Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Gelukkig zijn de pdf'jes er ook nog. ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

In de meeste gevallen vind ik PDF'jes handiger. Je ziet gelijk bijna alle ritten per richting in één overzicht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

PDF is een handig bestandsformaat om te bewaren, maar voor de toegankelijkheid is een normale webpagina echt veel beter. PDF kan vaak niet goed worden voorgelezen, plaatjes in PDF hebben eigenlijk zelden tot geen alternatieve tekst en in PDF ontbreekt de mogelijkheid om aangepaste kleuren te gebruiken om zo een goed leescontrast te krijgen (de nodige slechtzienden hebben liever witte letters op zwarte achtergrond bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

Voor een standaard webpagina gaat dat misschien op, maar digitale dienstregelingen op websites van vervoerders zijn vaak juist verre van toegankelijk. Zelfs voor iemand die wel gewoon goed kan zien zijn die over het algemeen verre van overzichtelijk.

En wat voorlezen betreft... dan schiet ik altijd weer in de lach terugdenkend aan de oude drempelvrije site van Connexxion.

Overigens doet de website waar regenmaker naar linkt het dan juist weer beter dan vele vervoerders in Nederland: doordat de dienstregeling lekker ruim getoond wordt en niet ergens in een klein vakje gepropt is, is hij tenminste overzichtelijk te bekijken. Wel leest ook deze dienstregeling in de verkeerde volgorde voor, daar hebben ze zo te zien nog altijd niks op gevonden in de webstandaarden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: za 19 jun 2021, 19:35 PDF is een handig bestandsformaat om te bewaren, maar voor de toegankelijkheid is een normale webpagina echt veel beter. PDF kan vaak niet goed worden voorgelezen, plaatjes in PDF hebben eigenlijk zelden tot geen alternatieve tekst en in PDF ontbreekt de mogelijkheid om aangepaste kleuren te gebruiken om zo een goed leescontrast te krijgen (de nodige slechtzienden hebben liever witte letters op zwarte achtergrond bijvoorbeeld).
Dat is allemaal geen probleem met PDF maar zeer afhankelijk van hoe het file gemaakt wordt. Tekst kan uiteraard als tekst opgeslagen worden, zelfs fonetisch, waardoor TTS geen probleem kan zijn. In PDF kun je multimedia objecten opslaan, dus je kunt de tekst zelfs laten inspreken. High contrast is een taak van de reader en zal bij de meeste readers toch wel een optie zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Een wensenlijstje voor het OV in 2030 van Dortmund: https://issuu.com/dsw21/docs/20210611_p ... _2030_fina


Er zijn projecten bij de Stadtbahn op de korte termijn:
- Rolstoeltoegankelijk maken van de stations Kohlgartenstraße, Voßkuhle, Lübkestraße, Max-Eyth-Straße, Stadtkrone Ost, Borsigplatz, Vincenzheim, Ofenstraße en Ottostraße.
- Spoornet volledig dubbelsporig maken. Er wordt al gebouwd aan de 1,25 kilometer tussen Assen en Brackel op lijn U43.
- Waar nodig worden de perrons van lijn U44 verlengd voor dubbeltractie.
- 26 nieuwe trams, 64 trams worden grondig gerenoveerd, tien trams gaan naar de schroothoop. In 2032 moet begonnen worden met het vervangen van de 47 lagevloertrams uit 2007.


Verder:
-De H-Bahn moet verlengd worden naar een nieuwe wijk Smart Rhino en naar een station van lijn U42, maar een tramlijn die aftakt van lijn U43/U44 is ook nog een optie.
- De U47 krijgt een nieuwe route in Huckarde over de Emscherallee, zodat de gelijkvloerse spoorwegovergang kan verdwijnen.
- Lijn U44 wordt verlengd vanaf de Westfalenhütte naar Warmbreitbandstraße.
- De haltes op lijn U43 ten oosten van de halte Funkenburg zouden gereorganiseerd kunnen worden. Deze zijn nu onlogisch verdeeld over de route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Vanaf volgende week donderdag 1 juli 2021 gaat de nieuwe dienstregeling in de Kreis Viersen aangezien er nieuwe concessies ingaan.

De lijnen SB88, 011, 012 en 038 van de NEW mobil und aktiv Mönchengladbach GmbH (NEW Möbus) en de lijnen 064, 065, 066, 067 en 074 van de Stadtwerke Krefeld MOBIL GmbH (SWK) gaan over naar Kraftverkehr Schwalmtal von der Forst GmbH & Co. KG (KVS). Hierbij worden de volgende veranderen doorgevoerd:
  • Nieuwe lijn SB84 tussen Brüggen Zentrum en Lobberich. Onderweg wordt bij Boisheim Bahnhof gestopt. Van maandag tot en met zaterdag wordt 1x/uur gereden.
  • Lijn SB88 rijdt doordeweeks eerder en langer door. Het traject tussen Viersen Bahnhof en Waldniel Kirche wordt voortaan ook in het weekend bediend. De lijn wordt op deze momenten gekoppeld aan de nieuwe lijn 072 naar Brüggen.
  • De lijnen 011 en 012 en het traject van lijn 013 tussen Niederkrüchten en Waldniel wordt overgenomen door de lijnen 072 en 073.
    Lijn 072 gaat hierbij tussen Waldniel, Brempt, Niederkrüchten, Dam, Elmpt en Venekoten en Brüggen rijden. Van maandag tot en met zaterdag 1x/uur en op zondag 1x/2 uur. De ritten in de late avond worden aangeboden als belbus. Lijn 073 gaat rijden tussen Niederkrüchten, Dam en Elmpt waarbij in de avonduren en in het weekend als belbus wordt gereden.
  • Lijn 074 gaat op zaterdagmiddag en avond 1x/uur in plaats van 1x/2 uur rijden.
  • Er komt doordeweeks een nieuwe belbus TB88 tussen Gützenrath, Elmpt en Venekoten.
  • Op lijn 038 blijft tussen Anrath en Neersen rijden. De scholierenritten die gekoppeld waren aan lijn 036 worden volledig geïntegreerd in lijn 038. De ritten op zondag komen te vervallen.
  • De lijnen 064 en 066 blijven grotendeels ongewijzigd. Op lijn 064 wordt de frequentie op zaterdagmiddag en avond tussen Brüggen en Süchteln verhoogd van 1x/2 uur naar 1x/uur.
  • Op lijn 065 wordt het aanbod in Kempen uitgebreid. Doordeweeks en op zondag hoeft niet langer gereserveerd te worden voor enkele ritten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door CamilleKreemers »

Is een uursdienst lager dan een twee uursdienst?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Bij een tweeuurdienst rijdt de bus een keer per twee uur (bijvoorbeeld om 7:09 en om 9:09 rijdt de volgende). Twee keer per uur noemen wij meestal een halfuursdienst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ja ik had het verkeerd om getypt. ;)
Ik heb mijn bericht aangepast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Bij de Ruhrbahn wordt de bestaande vloot van 51 hogevloerwagens voor de lijnen U11, U17 en U18 volledig vervangen door nieuwe voertuigen van CAF.

https://www.ruhrbahn.de/essen/aktuelles ... lotte.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Zo, CAF is de laatste tijd druk bezig met orders binnenhalen. :o
Maar het is inderdaad wel tijd om het bestaande materieel te vervangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Köln en Düsseldorf zijn nu ook nieuwe treinen aan het krijgen, bij beide nog in testbedrijf (hoewel, Düsseldorf nog steeds? Iemand?) Bochum heeft een aantal nieuwe Tango's (familie van de Berlijnse Icke, die had ik ook niet meteen door). Dan is het alleen nog de beurt aan Dortmund om met de grote vervang te beginnen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Dortmund heeft al een paar jaar geleden 24 nieuwe trams type Vamos besteld bij Heiterblick, de eerste zou later dit jaar in dienst moeten komen. De uit Bonn overgenomen trams gaan dan uit dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De KVS heeft zijn nieuwe website gelanceerd voor het busvervoer in de Kreis Viersen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Ik mis alleen nog een lijnennetkaart, maar verder ziet het er wel prima uit. De website dan, van het busaanbod weet ik niet zo veel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Het busaanbod wordt fors uitgebreid zoals een aantal berichten hierboven is beschreven. Met de nieuwe SB84 zijn reizigers vanuit Brüggen 30 min sneller in Düsseldorf.

Nieuwe lijnennetkaart (pdf) is op de site van de VKV te vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door PHS »

Het busvervoer mag er beter zijn dan bij ons, overzichtelijke lijnennetkaarten maken kunnen de Duitsers vaak nog niet helaas. Wat een gepriegel, veel lijnen met dezelfde kleur, lijnen van concurrenten niet weergeven, enz.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Het is maar net wat je van een lijnennetkaart verlangt natuurlijk en op de meeste punten ben ik het zeker met je eens, maar het weergeven van lijnen en haltes bovenop het echte stratenplan vind ik wel goed gelukt. Dat kan veel erger, zoals bij Breng in Nijmegen. Die kaart is echt drama.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De Duitsers hebben ook de routevarianten die een enkele maal per dag wordt gereden opgenomen in de kaart, dat maakt het overzicht niet veel beter maar wel accuraat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf 31. juli zal de Wuppertaler Schwebebahn weer dagelijks rijden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Ik lees net op de site van het AVV een opmerkelijk bericht: Vodafone is in Duitsland gestopt met 3G om 4G verder uit te kunnen bouwen. Maar ze hebben 3G al uitgezet terwijl 4G het nog niet goed doet ( :') ) en dus heeft de Multibus (de lokale belbus) de grootste problemen omdat de chauffeurs nauwelijks nog informatie door kunnen krijgen over de geboekte ritten die ze moeten rijden. :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Vanaf woensdag gaat de bus tussen Bocholt en Aalten weer rijden.
StadtBus Bocholt
OVNL wiki
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

umbusko schreef: wo 14 jul 2021, 15:06 Ik lees net op de site van het AVV een opmerkelijk bericht: Vodafone is in Duitsland gestopt met 3G om 4G verder uit te kunnen bouwen. Maar ze hebben 3G al uitgezet terwijl 4G het nog niet goed doet ( :') ) en dus heeft de Multibus (de lokale belbus) de grootste problemen omdat de chauffeurs nauwelijks nog informatie door kunnen krijgen over de geboekte ritten die ze moeten rijden. :lol:
Het system dat in de achtergrond de dispositie verzorgt werkt met behulp van een App over welke de chauffeur zijn volgende opdracht te zien krijgt. De NetLiner in de regio Aachen werkt met hetzelfde systeem, maar hier zijn dergelijke problemen niet, ondanks het GSM-net in de Eifel plaatselijk net zo slecht te ontvangen is dan in sommige hoeken van de regio Heinsberg. Blijkbaar gebruiken wij een andere netbeheerder! ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

In Düsseldorf was een frontale botsing tussen twee trams met 15 gewonden:

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-62861607
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten