dan nog 4 andere rondreistripjes maken
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Je mist het punt. Ten opzichte van andere vervoermiddelen ligt de prijs relatief hoog en daar krijg je een weinig competitieve reistijd voor terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door en-es »

Met de trein moet je tig keer overstappen naar Marokko.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Toch doe ik dat 1000 keer liever dan 36 uur in een bus :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Als je toch in Zuid-Frankrijk begint valt het wel mee: Sète heeft directe veerverbindingen met Tanger, waar ook de Marokkaanse TGV stopt. Zelfs die optie is trouwens goedkoper dan met de bus. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Flixbus naar Marokko

Bericht door michiel71 »

Overigens moet je bij de veerboot naar Marokko wel met al je bagage uitstappen...

Dear passenger, this line is operated by our cooperation partner CTM. For safety reasons you will be required to get out of the bus during the ferry crossing. Another CTM bus will be waiting for you upon arrival on the other side.
Cabotage (In Frankrijk, Spanje en Marakko) is op omderstaande lijnen niet toegestaan.

Dienstregeling Bus Parijs - Algeciras Ferry

Code: Selecteer alles

Zaterdag               Woensdag
11:00  Parijs          17:30
13:00  Orléans         15:05
16:00  Tours           13:00
17:30  Poitiers        11:45 
21:00  Bordeaux        08:30
23:59  Bayonne         05:30
16:00  Algeciras Ferry 12:30 
Dienstregeling Bus Straatsburg - Algeciras Ferry

Code: Selecteer alles

Zaterdag                Woensdag
08:00  Straatsburg      21:15
10:30  Nancy            18:35  
14:00  Dijon            16:50
15:00  Chalon-sur-Saone 15:50
17:00  Lyon Perrache    13:50  
20:35  Avignon          10:30
21:25  Nimes            09:45
22:20  Montpellier      08:30
23:00  Beziers          07:30 
00:05  Perpignan        06:30    
16:00  Algeciras Ferry  12:30 
Dienstregeling Bus Nice - Algeciras Ferry

Code: Selecteer alles

Zaterdag                Woensdag
11:00  Nice             17:30
13:30  Heyeres          14:35
14:00  Toulon           14:00
16:00  Marseille        12:55
18:30  Avignon          10:30
19:30  Nimes            09:45
20:30  Montpellier      08:35
23:00  Beziers          07:30 
00:05  Perpignan        06:30    
16:00  Algeciras Ferry  12:30  
Dienstregeling Tanger Ferry en Marrakech

Code: Selecteer alles

Zondag                Dinsdag
19:00  Tanger Ferry   08:00
21:30  Tanger         04:00 
00:15  Kenitra        01:00
01:00  Rabat          23:59
02:15  Casablanca     22:45 
06:00  Marrakech      19:00
Dienstregeling Tanger Ferry en Taza

Code: Selecteer alles

Zondag               Dinsdag
19:00  Tanger Ferry
21:30  Tanger        04:00 
02:10  Sidi Kacem    23:59
02:55  Meknes        23:15
03:55  Fés           22:15
06:00  Taza          20:00

Dienstregeling Grenoble en Algeciras Ferry (K1703)

Code: Selecteer alles

Dinsdag                 Zaterdag
10:20  Grenoble         15:15
12:00  Lyon             13:50
15:35  Avignon          10:30
16:25  Nimes            09:45
17:20  Montpellier      08:30
18:00  Beziers          07:30
19:05  Perpignan        06:30
12:00  Algeciras Ferry
Dienstregeling Clermont-Ferrand en Algeciras Ferry (K1704)

Code: Selecteer alles

Dinsdag                   Zaterdag
10:00  Clermond-Ferrand   15:30
11:15  Ussel              14:15
12:05  Tulle Péage        13:25
12:45  Brive-la-Gaillarde 12:45  
15:30  Montauban          10:00
16:25  Toulouse           09:05 
19:05  Perpignan          06:30
12:00  Algeciras Ferry  12:30
Dienstregeling Tanger Ferry en Marrakech (K1703/K1704)

Code: Selecteer alles

Woensdag             Vrijdag
14:30  Tanger Ferry 08:00
16:30  Tanger        04:00 
19:30  Kenitra       01:00
20:15  Rabat         23:59
21:30  Casablanca    22:45 
01:00  Marrakech     19:00
Dienstregeling Tanger Ferry en Taza

Code: Selecteer alles

Woensdag             Vrijdag
14:30  Tanger Ferry
16:00  Tanger        04:00 
02:10  Sidi Kacem    23:59
20:55  Meknes        23:15
21:55  Fés           22:15
00:00  Taza          20:00
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Karl »

Hoe gaat het financieel eigenlijk met Flixbus? Levert het laten exploiteren van bussen nog wat geld op?
Het is een spectrum.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Durashift »

Nou ja.. als het onderstaande..
(..) FlixMobility, het moederbedrijf van de ‘busonderneming’ verkoopt de ritten en houdt 25 procent van de ritprijs (..)
https://www.hln.be/geld/economie/flixbu ... ksERqAPAd4


..voldoende is om het onderstaande te bekostigen en dan nog wat over houdt..
(..) Dankzij een uniek bedrijfsmodel waarin FlixMobility de technologieontwikkeling, netwerkplanning, het opbrengstbeheer, de operationele controle en de marketing verzorgt, terwijl MKB-partners de dagelijkse activiteiten van de bus- en treindiensten beheren
https://pvmagazine.nl/flix-mobility-wer ... r-in-2018/

is het wellicht winstgevend voor het bedrijf.
Ik vraag mij eerder af of het ook winstgevend is voor de uitvoerende busbedrijven?

Vandaag zullen Flixbus reizigers naar NL, vanuit DLD, wel wat vertraging bij de grens(Beek, A12) hebben opgelopen. Marechaussee deed daar vandaag een grens (personen)controle. Rond de middag hadden ze een groen Flixbus aan de kant.. paar uur later dat ik daar weer reed, stond er opnieuw een Flixbus voor controle. Lijkt mij dat men die bussen (graag?) aan de kant zet om te kijken wie er allemaal mee reist.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Het is geen groot geheim dat er Flixbussen gebruikt worden voor drugssmokkel, het bedrijf heeft er zelf ook maatregelen tegen genomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

FlixMobility loopt amper financieel risico, het vuile werk laten ze door ondernemers opknappen die ook een groot deel van het risico op zich nemen. Immers, loopt de lijn niet dan zijn ze werk kwijt. Daarmee is het niet veel anders dan een Uber, Takeaway.com of Deliveroo. Zodra ze bijna volledig marktbeheersing hebben gaan ze de ondernemers uitknijpen, omdat ze weten dat ze niet zonder de "matching partner" kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Durashift »

Precies Suus. Een verdorven systeem, uiteindelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Gewoon kapitalisme pur sang dus.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

*Verwijst door naar ZML van afgelopen zondag*

Waarom mensen dan fan zijn van zulke bedrijven snap ik niet helemaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door en-es »

Omdat ze minder betalen. Dit soort bedrijven bestaan dankzij prijsbewuste consumenten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Z2N »

Kortetermijndenken heet dat hé. De aandeelhouders van General Atlantic, Holtzbrinck Ventures en Silver Lake (de eigenaren van Flixmobility) willen de geïnvesteerde centen wel weer terug hebben, dat gaat pas nadat de prijzen verhoogd zijn bij het bereiken van het (pseudo)-monopolie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

en-es schreef:Omdat ze minder betalen. Dit soort bedrijven bestaan dankzij prijsbewuste consumenten.
Consumenten worden prijsbewust omdat ze door dit soort werkbemiddelaars worden uitgeknepen. Daardoor worden ze gedwongen goedkopere oplossing te kiezen, maar dat kan alleen maar goedkoop zijn omdat de factor arbeid zo goedkoop mogelijk moet en de belastingwetgeving door bedrijven tot het uiterste wordt uitgerekt. Moet je als burger eens proberen de belastingwetgeving wat soepeler te interpreteren. Dan wordt je door de politiek met fakkels achtervolgt omdat er 0,1% teveel belastingfraude/uitkeringsfraude etc wordt geconstateerd. Het wordt tijd dat de echte sociaaldemocratie weer terugkeert.

Trouwens, hoeveel van die nieuwe platformdingen heb je nu echt nodig in je leven? Als ik een bak bami wil (om uit het raam te gooien natuurlijk, ik ben een Rotterdammer :mrgreen: ) dan loop ik dat zelf even bij de Chinees in de wijk langs. Zijn ze niet 13 of 14% van mijn bestelde bedrag kwijt aan Thuisbezorgd.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Z2N schreef:Kortetermijndenken heet dat hé. De aandeelhouders van General Atlantic, Holtzbrinck Ventures en Silver Lake (de eigenaren van Flixmobility) willen de geïnvesteerde centen wel weer terug hebben, dat gaat pas nadat de prijzen verhoogd zijn bij het bereiken van het (pseudo)-monopolie.
Je merkt het ook met een bedrijf als RegioJet. Toen de treinen Praha-Bratislava er voor het eerst reden, waren ze spotgoedkoop. Toen de mensen gewend waren, werden ze duurder. Tegenwoordig zijn ze niet per se meer het goedkoopste en uitgetest had ik ze toch al, dus toen ben ik maar weer gewoon met ČD meegegaan.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Er staat best wel een hoop suggestieve onwaarheden in de bovenstaande posts...
Suus schreef:FlixMobility loopt amper financieel risico, het vuile werk laten ze door ondernemers opknappen die ook een groot deel van het risico op zich nemen. Immers, loopt de lijn niet dan zijn ze werk kwijt. Daarmee is het niet veel anders dan een Uber, Takeaway.com of Deliveroo. Zodra ze bijna volledig marktbeheersing hebben gaan ze de ondernemers uitknijpen, omdat ze weten dat ze niet zonder de "matching partner" kunnen.
Dit is echt onzin en past goed in de stemmingmakerij dat alles wat "markt" inhoudt vies en verdorven is, iets waar bepaalde tv-programma´s en politieke partijen graag lekker aan meedoen. Maar dat is echt populistische stemmingmakerij.

Die feiten zijn dus anders. Het risico ligt juist voor een groot deel bij FlixBus, dat de onderaannemers een opbrengst garandeert, ook al is de daadwerkelijke opbrengst lager. De onderaannemer loopt dus niet veel risico, hij krijgt sowieso de gegarandeerde opbrengst. Het hele idee dat FlixBus alleen maar kaartjes verkoopt en daar 25 procent van pakt is niet waar. Het business model is daardoor ook NIET te vergelijken met Uber of AirBnB die alleen maar bemiddelen om een transactie tot stand te brengen. Ook BlaBlaBus koopt in feite het vervoer gewoon in bij onderaannemers en loopt zelf het risico.

En zeg nou zelf, denk je dat busbedrijven lang zouden blijven rijden in een model dat hen alleen maar geld kost? Tuurlijk niet. Busbedrijven in Nederland zijn vrij traditionele bedrijven. Zij rijden alleen als het hen geld oplevert. Er zijn natuurlijk altijd cowboys die grote risico´s nemen, maar het gros van de bedrijven wil toch winstgevend zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten