Pagina 11 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 31 dec 2019, 21:01
door ICE11
Voor de overname van de Concessie Kreis Düren vanaf morgen heeft Rurtalbus naast de eigen (ex-DKB) bussen ook een nieuwe onderaannemer opgericht. De RATH-Gruppe heeft de particuliere aannemer Koof en delen van Langen overgenomen en zij samengevoegd in de nieuwe "Viasbus".

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 07:55
door regenmaker
Vanaf vandaag gaat bij de MVG in de Märkischer Kreis de dienstregeling op de schop. Zo gaat lijn 82 samen met de RB25 van maandag tot en met zaterdag elk halfuur rijden tussen Meinerzhagen, Kierspe en Lüdenscheid. Binnen Kierspe wordt door lijn 82 een halfuursdienst aangeboden. Hiermee neemt lijn 82 een gedeelte van lijn 59 die niet langer tussen Meinerzhagen en Kierspe gaat rijden.

Ook vinden er optimalisaties plaats bij het stadsvervoer in Meinerzhagen. De lijnen 80 en 81 sluiten beter aan op de RB25.

MVG (pdf)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 04 feb 2020, 17:43
door ICE11

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 04 feb 2020, 19:34
door Daniel
Ai, die is op wel heel ongelukkig punt ontspoort voor de bestuurder. Als de tram een halve meter eerder ontspoord was zou die er vermoedelijk een stuk beter af gekomen zijn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 04 feb 2020, 20:47
door regenmaker
Beetje oud nieuws maar misschien wel leuk om te zien, een draaischijf voor bussen in Solingen tijdens een omleiding: RP-Online.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 feb 2020, 12:46
door gpvos
regenmaker schreef:Beetje oud nieuws maar misschien wel leuk om te zien, een draaischijf voor bussen in Solingen tijdens een omleiding: RP-Online.
Als je het mee wilt maken moet je niet te lang wachten, het duurt nog "bis zum Frühjahr diesen Jahres", dus tot de lente: SWS

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 08 feb 2020, 21:34
door regenmaker
De VRR is sinds vandaag aan het overschakelen naar een nieuwe Elektronischen Fahrplanauskunft (EFA), die al een tijdje wordt gebruikt door het Westfalentarif. Ik hoop alleen wel dat ze bij de VRR de extra functionaliteiten die bij de versie van het Westfalen Tarif zitten snel opnemen. Wel mooi dat er één systeem komt voor de AVV, VRR, VRS en Westfalentarif = NRW (zo te zien aan alle logo's). Alleen staan de data van de AVV en VRS nog niet in het systeem.

Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 18 feb 2020, 09:48
door Suus
Zit in de wagenparknummer van NEW MöBus het jaar van indienstneming versleuteld? Aangezien een afgetrapte Citaro een voertuignummer 10xx heeft en een spiksplinternieuwe bus een voertuignummer 19xx?

Verdere pauperzooi hier. Ze kunnen niet eens een actuele lijnennetkaart ophangen, er hangt er een uit zomer 2018...

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 18 feb 2020, 11:21
door Tom024
Het zal wel oud nieuws zijn, maar ik wil graag nog even klagen over de nieuwe automaten in het VRR.

Zoals wellicht bekend heeft het VRR een contract afgesloten met Transdev, waardoor deze voortaan de kaartjes mag verkopen. De oude DB automaten moeten dus verwijderd worden, maar in ieder geval op alle stations van de RE10 stonden deze nog gewoon, weliswaar buiten bedrijf.

Met de introductie van nieuwe automaten zijn een hoop functionaliteiten niet meer aanwezig. De automaten hebben wel een optie "Fernverkehr," maar voor elke handeling die dan verricht wordt moet contact gezocht worden met de database van de DB lijkt het wel, want het gaat vreselijk traag. Andere functies heb ik niet nodig gehad, maarhet is bijvoorbeeld ook niet meer mogelijk Ländertickets voor andere landen te kopen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 18 feb 2020, 11:26
door Suus
Transdev reageert wel op mijn mails, want ze hebben beide automaten in Venlo gerepareerd *O*

Dat alle niet VRR/NRW/QDL-gerelateerde zaken kut zouden worden was te verwachten, dat is met de Transdev-automaten in de RMV ook al jaren zo.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 18 feb 2020, 12:41
door regenmaker
Suus schreef:Zit in de wagenparknummer van NEW MöBus het jaar van indienstneming versleuteld? Aangezien een afgetrapte Citaro een voertuignummer 10xx heeft en een spiksplinternieuwe bus een voertuignummer 19xx?
Klopt inderdaad, wagenparknummer hangt samen met jaar van aanschaf.
Suus schreef:Verdere pauperzooi hier. Ze kunnen niet eens een actuele lijnennetkaart ophangen, er hangt er een uit zomer 2018...
Valt wel mee, daar zit nog maar 1 fahrplanwechsel tussen die van afgelopen december. Ik heb in Nederland veel erger gezien in o.a. bij Syntus in Twello of Raalte.
Suus schreef:Dat alle niet VRR/NRW/QDL-gerelateerde zaken kut zouden worden was te verwachten, dat is met de Transdev-automaten in de RMV ook al jaren zo.
Helemaal prima, meer hoef ik ook niet uit de automaat te kunnen halen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 27 feb 2020, 11:36
door Stefan
Suus schreef:Zit in de wagenparknummer van NEW MöBus het jaar van indienstneming versleuteld? Aangezien een afgetrapte Citaro een voertuignummer 10xx heeft en een spiksplinternieuwe bus een voertuignummer 19xx?

Verdere pauperzooi hier. Ze kunnen niet eens een actuele lijnennetkaart ophangen, er hangt er een uit zomer 2018...
En standaard bussen beginnen bij 01 (dus dit jaar bijvoorbeeld 2001), gelede bussen bij 61 (2061 dus voor dit jaar).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 23:34
door Suus
De nieuwsberichten dat Bonn 26 lagevloertrams bij Škoda heeft besteld en Dortmund 24 hogevloerstrams bij Heiterblick waren mij even ontgaan.

https://www.skoda.cz/en/another-success ... n-germany/

https://www.heiterblick.de/fahrzeuge/ho ... -dortmund/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 16 apr 2020, 00:00
door Ardan
Er zouden toch ook nieuwe sneltrams in Düsseldorf komen? Waar zijn die eigenlijk gebleven? Of is dat allemaal 'on hold' gezet omdat ze niet naar Duisburg konden rijden?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 16 apr 2020, 07:14
door ArrivaBas
Sinds wanneer zijn Duitsers zo zot op retro? Die Heiterblicks tonen enige gelijkenissen met de Düwag B-wagens die er nu rijden.
Škoda is als fabrikant van railvoertuigen eigenlijk nauwelijks bekend in West-Europa. Deze order is een kans om door te breken.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 16 apr 2020, 07:38
door Suus
Ardan schreef:Er zouden toch ook nieuwe sneltrams in Düsseldorf komen? Waar zijn die eigenlijk gebleven? Of is dat allemaal 'on hold' gezet omdat ze niet naar Duisburg konden rijden?
Daarvan was de verwachting dat ze na technische aanpassingen eind vorig jaar in dienst zouden komen, maar er zal wel weer iets fout zijn gegaan bij Bombardier.
ArrivaBas schreef:Škoda is als fabrikant van railvoertuigen eigenlijk nauwelijks bekend in West-Europa. Deze order is een kans om door te breken.
De bestelling van 80 trams door Rhein-Neckar-Verkehr voor Mannheim, Ludwigshafen en Heidelberg is significanter, maar dat ligt niet in NRW :P

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 22 apr 2020, 22:03
door regenmaker
Nadat een stortvloed van kritiek over het nieuwe Nahverkehrsplan van Duisburg is geloosd, is er nu eindelijk zicht op enkele verbeteringen. Als het goed is wordt per augustus 2021 de dienstregeling uitgebreid met een nieuwe lijn 925 voor de Eisenbahnsiedlung, die wijk ging doordeweeks opeens van een frequentie circa 4x/uur een bus naar 1x/uur met af en toe een enkele extra spitsrit. :') Daarnaast wordt per augustus 2020 de busverbinding tussen Hamborn en Bruckhausen in ere hersteld. Lijn 908 werd zonder vervanging opgeheven, hierdoor konden mensen vanuit Bruckhausen niet langer met de bus naar het stadsdeelcentrum. :')

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 29 apr 2020, 19:07
door regenmaker
Suus schreef:
Ardan schreef:Er zouden toch ook nieuwe sneltrams in Düsseldorf komen? Waar zijn die eigenlijk gebleven? Of is dat allemaal 'on hold' gezet omdat ze niet naar Duisburg konden rijden?
Daarvan was de verwachting dat ze na technische aanpassingen eind vorig jaar in dienst zouden komen, maar er zal wel weer iets fout zijn gegaan bij Bombardier.
Net een bericht gelezen dat de trams aan de kant staan vanwege technische problemem. Een groot hoofdpijndossier voor Düsseldorf en de Rheinbahn op dit moment.

RP Online

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 18:25
door ICE11
Vanaf morgen rijden in NRW weer meer regionale treinen:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9299815

Lijn S3 overigens de hele week lang met vervangende treinen (waarschijnlijk van TRI).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 15 mei 2020, 13:41
door regenmaker
De eerste HF6 trams van de Rheinbahn zijn in gebruik genomen.

https://www.rheinbahn.de/presse/mitteil ... ?Nr=225679

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 mei 2020, 16:02
door regenmaker
In Essen is besloten om een nieuwe tramlijn aan te leggen als oost-west verbinding door de binnenstad.

https://www.citybahn-essen.de/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 mei 2020, 17:48
door Meltrain
Meer trams. *O*

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 30 mei 2020, 22:19
door Ardan
Wat een hoop blijheid om een bovengrondse tram :lol:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 31 mei 2020, 09:35
door ZO6176
Een uitbreiding van de metro is te duur en dan maar weer de tram terug? En als mülheim besluit de tram op te heffen heb je ook materieel voor niet veel geld.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 31 mei 2020, 10:34
door regenmaker
Mülheim wil inzetten op metrobussen in plaats van railgebonden ov.