Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Gelukkig zijn de pdf'jes er ook nog.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
In de meeste gevallen vind ik PDF'jes handiger. Je ziet gelijk bijna alle ritten per richting in één overzicht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
PDF is een handig bestandsformaat om te bewaren, maar voor de toegankelijkheid is een normale webpagina echt veel beter. PDF kan vaak niet goed worden voorgelezen, plaatjes in PDF hebben eigenlijk zelden tot geen alternatieve tekst en in PDF ontbreekt de mogelijkheid om aangepaste kleuren te gebruiken om zo een goed leescontrast te krijgen (de nodige slechtzienden hebben liever witte letters op zwarte achtergrond bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Voor een standaard webpagina gaat dat misschien op, maar digitale dienstregelingen op websites van vervoerders zijn vaak juist verre van toegankelijk. Zelfs voor iemand die wel gewoon goed kan zien zijn die over het algemeen verre van overzichtelijk.
En wat voorlezen betreft... dan schiet ik altijd weer in de lach terugdenkend aan de oude drempelvrije site van Connexxion.
Overigens doet de website waar regenmaker naar linkt het dan juist weer beter dan vele vervoerders in Nederland: doordat de dienstregeling lekker ruim getoond wordt en niet ergens in een klein vakje gepropt is, is hij tenminste overzichtelijk te bekijken. Wel leest ook deze dienstregeling in de verkeerde volgorde voor, daar hebben ze zo te zien nog altijd niks op gevonden in de webstandaarden.
En wat voorlezen betreft... dan schiet ik altijd weer in de lach terugdenkend aan de oude drempelvrije site van Connexxion.
Overigens doet de website waar regenmaker naar linkt het dan juist weer beter dan vele vervoerders in Nederland: doordat de dienstregeling lekker ruim getoond wordt en niet ergens in een klein vakje gepropt is, is hij tenminste overzichtelijk te bekijken. Wel leest ook deze dienstregeling in de verkeerde volgorde voor, daar hebben ze zo te zien nog altijd niks op gevonden in de webstandaarden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Dat is allemaal geen probleem met PDF maar zeer afhankelijk van hoe het file gemaakt wordt. Tekst kan uiteraard als tekst opgeslagen worden, zelfs fonetisch, waardoor TTS geen probleem kan zijn. In PDF kun je multimedia objecten opslaan, dus je kunt de tekst zelfs laten inspreken. High contrast is een taak van de reader en zal bij de meeste readers toch wel een optie zijn.Suus schreef: ↑za 19 jun 2021, 19:35 PDF is een handig bestandsformaat om te bewaren, maar voor de toegankelijkheid is een normale webpagina echt veel beter. PDF kan vaak niet goed worden voorgelezen, plaatjes in PDF hebben eigenlijk zelden tot geen alternatieve tekst en in PDF ontbreekt de mogelijkheid om aangepaste kleuren te gebruiken om zo een goed leescontrast te krijgen (de nodige slechtzienden hebben liever witte letters op zwarte achtergrond bijvoorbeeld).
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Een wensenlijstje voor het OV in 2030 van Dortmund: https://issuu.com/dsw21/docs/20210611_p ... _2030_fina
Er zijn projecten bij de Stadtbahn op de korte termijn:
- Rolstoeltoegankelijk maken van de stations Kohlgartenstraße, Voßkuhle, Lübkestraße, Max-Eyth-Straße, Stadtkrone Ost, Borsigplatz, Vincenzheim, Ofenstraße en Ottostraße.
- Spoornet volledig dubbelsporig maken. Er wordt al gebouwd aan de 1,25 kilometer tussen Assen en Brackel op lijn U43.
- Waar nodig worden de perrons van lijn U44 verlengd voor dubbeltractie.
- 26 nieuwe trams, 64 trams worden grondig gerenoveerd, tien trams gaan naar de schroothoop. In 2032 moet begonnen worden met het vervangen van de 47 lagevloertrams uit 2007.
Verder:
-De H-Bahn moet verlengd worden naar een nieuwe wijk Smart Rhino en naar een station van lijn U42, maar een tramlijn die aftakt van lijn U43/U44 is ook nog een optie.
- De U47 krijgt een nieuwe route in Huckarde over de Emscherallee, zodat de gelijkvloerse spoorwegovergang kan verdwijnen.
- Lijn U44 wordt verlengd vanaf de Westfalenhütte naar Warmbreitbandstraße.
- De haltes op lijn U43 ten oosten van de halte Funkenburg zouden gereorganiseerd kunnen worden. Deze zijn nu onlogisch verdeeld over de route.
Er zijn projecten bij de Stadtbahn op de korte termijn:
- Rolstoeltoegankelijk maken van de stations Kohlgartenstraße, Voßkuhle, Lübkestraße, Max-Eyth-Straße, Stadtkrone Ost, Borsigplatz, Vincenzheim, Ofenstraße en Ottostraße.
- Spoornet volledig dubbelsporig maken. Er wordt al gebouwd aan de 1,25 kilometer tussen Assen en Brackel op lijn U43.
- Waar nodig worden de perrons van lijn U44 verlengd voor dubbeltractie.
- 26 nieuwe trams, 64 trams worden grondig gerenoveerd, tien trams gaan naar de schroothoop. In 2032 moet begonnen worden met het vervangen van de 47 lagevloertrams uit 2007.
Verder:
-De H-Bahn moet verlengd worden naar een nieuwe wijk Smart Rhino en naar een station van lijn U42, maar een tramlijn die aftakt van lijn U43/U44 is ook nog een optie.
- De U47 krijgt een nieuwe route in Huckarde over de Emscherallee, zodat de gelijkvloerse spoorwegovergang kan verdwijnen.
- Lijn U44 wordt verlengd vanaf de Westfalenhütte naar Warmbreitbandstraße.
- De haltes op lijn U43 ten oosten van de halte Funkenburg zouden gereorganiseerd kunnen worden. Deze zijn nu onlogisch verdeeld over de route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Vanaf volgende week donderdag 1 juli 2021 gaat de nieuwe dienstregeling in de Kreis Viersen aangezien er nieuwe concessies ingaan.
De lijnen SB88, 011, 012 en 038 van de NEW mobil und aktiv Mönchengladbach GmbH (NEW Möbus) en de lijnen 064, 065, 066, 067 en 074 van de Stadtwerke Krefeld MOBIL GmbH (SWK) gaan over naar Kraftverkehr Schwalmtal von der Forst GmbH & Co. KG (KVS). Hierbij worden de volgende veranderen doorgevoerd:
De lijnen SB88, 011, 012 en 038 van de NEW mobil und aktiv Mönchengladbach GmbH (NEW Möbus) en de lijnen 064, 065, 066, 067 en 074 van de Stadtwerke Krefeld MOBIL GmbH (SWK) gaan over naar Kraftverkehr Schwalmtal von der Forst GmbH & Co. KG (KVS). Hierbij worden de volgende veranderen doorgevoerd:
- Nieuwe lijn SB84 tussen Brüggen Zentrum en Lobberich. Onderweg wordt bij Boisheim Bahnhof gestopt. Van maandag tot en met zaterdag wordt 1x/uur gereden.
- Lijn SB88 rijdt doordeweeks eerder en langer door. Het traject tussen Viersen Bahnhof en Waldniel Kirche wordt voortaan ook in het weekend bediend. De lijn wordt op deze momenten gekoppeld aan de nieuwe lijn 072 naar Brüggen.
- De lijnen 011 en 012 en het traject van lijn 013 tussen Niederkrüchten en Waldniel wordt overgenomen door de lijnen 072 en 073.
Lijn 072 gaat hierbij tussen Waldniel, Brempt, Niederkrüchten, Dam, Elmpt en Venekoten en Brüggen rijden. Van maandag tot en met zaterdag 1x/uur en op zondag 1x/2 uur. De ritten in de late avond worden aangeboden als belbus. Lijn 073 gaat rijden tussen Niederkrüchten, Dam en Elmpt waarbij in de avonduren en in het weekend als belbus wordt gereden. - Lijn 074 gaat op zaterdagmiddag en avond 1x/uur in plaats van 1x/2 uur rijden.
- Er komt doordeweeks een nieuwe belbus TB88 tussen Gützenrath, Elmpt en Venekoten.
- Op lijn 038 blijft tussen Anrath en Neersen rijden. De scholierenritten die gekoppeld waren aan lijn 036 worden volledig geïntegreerd in lijn 038. De ritten op zondag komen te vervallen.
- De lijnen 064 en 066 blijven grotendeels ongewijzigd. Op lijn 064 wordt de frequentie op zaterdagmiddag en avond tussen Brüggen en Süchteln verhoogd van 1x/2 uur naar 1x/uur.
- Op lijn 065 wordt het aanbod in Kempen uitgebreid. Doordeweeks en op zondag hoeft niet langer gereserveerd te worden voor enkele ritten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Is een uursdienst lager dan een twee uursdienst?
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Bij een tweeuurdienst rijdt de bus een keer per twee uur (bijvoorbeeld om 7:09 en om 9:09 rijdt de volgende). Twee keer per uur noemen wij meestal een halfuursdienst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Ja ik had het verkeerd om getypt.
Ik heb mijn bericht aangepast.
Ik heb mijn bericht aangepast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Bij de Ruhrbahn wordt de bestaande vloot van 51 hogevloerwagens voor de lijnen U11, U17 en U18 volledig vervangen door nieuwe voertuigen van CAF.
https://www.ruhrbahn.de/essen/aktuelles ... lotte.html
https://www.ruhrbahn.de/essen/aktuelles ... lotte.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Zo, CAF is de laatste tijd druk bezig met orders binnenhalen.
Maar het is inderdaad wel tijd om het bestaande materieel te vervangen.
Maar het is inderdaad wel tijd om het bestaande materieel te vervangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Köln en Düsseldorf zijn nu ook nieuwe treinen aan het krijgen, bij beide nog in testbedrijf (hoewel, Düsseldorf nog steeds? Iemand?) Bochum heeft een aantal nieuwe Tango's (familie van de Berlijnse Icke, die had ik ook niet meteen door). Dan is het alleen nog de beurt aan Dortmund om met de grote vervang te beginnen.
Ik doe ook maar wat
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Dortmund heeft al een paar jaar geleden 24 nieuwe trams type Vamos besteld bij Heiterblick, de eerste zou later dit jaar in dienst moeten komen. De uit Bonn overgenomen trams gaan dan uit dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
De KVS heeft zijn nieuwe website gelanceerd voor het busvervoer in de Kreis Viersen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Ik mis alleen nog een lijnennetkaart, maar verder ziet het er wel prima uit. De website dan, van het busaanbod weet ik niet zo veel.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Het busaanbod wordt fors uitgebreid zoals een aantal berichten hierboven is beschreven. Met de nieuwe SB84 zijn reizigers vanuit Brüggen 30 min sneller in Düsseldorf.
Nieuwe lijnennetkaart (pdf) is op de site van de VKV te vinden.
Nieuwe lijnennetkaart (pdf) is op de site van de VKV te vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Het busvervoer mag er beter zijn dan bij ons, overzichtelijke lijnennetkaarten maken kunnen de Duitsers vaak nog niet helaas. Wat een gepriegel, veel lijnen met dezelfde kleur, lijnen van concurrenten niet weergeven, enz.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Het is maar net wat je van een lijnennetkaart verlangt natuurlijk en op de meeste punten ben ik het zeker met je eens, maar het weergeven van lijnen en haltes bovenop het echte stratenplan vind ik wel goed gelukt. Dat kan veel erger, zoals bij Breng in Nijmegen. Die kaart is echt drama.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
De Duitsers hebben ook de routevarianten die een enkele maal per dag wordt gereden opgenomen in de kaart, dat maakt het overzicht niet veel beter maar wel accuraat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Vanaf 31. juli zal de Wuppertaler Schwebebahn weer dagelijks rijden.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Ik lees net op de site van het AVV een opmerkelijk bericht: Vodafone is in Duitsland gestopt met 3G om 4G verder uit te kunnen bouwen. Maar ze hebben 3G al uitgezet terwijl 4G het nog niet goed doet ( ) en dus heeft de Multibus (de lokale belbus) de grootste problemen omdat de chauffeurs nauwelijks nog informatie door kunnen krijgen over de geboekte ritten die ze moeten rijden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9179
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
Het system dat in de achtergrond de dispositie verzorgt werkt met behulp van een App over welke de chauffeur zijn volgende opdracht te zien krijgt. De NetLiner in de regio Aachen werkt met hetzelfde systeem, maar hier zijn dergelijke problemen niet, ondanks het GSM-net in de Eifel plaatselijk net zo slecht te ontvangen is dan in sommige hoeken van de regio Heinsberg. Blijkbaar gebruiken wij een andere netbeheerder!umbusko schreef: ↑wo 14 jul 2021, 15:06 Ik lees net op de site van het AVV een opmerkelijk bericht: Vodafone is in Duitsland gestopt met 3G om 4G verder uit te kunnen bouwen. Maar ze hebben 3G al uitgezet terwijl 4G het nog niet goed doet ( ) en dus heeft de Multibus (de lokale belbus) de grootste problemen omdat de chauffeurs nauwelijks nog informatie door kunnen krijgen over de geboekte ritten die ze moeten rijden.
Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen
In Düsseldorf was een frontale botsing tussen twee trams met 15 gewonden:
https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-62861607
https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-62861607
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten