Pagina 14 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 10:19
door Meltrain
Maar die rode streep zit totaal niet op ooghoogte. :S Vrijwel niemand kijkt normaliter zo laag.
Het lijkt me een groter probleem dat die witte deur dezelfde kleur heeft als de witte zijkant van de tram. Is daar dan wel genoeg contrast?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 13:02
door trolly
Jij houdt erg weinig rekening met slechtziende dwergen 8-)


Mij lijkt de mededeling van Z2N verder vrij helder: de deuren moeten één kleur hebben, punt. Daarbij lijkt een optimaal contrast op ooghoogte me geen gek idee. Bij deze trams is dat zwart, dus dat die deuren dan wit worden is niet heel vreemd, maar geel, gifgroen of roze had inderdaad ook nog gekund. Maar ik vind ze er niet slecht uitzien zoals ze nu zijn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 16:22
door ZO6176
Z2N schreef: za 24 okt 2020, 09:48 Dat mag dus niet, de hele deur moet dezelfde kleur hebben.
Waarom? Is dat een eis?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 16:39
door Z2N
Dat is een Europese eis, de TSI PRM is in 2018 aangepast. De deuren van een voertuig moeten 1 kleur zijn, en deze moet eigenlijk ook contrasteren tegen de kleuren van de rest van het voertuig. Dit maakt het voor slechtzienden makkelijker om de deuren te herkennen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 16:47
door hauptbahnhof
Dus dan voldoen de deuren van de nieuwe Amsterdamse trams niet?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 16:52
door Z2N
Die zijn eenkleurig, en contrasteren met de rest van de tram (blauw tegen wit).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 17:05
door Suus
In tegenstelling tot wat Z2N beweert hoeven deuren van spoorvoertuigen niet dwingend éénkleurig te zijn. De TSI PRM schrijft in sectie 4.2.2.3.2 over deuren:
(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig ge­merkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 17:30
door Z2N
Ah, ik had even geen tijd genomen om de TSI volledig door te lezen (Six Nations is terug). Maar dan alsnog: Op deze manier contrasteert de deur alsnog niet goed met de tram, dus ik verwacht eigenlijk nog een rode band om de deur heen (zoals bij VIRMm).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 18:53
door hauptbahnhof
Z2N schreef: za 24 okt 2020, 16:52 Die zijn eenkleurig, en contrasteren met de rest van de tram (blauw tegen wit).
Had meer de CAF Urbos trams in gedachten, en dan met name de R-net, aangezien ik de blauwwitte nog niet gezien heb in definitieve uitvoering.
Die hebben dus een rode rand op de deuren dus. Dus geen effen kleur.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 24 okt 2020, 23:00
door Vinny
Suus schreef: za 24 okt 2020, 17:05 In tegenstelling tot wat Z2N beweert hoeven deuren van spoorvoertuigen niet dwingend éénkleurig te zijn. De TSI PRM schrijft in sectie 4.2.2.3.2 over deuren:
(3) Alle buitendeuren moeten aan de buitenkant als zodanig ge­merkt zijn en contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig.
Eigenlijk vind ik dat een best logische eis. Het helpt toch zeker het instapproces. Ik denk dat sommige vervoerders nog wat moeten wennen om dat te incorporeren in hun huisstijl.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 okt 2020, 10:07
door regenmaker
Net de 3709 (Citaro) van de NIAG op de SB58 gespot met Nederlandse reclame van de Plus uit Berg en Dal, toch wel grappig. :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 okt 2020, 13:17
door JothamvW
Voor zover ik weet zit die Plus in Beek, niet Berg en Dal.

Maar ja, wel leuk om dan te zien ja.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 okt 2020, 15:01
door regenmaker
Ja, ik zag Berg en Dal op de bus staan. Maar inderdaad hij zit in Beek.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 okt 2020, 15:16
door umbusko
Wat dan weer wel gemeente Berg en Dal is natuurlijk. Misschien komt het daardoor. De winkel zelf heeft bij adres Beek-Berg en Dal staan.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 11:47
door Ardan
In een persbericht van KVB, dat via het account stadtbahnkoeln.de op Instagram verscheen, staat dat ze de bouw van nieuwe lagevloerstrams hebben gegund aan een consortium van Alstom en Kiepe Electric. Het gaat om 62 Langzüge van 60 meter lang en twee Kurzzüge van 30 meter lang. Zij zullen de huidige trams van het type K4000 gaan vervangen.

Een gekoppelde korte en een lange tram geeft een tram van liefst 90 meter lang, die nodig zullen zijn op de lijnen 1 en 9. In de opdracht zit nog een optie voor 11 lange en 25 korte trams.
De prototypes moeten eind 2023 arriveren, de serielevering begint eind 2024.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 12:01
door Stefan
En er is bij de NIAG (vanuit Moers) een geheel witte en elektrische Citea SLF te vinden. Tussen 23 november en 4 december zal er als proef op verschillende lijnen worden gereden. Zojuist kwam ik 'm in Duisburg tegen als lijn 929 richting Neukirchen-Vluyn.

Daarnaast zal er op andere lijnen (geen idee welke) een VDL MidCity getest worden, tevens elektrisch.

Klein berichtje is hier te vinden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 13:19
door nvdw
Die Midcity (ex-Connexxion 7646) staat bij VDL te koop: https://used.vdlbuscoach.com/vdlbus/voe ... 4a1c0.html

Ook sneu... ding heeft een jaar in dienst gereden. Klinkt niet als een aanbeveling ;)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 12 dec 2020, 10:40
door regenmaker
Ook in NRW zijn er dit jaar wijzigingen per 13 december 2020:

AVV
Kreis Heinsberg (West Verkehr)
In Kreis Heinsberg wordt het snelbusnetwerk uitgebreid.
Lijn SB1 tussen Geilenkirchen, Heinsberg, Wassenberg en Erkelenz gaat met moderne en comfortabele bussen rijden. De ochtendspitsrit naar Übach-Palenberg vervalt.
Lijn SB3 tussen Sittard en Geilenkirchen gaat ook in het weekend 1x/2 uur rijden, op de route vervallen enkele haltes om het snelbuskarakter te benadrukken. Net als lijn SB1 wordt er voortaan met moderne en comfortabele bussen gereden.
Lijn SB5 is een nieuwe snelbus tussen Baal, Hückelhoven en Wassenberg en vervangt de meeste ritten van lijn 495.
Lijn SB8 is een nieuwe snelbus tussen Erkelenz, Wegberg en Niederkrüchten en vervangt lijn 408.
Voor de rest zijn er kleine wijzigingen.

Kreis Düren (Rurtalbus)
Voornamelijk kleinere wijzigingen.

Alle wijzigingen zijn hier te vinden.

VRS
Kreis Euskirchen (RVK)
Lijn SB81 is een nieuwe snelbus tussen Hellenthal en Kall en vervangt lijn 829 grotendeels.
Overige wijzigingen zijn hier te vinden.

Rhein-Sieg-Kreis (RVK en RSVG)
Lijn SB52 is een nieuwe snelbus tussen Hennef, Uckerath en Asbach en vervangt lijn 522 deels.
Lijn 524 wordt gesplitst in 523 en 524 waarmee enkele dorpen rondom Hennef een betere bediening krijgen.
Overige wijzigingen zijn hier en hier te vinden.

Oberbergischer Kreis (OVAG)
Voornamelijk kleinere wijzigingen die hier te vinden zijn.

Kreisfreie Stadt Köln (KVB)
Op de meeste lijn in Köln wordt voortaan op zaterdag vaker gereden. De 2-4x/uur diensten worden in de meeste gevallen omgezet in 3-6x/uur diensten. Hier zijn de wijzigingen te vinden.

Rheinisch-Bergischer Kreis (RVK en Wuspi)
Alleen enkele kleinere wijzigingen worden doorgevoerd. Zie ook hier en hier.

VRR
In de VRR wijzigingen de meeste vervoerders pas hun dienstregeling vlak na de kerstvakantie, dit jaar op 7 januari 2021.

Kreis Kleve/Wesel (NIAG)
Lijn SB58 gaat in Nijmegen via de singels rijden in plaats van de Waalkade. Voor de rest zijn er nauwelijks wijzigingen.

Kreis Mettmann (Rheinbahn en WSW)
Voornamelijk enkele wijzigingen door het verlengen van de S28 van Mettmann naar Wuppertal. Zo wordt de halte Hahnenfurth/Düssel Bahnhof in gebruik genomen en gaat lijn SB68 tussen Mettmann en Wuppertal niet meer op zaterdag rijden. Zie voor meer informatie: WSW en Rheinbahn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 12 dec 2020, 14:14
door Meltrain
Welke 'moderne en comfortabele' bussen gaan er op de lijnen SB1 en SB3 rijden?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 12 dec 2020, 16:03
door Willem
Het zal wel een Setra zijn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 12 dec 2020, 20:54
door ICE11
Nee, het zijn Citaros: https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... lbusflotte

En nog een nieuwe voertuig, de eerste Flexity Swift HF6 voor de KVB: https://www.flickr.com/photos/stadtbahn ... 701820227/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 21:37
door regenmaker
De stad Bocholt heeft zijn mobiliteitsplan voor 2035 afgelopen zomer gepresenteerd daarin zijn de volgende zaken opgenomen:
  • Lijn T11 wordt lijn C11 en gaat tussen Aalten en Bocholt rijden, mogelijk gaat lijn C11 elk halfuur rijden. Er wordt gekeken of de verbinding gekoppeld kan worden aan lijn C13 zodat het industriegebied een directe verbinding krijgt met Nederland.
  • Lijn C7 gaat tijdens de spitsuren mogelijk 2x/uur rijden tussen Dinxperlo en Bocholt, er wordt onderzocht of een doorgaande verbinding Bocholt - Doetinchem mogelijk wordt zoals vroeger het geval was.
  • In de avonduren en op zaterdag moet langer doorgereden worden (doordeweeks tot circa 21:00 in plaats van 19:00 uur en op zaterdag tot circa 19:00 in plaats van 16:00 uur). Ook wordt gekeken of de stadsdienstlijnen ook op zondag kunnen rijden.
Doel voor deze maatregelen is om ze voor 2025 te realiseren.

Bron

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 02 mar 2021, 10:47
door Meltrain
Wat is het verschil tussen een C-lijn en een T-lijn?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 02 mar 2021, 11:08
door Ardan
T is een taxibus die je van te voren moet bellen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 06 mar 2021, 15:24
door Meltrain
Aha.
En een C-lijn is dan een Comfort-lijn (net zoals in IJssel-Vecht)?