Botsing treinen in Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door Mikos »

Op d'mannst 4 Blesséierter, 1 Persoun nach ageklemmt

Um Dënschdeg de Moie géint 8.45 Auer koum et zu enger Kollisioun tëscht 2 Zich zu Diddeleng op der Héicht vum Beetebuerger Triage.

D'Informatiounslag ass fir den Ament ongewëss. Éischten Informatioune vun den CFL no solle keng Passagéier an den Zich gewiescht sinn. D'Police hat ugangs vu 6 Liichtblesséierter geschwat.

Géint 10.50 Auer huet de Claude Strotz vum Service Presse vun der Police de Journalisten op der Plaz awer confirméiert, dass 4 Leit blesséiert goufen, an dass der 2 dovunner nach ageklemmt sinn. Um 11.20 Auer koum d'Informatioun, dass ee vun hinne gebuerge konnt ginn. Déi aner Persoun konnt den Ament nach ëmmer net gerett ginn.

Lees hier verder...

Aanrijding tussen 2 treinen in Luxemburg, 1 personentrein die reed van Luxemburg-Stad naar Thionville (F) en 1 goederentrein uit Frankrijk, bij Dudelange. Voorlopig gaat men uit van 6 lichtgewonden en zit er nog 1 persoon bekneld.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door baladid »

Wie beter Duits dan Luxemburgs spreekt:
http://www.wort.lu/de/lokales/lokfuehre ... 63e13aa8e2

De conducteur van de personentrein is zwaar gewond. Het traject ringting Frankrijk is waarschijnlijk 2 dagen dicht omdat wat goederenwagons ontspoord zijn.

11 jaar geleden was er al eens een frontale botsing tussen Bettenburg en Zoufftgen: https://en.wikipedia.org/wiki/Zoufftgen_train_collision
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door Suus »

Van die zes gewonden zijn er twee zeer ernstig aan toe.

Betreft zo te zien een 2200 (Z 24500) van CFL tegen een 3000 (HLE 13) van CFL.

Zie ook http://www.wort.lu/fr/luxembourg/bettem ... 63e13aa8e6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door baladid »

Rtl.lu meldt ondertussen een dode.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door ArrivaBas »

Allereerst sterkte aan de nabestaanden van de dode.
Suus schreef:Van die zes gewonden zijn er twee zeer ernstig aan toe.

Betreft zo te zien een 2200 (Z 24500) van CFL tegen een 3000 (HLE 13) van CFL.

Zie ook http://www.wort.lu/fr/luxembourg/bettem ... 63e13aa8e6
De HLE13 is er een van de NMBS, namelijk 1309. Dit is op één van de foto's goed te zien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door MarkNL »

Als ik het goed lees op Wort.lu is de machinist van de reizigerstrein overleden :(. Daarbij zijn nog drie personen zwaargewond waarvan 1 in kritieke toestand. De machinist van de goederentrein zou lichtgewond zijn.

========================

Zoals wellicht bekend, gaat Luxemburg op alle lijnen het oude MEMOR II+ verruilen voor het ETCS level 1 treinbeveiligingssysteem. Dat moet in de loop van dit jaar gebeuren. Op sommige trajecten is dit al actief, maar nog niet op dit stuk spoor van de hoofdstad naar Thionville, schrijft men bij Wort.lu*.
Wort.lu schreef:An dieser Stelle verkehren die Züge ohne das moderne des europäische Signal- und Zugbeeinflussungssystem „European Train Control System“ (ETCS), obwohl Strecke und Rollmaterial damit ausgestattet sind. Das System muss noch abgenommen werden. Wieso das Vorgängersystem „MEMOR II +“ den Unfall nicht verhinderte und ob ETCS die potenzielle Kollision hätte erkennen können, muss sich zeigen.
* Op HGBTF wordt geschreven dat ETCS op het baanvak wel actief was, maar de loc het nog niet had.
Laatst gewijzigd door MarkNL op di 14 feb 2017, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door Chrysa »

MarkNL schreef:Zoals wellicht bekend, staat Luxemburg op het punt ETCS level 1 te verruilen voor het oude MEMOR II+ treinbeveiligingssysteem. Dat moet in de loop van dit jaar gebeuren
Ik hoop dat je andersom bedoeld?
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door MarkNL »

Oeps, uiteraard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door Daniel »

baladid schreef:Het traject ringting Frankrijk is waarschijnlijk 2 dagen dicht omdat wat goederenwagons ontspoord zijn.
Zijn nog behoorlijk wat goederenwagons die ontspoort zijn op de foto's te zijn. Het gaat sowieso om staalwagens en ik meen op een van de foto's te zien dat ze ook beladen waren, dat maakt de berging met het extra gewicht van het staal niet perse makkelijker.

Maar dat er slechts 1 dode gevallen is is gezien de enorme ravage toch wel een klein wondertje te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Botsing treinen in Luxemburg

Bericht door Klaasje »

MEMOR II is een hopeloos verouderd systeem in de zin dat het zelfs al verouderd was toen zestig jaar geleden in Nederland de keuze gemaakt werd om op termijn ATB in te voeren. In België heeft men het inmiddels vrijwel volledig vervangen en in Groot Brittanië wordt een vergelijkbaar systeem aangevuld met een systeem dat de passagesnelheden op bepaalde punten controleert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten