Pagina 1 van 1

Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 00:11
door ICE11
Vanaf December dit jaar zal het lijnennet van de ASEAG in Aachen een grote wijziging ondergaan zoals nooit tevoren sinds de afscheid van de tram in 1972. Basis is het onderzoek voor het zo genoemde "Busnetz 2015+". Het zijn te veel wijzigingen om hier neer te schrijven, dus wie belangstelling heeft en redelijk Duits kan, die mag het papier, dat de gemeenteraad nog moet besluiten hier lezen:

http://ratsinfo.aachen.de/bi/vo020.asp?VOLFDNR=16332

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 06:13
door huibe
Helaas werkt de link niet meer.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 12:12
door ICE11
Bedankt voor de opmerking, met een andere link (zie boven) moet het weer lukken.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: do 28 sep 2017, 21:26
door regenmaker
De eerste aanpassingen zijn officieel bekend gemaakt: http://www.aseag.de/fahrplan/fahrplanwechsel-2017/. Er gaan verschillende lijnnummers wijzigen, om alle haltes aan te passen voor december wordt er nu al begonnen met het vervangen van halteborden.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: do 28 sep 2017, 23:49
door Suus
In Nederland kan dat in een concessiegebied in een paar dagen maar het qua oppervlakte kleinere Aachen heeft drie maanden nodig. Lekker vriendelijk ook naar je klant, drie maanden bewust foute informatie aanbieden.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 09:20
door huibf
weer wat Duits geleerd: "Linienzielschilder" mooi woord.
De lijnnummeringwijziging is wel minimaal.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 10:10
door Gekko123
Suus schreef:In Nederland kan dat in een concessiegebied in een paar dagen maar het qua oppervlakte kleinere Aachen heeft drie maanden nodig. Lekker vriendelijk ook naar je klant, drie maanden bewust foute informatie aanbieden.
Ik denk dat dit zomaar eens een schoolvoorbeeld is van de Duitse gedegenheid. Alles wordt tot in den treure voorbereid en gedocumenteerd, waarna er na het vervangen van een bord er weer geëvalueerd wordt. Inclusief bijbehorende documenten

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 10:34
door Meltrain
Dus (naast enkele andere wijzigingen) is de volgorde: 46 -> 41, 41 -> 16, 16 -> 31 en 31 -> AL1.
Wat is hier het nut van? Het lijkt mij alleen maar verwarrend. :?

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: vr 29 sep 2017, 12:19
door regenmaker
In Aachen hanteren ze een speciaal lijnnummersysteem. Zo rijden de lijnen 7, 17, 27, 37, 47, 77 en 147 bijvoorbeeld op de as Diepenbenden - Laurensberg. De bussen op de as Burtscheid - Hüls zijn nu de lijnen 1, 11, 16, 21 en 46, dus om dat gelijk te trekken wordt lijn 16 vernummerd naar 31 en lijn 46 naar 41.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 19:49
door ICE11
Gekko123 schreef:Ik denk dat dit zomaar eens een schoolvoorbeeld is van de Duitse gedegenheid. Alles wordt tot in den treure voorbereid en gedocumenteerd, waarna er na het vervangen van een bord er weer geëvalueerd wordt. Inclusief bijbehorende documenten
Ik weet niet of ik over deze reactie moet lachen of huilen...... :roll: Lat me eens zo zeggen: Wij weten, wat wij doen. Meer dan 500 haltepalen moeten nieuwe Linienzielschilder en dienstregelingen hebben. Tot nu toe was dat een stap, maar nu is het zoals ik schreef de grootste wijziging sinds enkele decennia. En bij meer dan 500 haltes lukt dat niet binnen de laatste een of twee weken voor 10. December.

En wat de lijnnummern betreft: Het heeft inderdaad met de assen te doen. Toekomstig heb je bij voorbeeld op de Jülicher Straße de lijnen 1, 11, 21, 31, 41 en 51.

Het gebeurt alles niet op wens van de ASEAG maar op wens van de Stadt en Städteregion Aachen!

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 20:01
door Hainje
In regio Eindhoven zijn afgelopen december ook alle haltebordjes en vertrekstaten in één dag vervangen, wat er ook rustig 500 zullen zijn. De voorbereiding ervan heeft natuurlijk wel veel langer geduurd, maar alles vervangen is gewoon gelukt. Het kan wel degelijk als de wil er is.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 20:12
door Daniel
Qbuzz Utrecht heeft in 2013 nog 350 haltes in een weekje voorzien van nieuwe borden, dan mogen het er in Aken misschien twee keer zoveel zijn maar om daar dan 3 maanden over te doen?

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 20:27
door ICE11
Er moet ook genoeg personeel voor zijn.... En zo goed ken ik de techniek van de borden in NL niet, weet niet hoe lang dat per bord duurt. Bij ons kan je voor een bord minimum 30 minuten calculeren.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 20:34
door Daniel
De borden zelf kost heel weinig tijd, dat zijn standaard exemplaren. Is eigenlijk een kwestie van schroefje los, oude bord eruit schuiven en de nieuwe erin. Het stickeren zelf zal meer tijd gekost hebben, maar bij grote wisselingen wordt dat vaak vooraf gedaan zodat de haltedienst alleen nog de borden hoeft te wisselen.

Posters met informatie in de halte heeft in de regio Utrecht wel langer geduurd bij sommige haltes, maar dat kwam vooral doordat er heel veel verschillende typen abri's voorkomen die allemaal een andere maat informatievitrine hadden.

Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 20:42
door Suus
Er zijn nog vervoerders die borden bestickeren in plaats van integraal vervangen, die zijn wat meer tijd kwijt maar ook niet meer dan een week. Er zijn zelfs vervoerders die als een vakantiedienst ingaat alle haltestaten vervangen om ze aan het eind van de vakantiedienst weer allemaal te verwijderen.

De kastjes met dienstregelingen hebben een schroef. Openen, inhoud vervangen en kastje weer dicht. Die kastjes zijn gestandaardiseerd in Nederland, dus indien nodig kunnen twee vervoerders onafhankelijk van elkaar te werk gaan.

Ik snap dat men het in Aachen met Duitse gründlichkeit wil doen, maar drie maanden is echt overdreven lang.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 21:01
door Durashift
ICE11 schreef:Er moet ook genoeg personeel voor zijn.... En zo goed ken ik de techniek van de borden in NL niet, weet niet hoe lang dat per bord duurt. Bij ons kan je voor een bord minimum 30 minuten calculeren.
Dus, 2 per uur en dan moet het mee zitten en weinig reistijd tussen 2 halten.. Dat zal wel niet.. dus laten wij inschatten dat er per 4 werkuren, 6 borden vervangen kunnen worden.. dat zijn er dan 12 per werkdag. 10 werkdagen, 120 borden, dus toch wel zo'n 45 werkdagen benodigd. Dat is inderdaad zo'n 2 maanden werk. :D :roll:

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 21:13
door ICE11
Klopt. En dan moet het nog meevallen. Bij slecht weer of als het in november (hopelijk niet) koud wordt, heb je per dag minder borden dan bij mooi weer.
Maar als iemand hier een goeie hint heeft hoe het sneller, beter en/of goedkoper gaat zal ik deze graag horen en aan mijn baas doorgeven.... :wink:

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: za 30 sep 2017, 21:45
door Durashift
De hint's staan gewoon in dit topic. :wink:

Is het niet wat voor jou, ff met je baas regelen dat jij in NL bij een Arriva of Q-buzz ff stage mag lopen omtrent een haltewisselborden project o.i.d.? :)

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 20:20
door ICE11

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: wo 11 okt 2017, 21:51
door Vinny
Suus schreef:Er zijn nog vervoerders die borden bestickeren in plaats van integraal vervangen, die zijn wat meer tijd kwijt maar ook niet meer dan een week. Er zijn zelfs vervoerders die als een vakantiedienst ingaat alle haltestaten vervangen om ze aan het eind van de vakantiedienst weer allemaal te verwijderen.

De kastjes met dienstregelingen hebben een schroef. Openen, inhoud vervangen en kastje weer dicht. Die kastjes zijn gestandaardiseerd in Nederland, dus indien nodig kunnen twee vervoerders onafhankelijk van elkaar te werk gaan.

Ik snap dat men het in Aachen met Duitse gründlichkeit wil doen, maar drie maanden is echt overdreven lang.
Dat geldt voor wel meer dingen in Duitsland. Iets simpels als een perronkap vervangen duurt daar ook een eeuwigheid.

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: do 12 okt 2017, 19:29
door ICE11
Hebben wij het in deze onderwerp eigenlijk nog over het nieuwe lijnennet in Aachen, of gaat het nu om de vraag wat de ene of de andere natie beter/sneller/mooier/groter/... kan!? :wink:

Re: Aachen: Nieuwe lijnennet vanaf December `17

Geplaatst: do 12 okt 2017, 21:36
door regenmaker
Nogmaals alle wijzigingen op een rijtje voor de geïnteresseerde: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... ember-2017