Treindiensten in Bayern

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Inmiddels zijn er vijf doden bevestigd: https://www.br.de/nachrichten/bayern/ti ... te,T7h9h7J
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

Ondertussen heeft het parket onderzoek begonnen tegen drie DB-medewerkers op verdenking van dood door schuld. Volgens berichten de machinist, de treindienstleider en een medewerker van DB Netz. In focus staan de technische staat van de rijtuigen en de staat van de sporen op de plaats van het ongeval.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... eiter.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Suus »

De deelstaat Bayern heeft de FFP2-plicht in het OV afgeschaald naar chirurgische maskers. https://www.br.de/nachrichten/bayern/ka ... ke,TA2Z83o

In Niedersachsen, Hamburg, Brandenburg en Berlijn is vooralsnog niets veranderd en blijft FFP2 verplicht (in Niedersachsen tot minstens 31 augustus).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door umbusko »

In Bayern nu pas. :shock: Ik vond het al onduidelijk, want ik dacht in eerste instantie ook dat FFP2 verplicht was. Maar hoewel de mondkapjesplicht streng gehandhaafd werd, heb ik in april toch veel mensen met een niet-FFP2-kapje zien rondlopen, waaronder handhavend personeel.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door henrivanderweijden »

Ik ben me steeds meer aan Duirsland aan het ergeren. De DB presteert momenteel voor geen meter, veel treinuitval en nog meer vertraging. En die nutteloze mond en neus bedekking komt me ook ver de keel uit. De meeste (alle?) Omringende landen hebben het afgeschaft maar in Duitsland houden we stug vol .....
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Dat bepaald alleen de DB niet, maar meneer Lauterbach die als het even kon zelfs snoep zou verbieden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door PHS »

henrivanderweijden schreef: za 09 jul 2022, 17:10 Ik ben me steeds meer aan Duirsland aan het ergeren.
Niemand dwingt je om naar Duitsland te gaan, hè. Je kunt ook mooie treintochtjes maken in België :)
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door henrivanderweijden »

Niemand verplicht me inderdaad maar als ik naar Zwitserland wil heb ik de volgende keuzes:
1. Via Deutsche Bahn, momenteel dus veel vertraging en uitval en mondkapjes.
2. Via Thalys / TGV, route is erg om, overstap in Parijs is niet reizigers vriendelijk, geen doorgaand ticket.
3. Via NMBS/SNCF, route was interessant totdat de EC Brussel-Basel werd opgeheven, Via Maastricht - Gouvy is erg traag.
4. Via KLM, chaos op Schiphol en Kloten (Basel/Mulhouse weet ik niet) , en voor en na transport.
5. Met auto, veel Baustelle in Duitsland of tol in Frankrijk en met huidige brandstof prijzen erg duur als je alleen rijdt.

Dus ja, thuis blijven is nog de beste optie eigenlijk. ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Chrysa »

Ik heb echt amper last op die DB-route. Ik zou er geen dure TGV-kaartjes voor halen.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door MaartenD »

Het is blijkbaar schering en inslag dat de ICE niet verder dan Basel Bad gaat vanwege vertragingen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door waldo79 »

Wat heeft dit gemopper nog met Bayern te maken?
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door MaartenD »

Basel Bad ligt toch in Bayern-Württemberg? :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Z2N »

Juist niet, Basel Badischer Bahnhof is juist beroemd als 'Duits' station op Zwitsers grondgebied, het ligt in het kanton Basel-Stadt. Maar Henrivanderweijden is nogal off-topic gegaan, dus misschien moeten we daar maar naartoe terug.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door ICE11 »

De Länderbahn heeft een klacht ingediend tegen de gunning van de treindiensten München-Prag aan Allegra (ÖBB-dochter) en het lijkt nu alsof deze klacht succesvol is (bron DSO, toebehorende persbericht is alleen voor abonees te lezen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Suus »

De rechter heeft Allegra (ÖBB) uitgesloten van deelname aan de aanbesteding München - Praag, nadat dit bedrijf eerder als winnaar van deze aanbesteding uit de bus kwam. Allegra gaat niet tegen het besluit in beroep, daar een verder rechtsproces de implementatie van de concessie door Allegra dwars gaat zitten.

https://www.br.de/nachrichten/wirtschaf ... zt,TE5lJPk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: wo 10 aug 2022, 16:05 Allegra gaat niet tegen het besluit in beroep, daar een verder rechtsproces de implementatie van de concessie door Allegra dwars gaat zitten.
Maar als de concessie niet aan Allegra gegund wordt, wat moet Allegra dan nog implementeren? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Suus »

Als Allegra na een verdere rechtsprocedure de concessie alsnog toegewezen krijgt, en Allegra moet de concessie dan implementeren, dan zou Allegra daar nog te weinig tijd voor hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Tom024 »

Heeft iemand een idee hoe het er voor staat met de wederopbouw van het traject München-Garnisch? Er was sprake van dat de lijn begin deze maand weer open zou gaan, actuele informatie kan ik niet vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Suus »

Murnau - Garmisch-Partenkirchen zou op 17 november weer open moeten gaan, Murnau - Oberammergau pas weer in december. Garmisch-Partenkirchen - Mittenwald gaat op 13 september weer open.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Mdk »

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de Ammergauerbahn en het traject naar oostenrijk nu ook verbust worden. Ze hebben niets met de ontsporingslocatie van doen en de oorzaak van de ontsporing leek in de betonnen dwarsliggers te zitten, die nu massaal geïnspecteerd worden en waar nodig snelheidsbeperkingen worden ingevoerd.
M.I. zouden treinen tussen Oberammergau - Murnau en Garmisch - Mittenwald gewoon moeten kunnen rijden. Wat is er voor reden voor het niet uitvoeren van deze diensten? Ik kan er op de bauinfowebsite van DB en de lokale media ook niet veel over vinden.
Bij twijfel altijd klagen
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Zover ik weet heeft dat met dezelfde dwarsliggers te maken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door Mdk »

Dezelfde dwarsliggers die dus door het hele land liggen.
Bij twijfel altijd klagen
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Ze moeten ook vervangen worden he.... En daar zijn ze als een van het eerste aan het licht gekomen dus in die lijn is het ook logisch dat ze daar daarmee beginnen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: ma 08 feb 2021, 19:45 De Bayerische Eisenbahn Gesellschaft (BEG) is de aanbesteding gestart van de concessie Linienstern Mühldorf 2025+, voor een periode van 7 jaar (tot december 2032) vanaf december 2024.

Deze concessie bevat de volgende treindiensten:
RB41 Mühldorf (Obb.) – Simbach,
RB46 Mühldorf (Obb.) – Passau,
RB44/RB45 Mühldorf (Obb.) – Landshut,
RB42 Mühldorf (Obb.) – Burghausen,
RB45 Mühldorf (Obb.) – Salzburg,
RB44 Mühldorf (Obb.) – Rosenheim,
RB47 Mühldorf (Obb.) –Traunstein,
RB49 Traunstein – Traunreut,
RB48 München – Wasserburg
RB59 Traunstein – Waging,
RB52 Prien – Aschau,
RB32 Neufahrn – Bogen,
RE4/RB40 München – Mühldorf (Obb.).

In december 2027 wordt de bovenleiding op het traject Ebersberg - Wasserburg opgeleverd. Deze spoorlijn wordt dan opgenomen in de S-Bahn München en uit deze concessie gehaald. Bij de opening van de tweede S-Bahn-tunnel in München in december 2029 zal de RB32 1x/2 uur van Neufahrn naar Landshut verlengd worden, omdat de aansluitingen in Neufahrn dan vervallen.

Voor deze concessie zijn de volgende materieeleisen gesteld:
Op de RB42 en RB46 moet de vervoerder treinstellen met brandstofcel (waterstoftreinen) inzetten die minstens 140 km/uur kunnen rijden
Op de RE4/RB40 moet de vervoerder materieel geschikt voor 140 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten. Wanneer op deze diensten locomotieven worden ingezet, moeten deze in 1975 of later gebouwd zijn.
Op de RB32 moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1994 of later inzetten.
Op de overige treindiensten moet de vervoerder materieel geschikt voor 120 km/uur en gebouwd in 1998 of later inzetten.

Conclusie: Deze concessie is op het lijf geschreven voor de huidige Südostbayernbahn. Op de RE4 kunnen de diesellocs serie 218 ingezet blijven worden, samen met de huidige Dosto's. Op de RB32 blijven de treinstellen serie 628 rijden. Een paar lijnen krijgen nieuwe waterstoftreinen en op de overige treindiensten kan DB tweedehands LINT 41, Talent of Desiro-treinstellen inzetten.
Bij de eerste uitschrijving van de BEG zijn er geen financierbare biedingen binnengekomen. De aanbesting is daarom opnieuw gestart, maar de begin datum blijft wel gelijk aan de huidige.

De eisen vanuit de BEG zijn ook aangepast. Zo zou de concessie nu vanaf 15 december 2024 tot en met december 2035 gaan lopen met als optie een verlenging van 3 jaar. Ook worden alleen voor de RB 42 Mühldorf – Burghausen nog waterstoftreinen gevraagd.

Ook is de concessie door de nieuwe eisen nog meer op het lijf geschreven voor de Südostbayernbahn. Er worden vanuit de BEG meerdere opties gegeven om in te schrijven, maar vraagt eigenlijk om voor alle scenario's een bod uit te werken.
A) Inzet van niet barrière vrije dieseltreinen en geen inzet van waterstoftreinen.
B) Inzet van niet barrière vrije dieseltreinen en inzet van waterstoftreinen op de RB 42.
C) Inzet van barrière vrije dieseltreinen en geen inzet van waterstoftreinen.
D) Inzet van barrière vrije dieseltreinen en inzet van waterstoftreinen op de RB 42.
Over minimale snelheden, minimale leeftijd van het materieel en dergelijke wordt niets meer vermeld, behalve dan dat de waterstof treinen wel nieuw moeten zijn. Hierdoor kan de DB Südostbayernbahn op optie A en B inschrijven met het huidige BR628 materieel. Bij optie C en D volstaat het om met Desiro Classic, Lint en Talent in te schrijven. Bij deze opties mogen alleen dubbeldekkers niet barrière vrij toegankelijk zijn voor de ritten op de RE 4 en RB 40.

Of de plannen voor het verlengen van de RB 32 Bogen - Neufahrn 1x per 2 uur naar Landshut nog doorgaan zoals omschreven is nu zeer de vraag met de uitloop van 8 jaar op de 2e stammstrecke. Door de komst daarvan zou ook het treinverkeer op de as München - Regensburg aangepast worden.
Vanaf dienstregeling 2027 zal de RB 48 (München Ost -) Grafing - Wasserburg overgaan naar de S-Bahn München indien de elektrificatie op dat traject dan afgerond is.

In juni 2023 wordt naar verwachting bekend wie de treindiensten in het net vanaf december 2024 mag gaan rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten in Bayern

Bericht door cassie127 »

Op de Riesbahn die sinds zondag van DB Regio Bayern is overgegaan naar GoAhead Bayern gereden wordt zullen de treindiensten de komende maanden volledig verzorgd worden door personeel en materieel van DB Regio en Weser Ems Eisenbahn (WEE), vanwege tekorten aan personeel en vertraagde leveringen van materieel.

In eerste instantie zou er op deze lijn SEV gaan rijden. Doordat deze vervoerders de diensten nu samen voor een uursdienst zorgen op de Riesbahn zal de uitval nu alleen nog beperkt zijn tot enkele spitstreinen.
https://www.br.de/nachrichten/bayern/go ... hn,TOmAK56
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten