Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Ik lees toch een hoop schokkende dingen op de site voor die tram, vooral bij de bouwdelen 2 en 3. Bij de kruising Berthold-Beitz-Boulevard/Hans-Böckler-Straße moet een tramtunnel komen en de Bottroper Straße, waar de tram niet eens komt, moet zesbaans worden. Dit alles klinkt meer als een autoverkeersproject dan als een project waarbij men duurzame mobiliteit wil bevorderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ZO6176 »

regenmaker schreef:Mülheim wil inzetten op metrobussen in plaats van railgebonden ov.
Metrobus is een gewone bus maar dan als soort HOV?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: Dit alles klinkt meer als een autoverkeersproject dan als een project waarbij men duurzame mobiliteit wil bevorderen.
En hoe is dit schokkend in Duitsland? *O*

Zesstrooks trouwens.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

ZO6176 schreef:Metrobus is een gewone bus maar dan als soort HOV?
Inderdaad dit is een snelle buslijn met weinig haltes tussen belangrijke plaatsen binnen de stad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ZO6176 »

Maar wat is dan het voordeel? De gemeente betaalt nu de lijn in plaats dat het vervoersbedrijf zelf het onderhoud moet doen. Ik vind het wel typisch dat de plannen van essen tegelijk zijn net een eventuele opheffing in mülheim.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 01 jun 2020, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Dat er elk jaar wordt bezuinigd als de lijnen 102, 104 en 901 deels vervallen. In 2023 wil men 7 miljoen per jaar bezuinigen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Even eerlijk, het beleid van Mülheim is gewoon absurd. Als je al een traminfrastructuur hebt is dat goedkoper dan nieuwe bussen kopen met een lagere capaciteit en een hogere personeelsbehoefte dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Hoezo? Mülheim wil 4x/uur een metrobus laten rijden in plaats van 4 à 6x/uur een tram, minder personeel dus. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

De trams rijden nu niet 6x/uur omdat ze zo leeg zijn :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Destijds zijn alle tramlijnen grotendeels 4x/uur gaan rijden vanwege bezuinigingen. Maar dat moest een maand later ongedaan gemaakt worden op lijn 102 omdat in de ochtendspits de vraag te groot was.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

In Mühleim vreest men ook de kosten om de traminfrastructuur te moderniseren (vooral de seintechniek is nog uit de jaren 70.....).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Z2N »

Mülheim is ook feitelijk bankroet, dus de verkeerspolitiek wordt niet geleid door verkeersstromen of ecologische doelen, maar door de leegheid van de gemeentekas. En spoorinfrastructuur moderniseren gaat niet als je niet het geld hebt om dat te betalen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ZO6176 »

Maar dat geldt zo ongeveer voor iedere stad in het ruhrgebiet
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Een nieuwe set wijzigingen vanaf zondag 14 juni 2020:

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr
BOGESTRA Bochum
Per 2 maart en 20 april 2020 hebben er al optimalisaties plaatsgevonden in de dienstregeling, dit gebeurde als verbeteringen op het nieuwe Netz 2020 die op 15 december 2019 van start is gegaan. Per 14 juni 2020 is de belangrijkste wijziging dat de halte Brantropstraße werd verlegd en dus ook door de lijnen 352 en 355 bediend kon worden.

HST Hagen
In Hagen is net als in Bochum een compleet nieuw lijnennet van start gegaan per 15 december 2019. Per 14 juni 2020 vinden er met name optimalisaties plaats in Hagen-Vorhalle. Zo gaat lijn 536 niet langer Vossacker bedienen en een gewijzigde route door Vorhalle rijden. Lijn SB72 gaat van maandag tot en met zaterdag vaker Vossacker bedienen (2x/uur in plaats van 1x/uur).

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

SR Remscheid
In Remscheid zijn er per 14 juni 2020 slechts kleine wijzigingen.

STOAG Oberhausen
In Oberhausen vinden wat grotere wijzigingen plaats op de lijnen 961 en 966. Lijn 961 gaat niet langer via Bottrop-Fuhlenbrock rijden vanwege het geringe aantal reizigers. Lijn 966 tussen Sterkrade en Oberhausen Hbf wordt van maandag tot en met zaterdag doorgetrokken naar het centrum van Oberhausen.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

Verkehrsverbund Rhein-Sieg
REVG Rhein-Erft Kreis
De grootste wijzigingen per 14 juni 2020 vinden plaats de Rhein-Erft Kreis. Zo gaat o.a. door de werkzaamheden op de RB38 tussen Köln en Horrem lijn 941 tussen Elsdorf en Horrem vaker rijden en ook op momenten rijden wanneer deze voorheen niet reed (avond/zondag). Ook de frequentie op lijn 980 tussen Sindorf, Pulheim en Frechen gaat op zondag omhoog van 1x/2uur naar 1x/uur. Verder wordt lijn 970 tussen Köln Bocklemünd, Pulheim en Niederaußem verlengd en uitgebreid waardoor ook de lijnen 961 en 971 wijzigen.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

OVAG Oberbergischer Kreis
In Oberbergischer Kreis zijn er per 14 juni 2020 slechts kleine wijzigingen.

RVK Rheinisch-Bergischer Kreis & Kreis Euskirchen
De belangrijkste wijzigingen in Kreis Euskirchen is de introductie van een stadsbus tussen Mechernich en Mechernich-Kommern op lijn 808. Hierdoor wijzigen ook de lijnen 809 en 811.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet (pdf).

In de Rheinisch-Bergischer Kreis vinden slechts kleine wijzigingen plaats.

Aachener Verkehrsverbund
Rurtalbus Kreis Düren
In Kreis Düren is per 1 januari 2020 het nieuwe netwerk van start gegaan. Per 14 juni 2020 slechts enkele kleine wijzigingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De aankomende jaren gaan de Nahverkehr Rheinland (NVR) en de deelstaat Nordrhein-Westfalen investeren in 13 (nieuwe) snelbusverbindingen waarbij een minimum aanbod wordt gegarandeerd. Hieronder valt ook de verbinding tussen Sittard en Geilenkirchen.

https://www.nvr.de/presse/aktuelles/land-und-nvr-foerdern-13-schnellbuslinien-im-laendlichen-raum
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

De Schwebebahn in Wuppertal gaat voor minstens een jaar dicht. De exacte sluitingsdatum is nog niet bekend, maar in ieder geval voor het einde van de zomervakantie. Er moeten voor die tijd nog tweedehands bussen gekocht worden en buschauffeurs geworven worden.

https://www.radiowuppertal.de/artikel/e ... 41155.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ZO6176 »

Vanwege de renovatie is de schwebebahn toch al een tijd dicht geweest. Hoe oud zijn de nieuwe stellen?
Laatst gewijzigd door Ardan op do 02 jul 2020, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Alweer?

@ZO6176 De nieuwe stellen zijn vanaf 2015 in dienst gekomen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Eerste rit met passagiers was in december 2016. Overigens gaat de Schwebebahn niet helemaal op slot, alleen doordeweeks.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ZO6176 »

ICE11 schreef:Eerste rit met passagiers was in december 2016. Overigens gaat de Schwebebahn niet helemaal op slot, alleen doordeweeks.
Je zou andersom verwachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Er zijn allemaal mysterieuze problemen ontstaan de laatste maanden.

Toen de voertuigen erg leeg waren tijdens de start van de coronacrisis produceerden de treinen opeens veel meer lawaai en trillingen dan voorheen. De wielen van de voertuigen hebben nog maar een levensduur van 20.000 kilometer in plaats van 60.000 kilometer. In april brak een rail, na inspectie bleek dat ook op veel andere plekken de rails beschadigd was. De snelheid van de voertuigen is van 60 naar 40 km/uur verlaagd, maar nog steeds worden er veel meer beschadigingen aan de rails vastgesteld dan voorheen. Oorzaak van dit alles lijkt wielonrondheid te zijn, maar onduidelijk is waarom dit nu tijdens de coronacrisis is gaan spelen. De WSW heeft nu nieuwe wielen in bestelling, maar verwacht aan het eind van de zomervakantie nog maar twaalf werkende voertuigen te hebben waar er 26 nodig zijn voor een normale dienstregeling. Dus gaat men nu over op busvervoer met ingang van 12 augustus.

https://www.msn.com/de-de/nachrichten/p ... 6?ocid=st2
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Daniel »

Nog meer problemen met de Schwebebahn: door falende lijmverbindingen dreigden ook klimaatinstallaties van het dak van de voertuigen te vallen.
Herstel werd vertraagd doordat de bouwer tussentijds zijn certificering om dergelijke lijmverbindingen te maken is verloren: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... n-100.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Kunnen ze dat ding niet gewoon slopen en lijn 600 een hoogfrequente lijn maken, probleem opgelost.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Z2N »

De bus doet er ruim langer over dan de Schwebebahn, en heeft bovendien ruim minder capaciteit per voertuig.

Maargoed: Gisteren was ik in Wuppertal, en ben ik ook met de Schwebebahn meegegaan. En het is duidelijk dat het niet goed gaat met de Schwebebahn: de voertuigen zijn veel luider dan gebruikelijk, de spoorloop is bij tijd en wijle echt beroerd, en op alle installaties op het dak en de rail zit roest (en niet heel weinig ook). De geplande interval van elke drie tot vijf minuten kon niet worden gereden, er vielen gaten van soms meer dan 10 minuten tussen twee Schwebebahnen. De uitwerking daarvan was dan weer dat de voertuigen bij tijd en wijle erg druk werden, wat natuurlijk niet te rijmen valt met de corona-omroepberichten over afstand houden waar mogelijk.
Laatst gewijzigd door Z2N op wo 08 jul 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Qua toerisme moet Wuppertal het vooral van de Schwebebahn hebben. Het is onderdeel van de identiteit van de stad. Dat maakt slopen ongewenst onder de lokale bevolking.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten