Pagina 1 van 2
Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 08:30
door Een Echte Heer
De spoorverbinding tussen het Belgische Mol, Neerpelt en de Nederlandse plaats Weert zal worden geëlektrificeerd. Die elektrificatie moet een directe en snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Antwerpen en Weert in de hand werken. Dit is besloten door Nederlandse en Vlaamse bewindslieden die maandag aanwezig waren op de Vlaamse-Nederlandse top in Gent.
De elektrificatie van de spoorlijn is een Vlaamse spoorprioriteit geworden in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjareninvesteringsplan 2016-2020. “Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt de Limburgse gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck.
Bron: Ovpro.nl
Na jaren worden wij eindelijk beloond!
Ik kan niet wachten *O*
Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 10:25
door groningen
Dan is de kop van deze thread verkeerd. Ben benieuwd waar de spanningssluis komt. Verwacht niet een apart perron in Weert. Alles dus op de voorbereiding op het trace Roermond - Dalheim (IJzeren Rijn).
Spoorlijn Mol-Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 10:31
door Zugführer
Re: Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 11:34
door reisthijs
Er staat alleen niet duidelijk, of nu al besloten is dat de trein Antwerpen-Hamont inderdaad door gaan rijden naar Weert.
De huidige dieseltrein Antwerpen-Hamont zou al door kunnen rijden naar Weert.
Maar als de Belgen Mol-Hamont willen elektrificeren, om daar elektrische treinen in te kunnen zetten, dan wordt een draad tot Weert ineens wel noodzakelijk.
Er wordt nu dus alvast gewerkt aan een oplossing voor een nog niet bestaand probleem.
groningen schreef:Ben benieuwd waar de spanningssluis komt.
Ergens tussen Weert en de Belgische grens. Dat vind ik niet zo spannend (A)
groningen schreef:Verwacht niet een apart perron in Weert.
Verwacht wel dat er iets moet veranderen in Weert om ruimte te hebben voor extra kerende trein.
Hoewel, nu er een gat van 20 minuten tussen de IC's komt kan daar in de tussentijd misschien wel een Belgische trein keren op hetzelfde spoor.
Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 12:45
door Een Echte Heer
Ah kak...
Ik heb als ik eerlijk ben geen flauw idee hoe je het onderwerp van een thread aanpast... :@
Re: Spoorlijn Mol - Weert word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 12:51
door Zugführer
Het schijnt dat men moeite heeft met een dieseltrein tussen Hamont en Weert ivm natuurgebieden die daar doorkruist worden. Of het een fabeltje is weet ik niet.
In de huidige dienstregeling is aankomst in Hamont om .37 en vertrek uit Hamont om .21. Het is hooguit een kwartier rijden naar Weert, dus zeg dat je rond .52 aankomt en rond .06 vertrekt in Weert, dat past in die tijdligging niet tussen de IC's in zoals ze vanaf december rijden. Als je wat uitbuigt en later aankomt kun je waarschijnlijk op spoor 2 keren, als je wat vroeger vertrekt moet het op spoor 3B wel passen. Maar het lijkt me absoluut niet ideaal, de reistijd wordt er alleen maar langer van.
Keren op spoor 3A past ook niet, daar staat de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] straks van .02 tot .26 en van .32 tot .56 te keren.
Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 13:18
door Z2N
De dienstregeling op de A2-corridor wordt voordat de trein Hamont-Weert gaat rijden nog wel eens een keer omgebogen, dat zal het probleem dus niet wezen. Tegen die tijd kan spoor 2 in Weert ook nog aangepakt worden, zodat ook dat spoor in fasen opgedeeld kan worden.
Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 13:24
door Zugführer
Het opsplitsen van spoor 2 lijkt me inderdaad een voorwaarde, tussen de intercity's naar een perron rijden zal het probleem niet zijn, maar je kunt niet een kwartier lang stil gaan staan op een doorgaand spoor. Daar lijkt Weert me toch net iets te druk voor.
Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 15:38
door Suus
Het bericht verbaast mij een beetje. De NMBS heeft in het nieuwe vervoersplan namelijk aangegeven dat exploitatie van de spoorlijnen ten oosten van Mol na 2021 geen prioriteit krijgt, als in: als er nog meer bezuinigd gaat worden gaan die twee lijnen dicht.
Re: Spoorlijn Mol - Antwerpen word geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 15:44
door CamilleKreemers
Kan dit niet zijn om juist meer goederenvervoer via de Ijzeren Rijnroute te krijgen?
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 17:43
door Hainje
CamilleKreemers schreef:Kan dit niet zijn om juist meer goederenvervoer via de Ijzeren Rijnroute te krijgen?
Lees de laatste zin in dit artikel maar.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 17:48
door CamilleKreemers
ik had het artikel niet gelezen, maar dank voor opheldering.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 17:54
door Hainje
CamilleKreemers schreef:ik had het artikel niet gelezen, maar dank voor opheldering.
Geeft niet, het is ook een ander artikel dan wat eerder is gegeven. Dus je moet het ook maar net tegengekomen zijn. Als je het artikel al wel een keer voorbij hebt zien komen dan zeg ik:
foei!
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:42
door groningen
Ik meende altijd dat het spoor tussen Hamont en Weert door een zandvlakte ging.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:54
door ICE105
Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
-Weert wil geen goederenvervoer op het huidige spoor
Conclusie: project is in het kader van de grote nutteloze werken.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:16
door pedaalemmerzak
ICE105 schreef:Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
-Weert wil geen goederenvervoer op het huidige spoor
Conclusie: project is in het kader van de grote nutteloze werken.
Ik zou oog om oog tand om tand doen. Als er geen NMBS treinen naar Weert komen dan mag België goederenvervoer over het spoor wel vergeten.
Alleen NMBS zou de verbinding kunnen exploiteren, een pendeltreintje dat in Hamont eindigt lijkt me uitermate nutteloos.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:20
door Karl
In theorie is internationaal vervoer open access. :X
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:32
door JWM
ICE105 schreef:Dus:
-De NMBS wil geen personen trein naar Weert rijden
Veel te voorbarige conclusie. Geen prioriteit is iets anders dan niet willen rijden. Waarschijnlijk is Mol - Hamont ook een stuk aantrekkelijker voor de NMBS als het doorgetrokken is naar Weert.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:45
door Karl
Maar Weert is toch een eenvoudig stadje in de provincie? Ik snap de relevantie niet zo goed om Mol met Weert te verbinden. Het lijkt mij dat Eindhoven veel meer potentie heeft. Dit is net zoiets als een snelle trein tussen Amsterdam en Brussel laten stoppen in Noorderkempen.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:49
door JWM
Vergeleken met het huidige eindpunt Hamont is Weert natuurlijk een bruisende metropool

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:51
door Karl
Touché. Vandaar de prioritering bij NMBS.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:53
door Chrysa
Mwah, ze rijden toch ook naar Roosendaal? Dat is ook niet zo'n spectaculair stadje. Het gaat vooral over het overstappen, en dat is zo'n beetje het enige wat je kan doen in Weert.

Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:58
door Karl
Recent zijn er daarentegen miljoenen geïnvesteerd om Roosendaal over te kunnen slaan, in tegen stelling tot de metropoolregio Noordwest Limburg, alwaar geïnvesteerd wordt om Weert met Hamont te kunnen verbinden. De wens de grens over te gaan, terwijl er overal wordt bezuinigd klinkt als een tunnelvisie, maar dat is dan wel weer toepasselijk.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 22:04
door JWM
Er zit wel een duidelijk verschil tussen regionaal verkeer en lange afstandsverkeer.
Op de relatie Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel is Roosendaal alleen stop omdat het toevallig op de route ligt en een knoop-functie heeft. Straks ligt het niet op de route en de knoopfunctie van Roosendaal is inwisselbaar voor Breda (In hoeverre Breda op de route ligt laat ik hier maar even in het midden). Maar Roosendaal behoudt gewoon de verbinding met de naburige plaatsjes Essen, Kijkuit en Wildert.
Net zo goed Weert eventueel een verbinding krijgt met Hamont, Neerpelt en Mol. Leuk voor de regionale reiziger, maar zie dit traject nu niet als de missing link tussen Antwerpen en Eindhoven.
Re: Spoorlijn Mol - Weert wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: do 10 nov 2016, 22:13
door Chrysa
Ik doelde ook op die stoptrein naar Roosendaal, die leek me beter te vergelijken dan een internationale IC die 4+ metropolen verbindt. Sorry.