Pagina 12 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 31 mei 2020, 11:01
door Suus
Ik lees toch een hoop schokkende dingen op de site voor die tram, vooral bij de bouwdelen 2 en 3. Bij de kruising Berthold-Beitz-Boulevard/Hans-Böckler-Straße moet een tramtunnel komen en de Bottroper Straße, waar de tram niet eens komt, moet zesbaans worden. Dit alles klinkt meer als een autoverkeersproject dan als een project waarbij men duurzame mobiliteit wil bevorderen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 31 mei 2020, 11:23
door ZO6176
regenmaker schreef:Mülheim wil inzetten op metrobussen in plaats van railgebonden ov.
Metrobus is een gewone bus maar dan als soort HOV?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 31 mei 2020, 18:02
door Chrysa
Suus schreef: Dit alles klinkt meer als een autoverkeersproject dan als een project waarbij men duurzame mobiliteit wil bevorderen.
En hoe is dit schokkend in Duitsland? *O*

Zesstrooks trouwens.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 15:33
door regenmaker
ZO6176 schreef:Metrobus is een gewone bus maar dan als soort HOV?
Inderdaad dit is een snelle buslijn met weinig haltes tussen belangrijke plaatsen binnen de stad.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 16:34
door ZO6176
Maar wat is dan het voordeel? De gemeente betaalt nu de lijn in plaats dat het vervoersbedrijf zelf het onderhoud moet doen. Ik vind het wel typisch dat de plannen van essen tegelijk zijn net een eventuele opheffing in mülheim.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 17:40
door regenmaker
Dat er elk jaar wordt bezuinigd als de lijnen 102, 104 en 901 deels vervallen. In 2023 wil men 7 miljoen per jaar bezuinigen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 20:06
door Suus
Even eerlijk, het beleid van Mülheim is gewoon absurd. Als je al een traminfrastructuur hebt is dat goedkoper dan nieuwe bussen kopen met een lagere capaciteit en een hogere personeelsbehoefte dan nu.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 20:28
door regenmaker
Hoezo? Mülheim wil 4x/uur een metrobus laten rijden in plaats van 4 à 6x/uur een tram, minder personeel dus. :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 20:42
door Suus
De trams rijden nu niet 6x/uur omdat ze zo leeg zijn :')

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 jun 2020, 20:43
door regenmaker
Destijds zijn alle tramlijnen grotendeels 4x/uur gaan rijden vanwege bezuinigingen. Maar dat moest een maand later ongedaan gemaakt worden op lijn 102 omdat in de ochtendspits de vraag te groot was.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 03 jun 2020, 10:35
door ICE11
In Mühleim vreest men ook de kosten om de traminfrastructuur te moderniseren (vooral de seintechniek is nog uit de jaren 70.....).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 03 jun 2020, 10:41
door Z2N
Mülheim is ook feitelijk bankroet, dus de verkeerspolitiek wordt niet geleid door verkeersstromen of ecologische doelen, maar door de leegheid van de gemeentekas. En spoorinfrastructuur moderniseren gaat niet als je niet het geld hebt om dat te betalen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 03 jun 2020, 13:56
door ZO6176
Maar dat geldt zo ongeveer voor iedere stad in het ruhrgebiet

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 12 jun 2020, 21:10
door regenmaker
Een nieuwe set wijzigingen vanaf zondag 14 juni 2020:

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr
BOGESTRA Bochum
Per 2 maart en 20 april 2020 hebben er al optimalisaties plaatsgevonden in de dienstregeling, dit gebeurde als verbeteringen op het nieuwe Netz 2020 die op 15 december 2019 van start is gegaan. Per 14 juni 2020 is de belangrijkste wijziging dat de halte Brantropstraße werd verlegd en dus ook door de lijnen 352 en 355 bediend kon worden.

HST Hagen
In Hagen is net als in Bochum een compleet nieuw lijnennet van start gegaan per 15 december 2019. Per 14 juni 2020 vinden er met name optimalisaties plaats in Hagen-Vorhalle. Zo gaat lijn 536 niet langer Vossacker bedienen en een gewijzigde route door Vorhalle rijden. Lijn SB72 gaat van maandag tot en met zaterdag vaker Vossacker bedienen (2x/uur in plaats van 1x/uur).

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

SR Remscheid
In Remscheid zijn er per 14 juni 2020 slechts kleine wijzigingen.

STOAG Oberhausen
In Oberhausen vinden wat grotere wijzigingen plaats op de lijnen 961 en 966. Lijn 961 gaat niet langer via Bottrop-Fuhlenbrock rijden vanwege het geringe aantal reizigers. Lijn 966 tussen Sterkrade en Oberhausen Hbf wordt van maandag tot en met zaterdag doorgetrokken naar het centrum van Oberhausen.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

Verkehrsverbund Rhein-Sieg
REVG Rhein-Erft Kreis
De grootste wijzigingen per 14 juni 2020 vinden plaats de Rhein-Erft Kreis. Zo gaat o.a. door de werkzaamheden op de RB38 tussen Köln en Horrem lijn 941 tussen Elsdorf en Horrem vaker rijden en ook op momenten rijden wanneer deze voorheen niet reed (avond/zondag). Ook de frequentie op lijn 980 tussen Sindorf, Pulheim en Frechen gaat op zondag omhoog van 1x/2uur naar 1x/uur. Verder wordt lijn 970 tussen Köln Bocklemünd, Pulheim en Niederaußem verlengd en uitgebreid waardoor ook de lijnen 961 en 971 wijzigen.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet.

OVAG Oberbergischer Kreis
In Oberbergischer Kreis zijn er per 14 juni 2020 slechts kleine wijzigingen.

RVK Rheinisch-Bergischer Kreis & Kreis Euskirchen
De belangrijkste wijzigingen in Kreis Euskirchen is de introductie van een stadsbus tussen Mechernich en Mechernich-Kommern op lijn 808. Hierdoor wijzigen ook de lijnen 809 en 811.

Voor wat achtergrondinformatie verwijs ik graag door naar het lijnennet (pdf).

In de Rheinisch-Bergischer Kreis vinden slechts kleine wijzigingen plaats.

Aachener Verkehrsverbund
Rurtalbus Kreis Düren
In Kreis Düren is per 1 januari 2020 het nieuwe netwerk van start gegaan. Per 14 juni 2020 slechts enkele kleine wijzigingen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 21 jun 2020, 11:03
door regenmaker
De aankomende jaren gaan de Nahverkehr Rheinland (NVR) en de deelstaat Nordrhein-Westfalen investeren in 13 (nieuwe) snelbusverbindingen waarbij een minimum aanbod wordt gegarandeerd. Hieronder valt ook de verbinding tussen Sittard en Geilenkirchen.

https://www.nvr.de/presse/aktuelles/land-und-nvr-foerdern-13-schnellbuslinien-im-laendlichen-raum

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 02 jul 2020, 16:45
door Suus
De Schwebebahn in Wuppertal gaat voor minstens een jaar dicht. De exacte sluitingsdatum is nog niet bekend, maar in ieder geval voor het einde van de zomervakantie. Er moeten voor die tijd nog tweedehands bussen gekocht worden en buschauffeurs geworven worden.

https://www.radiowuppertal.de/artikel/e ... 41155.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 02 jul 2020, 21:00
door ZO6176
Vanwege de renovatie is de schwebebahn toch al een tijd dicht geweest. Hoe oud zijn de nieuwe stellen?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 02 jul 2020, 22:18
door Ardan
Alweer?

@ZO6176 De nieuwe stellen zijn vanaf 2015 in dienst gekomen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 02 jul 2020, 22:19
door ICE11
Eerste rit met passagiers was in december 2016. Overigens gaat de Schwebebahn niet helemaal op slot, alleen doordeweeks.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 03 jul 2020, 14:10
door ZO6176
ICE11 schreef:Eerste rit met passagiers was in december 2016. Overigens gaat de Schwebebahn niet helemaal op slot, alleen doordeweeks.
Je zou andersom verwachten.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 03 jul 2020, 20:47
door Suus
Er zijn allemaal mysterieuze problemen ontstaan de laatste maanden.

Toen de voertuigen erg leeg waren tijdens de start van de coronacrisis produceerden de treinen opeens veel meer lawaai en trillingen dan voorheen. De wielen van de voertuigen hebben nog maar een levensduur van 20.000 kilometer in plaats van 60.000 kilometer. In april brak een rail, na inspectie bleek dat ook op veel andere plekken de rails beschadigd was. De snelheid van de voertuigen is van 60 naar 40 km/uur verlaagd, maar nog steeds worden er veel meer beschadigingen aan de rails vastgesteld dan voorheen. Oorzaak van dit alles lijkt wielonrondheid te zijn, maar onduidelijk is waarom dit nu tijdens de coronacrisis is gaan spelen. De WSW heeft nu nieuwe wielen in bestelling, maar verwacht aan het eind van de zomervakantie nog maar twaalf werkende voertuigen te hebben waar er 26 nodig zijn voor een normale dienstregeling. Dus gaat men nu over op busvervoer met ingang van 12 augustus.

https://www.msn.com/de-de/nachrichten/p ... 6?ocid=st2

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 08 jul 2020, 06:28
door Daniel
Nog meer problemen met de Schwebebahn: door falende lijmverbindingen dreigden ook klimaatinstallaties van het dak van de voertuigen te vallen.
Herstel werd vertraagd doordat de bouwer tussentijds zijn certificering om dergelijke lijmverbindingen te maken is verloren: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... n-100.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 08 jul 2020, 09:46
door regenmaker
Kunnen ze dat ding niet gewoon slopen en lijn 600 een hoogfrequente lijn maken, probleem opgelost.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 08 jul 2020, 09:48
door Z2N
De bus doet er ruim langer over dan de Schwebebahn, en heeft bovendien ruim minder capaciteit per voertuig.

Maargoed: Gisteren was ik in Wuppertal, en ben ik ook met de Schwebebahn meegegaan. En het is duidelijk dat het niet goed gaat met de Schwebebahn: de voertuigen zijn veel luider dan gebruikelijk, de spoorloop is bij tijd en wijle echt beroerd, en op alle installaties op het dak en de rail zit roest (en niet heel weinig ook). De geplande interval van elke drie tot vijf minuten kon niet worden gereden, er vielen gaten van soms meer dan 10 minuten tussen twee Schwebebahnen. De uitwerking daarvan was dan weer dat de voertuigen bij tijd en wijle erg druk werden, wat natuurlijk niet te rijmen valt met de corona-omroepberichten over afstand houden waar mogelijk.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 08 jul 2020, 11:19
door ArrivaBas
Qua toerisme moet Wuppertal het vooral van de Schwebebahn hebben. Het is onderdeel van de identiteit van de stad. Dat maakt slopen ongewenst onder de lokale bevolking.