OV in ontwikkelingslanden

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

OV in ontwikkelingslanden

Bericht door pedaalemmerzak »

Graag zou ik een topic willen openen over het OV in Zuid Amerika. Ik heb zelf veel gereisd en ik heb langere tijd in Brazilië gewoond. Het OV werkt daar anders dan hier.

Ik zal beginnen met de stad Belém, in het noorden van Brazilie. Deze stad heeft ongeveer 1.5-2 miljoen inwoners (in dit soort landen weet je dat nooit zeker). Deze stad heeft 2 grote OV knooppunten, namelijk het internationale vliegveld (er komen voornamelijk binnenlandse vluchten, maar er zijn ook vluchten naar bijvoorbeeld Miami, Lissabon, Paramaribo, Cayenne etc.). En er is de Rodoviária (Busstation), waar private bussen vertrekken naar alle delen van Brazilië. Je kunt zelfs met de bus helemaal van Belém naar bijvoorbeeld Rio rijden, dat duurt dan wel een paar dagen. Voor de arme mensen is dit de enige optie om te reizen. Treinen, metro's en trams zijn er niet. Ten slotte zijn er enkele veerboten, bijvoorbeeld naar het eiland Marajó (een zeer grote landmassa die volledig is omsloten door brede rivieren, dus praktisch een eiland). Ten westen en zuiden van de stad is alleen maar water, en het centrum ligt een beetje in het zuiden. Daardoor kon de stad zich alleen richting het noorden utibreiden, wat het een nogal uitgestrekte stad maakt.

Verder zijn er ook een heleboel publieke OV bussen, Toen ik hier een tijdje kwam wonen, was het systeem van bussen mij een compleet raadsel. De bushaltes worden wel aangegeven met een aftands bordje met een bus erop, maar er staan helemaal geen lijnnummers, geen lijnnennetkaarten, en dus ook geen dienstregeling. Op de bus zelf staat uiteraard wel het lijnnummer en de route. Soms op een kartonnen bordje, soms ook op een digitaal display. Online heb ik heel lang gezocht naar een dienstregeling, maar die bleek niet te bestaan. Wel was er een site gemaakt door een OV amateur (ja, we hebben ook buitenlandse vrienden :D ), waarop alle busnummers met hun route stonden. Erg handig, want vanwege de vele éénrichtingswegen rijdt de bus de ene kant op een andere route dan de andere kant op. Na nog langer zoeken kwam ik op een programmatje uit dat door studenten van de lokale universiteit in mekaar was geknutseld, waarop je de busroute tussen 2 routes uit kon rekenen. Een soort heel primitief 9292ov dus. Echter ook weer zonder dienstregeling. En de helft van de tijd deed deze site het niet.

Vanwege het gebrek aan dienstregeling weet je dus nooit hoe lang je op de bus moet wachten. Doordeweeks was mijn ervaring echter dat de bussen zo frequent rijden, dat ik gewoon naar de bushalte liep en er kwam vrijwel altijd binnen 5 minuten een bus. Om te zorgen dat ik niet verkeerd reed vroeg ik meestal aan de mensen of de bus ook bij X kwam. Helaas is het in die cultuur soms zo dat men zegt 'ja' terwijl men het eigenlijk niet weet, en je dus verkeerd uitkomt (de mensen zijn gewoon aardig en proberen je te helpen, maar dat gaat in zo'n cultuur dus soms mis). Daarnaast volgt de bus niet altijd de aangegeven route, één keer zat ik in de bus, maakte de bus plots rechtsomkeerd. Ik dacht ach ik kom vast wel waar ik wezen moet. Maar ik kwam uit bij het eindpunt wat in één of andere sloppenwijk was :')

De strategie die de meeste mensen volgen is dat ze enkel gebruik maken van de buslijnen die over de drukke wegen (met veel bussen) lopen. Dan weet je namelijk zeker dat er snel een bus tussen zit die je moet hebben. Er zijn op alle wegen wel minstens één buslijn, maar gezien het gebrek aan dienstregeling weet je dan nooit hoe lang je moet wachten. Ik stond een keer op zondag maar liefst een heel kwartier te wachten en er kwam nog niks, dus toen gaf ik het maar op :') Als je weet hoe lang je moet wachten dan stel je je daar op in, maar als je niet weet of de bus uberhaupt nog komt is dat toch lastig.

Verder nog iets over de veiligheid: Belém is één van de armste steden van het land, en er is veel criminaliteit. Het is geen uitzondering dat er een roofoverval op de bussen wordt gepleegd met wapens. Daarom gebruikte ik de bus absoluut niet 's nachts. Ook als ik bijvoorbeeld mijn laptop wilde meenemen, pakte ik de taxi. Op elke bus rijdt er een 'conducteur' mee, en bij de ingang van de bus is er een tourniquet. Je betaalt contant je bustoegang (dit kost omgerekend zo'n 70 cent, en is geldig voor 1 busrit, of je nu het hele eind meegaat of slechts een paar haltes), en dan mag je door het tourniquet. Een kaartje krijg je niet. De bussen hebben geen airco (het is in Belém altijd 30-35 graden en hoge luchtvochtigheid !), maar het raampje mag wel open.

Naast de normale bussen heb je ook Espresso bussen (nee, geen koffie aan boord, maar dat betekent 'express'). Deze stoppen niet op alle tussengelegen haltes, maar rijden versneld door naar de diverse voorsteden en sloppenwijken. Op de bus staat duidelijk een sticker met 'Espresso', en blijkbaar is de buschauffeur verplicht om te vermelden dat het een expressbus is want dat zegt hij tegen elke passagier die binnenkomt :') . Er staat echter nergens aangegeven op welke haltes deze bussen wél en níet stoppen. Deze bussen rijden van het centrum naar de noordelijke randwijken. Er is in Belém één busbaan, over de middenberm van de Avenida Almirante Barroso.

Verder nog over de gewoontes van de buschauffeur. De bus rijdt stevig door, en schroomt er ook niet voor om b.v. tussen twee stilstaande bussen in keihard door te rijden. Aangezien er zo ontzettend veel bussen zijn, komt het regelmatig voor dat er geen ruimte is om te halteren. Dan kan het dus gebeuren dat je op een druk kruispunt (met wegen van meerdere banen breed) naar de middelste of zelfs linkerbaan moet lopen, en daar doodleuk mag instappen of uitstappen. De deur van de bus opent al terwijl de bus nog aan komt rijden bij de halte, en de bus trekt alweer op voordat de deur sluit.

Iets van een halteomroep in de bus of indicatie waar je bent mag je overigens vergeten. Ik gebruikte nog wel eens mijn telefoon (data) om op google maps te kijken waar ik was. Helaas is de dekking van 3G er niet ideaal. De beste manier is gewoon om aan de mensen te vragen waar je eruit moet.

Overdekte bushaltes zijn er ook niet. Ook al kan het in Belém regelmatig keihard regenen, zo hard dat veel wegen tijdelijk overstromen (alles rijdt dan overigens gewoon door). Dit gebeurt meestal in de middag, en letterlijk elke dag.

Mijn discussiepunten:

- Zou je zelf gebruik maken van een dergelijk OV systeem als je in zo'n land was? Of zou je altijd gebruik maken van de taxi? Ik zelf zou als toerist er denk ik niet aan beginnen, zeker als ik de taal niet sprak. Maar als je er 3 maanden zit... ook al zijn de taxis erg goedkoop, het is alsnog een redelijke kostenpost als je elke dag heen en terug gaat met de taxi.
- Aangezien het lijnnummer en de route vaak met een kartonnen bord worden aangegeven, zou het simpelweg zo zijn dat één bus slechts één lijn rijdt? Hoe kan dat operationeel uit?
- Ik neem aan dat vanwege het gebrek aan een dienstregeling, een bus gewoon van eindpunt naar eindpunt rijdt en dan meteen weer terug? Of zouden ze ook 'keertijden' hebben?
- In hoeverre zou zo een dienstregelingloos systeem kunnen werken in westerse landen? Als de frequentie hoog genoeg is, zou een bus gewoon bij het eindpunt meteen weer kunnen terugkeren. Maar waarom hebben zelfs de meest frequente bussen in Nederland toch een dienstregeling?
- Waarom opent de deur in Nederland niet al terwijl de bus nog aan komt rijden? Het scheelt volgens mij een hoop tijd.

Ik zal dit topic later aanvullen met wat foto's. Het zullen niet echt mijn eigen foto's zijn over het algemeen, want ik ben niet een type dat overal foto's van maakt en heb er dus simpelweg niet zo veel. Maar ik ga wat zoeken.

Deze foto die genomen is op Av. Alm. Barroso laat zien hoe ongelooflijk veel bussen er rijden in de stad. Het komt dus regelmatig voor dat je tussen al het verkeer naar de linkerbaan mag lopen om in je bus te stappen. Dit is een normale spitsdrukte in deze stad:

Afbeelding
(bron Google)

Zou jij het aandurven? ;)
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zou niet zo snel op reis gaan naar ontwikkelingslanden als Brazilië en als ik dan toch ga zou ik geen gebruik maken van zo'n OV-systeem. Ook niet voor landen als Albanië of Moldavië. Roemenië is dan wel weer een twijfelgeval en in landen als Polen en Hongarije zou ik wel gebruik maken van het OV (maar dat zijn dan niet echt ontwikkelingslanden meer)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Zugführer »

Pedaalemmerzak schreef:- Waarom opent de deur in Nederland niet al terwijl de bus nog aan komt rijden? Het scheelt volgens mij een hoop tijd.
Dat is SUPERGEVAARLIJK!!¡¡1! 8-)
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Chrysa »

Pedaalemmerzak schreef:- Waarom opent de deur in Nederland niet al terwijl de bus nog aan komt rijden? Het scheelt volgens mij een hoop tijd.
Ga in een boerengat wonen! :) Bij buurtbusjes opent de deur wel tijdens het rijden. :p
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door pedaalemmerzak »

Erno-BE schreef:Ik zou niet zo snel op reis gaan naar ontwikkelingslanden als Brazilië en als ik dan toch ga zou ik geen gebruik maken van zo'n OV-systeem. Ook niet voor landen als Albanië of Moldavië. Roemenië is dan wel weer een twijfelgeval en in landen als Polen en Hongarije zou ik wel gebruik maken van het OV (maar dat zijn dan niet echt ontwikkelingslanden meer)
Roemenië is echt prima te doen hoor. Gewoon dienstregeling en netkaart online en ook In het Engels.

Macedonië moest je het gewoon aan locals vragen en dan was het ook prima.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door PatrickM »

Chrysa schreef:
Pedaalemmerzak schreef:- Waarom opent de deur in Nederland niet al terwijl de bus nog aan komt rijden? Het scheelt volgens mij een hoop tijd.
Ga in een boerengat wonen! :) Bij buurtbusjes opent de deur wel tijdens het rijden. :p
Belgen doen het ook, een keer een chauffeur van De Lijn gehad die in Sluis de deur tijdens het rijden opengooide (niet op een halte) om een kort praatje met de klokkenluider van Sluis te maken :X
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Karl »

Brazilië een ontwikkelingsland? Tsja, dat is ongetwijfeld perspectief, maar als Brazilië al niet bij de tweede wereld hoort, wat zijn dan wel tweede wereldlanden?

In ieder geval, in Indonesië heb je buiten Java in mijn ervaring eigenlijk OV en ben je snel aangewezen op taxivervoer. Tussen de eilanden varen wel allerlei veerpontjes (van diverse kwaliteit) en kan je vaak ook vliegen.

In Argentinië is er lange afstandsvervoer waar we hier in West-Europa jaloers op zijn, niet zozeer qua prijs, maar wel qua luxe en comfort. De busstations zijn ook meer dan prima. Voor het lokale vervoer heb je daar vaak ook geen dienstregeling, maar in de kleinere steden wel soms een lijnennetkaart. In grote Zuid-Amerikaanse steden (Buenos Aires, Santiago, Lima,...) rijdt van alles aan pluimage rond dat zich voordoet als 'bus', vaak op de zijkant geschilderd welke route die bus ongeveer rijdt. Reizigers moeten maar uitvinden hoe je van A naar B komt, voor toeristen is de BRT of de Metro daarom veel gebruiksvriendelijker.
Het is een spectrum.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Nitein-Repart »

Tweede Wereldlanden zijn de Balkanlanden (muv Griekenland), voormalige Sovjet-Unie (muv Baltische Staten), China en Turkije.

Brazilië (en andere Zuid-Amerikaanse landen) zitten qua OV in mijn ogen onder de Balkanlanden, voormalige Sovjet-Unie, China en Turkije.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Suus »

Ik ben op de VAE nooit buiten Europa geweest en ga niet oordelen wat nu een ontwikkelingsland is of niet, maar ik denk dat de term hier iets te makkelijk gebruikt wordt.

Nederland had vroeger ook bussen waar de deuren tijdens het tot stilstand komen al open gingen, touringcars hebben dat nog steeds wel, maar je ziet het vooral bij zwaai-zwenkdeuren. Er zijn nog maar heel weinig bussen in Nederland met dat soort deuren, de types die wel worden gebruikt gaan veel sneller open dan die langzame zwaai-zwenkdeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Aking »

En "vroeger" kun je in deze context volgens mij ook nog wel reduceren tot enkele jaren (maximaal 5-10) geleden... :')
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Busfoto.nl »

Mooi verslag.

Zal mij nog wel even blijven herinneren dat ik in Bangkok met mn vriendin op de bus stond te wachten. Een man bij de halte vroeg zich geinteresseerd af of wij in de stad woonden. "Nee" zei ik, "we zijn pas gisteren aangekomen". Zijn mond viel open dat wij het aandurfden om de stadsbus te nemen, zo snel na aankomst.

Maar een recente hobbysite en GPS op de telefoon brachten ons net zo snel als de taxi van hotel naar paleis voor volgens mij een kwartje per persoon. Met nog een prachttocht in een oud barrel.

Afbeelding

Afbeelding

(eigen foto's)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door microshit »

Wat dat betreft had Aruba ook een mooi systeem, een paar jaar terug in ieder geval. Dit bestond uit 2 lijnen, bussen voorzien van lijnaanduiding, functionele bushaltes... Echter: op de bus stond alleen de route vv vermeld, en dus niet welke kant 'ie op reed. Instappen kon alleen bij de haltes, maar uitstappen praktisch overal. En de dienstregeling? Er werd alleen een interval genoemd, zo van "rijdt ongeveer elk half uur". Moet nog eens gaan bekijken of ze dat zo ook met de tram geregeld hebben :p
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Timon91 »

De grens tussen eerste-, tweede- en derdewereldlanden is de laatste jaren wel behoorlijk vervaagd, temeer omdat het ene "onderontwikkelde" land zich een stuk sneller ontwikkeld heeft dan het andere ;) Ik heb een paar maanden een kaartje gezien met een "herverdeling" van de eerste, tweede en derde wereld op basis van BNP, maar die kan ik nu helaas niet meer vinden. Wel weet ik nog dat Moldavië als enige Europese land onder de derde wereld valt bij deze verdeling.

Brazilië is in veel opzichten een ontwikkeld land, maar er zijn daarnaast ook zoveel armen, sloppenwijken en wilde, afgelegen gebieden dat het ook best voor een ontwikkelingsland door kan gaan. Ik heb zelf een ook een tijdje in Brazilië gewoond voor stage, maar wel in een heel ander gebied dan Belém; het is nauwelijks te vergelijken. São José dos Campos (SP) heeft een prima net met stadsbussen met een vrij duidelijke dienstregeling. Bij de belangrijkere haltes hangen wel borden met nummers en tijden, bij kleinere haltes vaak alleen een bordje met naam en lijnnummers. Bussen hebben wel gewoon een elektronische display met nummer en bestemming er op. Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer daar heb ik steeds gefietst, maar voor het bezoeken van mijn (ex-)vriendin die destijds in een buitenwijk woonde was de bus heel geschikt. Op Google Maps kun je gewoon de dienstregeling terugvinden, waar voor de relatief infrequente bus naar haar buitenwijk heel handig was. Verder werkt het wel zoals pedaalemmerzak beschrijft: je betaalt bij de conducteur die bij het tourniquet zit in de bus en bussen rijden heen en terug een andere route doordat het gros van de wegen eenrichtingsverkeer is. De chaos bij het in- en uitstappen was wat minder, maar São José dos Campos is ook geen heel grote stad. Voor langeafstandsverkeer is er een rodoviária, de verste bestemming die direct bereikt kan worden is Fortaleza, zo'n 3000 km verderop. De langeafstandsbussen zijn comfortabel, zouden niet misstaan in Europa en rijden frequent op de belangrijkste route - 1 à 2× per uur naar São Paulo, in dit geval.

Over het algemeen probeer ik op vakantie zoveel mogelijk het OV te gebruiken, taxi's vooral als ik geen zin heb in de zoektocht naar de juiste bus of als dat gewoonweg de enige optie is. Als er geen metro of tram is kan het lastig zijn om de juiste bus te vinden, maar even rondvragen doet vaak wonderen. Vaak geldt dat men in niet-westerse landen een stuk hulpvaardiger is dan bij ons. Ook een taalbarrière hoeft dan niet per se een groot probleem te zijn, maar een beetje de taal spreken helpt veel ;) Een lokaal vervoersprincipe is vaak lastig te doorgronden, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt valt het ook allemaal wel mee. Zo is er in Dushanbe/Душанбе (Tadzjikistan) het principe van de "genummerde gedeelde taxi's". Deze taxi's rijden een vaste route en hebben een nummer. Het is echter illegaal, dus de nummers zijn niet duidelijk zichtbaar. Als je weet welk nummer je moet hebben ga je langs de weg staan en wacht je tot een chauffeur je opmerkt en het bordje met z'n nummer omhoog houdt. Als er nog plek is in de auto speuren ze continu naar potentiële reizigers dus ze merken je echt wel op ;) Je moet alleen niet in de buurt van politie gaan staan, want dan houden ze wijselijk het bordje onder het dashboard ;) Zodra je in de auto zit betaal je het vaste tarief en je kunt er weer uit wanneer je wilt. Sommige taxi's rijden op de routes van bussen en hanteren hetzelfde nummer, maar dat geldt voor lang niet allemaal. Het systeem is best handig omdat het als extraatje werkt voor de vaak overvolle bussen, maar je moet het wel even door hebben en een dienstregeling of netkaart is er natuurlijk niet :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door Vinny »

Ik heb in 2000 nog het openbaar vervoer van Cairo gebruikt. Ging prima, zelfs zonder goede kennis van het Arabisch. Gewoon aan mensen vragen of ze je kunnen helpen. Een buskaartje kostte destijds 25 piaster, dat is omgerekend iets van 10 eurocent, en zolang je er niet superveel comfort voor terug verlangt gaat het allemaal prima. Ik zou het alleen niet aanraden voor westerse vrouwen om dit in hun eentje te doen maar als man had ik dus geen enkele last van mensen die gekke dingen van plan waren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door SLToilet »

OV in een ontwikkelingsland, daar heb ik zelf ook leuke ervaringen mee! Oké, het is er maar één (en voor wie me kent moge dat duidelijk zijn: Indonesië) maar toch...

In 2011 maakte ik daar voor het eerst kennis mee: we gingen met een langeafstandstrein van Jakarta Jatinegara naar Purwokerto, namen later vanuit een dorp in de buurt een vrij comfortabele bus naar Yogyakarta (deed er vier uur over) en later vanuit Yogya weer terug naar Jakarta. In 2014 heb ik nog een aantal keer in minibusjes gezeten (waaronder lijn 22 Kalimalang-Pondokgede in het stedelijk veld tussen Jakarta en Bekasi).

Maar in 2016 heb ik er veel meer mogen doen: ik ben driemaal van Surabaya Semut naar Kertomenanggal gereisd met een voorstadstrein die lekker langzaam voortboemelt en de deuren voortijdig openklappen (met bovendien een gigantisch hoge instap), ik ben met de trein heen en weer geweest van Surabaya naar Cirebon (Bangunkarta en Sembrani), heb de Argo Bromo Anggrek genomen in de richting Jakarta-Surabaya en een retourtje Bima tussen Surabaya en Purwokerto. Dat is dus acht ritten. Alle langeafstandstreinen die ik nam zijn van de eksekutif-klasse.

Als je eindelijk aan het klimaat daar gewend bent geraakt dan zijn deze treinen met airco zó koud dat je zelfs met dekens rillingen krijgt. Ze zorgen voor een redelijk goed OV-netwerk tussen de grote steden en een paar kleinere maar voor de rest stelt het niet veel voor. De investeringen zijn wel opgeschroefd waardoor je tussen Jakarta en Surabaya nu overal dubbelspoor hebt, en naar Purwokerto en tussen Yogya en Solo. Daarvandaan richting Madiun is verbreding onderweg. Dit zorgt voor een kleine stijging van het aantal treinen, maar bovenal een veel snellere rit en minder vertraging. *O*

Maar goed, terug naar mijn reizen: ik had in 2016 ook nog de bus genomen tussen Sumedang en Cirebon, best wel een hachelijk ritje in een volle bus, ongekoeld en van die jochies die naar buiten uitstaken. Hij stopt overal waar die kan om passagiers op te pikken. In Surabaya heb ik nog verscheidene minibusjes genomen zoals H2P tussen Menanggal en Royal Plasa en ook grotere stadsbussen tussen Menanggal en Tunjungan Plaza/Tugu Pahlawan/Jembatan Merah. Zonder airco, met hoge instap en net als de treinen houden de stadsbussen van veel getoeter :Y .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: OV in ontwikkelingslanden

Bericht door borsjea »

Het OV in Brazilie kwalificeren als OV in een ontwikkelingsland is bij mij als Nederlander woonachtig in Brazilië tegen het zere been.
Vrijwel alle publieke voorzieningen in Brazilië worden op gemeentelijk en regionale nivo geregeld waardoor er wel plaatselijke verschillen kunnen zijn.
Ben zelf één keer in Belem geweest, ervaar daar het vervoer op het nivo van zuid europa (Portugal/griekenland/spanje)

Een plaats als Curitiba staat wereldwijd bekend als een schoolvoorbeeld voor stadsplanning het openbaar vervoer bussen zijn zeer efficiënt haltes zijn verhoogd aangelegd je checkt op de halte al in er is een groot netwerk van vrije busbanen en bussen hebben absoluut voorrang op de rest vd verkeersgebruikers uit de hele wereld krijgt men bezoek van steden die komen kijken naar dit schoolvoorbeeld van OV. Ruim 85% van de bewoners maken ondanks dat zij vaak ook een auto bezitten gebruik van het OV wat absoluut de snelste wijzen van verplaatsen is.

Zelf ken ik de situatie het beste São Paulo, de stad waar ik werk en mijn woonplaats Praia Grande.
In São Paulo is het OV met bussen opgedeeld in gemeentelijk vervoer en inter regionaal vervoer buslijnen die meerdere gemeentes aandoen.
Ook in São Paulo zal je bij een bus halte weinig informatie aantreffen daar in tegen zijn er apps en site die je als route planner kan gebruiken apps laten je bij de halte zijn waar de eerst volgende bus zich bevind, bussen geven een positie centraal door. De nieuwe generatie bussen zijn voorzien van airco en WIFI. Een kaartje koop je of bij controleur op de bus of je maakt gebruik van een soort OVchip, voordeel van deze chip is dat je bij een overstap binnen een bepaald tijdsbestek geen kosten meer betaalt, wie van metro naar bus gaat of omgekeerd betaald éénmalig een kleine toeslag.
In São Paulo is de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd, in de aanleg van vrije busbanen, en er komen er nog steeds meer bij waardoor je je vaak sneller met een bus verplaatst dan een auto.

São Paulo heeft een uiterst modern metronet, een net wat men nog steeds aan het uitbreiden is het metro netwerk bestaat uit metrolijnen, interstedelijke sneltreinlijnen en monorail verbindingen. De nieuwe generatie metroverbindingen zijn volledig geautomatiseerd en hebben geen wagenbestuurder, in een stad als São Paulo waar men veel stakingen kent een ware luxe. Het conform is uiterst goed, metro heeft ook een ISO certificaat. Uiteraard zijn alle stellen en stations voorzien van airco, stations en ook de treinstellen zijn uiterst schoon, grafity is een zeldzaamheid veiligheid is hoog veel stations werken met perron afscheiding en ook op dit punt wil men dit verder uitbreiden.
In de spits zijn er lijnen die om de 90 seconden rijden, op bepaalde lijnen hangen monitoren die niet alleen laten zien hoelang het duurt dat de volgende metro komt ook toont men hoe de bezettingsgraad per wagen is zodat je misschien beter is naar voren of achteren op het perron kan gaan staan sensoren in de metro bepalen het gewicht in het stel gebruiken deze gegevens ook voor het afremmen en optrekken en voor het bepalen van de bezettingsgraad. Metrotreinen communiceren continu met de voor en achterliggende treinen en bepalen op basis van die gegevens de snelheid die ze aannemen waardoor abrupt remmen en optrekken niet voorkomt. Gemiddeld ruim 4,6 miljoen mensen maakt dagelijks gebruik van de metro in São Paulo.

São Paulo heeft drie Rodoviárias, Busstations voor lange afstandsverbindingen Barra-Funda, jabaquara en Tiete. Tiete is het grootste busstation ter wereld hier stoppen ruim 300 buslijnen naar iets meer dan 1000 steden en ruim 23 staten er zijn 89 platformen beschikbaar waar de bussen kunnen stoppen oppervlakte ruim 120.000 m2 en dagelijks worden er ongeveer 70.000 passagiers afgehandeld.

En bijzonder vervoersform komt uit de private sector, men noemt dit Fretado. Dit zijn luxe bussen voorzien van airco,internet en tv die in de ochtend en avond leden vervoert tussen hun woonplaats in de omgeving van São Paulo naar een metro station aan de rand vd stad en/of de grote kantoorwijken. Zelf maak ik voor het vervoer van en naar me werk hier ook dagelijks gebruik van,heb heen een vaste bus de dan vlak bij mij huis stopt, gegarandeerde verstelbare zitplaats die s´morgen na het instappen altijd in de slaapstand gaat. Velen doen na het instappen s´morgens noge een dutje voordat ze 1,5 uur later in São Paulo aankomen.

Brazilië had tot de jaren 70 een redelijk uitgebreid spoorweg netwerk, helaas is dit door privatiseren vrijwel volledige kapot gegaan.Her en der is nog een historische lijntje terug te vinden, een paar van de lijnen kon je in 2016 in het programma Railaway zien.
Op veel plekken zie je nog de resten van dit spoorweg netwerk, stukken rails, oude vaak vergane stations en weg geroeste stellen.
Her en der zijn nog wat lijnen voor vrachtvervoer in gebruik helaas beperkt, vrijwel alles gaat over de weg waardoor gemiddel ruim 23% vd kostprijs opgaat in transport. Er zijn wel plannen om weer nieuwe verbindingen op te bouwen, zelfs ligt er een plan voor een hogesnelheidslijn tussen Rio en São Paulo, helaas gebeurt er tot op heden erg weinig op dit gebied
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten