Pagina 17 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 20 sep 2021, 19:53
door Ardan
Bij Dreieck, daar kwam ik even daarvoor nog langs met de 701 :')

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 10 jan 2022, 19:21
door ICE11
In Köln is men met de derde bouwfase van de Nord-Süd-Stadtbahn begonnen. Het te bouwen traject ligt op de Bonner Straße tussen de huidige aftakking naar de Rheinuferbahn en het toekomstige eindpunt Arnoldshöhe bij de grote rotonde aan het begin van de snelweg A555, er komen op een lengte van rond twee kilometers vier nieuwe haltes en het moet 2025 gereed zijn.

https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... u-100.html

Al in november heeft de herbouw van de rampplek tussen Severinstr. en Heumarkt begonnen, wat nog minstens tot 2028 duurt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 04 feb 2022, 22:20
door ICE11
Met de nieuwe dienstregeling welke aanstaande zondag ingaat wordt de laatste stap naar de volledige overgang van de concessie regio Aachen naar de ASEAG gedaan en verdwijnen de bussen van DB Rheinlandbus grotendeels. De tot nu toe door DB geexploiteerde lijnen in de Eifel gaan grotendeels over naar de nu al bekende onderaannemers, dan wel niet meer in opdracht van de DB maar van de ASEAG. Toekomstig zullen ook voor het eerst ASEAG-bussen regulair in de Eifel te zien zijn, bij voorbeeld op de opgewaardeerde snelbus tussen Aachen en Monschau. Op enkele streeklijnen rondom Monschau, Roetgen en Simmerath zal nog een kleine aantal (< 10) DB-bussen verblijven, wel dan als "gewone" onderaannemer van de ASEAG en vooral op ritten voor scholieren en in het weekeind. Uit het stadsvervoer van Aachen verdwijnt de DB helemaal.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 apr 2022, 14:04
door ICE11
Eerste informatie over een nieuwe tram-project in de Regio Aachen: https://www.regiotram-aachen.de/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 10 apr 2022, 14:06
door Jef400
Die tramprojecten in Aachen zijn ook een steeds terugkerend thema hé.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 08 mei 2022, 15:23
door regenmaker
De eerste X-Buslijnen gaan van start per 12 juni 2022 als onderdeel van het nieuwe expressbusnetwerk van de VRR. Het gaat dan om de volgende lijnen:
  • X13 (Dortmund Technologiepark/Universität - Dortmund-Dorstfeld - Dortmund-Huckarde - Waltrop - Datteln)
  • X42 (Dorsten/Bottrop-Kirchhellen (MoviePark) - Oberhausen-Sterkrade - Oberhausen Hbf)
In 2023 wordt de volgende lijnen toegevoegd:
  • X05 (Wesel – Schermbeck – Dorsten)
  • X27 (Kleve – Kalkar – Xanten – Wesel)
  • X28 (Goch – Uedem – Xanten – Wesel)
  • X32 (Kleve – Kalkar – Rees – Empel-Rees)
  • X49 (Kempen – Vorst – Anrath – Willich – Meerbusch-Osterath – Haus Meer)
Bron: https://vestische.de/vestische-stellt-d ... linien-vor

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 08 mei 2022, 19:27
door Suus
De X-Bus is niet van de VRR maar van de deelstaat, vergelijkbaar met de PlusBus/TaktBus in Sachsen-Anhalt of de Regiobus van Baden-Württemberg. Ze moeten vervoer bieden op plekken waar de trein niet komt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 09 mei 2022, 08:57
door ICE11
Het initiatief voor de snelbussen komt van de deelstaat NRW en de Verkehrsverbünde, die de lijnen ook financieel ondersteunen. In sommige gevallen konden de gemeenten ook financiering aanvragen met specifieke voorstellen voor een lijn (dat was bijvoorbeeld het geval bij de SB66 Aachen-Monschau). De exploitatie wordt dan zoals bij elke andere "normale" lijn verzorgd door de plaatselijke vervoersmaatschappij.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 09 mei 2022, 14:47
door regenmaker
Suus schreef: zo 08 mei 2022, 19:27 De X-Bus is niet van de VRR maar van de deelstaat, vergelijkbaar met de PlusBus/TaktBus in Sachsen-Anhalt of de Regiobus van Baden-Württemberg. Ze moeten vervoer bieden op plekken waar de trein niet komt.
De X-bussen zijn 2 a 3 jaar geleden door de VRR opgesteld in een conceptvoorstel (waar treinverbindingen ontbreken). Uiteindelijk zijn de lokale overheden (steden en kreisen) verantwoordelijk voor het OV en moesten de voorgestelde lijnen ook in de verkeersvisie van die overheden passen. Er zijn dan ook veel verbindingen afgevallen. De X-bussen zijn inderdaad niet van de VRR zelf maar vallen wel onder het VRR tarief.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 19 mei 2022, 11:30
door Milco
Geen idee of het standaard is, maar op lijn 60 vanaf Kleve/Millingen Grens naar Kleve Bahnhof had ik een gele Citaro G van de NIAG, wat best krapjes was in sommige straatjes…

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 19 mei 2022, 17:54
door OV-Hobbyist
Op sommige ritten is dat standaard, vooral rond begin- en eindtijden van de scholen rijdt er geleed op lijn 60.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 08:10
door ICE11
Voor de Stadtbahn Bonn worden 22 nieuwe treinen bij CAF besteld:

https://www.swb-busundbahn.de/aktuelle- ... fuer-bonn/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 13:30
door Ardan
Kijk aan, dat wordt ook eens tijd daar.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 23:18
door Stefan
Kreis Kleve neemt zichzelf voor het openbaar vervoer te gaan verbeteren, men wil in gaan zetten op (meerdere) snelbuslijnen en ook naar verbindingen van/naar Nederland gaan kijken.

Alleen jammer dat ze in het artikel over snelbus 56 hebben. :')

Linkje naar het artikel

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 24 mei 2022, 07:10
door regenmaker
De verbinding Venlo - Straelen - Geldern is al lange tijd de wens van de Kreis Kleve. De verbinding Nijmegen - Kranenburg - Goch - Weeze Airport is nieuw voor mij. En daar is hij weer de verlenging van de SB58 van Emmerich naar Doetinchem.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 24 mei 2022, 09:17
door ZO6176
ICE11 schreef: ma 23 mei 2022, 08:10 Voor de Stadtbahn Bonn worden 22 nieuwe treinen bij CAF besteld:

https://www.swb-busundbahn.de/aktuelle- ... fuer-bonn/
Ik kan niet zo vlug zien of dat hoge vloers materieel is of lage vloers. Ik had begrepen dat de wagens uit 1994 eerder worden vervangen vanwege roestvorming. De oudjes uit 1974 nog even mee moeten.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 24 mei 2022, 09:41
door Willem
Het zal om hogevloermaterieel gaan omdat daarvoor het hele netwerk (uitgezonder de 61 en 62) op is ingericht.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 24 mei 2022, 11:44
door ICE11
Het gaat inderdaad om hogevloermaterieel, een deel van de nieuwe treinstellen zal dan ook eigendom van de SSB (elektrische Bahnen der Stadt Bonn und des Rhein-Sieg-Kreises) en niet van de SWB worden, zoals het bij de huidige B-Wagen ook is. Voor de lagevloerlijnen 61 en 62 zullen er in de komende maanden al nieuwe trams van Skoda komen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 19:16
door ICE11
Vanmiddag reden de eerste nieuwe HF6-stellen van de Rheinbahn met passagiers op lijn U75.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 22:40
door teun
Ben ik net twee dagen te vroeg met de Düsseldorfse Stadtbahn geweest. :X

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 23:31
door hauptbahnhof
Het ziet er wel net iets beter uit dan de rode versie van KVB

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 01 jun 2022, 00:05
door Ardan
Een zoals gewoonlijk weer erg informatief filmpje van Bahnwelten over de nieuwe sneltram van Düsseldorf.
Er wordt ook in genoemd dat de volgende generatie nieuwe sneltrams ook al besteld is: 109 nieuwe Avenio's van Siemens, ter vervanging van de B-wagens. Daarvan worden er 18 van de DVG en ze zouden er in 2024 moeten zijn.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 11 jun 2022, 11:59
door Suus
Gelsenkirchen overweegt het doortrekken van tram 301 van Horst naar Hauptbahnhof, ter vervanging van bus SB36.

https://www.waz.de/staedte/gelsenkirche ... 54435.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 jul 2022, 22:22
door regenmaker
Stefan schreef: ma 23 mei 2022, 23:18 Kreis Kleve neemt zichzelf voor het openbaar vervoer te gaan verbeteren, men wil in gaan zetten op (meerdere) snelbuslijnen en ook naar verbindingen van/naar Nederland gaan kijken.

Alleen jammer dat ze in het artikel over snelbus 56 hebben. :')

Linkje naar het artikel
Om hierop terug te komen, de plannen zijn hier te vinden. De Kreistag heeft op 21 juni 2022 besloten de plannen te gaan voorbereiden. Het gaat voor Nederland om de volgende maatregelen die zijn gepland voor 2022/2023:
  • Snelbus 99: Nijmegen - Kranenburg - Goch - Weeze Airport - Kevelaer
  • Snelbus 63/69: Venlo - Straelen - Geldern
  • Snelbus 34: Venlo - Herongen - Wankum - Wachtendonk - Aldekerk
  • Snelbus 58: verlening naar Doetinchem, meer ritten tussen Nijmegen - Kleve - Emmerich met minder haltes.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 jul 2022, 22:57
door Meltrain
Wat is het verschil tussen lijn 63 en 69?
En het is jammer dat men consequent Nijmegen schrijft als "Nijmwegen". :(